محمدصادق فرجی:می‌خواهیم در المپیک ضلع پنجم مدال‌آوران باشیم/ تعامل وزارت و کمیته ملی المپیک به فدراسیون‌ها روحیه داد

رئیس فدراسیون کاراته پس از کسب موفقیت این رشته در بازی‌های آسیایی اندونزی، گفت: فدراسیون کاراته طبق آن برنامه‌هایی که از قبل پیش‌بینی شده بود، حرکت می‌کند تا در المپیک توکیو ضلع پنجم مدال آوران باشد.

به گزارش کاراته نیوز و به نقل از خبرگزاری فارس، هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی اندونزی در حالی به پایان رسید که تیم ملی کاراته ایران با ترکیب چهار کاراته‌کا در بخش مردان و چهار کاراته‌کا در بخش بانوان راهی این دوره از مسابقات شد و در پایان تمامی نفرات اعزامی به جاکارتا موفق به کسب مدال شدند. در واقع کاراته ایران در این دوره از رقابت‌ها با صددرصد مدال به کار خود پایان داد و حتی اگر ناداوری‌هایی که رخ داد، رخ نمی‌داد قطعا تعداد طلاهای کاروان کاراته ایران بدون شک بیشتر از ۲ عدد می‌شد.

گفت‌وگوی محمدصادق فرجی رئیس فدراسیون کاراته را در ادامه می‌خوانید:

فارس: این روزها بحث موفقیت کاراته در بازی‌های آسیایی مطرح است، رمز موفقیت این رشته چه بود؟

ابتدا این موفقیت بزرگ را به جامعه ورزش و خانواده بزرگ کاراته تبریک می‌گویم، رمز موفقیت ما همدلی حاکم در بین تمام اعضا کادرفنی، بازیکنان و جامعه بزرگ کاراته است.

فارس: برای رسیدن به این موفقیت بزرگ مسئولان ورزش چقدر سهیم بودند؟

من ابتدا باید از سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان و صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک تشکر کنم که این فرصت را برای کاراته ایران به وجود آوردند که در این رویداد بزرگ بتوانیم با هشت فرصتی که در کاراته داشتیم در بازی‌های آسیایی حضور پیدا کنیم. نکته خیلی مهم این بود مسئولان وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک یک ارتباط تنگاتنگی با هم داشتند که باعث بالا رفتن روحیه فدراسیون‌ها شده بود و همین موضوع باعث شد تا فدراسیون‌ها بدون حاشیه برنامه‌های خود را برای بازی‌های آسیایی اندونزی پیگیری کنند.

فارس: آیا از نتایج و عملکرد کاراته راضی هستید؟

ابتدا به ۶۲ ورزشکاری که موفق به کسب مدال در بازی‌های آسیایی اندونزی شدند تبریک می‌گویم، آنها با این موفقیت دل مردم را شاد کردند. خدا را شکر کاراته با اقتدار در این مسابقات ظاهر شد و از هشت فرصتی که در اختیار داشت خوشبختانه هشت مدال رنگارنگ کسب کرد. در واقع ما صددرصد مدال آوری کردیم،‌ گرچه با ناداوری دو مدال طلای امیر مهدی‌زاده و ذبیح‌الله پورشیب را از دست دادیم؛ به هر حال این فرصت‌ها را میزبان‌ها دارند تا از این میزبانی خود استفاده کنند، اما خوب خیلی بهتر بود که براساس عدالت‌ محوری داوری‌ها دنبال می‌شد تا این دو نفر هم به مدال اصلی خود یعنی طلا می‌رسیدند.

فارس: فدراسیون کاراته برنامه و چشم اندازی پنج ساله دارد، آیا تا به امروز در این مسیر دشوار نتایج راضی کننده بوده است؟

فدراسیون کاراته طبق آن برنامه‌هایی که از قبل پیش‌بینی شده بود، در حوزه‌های مختلف برنامه‌های خود را دنبال می‌کند؛ در حوزه توسعه همگانی و هم در جهت توسعه قهرمانی و آموزش‌ و حوزه‌های مختلف، اما آنچه که مردم عزیز و خیلی از عزیزان دیگر دنبال می‌کنند بحث اخبار قهرمانی و رشد قهرمانی و توسعه قهرمانی است که بیشتر مورد دید و ویترین فدراسیون‌ها است و بیشتر قابل رؤیت است و قابل ارزیابی فدارسیون و عوام مردم است. خدا را شکر کاراته در این رویداد موفقیت خیلی خوبی را داشت و یک رشد خوبی را داشتیم و نگاه فدراسیون و برنامه فدراسیون دو مرحله از برنامه پنج ساله و ۲ هدف‌گذاری اصلی را ما پیش‌بینی کرده بودیم، یعنی ۲ رویداد مهم از برنامه پنج ساله فدراسیون حضور در بازی های آسیایی ۲۰۱۸ و المپیک ۲۰۲۰ توکیو است. کاراته با توجه به اینکه مدال‌هایش با رنکنیگ حساب می‌شود و جزو رشته‌هایی است که قطعاً ان‌شاءالله مدال‌آوری خواهد کرد، همانطور که می‌دانید ما در چهار رشته تا به امروز در المپیک توانسته‌ایم مدال کسب کنیم و ان‌شاءالله کاراته پنجمین ضلعی باشد که به آن چهار ضلع مدال‌آور در المپیک اضافه خواهد شد و بتواند با کسب مدال جایگاه کشورمان را در رنکینگ المپیک حفظ کند.

فارس: موضوع ناداوری در بازی‌های آسیایی گویا خیلی شفاف بود، آیا شما هم با این موضوع موافق هستید؟

نه تنها در این رویداد بلکه در مسابقات قهرمانی آسیا و قهرمانی جهان هم ناداوری دیده می‌شود،‌ بالاخره کشور میزبان فضایی را برای داورهای فراهم می‌کند و موقعیت‌هایی به وجود می‌آید که داوران در برخی از مواقع گرایش‌هایی به خود کشور میزبان داشته باشند، حالا با توجه به اینکه در این مسابقات که یک مسابقات المپیک آسیایی است و خیلی کشورها به دنبال این هستند که رنکینگ‌شان در جایگاه بالایی قرار گیرد و به همین دلیل مدال طلا برای آنها خیلی مهم است؛ قاعدتاً میزبان تمایل دارد نفوذ بیشتری داشته باشد تا بتوانند از این فرصت‌ها استفاده کند، خوب کشور(اندونزی) میزبان هم با توجه به اینکه مدعوین خیلی بزرگی در سالن حضور داشتند از میزبانی بهره مند شد و حتی آنهایی که از کاراته شناخت دقیقی ندارند، اگر مسابقات امیر مهدی‌زاده و پورشیب را می‌دیدند تقریباً این ناداوری برای همه عزیزان مشهود بود؛ دقیقاً مشخص بود وقتی امیر مهدی‌زاده تکنیکی را اجرا می‌کرد، متأسفانه به او امتیاز نمی‌دادند یا اینکه تقریباً ۹ امتیاز پورشیب را ندادند؛ نه تنها برای رشته ما بلکه برای اکثر رشته‌های دیگر نیز این اتفاق رخ داد.

فارس: گویا در کوراش هم خیلی راحت در سنگین وزن ناداوری رخ داده است.

بله، در رشته کوراش این اتفاق رخ داد. البته در این دوره میزبان با آن رشته‌های محلی که برای خودشان است توانستند جایگاه چهارم را برای خود تثبیت کنند، اما اگر برخی رشته‌های سنتی کشور میزبان و ناداوری‌ها نبود قطعاً ایران جایگاه چهارم یا پنجم خود را می‌توانست حفظ کند اما با این شرایطی که به وجود آمد جایگاه ششم را حفظ کرد. من باید بگویم که ما باید بپذیریم تمام کشورها در جهت توسعه قهرمانی کار می‌کنند و مدال‌آوری هر دوره سخت‌تر از دوره قبل می‌شود،‌ یعنی اینطور نیست که همه ایستا باشند و هیچ کدام فعالیت قهرمانی نداشته باشند همه کشورها در تمام رشته‌ها در حال فعالیت هستند. با توجه به اینکه نزدیک المپیک ۲۰۲۰ توکیو هستیم همه در حال فعالیت هستند.

فارس: در مورد کاراته هم قبول دارید به خاطر المپیک شدن تمام دنیا در حال سرمایه گذاری هستند؟

در مورد کاراته اگر بخواهم بگویم با توجه به اینکه کاراته هم به المپیک ورود پیدا کرده است، خیلی از این کشورها سرمایه‌گذاری‌های خوبی کرده‌اند، نه تنها در آسیا بلکه در کشور اروپا و در کشورهای دیگر هم همین‌طور است. کشورهایی که قبلاً برای کاراته‌کاهای ما زنگ تفریح بودند خیلی از این کشورها همیشه به عنوان زنگ تفریح در جدول‌ها بودند، اما حالا شاهدیم به این صورت نیست و در مسابقات به سختی از این کشورها رد می‌شویم، این نشان می‌دهد که یک عزم ملی در جهت توسعه قهرمانی در تمام کشورها به وجود آمده است، مثلاً کشور عربستان، ویتنام و خیلی از این کشورها محلی از اعراب نداشتند، اما شما ببینید که بهمن عسگری و دیگر قهرمانان ما برای شکست دادن آنها یک مقدار با چالش روبه‌رو شدند. این می‌طلبد که برنامه‌ریزی دقیق‌تر و منظم‌تری را داشته باشیم تا قهرمانان ما در کوران مسابقات و دیدارهای تدارکاتی حضور داشته باشند که زمینه قهرمانی آنها پررنگ‌تر باشد.

فارس: پس با این حساب برای رسیدن به المپیک توکیو مسیر دشواری را در لیگ‌های کاراته وان و دیگر مسابقات دارید؟

ما برای حضور در مسابقات المپیک ۲۰۲۰ عین رشته‌های دیگر باید یک فرایندی را طی کنیم و درگیر یکسری مسابقات کسب سهمیه المپیک باشیم که این رقابت‌ها دارای رنکینگ است تا ملی‌پوشان بتواند با حضور در این مسابقات و کسب امتیاز در المپیک ۲۰۲۰ توکیو حضور داشته باشند؛ کاراته هم به همین شکل است. ما در سال ۲۰۱۷ به لطف خدا در اکثر کاراته‌وان‌ها حضور پیدا کردیم و این فرصت برای قهرمانان به وجود آمد و این اتفاق باعث شد قهرمانان ما در رنکینگ جهانی تک‌رقمی باشند و تعدادی از آنها در بین نفرات ۲۰ تا ۳۰ اول رنکینگ دنیا هستند. این فرصت طلایی است برای قهرمانان ما. ما برای سال ۲۰۱۸ نیز استارت زده‌ایم تا در مسابقات کسب سهمیه حضور پیدا کنیم. ما برای حضور در لیگ جهانی کاراته‌ وان آلمان متأسفانه با مشکلات مالی که نه تنها این فدراسیون بلکه دیگر فدراسیون‌ها وجود دارد روبرو هستیم، وضعیت افزایش قیمت بلیت و موضوعات ارز به وجود آمده قاعدتاً خیلی از تیم‌ها را با مشکل روبرو کرده است؛ از جمله کاراته. حالا با توجه به اینکه برنامه‌ریزی و صحبت‌هایی که با معاون ورزش جوانان ؛داورزنی داشتیم و همچنین صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک،‌ حتماً ما لیگ جهانی کاراته وان ژاپن را از دست نخواهیم داد و انشالله با ترکیب کامل‌مان در این مرحله از مسابقات حضور خواهیم داشت و پس از آن مسابقات قهرمانی جهان در اسپانیا را پیش رو خواهیم داشت. ان‌شاءالله تیم ملی ایران در این رقابت‌ها حضور پیدا کند. نمایندگان ما با کسب مدال طلا در مسابقات جهانی می‌توانند مستقیم سهمیه حضور در المپیک ۲۰۲۰ توکیو را کسب کنند و این فرصت‌هایی است که برای کاراته ما است که به لطف خدا بتوانیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم.

فارس: و صحبت پایانی شما…

در وهله اول از دبیر فدراسیون و رئیس سازمان تیم‌های ملی محسن آشوری تشکر میکنم که که برنامه‌ها را به خوبی دنبال می‌کردند و همچنین از شهرام هروی و موسوی سرمربیان تیم ملی بزرگسالان تشکر می‌کنم. از دیگر مربیان و از همه مهم‌تر جامعه بزرگ کاراته که همه آنها با همدلی و تعامل باعث موفقیت کاراته شده‌اند تشکر می‌کنم. از همکاران دیگرمان در فدراسیون که با همدلی برنامه‌های اداری و پشتیبانی اعزام‌ها را انجام می‌دهد تشکر می‌کنم. این موفقیت‌هایی که رخ می‌دهد عین یک مسابقه دوی امدادی می‌ماند. یعنی همه دست به دست هم می‌دهند تا آن پرچم سه‌رنگ کشورمان به اهتزاز دربیاید، اما در کنار این رویدادها من باید اشاره‌ای کنم به کسب سهمیه‌ای که برای المپیک آرژانتین داشتیم. خوشبختانه ما در حضور کشورهایی مثل فرانسه و اسپانیا که قطب‌های کاراته دنیا هستند و نتوانستند حتی یک سهمیه حضور در المپیک را کسب کنند، ما توانستیم پنج سهمیه المپیک آرژانتین را کسب کنیم. از مهران بهنام‌فر و همچنین سامانه خوشقدم که از مربیان خوشنام کاراته ایران هستند نیز برای این موفقیت تشکر می‌کنم. آنها در تلاشند تا بهترین نتایج را در المپیک آرژانتین رقم بزنند، خدا را شکر کاراته با ظرفیت و پتانسیل بالایی که دارد ما در کنار تیم بزرگسالان و جوانان و نوجوانان موفق شدیم تیم امید را هم راه‌اندازی کنیم که آنها هم به امید خدا قرار است در یک رویداد بین‌المللی حضور داشته باشند. خوشبختانه نگاه فدراسیون یک نگاه حمایتی و پشتوانه‌سازی است خدا را شکر اردوی تیم ملی نونهالان هم به خوبی در حال پیگیری است. عبدلی در آن قسمت سرمربیگری را برعهده دارد و برنامه‌ها پیش می‌رود. ما مسابقات کاراته‌وان را در ایران به همان سبکی که فدراسیون جهانی برگزار می‌کند را راه‌اندازی کرده‌ایم. نگاه و علت این برگزاری این است که قهرمانان ما برای حضور در مسابقات تنها در یک انتخابی تیم ملی شرکت نمی‌کنند و در واقع این کاراته‌کاهای ما در پنج فرصت و پنج مرحله ارزیابی می‌شوند. این نشان می‌دهد کار با برنامه‌ریزی پیش می‌رود و نونهالان پشتوانه نوجوانان هستند و نوجوانان پشتوانه جوانان و این زنجیره‌ها حلقه‌ها پیوسته است که ان‌شاءالله هیچ مشکلی در پشتوانه‌سازی کاراته نخواهیم داشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا