نقدی: پیشرفت کاتا در گرو برنامه ریزی دقیق و فنی است/ نقش مربیان سازنده فراموش نشود

مربی تیم ملی کاراته گفت: رقابتهای لیگ از نظر کیفی و فنی نسبت به گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است، با این وجود در صورت برنامه ریزی بهتر و تلاش برای رفع نواقص، می توان لیگی پویا و جذاب تر برای کمک به تیم ملی داشته باشیم.

به گزارش کاراته نیوز و به نقل از گروه ورزشی ایلنا، محمود نقدی با انتقاد از برگزاری هم زمان مسابقات کاتا و کومیته در جریان بازی های لیگ کاراته وان، عنوان کرد: ضروری است رقابتهای این دو بخش از یکدیگر تفکیک شوند؛ چرا که اجرای کاتا به سکوت و تمرکز بالایی نیاز دارد و هم زمانی آن با کومیته عملکرد کاتاروها را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

نقدی همچنین ضمن گلایه از برخی داوری‌های انجام شده در لیگ و مسابقات دیگر کاتا اظهار داشت: بهتر است برای قضاوت مسابقات کاتا از داورانی استفاده شود که با این بخش آشنایی کامل داشته باشند.

متاسفانه مسیری که قضاوت کاتا در پیش گرفته، ایراد دارد. به شخصه در مسابقات لیگ شاهد این موضوع هستم که داوران کومیته اغلب کاتا قضاوت می کنند و عدم آگاهی تخصصی داوران با کاتا به سود کاراته نیست.

وی ادامه داد: چند سالی است که درجات داوری کاتا از کومیته تفکیک شده که یک اقدام به جا و درست است. ما در گذشته وقتی می‌خواستیم درجه داوری بگیریم، باید نسبت به تمام کاتاهای چهار سبک اصلی کاراته آشنایی داشته و برخی از آنها را اجرا می کردیم، اما امروز متاسفانه در این مورد سخت‌گیری نمی‌شود و بعضا شاهد آن هستیم که برخی از داوران کومیته حتی با امبوسن(مسیر اجرای  کاتا) آشنایی ندارند و اساسا کومیته‌کار هستند. به نظر من اگر در کنار توسعه و بالا بردن کیفی کار کاتاروها به داوری هم بیشتر توجه کنیم،  در آینده به دستاوردهای خوبی می‌رسیم.

این کارشناس کاراته در بخش دیگر صحبتهای خود یادآور شد: کاتاروها برای رسیدن به موفقیت ویژه نیاز به کسب تجربه و رقابت در سطح بالا دارند؛ از همین رو لازم است تا تیم های ملی در هر دو بخش کاتا و کومیته در مسابقات آسیایی و لیگ های جهانی و اردوهای تدارکاتی برون مرزی شرکت کنند.

نقدی سپس تصریح کرد: پیشنهاد می کنم مسئولین دلسوز فدراسیون کاراته، نقش مهم و ارزنده مربیان قهرمان پرور را به ویژه در بخش کاتا فراموش نکنند. بلکه برعکس باید به مربیان سازنده و فنی بهای لازم را بدهند تا در اردوهای تیم ملی و حتی مسابقات بین‌المللی در کنار ورزشکاران خود باشند.

این مربی باسابقه همچنین گفت: در تیم ملی باید یک یا دو آنالیزور داشته باشیم که در مسابقات رسمی همیشه حضور داشته باشند و به صورت مداوم در این زمینه شرایط فنی بازیکنان دیگر را در بانک اطلاعاتی خود ثبت کنند. امیدوارم بتوانیم در این خصوص گام های موثری برداریم چرا که حضور کارشناسان می تواند کمک زیادی به ارتقاء بازیکنان تیم ملی کند.

نقدی در پایان با اظهار امیدواری در خصوص شرایط کاراته کشور گفت: ان شاءالله با برنامه ریزی دقیق و اتخاذ تصمیمات موثر، کاراته در آینده نزدیک به جایگاه مطلوب برسد.

همه با هم کمک کنیم تا کاراته به موقعیت واقعی خود در جهان دست یافته و موفقیتهای بهتر و ارزنده تری را تجربه کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا