سلطانی: باخت‌ها را توجیه ‌نمی‌کنم، نوسان در نتایج طبیعی است/ کاراته‌کاها باید به خود بیایند

مربی تیم ملی کاراته گفت: نمی‌خواهم باخت‌ها را خدای ناکرده توجیه کنم، نوسان در کسب نتایج با توجه به ماهیت کار، طبیعی است و برای همه وجود دارد.

به گزارش کاراته نیوز و به نقل از خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، تیم ملی کاراته مردان کشورمان در دومین مرحله لیگ جهانی کاراته وان در امارات موفق به کسب یک مدال طلا، یک نقره و ۴ برنز شد و در واقع عنوان قهرمانی در بخش کمیته مردان را در سال ۲۰۱۹ برای دومین بار کسب کرد.

شهاب سلطانی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سؤال که شرایط فنی دومین مرحله لیگ جهانی چطور بود و عملکرد تیم در این رقابت‌ها از نگاه مربی تیم ملی چطور ارزیابی می‌شود، گفت: همه تیم‌های دنیا سودای حضور در المپیک را دارند و به ناچار آنها باید در کورس این رقابت‌ها پا به پای همه کشورها تلاش کنند. کاراته وان امارات دومین مرحله لیگ جهانی بود که در واقع این رقابت‌ها ورود به المپیک ۲۰۲۰ توکیو محسوب می‌شود. سطح فنی مسابقات لیگ جهانی پاریس، امارات و لیگ‌های مرحله بعدی قطعا در یک سطح برگزار می‌شود، اما فکر می‌کنم رفته رفته رقابت‌ها بین کشورها بیشتر و سخت‌تر خواهد شد. به هر حال هر کاراته‌کایی به دنبال کسب سهمیه المپیک است و به همین دلیل انگیزه‌ها بالاتر می‌رود و تدارکات بیشتر می شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا به نظر شما تفاوتی بین نخستین مرحله لیگ جهانی کاراته وان پاریس و دومین مرحله لیگ جهانی امارات وجود داشت یا خیر،‌گفت: تفاوت کاراته وان پاریس و امارات محسوس بود. از نظر فنی مسائل تکنیکی و تاکتیکی ممکن است به آن اندازه تفاوت نداشته باشد، اما از نظر انگیزه، ورزشکاران ترغیب می‌شوند تا بیشتر تلاش کنند و موفق‌تر شوند. البته ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم.

مربی تیم ملی کاراته در پاسخ به این سؤال که آیا برگزاری لیگ‌های جهانی کاراته وان در فاصله کمی که بین این رقابت‌ها وجود دارد باعث فشردگی و فرسودگی ورزشکاران نمی‌شود، اظهار داشت: به اعتقاد من همه چیز به طراحی تمرین و نوع ریکاوری بچه‌ها برمی‌گردد.در بخش تغذیه،‌ نوع تمرین، نوع بدنسازی، نوع تمرینات فنی، تکنیکی و تاکتیکی باید به صورت دقیق کارها انجام شود تا بچه‌ها با آمادگی کامل در مسابقات شرکت کنند. یک مورد دیگر وجود دارد اینکه بچه‌ها باید روی مسائل روحی روانی خود برای یک سال پیش رو تلاش مستمر کنند تا ذهن خود را برای رقابت‌های باقیمانده آماده کند. در سال ۲۰۱۹ یازده مرحله لیگ کاراته وان قرار است برگزار شود که ما در دو مرحله آن حضور پیدا کردیم و برای سومین مرحله لیگ جهانی که در اتریش قرار است برگزار شود، آماده می‌شویم.

سلطانی در پاسخ به این سؤال که در دو مرحله لیگ جهانی کاراته وان که برگزار شد ما نوساناتی را در عملکرد تعدادی از ملی‌پوشان داشته‌ایم. دلیل این نتایج ضعیفی که برخی از ملی‌پوشان در این دو رویداد اخیر کسب کرده‌اند، چیست، گفت: در لیگ جهانی امارات ما نکات مثبت و نکات منفی را دیدیم. باید نکات مثبت را تقویت کنیم و ضعف‌های ملی‌پوشان را پوشش دهیم و برای رفع این مشکل روی آنها کار کنیم. این نوسان در کاراته با توجه به نوع برگزاری مسابقات‌،‌ نوع قوانین داوری برای همه کشورها وجود دارد. به عنوان مثال “جاناتون” آلمانی در قهرمانی جهان اول شد، اما در امارات در نیمه نهایی یک ضربه سنگین به روی صورت حریف خود اجرا کرد که باعث اخراج او از تاتامی شد و یا “گوگیتای” گرجستانی در نخستین مرحله لیگ جهانی در وزن مثبت ۸۴ کیلوگرم اول شد، اما در لیگ جهانی امارات از گردونه رقابت‌ها حذف شد. نمی‌خواهم باخت‌ها را خدای ناکرده توجیه کنم، نوسان در کسب نتایج با توجه به ماهیت کار، طبیعی است و برای همه وجود دارد. قطعا ما اشتباهاتی در بعضی کمیته‌ها داشتیم که موجب غافلگیری بچه‌ها شد که نتوانستند در ادامه کمیته به کار خود ادامه دهند و برگردند.

وی در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرد: بچه‌های تیم ملی ما در اتریش سه نوع عملکرد داشتند. گروه اول آنهایی بودند که خوب و راضی‌کننده مبارزه کردند. عملکرد مثبت داشتند و مدال هم کسب کردند. گروه دوم شامل افرادی است که مدال کسب کردند، اما در بعضی کمیته‌های خود اشتباهات فاحشی داشتند که ما باید جلوی این‌ها را بگیریم و در طول تمرینات این نقاط را برطرف کنیم اما گروه سوم آنها فوق‌العاده عملکرد ضعیفی داشتند. برای رفع مشکلات این نفرات ما باید تلاش کنیم تا روی نقاط ضعف آنها بیشتر کار شود تا مشکلات آنها رفع شود.البته برخی از آنها باید به خودشان بیایند تا از کورس قهرمانی دور نشوند. به هر حال اگر یک ورزشکاری نوسان منفی داشته باشد قطعا از دوران اوج خود فاصله خواهد گرفت و به طور اتوماتیک بعد از یک مدت از دور رقابت‌های رنکینگ و امتیاز خارج می‌شود.

مربی تیم ملی کاراته در پایان صحبت‌های خود، اظهار داشت: مسابقات لیگ جهانی مراکش ۲۰ فروردین سال ۹۸ برگزار می‌شود. از فروردین ماه امتیازها به صورت کامل حساب می‌شود تا فروردین ماه سال ۱۳۹۹ در واقع ما در این سه مرحله رقابت‌هایی که (پاریس،‌امارات، اتریش) برگزار می‌شود امتیازها نصف محسوب می‌شود اما از کاراته وان مراکش در سال ۹۸ امتیازها به صورت کامل محاسبه می‌شود. این تصمیمات طبق آئین‌نامه‌ای است که به همه فدراسیون‌های جهانی ابلاغ شده است. ما برای حضور در سومین مرحله لیگ جهانی کاراته وان از روز سوم اسفند ماه وارد اردو می‌شویم و این روند تا ۸ اسفند ادامه خواهد داشت. جمعه، شنبه و یکشنبه دهم، یازدهم و دوازدهم اسفند ماه در سالزبورگ اتریش ملی‌پوشان به روی تاتامی خواهند رفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا