عملکرد تیم ملی آقایان با نگاهی متفاوت

رقابت های کاراته چهارمین دوره پیکارهای کشورهای اسلامی درحالی به پایان رسید که کاروان دوازده نفره کاراته کشورمان در مجموع کاتا و کومیته در پایان به هشت مدال طلا،نقره و برنز دست پیدا کرد که پنج مدال سهم بانوان بود و تنها سه مدال را آقایان کسب کردند.

 

به گزارش “کاراته نیوز” پس از آن روز تاریخی و تکرار قهرمانی کومیته تیمی مردان جهان در اتریش، انتظارات نیز از کاراته آقایان بیش از پیش شد و همه منتظر حضور پررنگ تر کاراته آقایان در چهارمین دوره رقابت های کشورهای اسلامی بودند اما نتیجه قابل پیش بینی نبود. حدود یک ماه پیش تیم ایران در رقابت های لیگ جهانی امارات شرکت کرد و جالب است بدانید دقیقا همین نتایج به دست آمد و این خود زنگ خطری برای ایران بود که کار سختی در باکو دارد.

تیم کاراته مردان ایران در امارات به یک طلا سجاد گنج زاده و دو برنز امیر مهدی زاده و ابوالفضل شهرجردی دست پیدا کرد که همین نتیجه در باکو نیز به دست آمد ( البته در آن مقطع سعید علیپور در اردوی تیم ملی حضور نداشت و به عنوان بازیکن آزاد در این رقابت ها حضور یافت و به مدال طلا دست پیدا کرد)با هم نگاهی به عملکرد بازیکنان تیم ملی در این دو رقابت خواهیم کرد:

 

کاتا انفرادی/ «مستقیم رو به جلو»

ابوالفضل شهرجردی نماینده کاتا تیم ملی ایران در رقابت های لیگ جهانی امارات دست به کار بزرگی زد و توانست آنتونیو دیاز کاتارو سرشناس و پرآوازه کلمبیایی را از پیش رو بردارد تا زنگ خطر را برای سایر رقیبان به صدا درآورد. شهرجردی اما در نیمه نهایی برابر دارمیان کوئنترائو اسپانیایی که سابقه قهرمانی جهان را در کارنامه دارد، نتیجه را واگذار کرد.

شهرجردی پس از پیروزی بر حریف خود در نیمه نهایی به مدال برنزی ارزشمند دست پیدا کرد تا امیدها در بخش کاتا زنده شود. شهرجردی همین روند را در رقابت های کشورهای اسلامی ادامه داد و یک مدال برنز ارزشمند را برای کاتا و خودش کسب کرد.

البته با توجه به سنی که شهرجردی دارد می تواند آینده کاتا ایران را بسازد اما این بازیکن باید بداند که حریفان سرسختی چه در داخل کشور و چه در عرصه بین المللی پیش رو دارد.

وزن ۶۰- کیلوگرم/ «در انتظار درخششی دوباره»

امیر مهدی زاده، دارنده دو مدال طلا و یک برنز جهان در این وزن در دو مسابقه لیگ جهانی امارات و کشورهای اسلامی آذربایجان نتوانست انتظارات را برآورده کند. مهدی زاده در لیگ جهانی امارات پس از پیروزی برابر حریفانی از اسلواکی، بوتسوانا، کره جنوبی و لتونی در دیدار نیمه نهایی برابر کایا آیکوت از ترکیه ۶ بر۳ مغلوب شد. مهدی زاده اما در دیدار رده بندی با پیروزی برابر نماینده کشور روسیه به مدال برنز رسید.

مهدی زاده  در رقابت های کشورهای اسلامی پس از پیروزی برابر حریفان مصری و افغانستانی به مصاف صدرالدین سایماتوف ازبکستانی پدیده نوظهور کاراته جهان در این وزن رفت اما با قانون سنشو و در حالی که نتیجه ۲ بر ۲ مساوی بود بازی را واگذار کرد. مهدی زاده در ادامه حریفانی از سنگال و عربستان را از پیش رو برداشت تا به نشان برنز دست پیدا کند.

**اما چند نکته که لازم است بدانید:

*صدرالدین سایماتوف و کایا آیکوت پس از مسابقه در فینال لیگ جهانی امارات اینبار در آذربایجان برابر یکدیگر صف آرایی کردند که سایماتوف همانند امارات توانست با شکست نماینده ترکیه به مدال طلا دست پیدا کند.

*امیر مهدی زاده پس از شکست برابر کایا آیکوت از ترکیه، اینبار به دیگر فینالیست این وزن، صدرالدین سایماتوف باخت تا در عرض یک ماه به دو فینالیست این وزن نتیجه را واگذار کند.

* سایماتوف در حالی در طول دو سال اخیر توانست در چهار مسابقه  به مدال دست پیدا کند، که در رقابت های امید های جهان در سال ۲۰۱۵ برابر میعاد یاری ۲ بر صفر شکست خورده بود.

البته با شناختی که از امیرمهدی زاده داریم، این انتظار می رود تا با توان بیشتری خود را آماده رقابت های آسیایی قزاقستان کند، هرچند مهدی زاده برای حضور در در رقابت های آسیایی  باید از سد مصطفی روستای جوان و با انگیزه عبور کند.

 

وزن ۶۷- کیلوگرم/ «احمدی به دنبال ثبات عملکرد »

سعید احمدی بازیکنی که پس از کسب یک مدال نقره مسابقات جهانی در سال ۲۰۱۲ عملکردی غیر یکنواخت را از خود به نمایش گذاشته است، در لیگ جهانی امارات پس از پشت سر گذاشتن نماینده روسیه در بازی اول، برابر نماینده عربستان ۹ بر ۷ شکست خورد و حذف شد. احمدی در کشورهای اسلامی هم  در بازی ابتدایی خود نتیجه را ۳ برصفر واگذار کرد و باز هم حذف شد.

حال احمدی که نتوانست عملکرد مثبتی از خود در رقابت های اخیر به نمایش بگذارد باید این انتظار داشته باشد تا سرمربی تیم ملی برای بازی های آسیایی قزاقستان به دیگر بازیکنان حاضر در این وزن بها دهد.

بازیکنانی همچون سعید علیپور که در لیگ جهانی امارات به صورت آزاد شرکت کرد و به مدال طلا رسید تا خود را به کادر فنی تیم ملی تحمیل کند و یا حسین سمندر که پس از یک دوره کوتاه با آمادگی بالا به میدان آمده است البته هروی نیز نباید فراموش کند که احمدی در مسابقات آسیایی ژاپن توانست مدال نقره را برای ایران به ارمغان آورد.

وزن ۷۵- کیلوگرم/ «شعله ای که زود فروکش کرد»

علی اصغر آسیابری بازیکن جوانی که پس از کسب مدال برنز در مسابقات امیدهای جهان در اندونزی به بزرگسالان آمد، در اولین سال حضورش در این رده توانست پس از عملکرد فوق العاده برابر رافائل آقایف نامدار به مدال برنز رقابت های جهانی اتریش دست پیدا کند تا ما را امیدوار کند پس از رفتن جاسم ویشگاهی، بازیکنی آمده است که جای او را برای ما پر کند اما آسیابری که در لیگ جهانی امارات به دلیل عدم صدور به موقع ویزا نتوانست شرکت کند، در رقابت های همبستگی کشورهای اسلامی آن درخشش را نداشت و در اولین مسابقه برابر حریف ازبکستانی خود شکست خورد.

البته اگر حسن بیگی در انتخابی نهایی شرکت می کرد و به عنوان فرد پیروز در رقابت های کشورهای اسلامی حاضر می شد شاید نتیجه این وزن طور دیگری رقم می خورد.

وزن ۸۴- کیلوگرم/ « کاپیتان، نیاز به شروعی دوباره همچون ققنوس»

ذبیح الله پورشیب کاپیتان پرسابقه تیم ملی کشورمان پس از عملکردی قابل قبول در رقابت های جهانی اتریش و کسب یک مدال برنز در کومیته انفرادی و نمایشی بی نقص در مسابقه پایانی کومیته تیمی و کسب مدال طلا، در سه پیکار دیگر شرکت کرد که نتیجه یک مدال برنز در لیگ جهانی هلند بود و دو بار دستش خالی ماند.

پورشیب در امارات اما پس از دو پیروزی برابر آراگا ژاپنی قرار گرفت و در حالی نتیجه را واگذار کرد که به زعم کارشناسان داوری، این رقابت یک طرفه قضاوت شد.

پورشیب که در چهارمین دوره مسابقات کشورهای اسلامی به عنوان نماینده وزن ۸۴- کیلوگرم حضور یافت نتوانست همچون دوره قبلی این رقابت ها بدرخشد و خیلی زود با قبول شکست برابر نماینده عربستان از گردونه رقابت ها کنار رفت.

درحالی که بسیاری از نویسندگان ورزشی، از پایان کاپیتان پرافتخار تیم ملی می نویسند اما ما بر این باوریم که او می تواند دوباره از نو شروع کند و در رقابت های آسیایی قزاقستان یکی از امیدهای اصلی کسب مدال باشد.

وزن۸۴+ کیلوگرم/ « گنجی که ایران قدرش را نمی داند»

سجاد گنج زاده، نماینده سنگین وزن کشورمان که به خوبی در طول چند سال اخیر مسیری رو به جلو را در پیش گرفته است و حال پخته تر از گذشته نیز عمل می کند.

گنج زاده جوان پس از کسب دو مدال طلا مسابقات جهانی اتریش در کومیته انفرادی و تیمی، توانست تا به امروز روند گرفتن مدال را ادامه دهد.این بازیکن در لیگ جهانی امارات پس از پنج  پیروزی برابر نمایندگان سوئد، لهستان، ایران، اندونزی و ترکیه به فینال رسید و در مسابقه پایانی توانست گوگیتا آرخان کاراته کا شناخته شده گرجستانی را شکست دهد و صاحب مدال طلا شود.

نماینده سنگین وزن کشورمان در آذربایجان نیز با برد برابر عربستان، اندونزی و آذربایجان توانست به فینال برسد. گنج زاده در فینال انیس ارکان ترک را با زیبایی هر چه تمام ترمغلوب خود ساخت تا تنها مدال طلا  تیم کاراته آقایان را کسب کند و ناجی تیم هروی لقب گیرد.

**اما چند نکته که لازم است بدانید:

* انیس ارکان در سابقه خود دو مدال طلا رقابت های جهانی سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴را دارد.

* این دو بازیکن پیش از این مسابقه چهار بار با یکدیگر به رقابت پرداختند که حاصل کار سه برد و یک باخت به نفع نماینده کشورمان بود.

و اما کار سخت کادر فنی/

کادر فنی تیم ملی ما پس از نتایج درخشان در مسابقات جهانی آلمان و اتریش، به نظر می رسد دستش برای رقبا رو شده است و فدراسیون فرجی نیزبه خاطر زیر ذره بین بودن تاب تحمل این نتایج را ندارد( هر چند در گذشته نتایجی به مراتب ضعیفتر نیز از نمایندگانمان شاهد بودیم) در نتیجه هروی و یارانش باید به فکر کسب نتیجه در آسیایی قزاقستان باشند چرا که در صورت کسب نتایج ضعیف شاید قزاقستان آخرین شانس سرمربی و کادرفنی برای حضور در این سمت باشد.

فدراسیون بی پول، حمایت در حد حرف/

مطمئنا بخش بزرگی از نتیجه ای که در بخش آقایان به دست آمد، حاصل تدارکات نامناسب و حواشی اطراف تیم ملی و فدراسیون کاراته بود که منبع این حواشی هم بدهکاری های گذشته فدراسیون بود، پس اگر فدراسیون به دنبال نتیجه است، باید تدارکات مناسبی را برای ملی پوشان آماده کند در غیر این صورت به جای شکایت از نتیجه، کلاهش را به هوا بیاندازد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا