سلیمی: رؤسای هیئت‌های استانی، داوران کم‌کار را معرفی کنند

رییس کمیته‌ی داوران فدراسیون کاراته گفت: نفراتِ اعزامی به آزمون داوری آسیا، بر اساس عملکردشان در ماههای اخیر و با نظر مثبتِ مسئولین فدراسیون، راهی امارات شدند.

به گزارش پایگاه خبری کاراته نیوز و به نقل از خبرگزاری ورزش ایران (ایپنا)، اواخر شهریورماه و در حاشیه‌ی برگزاری رقابتهای کاراته‌ی غرب آسیا در امارات، استاژ و آزمون داوری آسیا نیز در این کشور برگزار شد که جمعی از داوران کاراته کشورمان با تصمیم مسئولین فدراسیون در این آزمون حضور یافته و موفق به اخذ درجاتِ آسیایی شدند.

اما نحوه‌ی گزینش و اعزام داوران به آزمون مذکور، با اعتراض برخی‌ها مواجه شد که مدعی بودند فدراسیون کاراته در گزینش داوران اعزامی به امارات، از خط کش‌های دقیق و قابل‌قبولی استفاده نکرده است. منتقدین عنوان می‌کنند که در فرآیند گزینش داوران برای اعزام به رقابتهای غرب آسیا، نقاط تاریکی وجود دارد که بهتر است با توضیحاتِ مسئولین فدراسیون، روشن شود.

در همین رابطه، جواد سلیمی مسئول کمیته‌ی داوران فدراسیون کاراته در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری ورزش ایران (ایپنا)، اظهار داشت: گزینش داوران برای اعزام به آزمون داوری آسیا در امارات، بر اساس عملکردشان در ماههای اخیر و نیز با نظرِ مثبتِ مسئولین فدراسیون صورت گرفته و هیچ نقطه‌ی تاریکی در آن وجود ندارد. ما از ابتدا اعلام کردیم ۱۵ داور در بخش بانوان و ۵ داور در بخش آقایان به امارات اعزام خواهیم کرد که البته این اتفاق نیز رخ داد و خوشبختانه اکثر داوران اعزامی به امارات با نمراتِ خوب، آزمون داوری را پشتِ سر گذاشته و موفق به أخذ درجات آسیایی و یا تثبیتِ درجات قبلی خود شدند.

سلیمی در خصوص نحوه‌ی گزینش داوران در بخش بانوان، عنوان کرد: طی دو سال گذشته، آزمون‌هایی در داخل کشور به منظور شناسایی برترین‌ها جهتِ اعزام به کلاس‌های داوری آسیا برگزار کردیم که از آن جمله می‌توان به آزمون داوری در ارومیه اشاره کرد اما متاسفانه شرایط اعزام بانوان به آزمون‌های آسیایی فراهم نشد و برخی‌ها علیرغم نمراتِ خوبی که در آزمون ارومیه کسب کرده بودند، از اعزام به استاژهای داوری آسیا بازماندند. ما تلاشهای گسترده‌ای را جهتِ اعزام بانوان به کلاسها و آزمون‌های پیشین صورت دادیم اما متاسفانه برخی محدودیت‌ها، مانع تحقق اهدافمان شد تا اینکه بالاخره این محدودیت‌ها برطرف و شرایطِ اعزام بانوان به کلاسهای داوری امارات فراهم شد. از اینرو با هدفِ جبرانِ کاستی‌های مربوط به عدم اعزام بانوان طی سالهای اخیر، بر آن شدیم تا سهمیه‌ی بانوان را برای حضور در آزمون امارات افزایش دهیم و به همین دلیل اکثر داوران اعزامی به آزمون اخیر را از میان بانوان گزینش کردیم.

وی ادامه داد: بانوان اعزامی به آزمون داوری امارات، همانهایی بودند که پیش‌تر در آزمون ارومیه، نمراتِ مطلوب جهتِ اعزام به استاژهای بین‌المللی را کسب کرده بودند اما به دلیل محدودیت‌های موجود، از اعزام به آزمون‌های آسیایی محروم شدند. کمیته‌ی داوران با در نظر گرفتنِ نمراتِ مطلوبِ این نفرات در آزمون ارومیه، آنها را به فدراسیون کاراته معرفی کرد و با نظر مثبتِ رییس، نایب رییس بانوان و دبیر فدراسیون کاراته، نفراتِ تایید شده را روانه‌ی پیکارهای کاراته غرب آسیا کرد تا در حاشیه این رقابتها، در آزمونِ داوری مذکور شرکت کنند.

سلیمی در خصوص نحوه‌ی گزینش و اعزام داوران در بخش مردان نیز، تصریح کرد: داوران اعزامی در بخش مردان هم با توجه به عملکردِ قابل‌قبول در رقابتهای داخلی و نیز با تایید مسئولین فدراسیون، راهی آزمون امارات شدند و خوشبختانه عملکردِ خوبی هم در آزمون مذکور داشتند.

قاضی‌القضات کاراته‌ی ایران در واکنش به این مطلب که “برخی مسئولین هیئت‌های استانی معتقدند هماهنگی لازم با هیئت‌ها در خصوص گزینش داوران اعزامی به امارات، صورت نگرفته است” اذعان داشت: رؤسای هیئت‌های استانی می‌بایست داورانی را که با مجموعه‌ی هیئت کاراته استان همکاری نمی‌کنند، کتباً و با ارائه‌ی اسناد و مدارکِ قابل‌قبول به کمیته‌ی داوران فدراسیون کاراته معرفی کنند تا ما نیز اقداماتِ لازم را جهتِ برخورد با داورانِ خاطی صورت دهیم اما این موضوع در مورد داوران اعزامی به آزمون اخیر صدق نمی‌کند چرا که هیچ نامه‌ی کتبی از سوی هیئت‌های استانی در خصوص عدم همکاری هیچیک از اعزام‌شدگان بدستِ ما نرسیده است و اتفاقا داوران اعزامی در بخش بانوان، همانهایی هستند که پیش‌تر از سوی مسئولین هیئت‌های مربوطه جهت حضور در آزمون داوری ارومیه معرفی شده بودند و این امر خود بیانگر تأیید بانوان اعزامی از سوی هیئت‌های مربوطه است. در بخش آقایان نیز همانطور که پیش‌تر عنوان شد، تا کنون هیچ نامه‌ی کتبی مبنی بر عدم همکاری داوران اعزامی با هیئت‌های استانی بدستِ ما نرسیده و کمیته‌ی داوران نیز قاعدتاً سکوت هیئت‌های استانی را در این خصوص، به معنای رضایتِ هیئت‌ها از عملکردِ داورانِ زیرمجموعه‌ی خود تفسیر می‌کند و این البته امری کاملا طبیعی و منطقی به نظر میرسد.

رییس کمیته‌ی داوران فدراسیون کاراته در پایان از عملکردِ داوران اعزامی به آزمون داوری آسیا در امارات، ابراز رضایت کرد و گفت: در این آزمون از ۱۵ داور اعزامی در بخش بانوان، ۱۲ نفر موفق به دریافت درجه‌ی داوری آسیا شدند و ۲ نفر نیز مراحل لازم جهت تثبیت درجاتِ قبلی خود را با موفقیت طی کردند. ضمن اینکه داوران اعزامی در بخش آقایان نیز همگی در آزمون مذکور، عملکردی موفقیت‌آمیز داشتند و توانستند درجاتِ داوری خود را ارتقا بخشیده و یا تثبیت کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا