نگاه آماری به عملکرد بانوان کاراته کا در آذربایجان

رقابت های کاراته چهارمین دوره پیکارهای کشورهای اسلامی درحالی برای بانوان کاراته کا به پایان رسید که کاروان شش نفره بانوان کشورمان در مجموع کاتا و کومیته در پایان پنج مدال کسب کرد.

به گزارش کاراته نیوز، بسیاری از خبرنویسان و کارشناسان کشورمان پس از یک طلا، یک نقره و سه برنزی که توسط بانوان کشورمان در چهارمین دوره پیکارهای همبستگی کشورهای اسلامی کسب شد، آن را قابل قبول دانستند و عملکرد بانوان را مثبت ارزیابی کردند.

البته پس از شکست بدی که کاراته بانوان کشورمان در رقابت های جهانی اتریش متقبل شد، این نتیجه یک حرکت رو به جلو تلقی می شود، اما آیا نتیجه بانوان در چهارمین دوره مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی قابل قبول بود؟ برای یافتن پاسخ خود در ادامه این مطلب با ما همراه باشید:

اطلاعات کلی/

*تیم ملی کاراته ایران در سومین دوره مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی که در اندونزی برگزار شد از هشت فرصت خود برای کسب مدال، توانست دو مدال طلا، سه نقره و یک برنز کسب نماید.

* اما در این دوره تیم ملی کاراته کشورمان از شش فرصتی که در اختیار داشتند، یک طلا، یک نقره و سه برنز به دست آوردند.

* در این دوره از رقابت های کشورهای اسلامی دو بخش کاتا تیمی و کومیته تیمی نسبت به دوره قبل با تصمیم مسئولین برگزاری این رقابت ها برگزار نشد که تیم ایران در دوره گذشته توانسته بود در بخش کومیته تیمی به مدال نقره برسد هر چند که در کاتا تیمی حذف شد.

عملکرد بانوان در بخش های مختلف سومین دوره همبستگی کشورهای اسلامی، اندونزی چهارمین دوره همبستگی کشورهای اسلامی، آذربایجان
کاتا انفرادی مدال طلا مدال برنز
کاتا تیمی باخت برگزار نشد
کومیته وزن ۵۰- kg مدال برنز مدال طلا
کومیته وزن ۵۵- kg باخت مدال برنز
کومیته وزن ۶۱-  kg مدال نقره مدال نقره
کومیته وزن ۶۸- kg مدال نقره باخت
کومیته وزن ۶۸+ kg مدال طلا مدال برنز
کومیته تیمی مدال نقره برگزار نشد

 

*مقایسه نتایج این دوره از مسابقات کشورهای اسلامی نسبت به دوره قبل نشان می دهد که تیم ملی کاراته بانوان عملکردی منفی در چهارمین دوره پیکارهای همبستگی کشورهای اسلامی نسبت به سومین دوره این رقابت ها داشته است.

عملکرد بانوان از نگاه آمار و ارقام/

کاتا انفرادی/

مهسا افسانه نماینده کاتا انفرادی ایران در این دوره نتوانست همانند دوره گذشته ظاهر شود و علیرغم انتظاراتی که جامعه کاراته از او داشت، تنها به یک مدال برنز این بخش اکتفا کرد.

افسانه در این رقابت ها پس از یک دور استراحت برابر نماینده جوان مصری ها با ۵ پرچم بازنده شد و پس از راهیابی به دیدار رده بندی، برابر قمرالکردی از اردن با همین نتیجه به پیروزی رسید. افسانه در بازی پایانی با نماینده مالزی دیدار کرد و با شکست این حریف به مدال برنز دست یافت.

 

وزن ۵۰- کیلوگرم/

نسرین دوستی کاراته کایی که توانست مدال برنز دوره گذشته خود را با مدال طلا جایگزین کند. دوستی در این رقابت ها چهار بار برابر حریفان به پیروزی رسید که تنها دو برد با امتیاز فنی یک بر صفر به دست آمد و دو پیروزی دیگر در هانتی برای این بازیکن رقم خورد.

دوستی در این رقابت ها در حالی به مدال طلا دست پیدا کرد که پیش از این در رقابت های لیگ جهانی امارات به همراه تیم ملی کاراته حضور پیدا کرده بود و در آن رقابت از کسب مدال بازمانده بود. دوستی در رقابت های لیگ جهانی امارات در دو دیدار متوالی در هانتی برابر حریفان به پیروزی رسید و در دیدار سوم برابر نماینده اتریش نتیجه را ۳ بر صفر واگذار کرد.

این بازیکن پس از راهیابی به جدول شانس مجدد در نخستین دیدار حریفی از آلمان را ۷ بر صفر مغلوب کرد اما در ادامه برابر نماینده ترکیه در هانتی بازنده شد و از دور رقابت ها کنار رفت.

نسرین دوستی که در مسابقات اخیر خود نشان داد علاقه زیادی به برد حریفان با هانتی (رای داوران) دارد در این رقابت ها هم سنت شکنی نکرد و از چهار دیدار خود برابر حریفان تنها ۲ امتیاز به دست آورد و و دو بازی خود را با هانتی پیروز شد که این موضوع خود یک رکورد جالب توجه در کاراته است.

 

وزن ۵۵- کیلوگرم/

طراوت خاکسار کاراته کا جوان و با انگیزه ای که برای نخستین بار در این پیکارها شرکت می کرد توانست به مدال برنز این وزن دست پیدا کند.

خاکسار که پیش از این در رقابت های پاریس به مدال طلا دست یافته بود، در لیگ جهانی امارات در دور نخست برابر نماینده سوئد ۳ بر صفر نتیجه را واگذار کرد و حذف شد تا با دو عملکرد کاملا متفاوت پا به این رقابت ها بگذارد.

نماینده کشورمان در چهارمین دوره رقابت های کشورهای اسلامی در دیدار نخست نماینده ازبکستان را یک بر صفر برد. وی مسابقه دوم نیز با همین نتیجه از سد سیاکیلا جفری گذشت تا به نیمه نهایی این وزن برسد. خاکسار در نیمه نهایی برابر نماینده مصر در هانتی با ۵ پرچم مغلوب شدو با راهیابی حریف مصری به فینال، وی به جدول شانس مجدد راه پیدا کرد.

طراوت خاکسار در دیدار رده بندی برابر طوبا یاکان از ترکیه با ۵ پرچم به پیروزی رسید تا در نهایت به مدال برنز این وزن دست پیدا کند.

اما نکته قابل توجه این است که طراوت خاکسار درحالی صاحب مدال برنز شد که این بازیکن همچون نسرین دوستی چهار بازی انجام داد و تنها توانست ۲ امتیاز در دو بازی از حریفان خود کسب کند تا سرنوشت دو دیدار دیگرش را داوران با رای هانتی اعلام کنند.

وزن ۶۱- کیلوگرم/

رزیتا علیپور نماینده ایران در نخستین دیدار خود برابر حریفی از پاکستان قرار گرفت و با نتیجه ۶ بر صفر به پیروزی رسید. علیپور در بازی دوم نماینده اندونزی را در سی ثانیه مانده به پایان بازی ۸ بر صفر شکست داد. این بازیکن در دیدار نیمه نهایی برابر مروه کوبان از ترکیه قرار گرفت و با نتیجه یک بر صفر برابر این بازیکن به پیروزی رسید تا به فینال این رقابت ها راه پیدا کند.

علیپور در دیدار فینال و در برابر نماینده کشور میزبان، در حالی که بسیاری از کارشناسان داوری و مسئولین و حاضرین  داوری را این دیدار را یکطرفه اعلام کردند، با نتیجه ۳ بر صفر شکست خورد و به مدال نقره دست پیدا کرد.

علیپور در این پیکارها در مجموع چهار دیدار خود توانست ۱۵ امتیاز از حریفان بگیرد و در مقابل تنها ۳ امتیاز از دست داد.

*لازم به ذکر است که رزیتا علیپور در رقابت های لیگ جهانی امارات شرکت نکرد.

وزن ۶۸- کیلوگرم/

پس از خداحافظی سمیرا ملکی پوراز تیم ملی کاراته، بهنوش نجفی توانست با شکست سایر رقبا به عنوان نفر اول این وزن در این رقابت ها شرکت کند. نجفی در لیگ جهانی امارات برای اولین بار در قالب تیم ملی بزرگسالان شرکت کرد و در اولین حضورش در این رده با یک برد ۲بر۲ با قانون سنشو و یک باخت در هانتی به کار خود پایان داد.

نجفی اما در چهارمین دوره رقابت های کشورهای اسلامی پس از استراحت در دور نخست به مصاف نماینده سنگال رفت و با نتیجه ۲ بر ۱ به پیروزی رسید. این بازیکن در دیدار دوم برابر نماینده میزبان ۳ بر صفر شکست خورد و با توجه به راهیابی حریفش به فینال به جدول شانس مجدد راه یافت.

نماینده وزن ۶۸- کیلوگرم کشورمان در دیدار رده بندی به مصاف نادا محمد از مصر رفت و پس از تساوی با رای داوران بازنده میدان شد تا تنها نماینده کشورمان باشد که دستش از مدال کوتاه شود.

بهنوش نجفی در سه دیداری که برابر رقبای خود قرار گرفت دو امتیاز بدست آورد و ۴ امتیاز نیز از دست داد.

وزن ۶۸+ کیلوگرم/

در غیاب حمیده عباسعلی مصدوم، محدثه آقایی به عنوان نماینده ایران در این وزن در لیگ جهانی امارات پس از پیروزی یک بر صفر در دیدار نخست، در بازی دوم نتیجه را ۴ بر صفر به نماینده ژاپن واگذار کرد. آقایی پس از راهیابی حریف ژاپنی به فینال به جدول شانس مجدد راه یافت اما در همان اولین دیدار با نتیجه ۲ بر صفر مغلوب نماینده روسیه شد و از گردونه رقابت ها کنار رفت.

این بازیکن کشورمان در مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی در نخستین دیدار با نتیجه یک بر صفر مغلوب نماینده ترکیه شد. آقایی در ادامه و پس از راهیابی حریف به فینال، در دیدار رده بندی برابر دسینتا بانورئا از اندونزی قرار گرفت و با نتیجه ۳ بر صفر به پیروزی رسید تا با کسب تنها یک پیروزی صاحب مدال برنز شود.

محدثه آقایی در دو دیداری که در این رقابت ها به میدان رفت توانست ۳ امتیاز از حریف کسب کند و در مقابل تنها یک امتیاز از دست بدهد.

 

نکته قابل تامل/

اما نکته قابل تامل این است که تیم ملی کاراته بانوان کشورمان در بخش کومیته در مجموع ۱۷ بازی که ۵ نماینده ایران انجام دادند تنها ۲۴ امتیاز کسب کرد که رزیتا علیپور در وزن ۶۱- کیلوگرم به تنهایی ۱۵ امتیاز کسب کرد و اگر بخواهیم نتایج این بازیکن را به حساب نیاوریم؛  مجموع امتیازات چهار نماینده دیگر کشورمان تنها ۹ امتیاز است و این موضوع بدین معناست که بازیکنان تیم ملی از کمبود قدرت حمله و فقر تکنیکی رنج می برند.

در نتیجه کادر فنی تیم ملی کاراته بانوان اگر سودای کسب نتایج درخشان در آستانه قزاقستان را دارد بهتر است ملی پوشان را آماده کنند تا به جای نمایش تکنیک در تاتامی و برد حداقلی، تکنیک ها مثمر ثمر و امتیاز آور استفاده کنند چه بسا که اگر داوران همانند مسابقه بهنوش نجفی پرچم ها را در هانتی به حریفان می دادند تیم ایران از کسب یک مدال طلا و یک مدال برنز باز می ماند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا