مروری بر نتایج کسب شده تیم مردان ایران در فرانسه

با پایان نخستین مرحله از لیگ جهانی سال ۲۰۱۸ که به میزبانی پاریس برگزار شد، مروری بر عملکرد کومیته مردان ایران خواهیم داشت.

به گزارش پایگاه خبری “کاراته نیوز”، نخستین مرحله از پیکارهای لیگ جهانی سال ۲۰۱۸، ششم تا هشتم بهمن ماه سال جاری در حالی برگزار شد که بسیاری از بزرگان این رشته در کسب مدال ناکام ماندند.

تیم ایران نیز در این ناکامی ها مستثنی نبوده است. در بخش کومیته مردان ایران بزرگانی همچون امیر مهدی زاده نفر چهارم رنکینگ و دارنده دو مدال طلا و یک برنز جهان و سه طلای آسیا در وزن ۶۰- کیلوگرم، سعید احمدی نایب قهرمان جهان و دارنده چهار طلای کاراته وان ها در وزن ۶۷- کیلوگرم و علی اصغر آسیابری دارنده مدال برنز جهان و نقره بازی های جهانی در وزن ۷۵- کیلوگرم از کسب مدال بازماندند.

اما در این پیکارها، سجاد گنج زاده نفر نخست سنگین وزن جهان توانست طلای وزن ۸۴+ کیلوگرم را کسب کند و کاپیتان ذبیح الله پورشیب نیز حریفان پرقدرت خود را شکست داد تا به مدال با ارزش طلا برسد. همچنین صالح اباذری، بهمن عسگری و هامون درفشی پور نیز سه مدال برنز را برای ایران کسب کردند.

با تفاسیر فوق، در قسمت دوم این گزارش، مروری بر عملکرد سه وزن سبک از کومیته مردان کشورمان خواهیم داشت:

در وزن ۶۷- کیلوگرم اخیرا هامون درفشی پور در لیگ های جهانی و لیگ ایران خوش درخشید، این امر سبب شد که هروی به این بازیکن اعتماد کرده و او را به تیم ملی دعوت کند. باید به هوش و ذکاوت هروی آفرین گفت چرا که با دعوت هامون به تیم ملی، نشان داده است که در پی پُر کردن خلاء کمبود مدال این وزن در مسابقات مهم اخیر همچون کشورهای اسلامی و مسابقات آسیایی قزاقستان است. هامون اکنون باید از این فرصت به دست آمده نهایت استفاده را برده و به کسب مدال در پیکارهای معتبر بیندیشد.

در وزن ۶۰- کیلوگرم امیر مهدی‌زاده اسطوره کاراته ایران، حضور دارد. این بازیکن که لقب پرافتخار ترین کاراته کا ایران را به یدک میکشد مدتی است که با افول خود جامعه کاراته ایران را نگران کرده است. امیرِ کاراته ایران در سوپر لیگ کشور سال گذشته، برای نخستین بار با اختلاف امتیاز مقابل عنایتی شکست را پذیرا شد اما جامعه کاراته آن را یک اتفاق پنداشت، ولی این بار برای دومین سال متوالی، در سوپرلیگ سال ۹۶ با همان اختلاف امتیاز در مقابل عبدالله ولدی جوان تن به شکست داد. تا کمی جامعه کاراته را دچار تشویش خاطر کند که نکند امیرِ کاراته ایران برای دفاع از عناوین معتبر خود آماده نباشد؟
گویا این دلواپسی ها بی راه نبوده است چرا که طلایه دار کاراته ایران در نخستین مرحله از لیگ جهانی سال ۲۰۱۸ با شکستی که در مقابل دارخان اسدلیف از قزاقستان با اختلاف ۸ امتیاز متحمل شد ما را بر این فکر واداشت که امیرمان را چه شده است؟
اُفت حیرت انگیز امیر به شکست با اختلاف امتیاز ختم نشد. بلکه او در این رقابت ها تک به تک رکورد های خود را شکسته است. در حالیکه در باور هیچ فردی نمی‌گنجید که امیر به یک ورزشکار دو بار ببازد و از این حیث رکورد دار نیز بود متاسفانه این امر رخ داد و او بعد از پیکارهای کشورهای اسلامی جهان در باکو که برابر سایماتوف پدیده این وزن با قانون سنشو شکست را پذیرا شد، برای دومین بار با اختلاف ۵ امتیاز در تاتامی های فرانسه مغلوب سایماتوف جوان شود. همچنین هیچ گاه پیش نیامده بود که مهدی زاده در پیکارهای نهایی برای کسب مدال تن به شکست دهد اما برای نخستین بار این رکورد خود را نیز شکست و دستش از رسیدن به مدال کوتاه ماند.
امیدواریم که هروی دست بجنباند و نگرانی را از جامعه کاراته دور کند و امیر کاراته ایران را به روزهای اوج خود بازگرداند.

در وزن ۵۵- کیلوگرم مجید حسن نیا پیراهن مقدس تیم ملی ایران را بر تن دارد. مجید که بهترین سبک وزن کاراته ایران است در پیکارهای آسیایی قزاقستان در حالی به عنوان نایب قهرمانی رسید که همه معتقد بودند مدال وی را ربودند. حسن نیا در این رقابت ها در دور سوم مغلوب حریفی از سوئیس شد. از وی انتظار میرود از تجربه خود بهره برده و طلسم را بشکند و در لیگ های جهانی هم همچون پیکار های آسیایی خوش بدرخشد. هرچند باید به این نکته نیز توجه داشت که مرد اول سبک وزن آسیا، در لیگ های جهانی بر اساس شرایط وزنی در وزن ۶۰- کیلوگرم مبارزه میکند.

البته در پایان این گزارش باید از زحمات شهرام هروی سرمربی تیم ملی کاراته ایران و کادر تحت حمایت وی تشکر کرد که توانستند پس از تاریخ سازی در رقابت های جهانی اتریش و قرار گرفتن ایران برای نخستین بار بر سکوی جهانی، سال ۲۰۱۸ را نیز با قهرمانی تیم کومیته مردان ایران در لیگ جهانی پاریس آغاز کنند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا