راه پر پیچ و خم المپیک برای کاراته کاهای ایرانی

صدور قوانین جدید از طرف فدراسیون جهانی کاراته برای حضور در المپیک باعث شده تا نمایندگان ایران برای حضور در آن راه پر فراز و نشییبی را در پیش داشته باشند.

به گزارش کاراته نیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان اخیراً فدراسیون جهانی کاراته نحوه گزینش کاراته کاها را برای حضور در بازی های المپیک ۲۰۲۰ توکیو اعلام کرده است. بر اساس بخشنامه اعلام شده از سوی فدراسیون جهانی، کسب سهمیه المپیک در سه مرحله صورت خواهد پذیرفت و هر کشور تنها قادر خواهد بود یک نماینده در هر رده معرفی کند.

مرحله نخست: چهار نفر برتر رنکینگ

بر اساس رتبه بندی نهایی که تا پایان روز ۱۸ فرودین ۹۹ ( ۶ آوریل ۲۰۲۰ ) محاسبه می شود، ۴ نفر برتر رنکینگ در هر رده به المپیک راه خواهند یافت؛ با این تفاوت که در اوزان ترکیب شده ۵۰-، ۵۵-، ۶۸- و ۶۸+ که به واقع برای المپیک به۲ وزن ۵۵- و ۶۱+ کیلوگرم تبدیل خواهد شد، در هر وزن ۲ نفر نخست انتخاب می شوند. در وزن ۶۱-کیلوگرم بانوان نیز نفرات انتخاب شده ۴ نفر خواهد بود.
در بخش آقایان نیز در اوزان ۶۰-، ۶۷-، ۸۴- و ۸۴+ کیلوگرم مجموعاً ۸ نفر انتخاب می شوند تا در نهایت در قالب ۲ وزن المپیکی ۶۷-و ۷۵+ کیلوگرم ۸ کاراته کا انتخاب شوند. در وزن۷۵-کیلوگرم نیز ۴ نفر گزینش می شوند؛ ضمن اینکه در کاتای انفرادی نیز ۴ نفر برتر رنکینگ بلیط سفر به توکیو را دریافت خواهند کرد.

مرحله دوم: حضور در رقابت کسب سهمیه المپیک

نفراتی که نتوانستند از طریق مرحله نخست، سهمیه ورود به المپیک را بدست آورند باید در مسابقاتی که قرار است از ۱۹ اردیبهشت ماه ۹۹ به مدت دو روز در اوزان المپیکی(۵۵-، ۶۱- و ۶۱+ کیلوگرم) برای بانوان و اوزان(۶۷-،۷۵- و ۷۵+ کیلوگرم) برای مردان و همچنین کاتا انفرادی به میزبانی پاریس فرانسه برگزار گردد، به روی تاتامی بروند.

در این مرحله ۳ نفر (نفرات اول تا سوم) هر رده سهمیه حضور در رقابت های المپیک را دریافت خواهند کرد.

مرحله آخر: برترین های قاره ای
آخرین مرحله کسب سهمیه رقابت های قاره ای است

فدراسیون جهانی در این مرحله برای هر یک از سه قاره آسیا، اروپا و اقیانوسیه ۲ سهمیه و برای دو قاره آفریقا و آمریکا هر یک ۳ سهمیه در نظر گرفته است. تعداد نفراتی که از طریق رقابت قاره ای می توانند سهمیه کسب نمایند در مجموع ۱۲ نفر خواهد بود(۶ نفر در بخش بانوان، ۶ نفر در بخش آقایان خواهد بود.)

محسن آشوری دبیر فدراسیون کاراته در گفت وگو با رادیو در پاسخ به این سوال که آیا فدراسیون جهانی درباره مسیر گزینش کاراته کاها برای حضور در بازی های المپیک توکیو با فدراسیون های ملی مشورتی داشته است یا خیر اظهار کرد: خیلی کم. فدراسیون جهانی بیشتر با کمیته ملی المپیک مشورت داشت و تا حدود زیادی آن ها خط مشی را برای فدراسیون جهانی تعیین کردند. در کنگره ای که برگزار شد، برخی از رؤسای فدراسیون ها پیشنهاداتی دادند اما حاصلی از آن صحبت ها را در تصمیمی که گرفته شد، نمی بینیم.

او در پاسخ به این پرسش که نظر شما درباره این مسیر چیست و آیا این راه برای کاراته ایران دشوار است یا نه تصریح کرد: در هر صورت راهیابی به المپیک که رویداد بسیار بزرگی است، کار سختی است و ورزشکارانی که به این رقابت ها راه پیدا می کنند، از فیلترهای خیلی زیادی عبور می کنند. در کل مجموعه ای از نخبگان در این رویداد حضور خواهند داشت. قطعاً برای رسیدن به این جایگاه و قرار گرفتن در ردیف نخبگان باید راه سخت و دشواری داشته باشند.

آشوری افزود: در مجموع ۸۰ نفر در ۸ وزن در این مسابقات شرکت می کنند. تا تاریخ ۲۲ فروردین ۹۹ (۶ آوریل ۲۰۲۰) ۴ نفر براساس رنکینگ جهانی برای حضور در رقابت های توکیو انتخاب می شوند. ۳ نفر هم در مسابقات انتخابی که اردیبهشت ماه ۹۹ در پاریس برگزار می شود، انتخاب خواهد شد. یک نفر سهمیه میزبان یعنی ژاپن و یک نفر سهمیه قاره هاست. آخرین نفر هم توسط فدراسیون جهانی انتخاب می شود و به ورزشکار هر کشوری که فدراسیون جهانی صلاح می داند، وایلد کارت تعلق می گیرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا