اعزام به رقابت های بین المللی کاراته

در شرایطی که بسیاری از کارشناسان کاراته معتقدند نفرات و تیمهای برتر کاتا می‌بایست به صورت چرخشی به تورنمنت‌های بین‌المللی اعزام شوند، نگین باقری از اعزام کاتاروهای برتر به رقابتهای غرب آسیا انتقاد کرد!

به گزارش پایگاه خبری کاراته نیوز و به نقل از خبرگزاری ورزش ایران (ایپنا) , نگین باقری کاتاروی اعزامی به رقابتهای کاراته‌وان ترکیه در حالی از اعزام ندا رضایی و سایر کاتاروها به رقابتهای غرب آسیا انتقاد کرد و معیار گزینشِ آنها را نامعلوم خواند که او خود طی روزهای گذشته و بر اساس همین معیار، با تصمیم مسئولان فدراسیون کاراته راهی رقابتهای لیگ جهانی ترکیه شد و در رقابت با جمعی از برترین‌های کاراته جهان، نهایتاً بدون کسب مدال به میهن بازگشت.

باقری معتقد است اعزام به رقابتهای کاراته غرب آسیا هم (مشابه پیکارهای کاراته‌وان ترکیه) حقِ مسلم او بوده و عنوان می‌کند که “من بعد از مهسا افسانه، نفر دوم رقابتهای انتخابی تیم ملی کاتا بودم اما در عین ناباوری، مرا به امارات نبردند و از ندا رضایی برای حضور در این رقابتها استفاده کردند در حالی که او، پیکارهای انتخابی تیم ملی را نیمه‌کاره رها کرده بود!”

ندا رضایی، امسال و در رقابتهای قهرمانی کشور، بالاتر از نگین باقری بر سکوی نخست ایستاد و باقری نیز در پیکارهای انتخابی تیم ملی و در غیاب رضایی (که از ادامه مسابقه انصراف داده بود) عنوان نخستِ رقابتهای انتخابی را بدست آورد. در واقع رضایی و باقری بر اساس نتایج بدست‌آمده در مسابقات اخیر، هر دو جزو برترین‌های کاتای انفرادی ایران و البته اصلی‌ترین تعقیب‌کنندگان مهسا افسانه، بانوی نخستِ کاتای کشورمان به شمار می‌روند.

کارشناسان کاراته کشور در ماهها و سالهای اخیر به کرّات عنوان کرده‌اند که برای پیشرفتِ کاتا و بالا رفتن انگیزه‌ی نفراتِ دوم و سوم، لازم است که این نفرات (کاتاروهای دوم و سوم) بصورت چرخشی در تورنمنت‌های بین‌المللی حضور یابند تا ضمن کسب تجربه در این رقابتها، به عنوان پشتوانه‌ی نفراتِ اصلی، آینده‌ی تیمهای ملی را تأمین کنند.

با توجه به موارد مذکور، به نظر می‌رسد منطقی‌ترین تصمیم از سوی مسئولان فدراسیون برای کمک به کاتای ایران، همان تصمیمی باشد که در مورد سه کاتاروی برتر کشور (افسانه، رضایی و باقری) اتخاذ شد یعنی اعزام افسانه، باقری و رضایی به ترتیب به رقابتهای آسیایی ژاپن، پیکارهای کاراته‌وان ترکیه و مسابقات غرب آسیا. البته تلاش برای اعزام نفراتِ اصلی به رقابتهای تدارکاتی (در کنار نفرات دوم و سوم) نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که باید از سوی متولیان کاراته کشور مورد توجه قرار گیرد چرا که یقیناً نفراتِ اصلی هم بدون محک خوردن در مسابقات تدارکاتی، قادر به درخشش در میادین آسیایی و جهانی نخواهند بود.

علتِ گزینش ندا رضایی برای اعزام به رقابتهای کاراته غرب آسیا، بی‌شک درخشش او در پیکارهای قهرمانی کشور و کسب عنوان نخستِ کاتای انفرادی بانوان بوده و اگر نگین باقری حق دارد که به دلیل کسب عنوان دومی در رقابتهای انتخابی تیم ملی، به مسابقات کاراته‌وان ترکیه اعزام شود، پس ندا رضایی هم حق دارد که بواسطه‌ی درخشش در پیکارهای قهرمانی کشور و ایستادن بر سکوی نخست، به مسابقات غرب آسیا اعزام شود.

اما نکته‌ی جالب اینکه نگین باقری در شرایطی به اعزام ندا رضایی و سایر کاتاروها به رقابتهای غرب آسیا اعتراض کرده و نحوه‌ی گزینش آنها را سئوال‌برانگیز می‌داند که خود نیز چندی پیش با استدلالی مشابه (درخشش و کسب عنوان دومی در رقابتهای انتخابی تیم ملی) راهی پیکارهای کاراته‌وان ترکیه شد و البته در آن زمان، هرگز این سئوال در ذهنِ کاتاروی ارزنده‌ی کشورمان بوجود نیامد که معیار انتخابِ او برای اعزام به ترکیه، چه بوده است؟!

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا