انتخابی بانوان زیر ذره بین

به گزارش “کاراته نیوز” مرحله دوم انتخابی تیم ملی بانوان روز شنبه ۲۱ اسفند ماه در سالن شهید کبگانیان برگزار شد. انتخابی که با تصمیم کادر فنی پشت درب های بسته برگزار شد و همین موضوع باعث شد تا اتفاقات عجیبی در این مرحله از انتخابی ها رخ دهد. حال در زیر به اتفاقات رخ داده در هر وزن می پردازیم.

**البته قبل از نوشتن مطلب زیر باید به این نکته اشاره کنیم که بنا به دلایل نامعلوم در این مسابقات از تکنولوژی ویدئو چک استفاده نشد. همچنین کادرفنی تیم ملی قبل از آغاز مسابقات و در جمع بازیکنان به طور رسمی اعلام کرد که به هیچ عنوان در صورت تساوی دو بازیکن هانتی نتیجه دیدار را مشخص نخواهد کرد و باید بازی تکراری انجام شود.

وزن منهای ۵۰ کیلوگرم/

در بازی نخستی که میان آلاله صعودی و نسرین دوستی برگزار شد، بازی با نتیجه مساوی صفر، صفر به پایان رسید. اما در بازی مجددی که میان این دو بازیکن انجام شد، پس از تساوی، با اعلام رای هانتی داوران نسرین دوستی برنده اعلام شد. آلاله صعودی نیز که به همراه تیم ملی کشورمان در رقابت های جهانی اتریش حضور داشت با باخت در هانتی، حذف شد و اولین نماینده گیلان به همین راحتی کنار گذاشته شد.

البته باید اشاره کنیم که اعلام هانتی در بازی دوم با توجه به اینکه در ابتدا به بازیکنان اعلام شده بود رای هانتی اعمال نمی شود، خود شبهه برانگیز است. البته ما نمی خواهیم جنجال کنیم اما خوانندگان عزیز بهتر است بدانند، نسرین دوستی شاگرد مستقیم لیلا بهرامی مربی تیم ملی بزرگسالان است.

 

وزن منهای ۵۵ کیلوگرم/

طراوت خاکسار در انتخابی مرحله دوم در شرایطی به عنوان نفر اول این وزن شناخته شد که نتایج بازی هایش مورد توجه است. خاکسار در حالی بازی نخست را با پیروزی پشت سر گذاشت که آویشن باقری نماینده گیلانی ها در این وزن با نتیجه ۲ بر صفر از خاکسار پیش بود، اما در زمان کمتر از ۱۱ ثانیه به پایان بازی، باقری پس از دریافت ضربه ای از سوی خاکسار به نزد پزشک رفت اما پس از برگشت به تاتامی با تشخیص داور وسط به دلیل تمارض با اخطار هانسوکو از زمین مسابقه اخراج شد تا خاکسار موفق شود اولین برد خود را کسب کند.

اما برد خاکسار برابر چالاکی به شکلی کاملا متفاوت نسبت به بازی اول این بازیکن برابر باقری به دست آمد.

نتیجه بازی خاکسار و چالاکی ۴ بر ۲ به نفع خاکسار در جریان بود و در ۵ ثانیه پایانی، چالاکی با یک ضربه ماواشی گری داوران را مجاب به بالا بردن پرچم خود کرد. پس از اجرای این ضربه خاکسار به نزد پزشک رفت و در بازگشت، در شرایطی که داوران هنوز بر رای های خود تأکید داشتند، با تصمیمی که از خارج تاتامی اعلام شد، چالاکی هانسوکو شد و خاکسار دومین برد خود را نیز با هانسوکو به دست آورد.

خاکسار در سومین بازی خود، برابر زهره برزگر جوان به نتیجه تساوی دست یافت و در بازی دوم خود برابر همین بازیکن با نتیجه یک بر صفر به پیروزی رسید و توانست اولین برد فنی خود در سه دیدار را کسب کند.

شاید دانستن این موضوع خالی از لطف نباشد که طراوت خاکسار شاگرد سمانه خوشقدم دیگر مربی تیم ملی بزرگسالان است.

اما در همین وزن و برای مشخص شدن نفر دوم سه بازیکن که شرایط برابری را در روی کاغذ داشتند، برابر هم قرار گرفتند. فاطمه چالاکی با انصراف آویشن باقری یک برد کسب کرد و برابر زهره برزگر نیز به پیروزی رسید تا به عنوان نفر دوم در اردو باقی بماند. اما در پس از پایان مرحله دوم انتخابی، با تصمیم کادر فنی نام زهره برزگر نیز در لیست دیده شد، سوالی که باقی می ماند؟ چرا مربیان بازی میان برزگر و چالاکی را برگزار کردند. آیا اگر چالاکی در بازی رو در رو می باخت باز هم نام نفر سوم در لیست دیده می شد؟

وزن منهای ۶۱ کیلوگرم/

شرایط متفاوت داوری و تصمیم عجیب کادر فنی در این وزن ما را به حیرت انداخت. جایی که رزیتا علیپور و شیما آل سعدی ۵ بار در برابر یکدیگر قرار می گیرند و بازی به تساوی می کشد (برخلاف بازی آلاله صعودی و نسرین دوستی که دوستی با هانتی برنده اعلام شد).

البته شاید این موضوع ارتباطی با رابطه ی استاد و شاگردی شیما آل سعدی و لیلا بهرامی دارد.

لازم به ذکر است دلارام دوستی همچون خواهرش نسرین دوستی شاگرد لیلا بهرامی مربی تیم ملی است.

همین موضوع کفایت می کند تا طبق یک قانون نانوشته اگر بازیکنی در برابر شاگردان خوشقدم و بهرامی پیش افتادند، با اخطار هانسوکو بازنده دیدار اعلام می شدند. برای اینکه هیچ بازیکنی از این قاعده مستثنی نباشد این قانون در بازی علیپور و دلارام دوستی هم اجرا شد تا علیپور در حالیکه بازی را از دلارام دوستی پیش بود با اخطار هانسوکو بازنده این بازی شناخته شود.

البته در این وزن یک تصمیم عجیب نیز توسط کادر فنی گرفته شد که برای ما قابل درک نیست.

در حالی که هر سه بازیکن در این وزن تعداد پیروزی و شکست برابری داشتند باید به صورت دوره ای برابر هم به رقابت می پرداختند اما با تصمیم مربیان این مسابقات انجام نشد که دلیل آن ابهام انگیز است. هر چند خوانندگان این متن آنقدر باهوش هستند که متوجه شوند دلیل این تصمیم حضور دو شاگرد خانم بهرامی در مقابل رزیتا علیپور بوده است.

وزن منهای ۶۸ کیلوگرم/

این وزن برخلاف اوزان پیشین به دلیل عدم حضور شاگردان مربیان تیم ملی، حواشی کمتری را به خود دید. اما این انتظار می رفت تا با توجه به خداحافظی رسمی سمیرا ملکی پور کاپیتان ارزشمند تیم ملی از دنیای قهرمانی، بازیکنان بیشتری در این وزن در اردو باقی بمانند. جالب اینجاست که در این وزن مهتاب اسماعیلی نماینده استان گیلان که مدال طلا مسابقات آسیایی را در کارنامه خود دارد با توجه به کسب مدال طلا در مسابقات قهرمانی کشور تنها به دلیل دو شکستی که در این مرحله به دست آورد، نامش در لیست نهایی قرار نگرفت و تنها دو نفر در این وزن باقی ماندند اما در وزن مثبت ۶۸ کیلوگرم بازیکنی که هر دو بازی خود را واگذار کرده و تنها یک مدال نقره آسیا را در کارنامه دارد به اردو دعوت می شود.

وزن مثبت ۶۸ کیلوگرم/

انتخابی بی هدف، نتیجه ی رقابت های بازیکنان این وزن با یکدیگر بود. در جایی که محدثه آقایی توانست با شکست غلامی و برزگر دو برد به دست آورد. اما با نظر کادر فنی غلامی که یک برد کسب کرد و برزگر دو شکسته را به اردوی مرحله بعد فراخواندند. سوال اینجاست وقتی مربیان تصمیم به حذف هیچ بازیکنی نداشتند چرا انتخابی این وزن را برگزار کردند؟ آیا با دعوت از دو بازیکن دیگر این وزن(غلامی و برزگر) در حق محدثه آقایی اجحاف نشد؟

البته نباید از این مسئله غافل شد که حمیده عباسعلی پرافتخارترین بانوی کاراته ایران نیز در این وزن حضور دارد.

اگر بخواهیم انتخابی روز شنبه را به صورت موردی بررسی کنیم به شرح ذیل می باشد

  • اخراج بازیکنان با اخطار هانسوکو در برابر شاگردان بهرامی و خوشقدم مربیان تیم ملی کاراته کشور.
  • تبعیض تصمیم گیری میان دو وزن متفاوت با شرایط یکسان؛ اجرای قانون هانتی در وزن ۵۰- کیلوگرم و عدم اجرای این قانون در وزن ۶۰- کیلوگرم در حالیکه ۵ بار بازی به تساوی رسیده بود.
  • باز هم تبعیض تصمیم گیری در دو وزن متفاوت در حالیکه شرایط کاملا یکسان بود؛ برگزاری بازی دوره ای در وزن ۵۵- کیلوگرم و عدم اجرای بازی های دوره ای در وزن ۶۱- کیلوگرم
  • برگزاری انتخابی بدون نتیجه از سوی کادر فنی و دعوت از بازیکن بدون برد به اردوی مرحله بعد

 

امیدواریم مربیان تیم ملی همچون آقایان با برگزاری انتخابی های پاک و شفاف به دنبال حضور بهترین بازیکن در اردو باشند نه به دنبال شاگردگرایی تا منافع ملی کشورمان به خطر نیفتد.

البته بسیار خرسندیم که پگاه زنگنه کاپیتان اسبق تیم ملی کشورمان به عنوان مربی به این کادر اضافه شد و برای این قهرمان ارزنده در مسیر جدیدی که پیش روی دارد آرزوی موفقیت می کنیم و امیدواریم تا حق و عدالت را پیش روی خود قرار دهد. پگاه زنگنه مطمئن باشد اگر روزی بخواهد حقی را ناحق کند، پایگاه خبری کاراته نیوز در راستای اجرای عدالت وارد عمل خواهد شد همانگونه که تا به الان عدالت را سرلوحه کار خود قرار داده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا