ارباب: از درخشش دختران کاروان ایران‌ انگیزه گرفتیم

تیم‌های ملی کاراته ایران برای حضور در نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی روز جمعه هفت مهرماه به هانگژو اعزام خواهند شد تا به‌عنوان یکی از رشته‌های پرامید کاروان ورزشی کشورمان در آخرین روزهای برگزاری مسابقات به روی تاتامی بروند.

به گزارش کاراته نیوز و به نقل از فرهیختگان؛ تیم‌های ملی کاراته ایران برای حضور در نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی روز جمعه هفت مهرماه به هانگژو اعزام خواهند شد تا به‌عنوان یکی از رشته‌های پرامید کاروان ورزشی کشورمان در آخرین روزهای برگزاری مسابقات به روی تاتامی بروند. در شرایطی تیم ملی بانوان کاراته در این مسابقات حاضر خواهد شد که هیچ‌کدام از چهار ملی‌پوش اعزامی به این مسابقات سابقه حضور در بازی‌های آسیایی را ندارند، اما با این وجود ملی‌پوشان کشورمان سابقه حضور در میادین بزرگ را دارند. سارا بهمنیار به‌عنوان باسابقه‌ترین ملی‌پوش این تیم سابقه کسب مدال برنز جهان، برنز آسیا و حضور در المپیک ۲۰۲۰ توکیو را دارد. آتوسا گلشادنژاد با مدال طلای آسیا، فاطمه سعادتی با مدال برنز آسیا و مبینا حیدری نیز با برنز المپیک جوانان و نقره و برنز آسیا به دنبال بزرگی در تاتامی هانگژو هستند و قصد دارند طلسم عدم کسب مدال طلا در دور گذشته بازی‌های آسیایی را بشکنند.

فرخناز ارباب در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از شرایط آماده‌سازی ملی‌پوشان کشورمان برای حضور در این مسابقات ابراز رضایت می‌کند و معتقد است درخشش دختران ورزش کاروان ایران در بازی‌های آسیایی باعث بالا رفتن ‌انگیزه دختران کاراته‌کا شده است. صحبت‌های سرمربی تیم ملی کاراته بانوان را در ادامه بخوانید.

شرایط ملی‌پوشان را در آستانه اعزام به بازی‌های آسیایی هانگژو چگونه می‌بینید؟

نزدیک ۱۴ اردو را برای حضور در این مسابقات پشت سر گذاشتیم و تمامی مشکلات فنی را نیز برطرف کردیم. بچه‌ها در این مدت به سختی و خیلی خوب تمرین کردند و خدا را شکر امکانات خوبی را فدراسیون برای ما مهیا کرده بود. فدراسیون در این مدت به خوبی بازیکنان را حمایت کرد و امکانات خوبی از جمله حضور فیزیوتراپ، بدنساز و روانشناس را برای ما فراهم کرد و همه دست به دست هم دادند تا تیم خوبی برای حضور در این مسابقات داشته باشیم. تیم جوانی که هر چهار نفر آنها برای اولین بار در بازی‌های آسیایی حاضر خواهند شد تا به امید خدا با کسب نتایج خوب دل همه را شاد کنند.

از پشتیبانی و حمایت فدراسیون از نظر امکانات صحبت کردید، اما انتقاداتی به عدم حضور تیم ملی در تورنمنت‌ها و رویدادهای تدارکاتی به فدراسیون کاراته وارد است. فکر نمی‌کنید کمبود مسابقه باعث مشکلاتی برای ملی‌پوشان در مسابقات شود؟

درست است که بچه‌ها باید در مسابقات مختلف شرکت کنند و محک بخورند و این یک موضوع منطقی است، اما ما سعی کردیم با توجه به عدم حضور در تورنمنت‌ها برای خود مسابقاتی را درست کنیم. یک‌سری مسابقات تدارکاتی مهیا کردیم و از بازیکنان و قهرمانان کاراته‌وان‌های داخلی چند دوره دعوت کردیم تا با حضور داوران رسمی مسابقات خوبی را برگزار کنیم. توانستیم با همین دو، سه مسابقه تدارکاتی داخلی برخی ایرادات را برطرف کنیم تا بتوانیم بچه‌ها را برای مسابقات اصلی مهیا کنیم.

به عدم سابقه حضور در بازی‌های آسیایی توسط ملی‌پوشان اشاره کردید. با توجه به جو سنگین بازی‌های آسیایی و توقعات سنگین از رشته کاراته، بچه‌ها از لحاظ روحیو روانی این موضوع را تحمل خواهند کرد؟

تیم از لحاظ سنی جوان است ولی بی‌تجربه نیست و بچه‌ها چند سال است که در مسابقات مختلف شرکت و شرایط متفاوتی را تجربه کردند. سارا بهمنیار، مبینا حیدری، فاطمه سعادتی و آتوسا گلشادنژاد مسابقات مختلفی را در رده‌های سنی مختلف تجربه کردند و بازیکنان کم‌تجربه‌ای نیستند. البته اسم بازی‌های آسیایی هیجان برانگیز است و همه مردم ایران این رقابت‌ها را پیگیری می‌کنند و می‌بینند. رشته‌های مختلفی نیز در این مسابقات حضور دارند و باعث افتخار هر بازیکنی است که در رویداد مربوط به رشته خود شرکت و بهترین مدال را بگیرد. البته این مسابقات نیز استرس و نگرانی‌های خاص خود را دارد و ما نیز کنار تیم دکتر روانشناس داشتیم و سعی کردیم تا جایی که می‌شود شرایطی و امکاناتی را مهیا و تمریناتی را برگزار کنیم تا تیم در مرحله اوج در مسابقات شرکت کند. فکر می‌کنم بچه‌ها نیز به خوبی جو مسابقات را مدیریت خواهند کرد تا به امید خدا در پایان مسابقات دستاورد خوبی داشته باشند.

در روزهای گذشته بازی‌های آسیایی دختران ایران در رشته‌های مختلف عملکرد بسیار خوبی داشتند و توانایی‌های خود را نشان دادند. موفقیت دختران کشورمان چقدر به شما و بچه‌ها ‌انگیزه داده است؟

خیلی زیاد از درخشش دختران کاروان ایران ‌انگیزه گرفتیم. در مدت شروع مسابقات بچه‌ها رقابت‌ها را پیگیری کردند و ما نیز لحظه به لحظه عملکرد دختران کشورمان را پیگیری کردیم. خدا را شکر ‌انگیزه بچه‌ها از درخشش دختران کشورمان بالا رفته است و آماده هستند و لحظه‌شماری می‌کنند تا وارد زمین شوند و شایستگی دختران کاراته را نیز به خوبی نشان بدهند.

پیش‌بینی شما درخصوص عملکرد مدالی بچه‌ها چگونه است؟

توکل ما به خدا است، اما نمی‌شود پیش‌بینی کرد. تمام کشورها برای کسب مدال در مسابقات حاضر می‌شوند و با برنامه برای این مسابقات آماده شده‌اند. کار ما راحت نیست، اما توکل‌مان به خداست تا با شایستگی بچه‌ها نتایج خوبی بگیریم و باعث افتخار ایران شویم و شایستگی کاراته ایران را نشان دهیم.

کاراته بانوان در دوره گذشته با وجود کسب دو مدال نقره و دو مدال برنز در کسب مدال طلا توفیقی نداشت. با توجه به اهمیت و تاثیر مدال طلا در ارتقای جایگاه کاروان کشورمان، فکر می‌کنید در این دوره این طلسم خواهد شکست؟

بچه‌های ما توانایی و پتانسیل کسب مدال طلا را دارند و تمرینات خیلی خوبی را پشت سر گذاشتند و خیلی سختی کشیدند. امیدوارم بتوانیم نتیجه خیلی خوبی هم بگیریم. فقط از جامعه کاراته درخواست همدلی در این روزهای حساس را دارم و خواهش می‌کنم برای تیم اعزامی در بخش آقایان و دختران دعا کنند؛ چراکه این دعای خیر می‌تواند باعث موفقیت ملی‌پوشان شود. همچنین دعای پدر و مادر خیلی مهم است و همیشه تاثیر دعای پدر و مادر را در زندگی‌ دیده‌ام و درخواست می‌کنم این دعای خیر همراه بچه‌ها باشد. در صورت موفقیت تیم نیز من نماینده کوچکی از جامعه بزرگ کاراته ایران هستم.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا