حاشیه های مخرب کام کاراته را تلخ کرد/ ورود مدعیان به جنگ انتخابات

[ad_1]

به گزارش کاراته‌نیوز:

به گزارش خبرنگار مهر، کاراته ایران درسال گذشته دو رویداد قهرمانی آسیا در ژاپن و قهرمانی رده های سنی جهان در مالزی را پشت سرگذاشت که علی رغم موفقیت نسبی نمایندگان اعزامی، نتایج چیزی نبود که اهالی کاراته انتظار آن را داشتند. اما نکته ای که بیش از هر چیزی اهالی کاراته را آزار داد حاشیه هایی است که گویا تمام شدنی نیست.

همه حواشی در یک نگاه
نگاه کلی به رویدادهای کاراته در سال ۹۴ تصویری کدر از حاشیه ها را برای دوستداران این رشته جذاب و دیدنی ترسیم می کند. از استعفای آرین خود در راس کمیته تیم های ملی به همراه کادر فنی رده های مختلف گرفته تا انتقاد موسی گنج زاده، سعید فرخی و کیوان بابان سه کاراته کای ملی پوش به نحوه برگزاری مسابقات انتخابی و در پی آن خروج آنها از اردوی آماده سازی ، بحث صغرسنی در اردوی تیم ملی امید ، نحوه برگزاری انتخابی ها در تیم های نوجوانان و جوانان، رفتن محسن عاشوری دبیردیرپای کاراته و انتخاب مردانی به عنوان سرپرست دبیری فدراسیون، تصادف ملی پوشان کاراته در مسیر بازگشت از اردوی کرمانشاه، رفتن سمندر از فدراسیون، پناهندگی آروین باقری در فرانسه، برکناری سلیمی از کمیته داوران و حواشی مربوط به سوپر لیگ کاراته همه و همه حواشی متعدد کاراته در سال ۹۴ بود.

عنوان سومی آسیا
خردادماه ۹۴ و بعد از استعفای کادر فنی تیم ملی کاراته علیرضا سمندر رئیس وقت فدراسیون برای آنکه به آرین خو ثابت کند نگران این کناره گیری نیست، هدایت تیم ملی را به غلامرضا دباغیان سپرد. مرد با تجربه کاراته هم شهاب سلطانی، علیرضا کتیرایی و تورج ساسانی را به عنوان مربی و سیدمحمد حسینی را به عنوان مربی بدنساز به کادر فنی اضافه کرد و اردوهای آماده سازی نیز همان زمان شروع شد. 

تیم ملی کاراته نیز با نفراتی که به قول سمندر بهترین تیم تاریخ کاراته را تشکیل داده بودند اوایل شهریورماه راهی یوکوهاما در ژاپن شد تا در سیزدهمین دوره رقابتهای کاراته قهرمانی آسیا به مصاف رقبای خود برود. تیمی که در دوره قبلی عنوان قهرمانی را کسب کرده بود در این دوره به عنوانی بهتر از سومی دست پیدا نکرد. 

این تیم در نهایت با کسب دو طلای امیر مهدی زاده و حمیده عباسعلی ، ۴ نقره کومیته تیمی ، سجادگنج زاده ، سحر کرجی و سعید احمدی و ۵ برنز الهه رضا زاده ،ذبیح اله پورشیب ،مهران قربانعلی پور، کاتای تیمی دختران و پسران، بعد از ژاپن و قزاقستان در مکان سوم ایستاد. 

هفتمی جوانان و امیدها در رقابتهای جهانی
تیم های ملی رده های سنی کشورمان آبانماه ۹۴ در رقابتهای قهرمانی جهان به میزبانی مالیزی شرکت کرد. این تیم در پایان نهمین دوره رقابتهای کاراته قهرمانی جهان با  یک طلا، یک نقره و هشت برنز و چهار پله صعود نسبت به دوره قبل عنوان هفتم را کسب کرد.  کاراته ایران در هشتمین دوره این مسابقات که سال ۲۰۱۳ به میزبانی اسپانیا در «گوادالاخارا» برگزار شده بود با یک طلا و دو برنز یازدهم شده بود.

زهره برزگر تنها مدال طلای تیم کشورمان را در این مسابقات کسب کرد. فاطمه صادقی نقره گرفت ، سید علی کریمی، سارابهمن یار، علی مسکینی، امیر رضا میرزایی، مهدی قراری زاده ،میعاد یاری، علی اصغر آسیابری و مهدی خدابخشی هم هشت مدال برنز در این رقابتها کسب کردند. 

هم آشوری رفت، هم سمندر
کمتر کسی انتظار داشت که علیرضا سمندر دبیر با سابقه خود را برکنار کند. حضور عاشوری در فدراسیون کاراته مورد مناقشه بین آرین خود مدیرتیم های ملی کاراته و سمندر بود و رئیس فدراسیون هرگز حاضر به کنار گذاشتن دبیر خود نشده بود. بسیاری از کارشناسان کاراته ردپای عاشوری را در تمامی حواشی ترسیم می کردند و همین مسائل نیز در نهایت سمندر را مجاب به کنار گذاشتن عاشوری کرد و محمدعلی مردانی را به عنوان سرپرست دبیری انتخاب کرد. 

عاشوری مردادماه از کاراته رفت ولی حواشی این رشته تداوم یافت تا در نهایت وزارت ورزش اواخراواخر مهرماه سمندر را نیز مجبور به استعفا کرد و سید حسن طباطبایی با سابقه سرپرستی دو فدراسیون دومیدانی و وزنه برداری را به عنوان سرپرست فدراسیون انتخاب شد. 

کاراته کایی که در پاریس ناپدید شد
تیم ملی کاراته بهمن ماه راهی رقابتهای کاراته وان پاریس شد. همین اعزام حواشی خاص خود را به دنبال داشت. آروین روشنی که از سوی مسئولان فدراسیون اعلام شد با هزینه شخصی راهی مسابقات پاریس شده بعد از ورود به فرودگاه پاریس جمع ملی پوشان را ترک کرد تا حاشیه ای دیگر را در زمان سرپرستی طباطبایی رقم بزند. 

به گفته مسئولان امر فدراسیون فقط مسئولیت اعزام ۹ کاراته کای ملی پوش را برعهده داشته است و سایر نفرات که برای حضور در رقابتهای کاراته وان راهی پاریس شده اند تمامی کارهای مربوط به اخذ روادید و تهیه بلیط را خود انجام داده و با مسئولیت خود به فرانسه رفته اند. 

با این وجود  آنکه فدراسیون نشین ها قول بازگرداندن روشنی را داده بودند ولی تلاشها برای تحقق این امر تا کنون نتیجه نداده است. 

عباسعلی همچنان موفق و مصمم
سال ۹۴ را در کاراته ایران باید به نام یک بانوی ساعی و پرتلاش نوشت. حمیده عباسعلی که توانایی خود را سال ۹۳ در مسابقات جهانی به نمایش گذاشته بود در مسابقات قهرمانی آسیا صاحب مدال طلا شد. در کاراته وان پاریس برنز گرفت و روز نخست سال ۹۵ هم مدال نقره کاراته وان رتردام را کسب کرد تا عزم بالای خود را برای کسب مدال طلای مسابقات جهانی ۲۰۱۶ اتریش را به تصویر بکشد. 

دانشگاه آزاد قهرمان سوپر لیگ کاراته شد
پرونده رقابتهای سوپر لیگ کاراته باشگاههای کشور در سال ۹۴  ، ۲۰ بهمن ماه با رونمایی از قهرمان بسته شد. دیدار نهایی این دوره از مسابقات را تیم های دانشگاه آزاد و پاس قوامین برگزار کردند که در پایان یک دیدار جذاب و دیدنی این دانشگاه آزاد بود که با کسب پیروزی ۱۴ بر۱۲ به عنوان قهرمانی دست یافت.تیم های مناطق نفت خیز جنوب و صنعت برق هرمزگان با شکست در مرحله نیمه نهایی به صورت مشتکر عنوان سومی را کسب کردند.

۲۷ نفر مدعی تصدی یک صندلی
هفته پایانی اسفندماه ثبت نام از نامزدهای انتخاباتی فدراسیون کاراته برگزار شد و در پایان ۱۰ روز کاری در نهایت ۲۷ نفر ثبت نام کردند. در این نام چند نفر بیش از سایرین مورد توجه قرار گرفته است. 

علیرضا رستمی، حمیدرضا ده بزرگی، حسین افراسیابی، علی باتوانی، صمد ولیزاده، محمدقاسم منوچهری، ایرج علی میرزایی، سیدعباس احمد پناهی، محمد صادق فرجی، آیدین محمدی، علی خرمی، عقیل کشیر، حمیدرضا عرفانی، قاسم سعیدی خانلو، علیرضا اسدالله زاده، مصطفی نکولعل آزاد، افشین داوری لطف آبادی، حبیب اله ناظریان، علی برق پیما،زیبا محمدرضایی،محسن آشوری، مازیار فرید خمامی،بهزاد ملکی، حسین دهقانی، محمد احمدی،حمید عباسی نهنگی و سعید نیکوخصلت ۲۷ نفری هستند که برای حضور در انتخابات ثبت نام کرده اند. 

طباطبایی انصراف داد 
در حالی که بحث حضور سید حسن طباطبایی در انتخابات در همان زمان ثبت نام داغ بود و حتی سرپرست دبیری فدراسیون کاراته از تحویل مدارک و ثبت نام وی خبر داده بود در نهایت طباطبایی وارد رقابت انتخاباتی نشد. مردی که گفته می شد گزینه وزارت ورزش است با انصراف از حضور در این رقابت ثابت کرد که به جمع بندی لازم برای قبول این مسئولیت نرسیده است. 

عاشوری ثابت کرد
بسیاری از کارشناسان کاراته و نزدیکان به طیف های مختلف معتقد بودند که مرد سرد و گرم چشیده کاراته ایران برای حضور در انتخابات ثبت نام نمی کند. این عده معتقد بودند که محسن عاشوری اجازه ثبت نام ندارد و یا اگر ثبت نام کند به دلایلی معلوم رد صلاحیت خواهد شد. ولی در آخرین روز از ثبت نام نامزدهای انتخاباتی ، محسن عاشوری با حضور در فدراسیون ثبت نام خود را قطعی کرد تا ثابت کند هیچ مشکلی برای ثبت نام ندارد. 

خیلی ها معتقدند که عاشوری فردی تاثیرگذار در کاراته و انتخابات است که نمی توان با کشیدن خط قرمز دور نام او ، کنارش گذاشت. برخی کاندایدها هم به همین دلیل به دنبال اعتلاف با آشوری بودند. باید منتظر ماند و دید آیا عاشوری تا انتها می ماند یا با رقبا اعتلاف می کند.

مراقب امتحان پس داده ها باشید
بدون شک یکی از برنامه های مهم پیش روی کاراته برگزاری انتخابات است. مجمع کاراته در طول چند سال اخیر ثابت کرده که توجهی به گزینه وزارت ورزش ندارد و لابی های درون گروهی و بعضا سبکی تعیین کننده اصلی نتیجه انتخابات است. امیدواریم در این دوره اعضای مجمع تصمیم درستی در مورد آینده کاراته بگیرند. نگاهی هر چند کوتاه به روزمه افراد بخصوص آنها که سابقه ریاست در فدراسیون کاراته را دارند گویای همه چیز خواهد بود. مبادا سکان هدایت کاراته را به افرادی بسپارند که در زمان مدیریت ، این رشته را تا ورطه نابودی بردند. 

رقابتهای جهانی را جدی بگیرید
سال ۹۵ مهمترین رویداد پیش روی کاراته مسابقات جهانی اتریش است. امید می رود وزارت ورزش و جوانان هر چه زودتر نسبت به برگزاری مجمع انتخاباتی اقدام کند تا با مشخص شدن تکلیف ریاست فدراسیون ، برنامه های تیم ملی نیز مشخص شده و کار آماده سازی آغزا شود. هر چند هشت ماه زمان تا مسابقات جهانی فاصله مناسبی است ولی نباید زمان را با طولانی کردن پروسه برگزاری انتخابات از دست داد. ایران قهرمان کومیته تیمی جهان است و با ورود آرامش به این رشته باید به دنبال نتایج بهتری بود نه آنکه حرکت سینوسی کاراته به تیم ملی در مسابقات جهانی لطمه بزند. 

[ad_2]
منبع خبر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا