شاهکار هروی و یارانش پس از ۴۸ سال/ آقایی کاراته ایران در قلب مادرید

تیم ملی کومیته تیمی مردان برای سومین بار عنوان قهرمانی در مسابقات جهانی را از آن خود کرد و پس از ۴۸ سال کاراته ایران با هنرنمایی هروی و شاگردانش موفق شدند بر سکوی نایب قهرمانی دنیا تکیه کنند.

به گزارش کاراته نیوز و به نقل از خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، بیست و چهارمین دوره مسابقات جهانی کاراته از صبح روز سه شنبه هفته گذشته به میزبانی شهر مادرید و با حضور ۱۱۱۷ کاراته کا از ۱۴۰ کشور به میزبانی اسپانیا در سالن «ویزینک» آغاز شده و روز گذشته (یکشنبه) با برگزاری مساقات کومیته تیمی به پایان رسید.

در چارچوب این دوره از رقابت‌ها تیم ملی کومیته تیمی مردان ایران موفق شد با شکست حریفان خود به فینال مسابقات جهانی راه یابد. مردان کاراته ایران موفق شدند در فینال بیست و چهارمین دوره مسابقات جهانی اسپانیا با شکست تیم ملی ترکیه برای سومین بار در سکوی قهرمانی جهان بایستند. در پایان این دوره از مسابقات، کاراته ایران در مجموع پس از ۴۸ سال به سکوی نایب قهرمانی رسید و شاگردان هروی ثابت کردند که خواستن توانستن است، اما از آن سوی دیگر بانوان ایران با سرمربیگری ستاره موسوی ناکام به تمام عیار در تاتامی مادرید بودند و تنها یک برنز حاصل تلاش تیم ملی بانوان در این دوره از رقابت‌ها بود.

مردان؛ ابرستاره‌های دنیا با هدایت هروی

اما نوشتن از موفقیت‌های مردان کاراته شاید هیجان زیادی نداشته باشد، چرا که مردان بزرگ تیم ملی کاراته ایران به اندازه‌‌ای در سه دوره مسابقات جهانی هنرنمایی کرده‌اند که با کسب خوش رنگ ترین مدال‌ها جامعه کاراته را سیراب کرده‌اند، اما نباید فراموش کرد که این رشته پرمدال و خانواده بزرگ و توانمند این رشته تشنه مدال است و هیچ گاه سیراب نخواهد شد، هنرنمایی در آلمان، افتخار آفرینی در اتریش و حالا فتح سکوی قهرمانی در سرزمین ماتادورها در تاریخ ورزش ایران و کاراته دنیا ثبت شد و برای همیشه نام این ملی پوشان ماندگار شد. شاگردان هروی با این تاریخ سازی به کل دنیا ثابت کردند که هنر نزد ایرانیان است و بس. کسب سکوی نایب قهرمان دنیا پس از ۴۸ سال واقعا شاهکار بزرگی در سرزمین ماتادورها بود و معمار این شاهکار کسی نیست غیر از هروی و یارانش، آنهایی که بدور از حاشیه در طول این مدت در اردوهای مختلف فقط تمرین کردند و چشم های خود را روی تمام حواشی بستند تا آسیب نبیند و سرانجام با اقتدار و کسب افتخاری بزرگ حاشیه سازان را نیز در عرصه دیگر شکست دادند.

مردان کاراته کشورمان در رویداد جهانی اسپانیا یک مدال طلا، یک نقره  و دو برنز در بخش کومیته انفرادی کسب کردند و در بخش کومیته تیمی نیز برای سومین بار قهرمان دنیا شدند. افتخاری که در طول نیم قرن گذشته هیچ گاه کاراته ایران طعم شیرین آن را نچشیده بود.کاراته ایران در طول سال‌های اخیر با حضور در رویدادهای مختلف نشان داده که قطعا می‌تواند یکی از پرافتخارترین رشته‌های رزمی در ایران لقب بگیرد و حالا انتظار ها از این رشته بالا رفته و همه جامعه ورزش امیدوار هستند که کاراته در المپیک ۲۰۲۰ توکیو بدرخشد. هروی سرمربی تیم ملی کاراته ایران بدون شک با کمک مربیانی مثل شهاب سلطانی، حسین روحانی، حسنی پور جوان و دیگر مربیان توانست در کاراته ایران تاریخ سازی کنند، حالا کاراته دنیا با شنیدن نام کاراته ایران لرزه براندام شان می‌افتد.

در کنار کادر فنی که معمار این موفقیت بی نظیر بودند، باید از مدیریت فدراسیون کاراته نیز نام برد. محمدصادق فرجی رئیس بی حاشیه فدراسیون که پس از بازگشت دوباره اش، به جای حرف زدن و شعار دادن ترجیح داد تا بیشتر کار کند و با فراهم کردن یک بستر مناسب فضایی را مهیا ساخت تا کاراته به قله برسد. موفقیت کم نظیر در بازی های آسیایی و حالا درخشش در رقابت های قهرمانی جهان سبب شده تا کاراته موفق ترین فدراسیون رزمی در این سال ها باشد که در آن قطعا سهم مدیریت نیز در کنار کادر فنی و ستاره ها محفوظ است.

اولین ها در کاتا و کومیته و افتخارآفرینی

سارا بهمنیار، دختر جوان و موفق کاراته ایران که با کسب مدال برنز آبروی تیم ملی بانوان را خرید، چرا که از لشکر کاتا و کومیته بانوان تنها این بهمنیار بود که موفق به کسب مدال ارزشمند برنز شد و آبروداری کرد. دختر سبک وزن و جوانی که قطعا با حفظ شرایطی که دارد می‌تواند در آینده و در دروهای بعدی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد، چرا که او هنوز در ابتدای این مسیر پر پیچ و خم قرار دارد. صد آفرین بر بانوی کاراته ایران که پرچم دار بانوان در تاتامی مادرید بود. هامون درفشی پور جوانان و پرتوان کرمانشاهی کاراته ایران نیز که سال‌ها برای رسیدن به آوردگاه جهانی در تلاش بود، سرانجام در بیست و چهارمین دوره از مسابقات به این رویداد اعزام شد و در اولین حضور خود موفق به کسب مدال برنز شد و نشان داد که او نیز می‌تواند مسیری را که سعید احمدی سال‌ها در کاراته ایران رفته را برود. از سوی دیگر باید به شکست باورنکردنی امیر کاراته ایران اشاره کرد که او نیز سال‌ها در عرصه بین المللی افتخارات زیادی را برای کاراته ایران کسب کرده است، اما در آوردگاه جهانی اسپانیا در اوج ناباوری از گردونه رقابت‌ها کنار رفت. هر چند که هیچ چیزی از شایستگی‌های مهدی زاده کم نخواهد کرد و قطعا در آینده‌ای بسیار نزدیک دوباره با کسب خوش رنگ ترین مدال برای یک بار دیگر توانمندی‌های خود را به همه ثابت خواهد کرد.

 آن سوی دیگر در بخش کاتای مردان  با ترکیب  ابوالفضل شهرجردی،  علی زند و میلاد دلیخون برای اولین بار در تاریخ کاتای ایران موفق شدند به مدال برنز برسند و این نشان می‌دهد که آنها روی ریل موفقیت قرار گرفته‌اند و قطعا با این روند در سال‌های آینده نیز می‌توانند نتیجه کسب کنند. مردان کاتای ایران با این موفقیت کاتای ایران را در دنیا سرزبان ها انداختند و نشان دادند که در بخش نیز ایران توانمندی کسب مدال را دارد، چه بسا حتی مدال‌های خوش رنگ طلا.

پورشیب و گنج زاده، ناجیان کاراته ایران

نپرداختن به شاهکار ذبیح الله پورشیب کاپیتان تیم ملی مردان در این دوره از رقابت‌ها به دور از انصاف است. پورشیب علی رغم کسب مدال برنز در مسابقات انفرادی و در مسابقات کومیته تیمی ناجی کاراته ایران شد. زمانی که در فینال مسابقات کومیته تیمی در نخستین بازی صالح آباذری با نتیجه ۲ بر صفر و بهمن عسگری نیز بازی را یک بر صفر واگذار کردند، اما این ذبیح الله پورشیب کاپیتان تیم ملی کشورمان بود که در سومین مبارزه و حساس ترین دیدار با تکیه بر توانایی‌های خود و تجربه‌ای که دارد، موفق شد حریف خود را با نتیجه ۲ بر صفر شکست دهد. موفقیت پور شیب در سومین بازی، روند نتایج را کاملا تغییر داد و ملی پوشان به کسب سومین قهرمانی و هتریک امیدوارتر شدند. در ادامه این مسابقات مهدی خدابخشی ۴ بر صفر حریف خود را شکست داد و کار به تساوی کشیده شد و سجاد گنج زاده مرد طلایی بیست و چهارمین دوره مسابقات جهانی به عنوان آخرین نماینده وارد تاتامی شد و با نتیجه ۴ بر صفر برنده شد و باعث قهرمانی تیم ملی ایران در این رقابت‌ها شد. یکی از سخت‌ترین دیدار‌ها بعد از مبارزه پورشیب مبارزه گنج زاده بود، چرا که شکست او در چهارمین رویداد نتایج را تغییر می‌داد. هر چند که حریف گنج زاده در طول مبارزه خطاهای زیادی را مرتکب شد و حتی باعث مصدومیت شدید گنج کاراته ایران در آخرین مبارزه شد، آسیب دیدگی که باعث شکستگی بینی سجاد شد، اما پس از پایان مسابقات، طعم تلخ مصدومیت سجاد با هتیریک طلایی همه را خوشحال کرد. در هر صورت هنرنمایی هروی و شاگردانش در بیست و چهارمین دوره مسابقات قهرمانی جهان همه را حیرت زده کرد و حالا وقتی نام کاراته ایران به گوش می رسد لرزه براندام تمام کاراته‌کاهی دینا می‌اندازد، آرزو می‌کنیم که این نتایج در المپیک ۲۰۲۰ توکیو نیز برای سرزمینمان تکرار شود.

ناکامی بانوان به خاطر دخالت‌های مردان!

با نتایجی که در بانوان رخ داده، حال اینکه چه دلیلی داشته کاراته‌کایی مثل حمیده عباسعلی که دو نشان نقره و برنز قهرمانی جهان را در کارنامه خود دارد، در این رقابت‌ها به این شکل از گردونه رقابت‌ها حذف می‌شود را باید از ستاره موسوی سوال کرد! اینکه پگاه زنگنه چرا و چگونه در ترکیب تیم ملی اعزامی به مسابقات جهانی فیکس تیم ملی شد، چطور شد که مبینا کاویانى را کنار گذاشتن و به اعتراضات او بى توجه شدن و زنگنه را به مادرید اعزام کردند و در نهایت در بدترین شکل ممکن زنگنه از گردونه رقابت‌ها حذف شد!  هر چند در رابطه با این موضوع دبیر فدراسیون کاراته مدعی شده بود که با کاویانی تماس گرفته و او را به انتخابی فرا خواهند است، اما کاویانی در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها تمام صحبت های دبیر فدراسیون را تکذیب کرده بود. اصلا سوال اصلی این است، آیا فدراسیون کاراته نایب رئیس بانوان و سرمربی ندارد که آشوری با بانوان تیم ملی کاراته تماس برقرار می‌کند و آنها را به انتخابی دعوت می‌کند؟! آیا بازهم برای دخالت داشتن آشوری به مسائل بانوان نیاز به ارائه اسناد است؟ آیا بهتر نبود مسئولان فدراسیون این فرصت بزرگ را به جوانان می‌دادند و به پشتوانه سازی فکر می‌کردند. بهتر نبود به جای اعزام زنگنه که چهار سال از تیم ملی دور بود و مربی تیم ملی بود و در سی و پنج سالگی بدون انتخابی فیکس تیم ملی شد، به جوان‌ ترها فرصت داده می‌شد؟ اینکه طراوت خاکسار که مدال نقره بازی‌های آسیایی اندونزی را کسب کرده بود، چرا لحظه آخر از اعزام به مسابقات قهرمانی جهان کنار گذاشته شد و چالاکی جایگزین شد و در نهایت در همان دور اول از گردونه رقابت‌ها کنار رفت. آیا در تمام این خط خوردن نفرات و اضافه شدن برخی از کاراته‌کاها به ترکیب تیم ملی رد پای دخالت مرد خاکستری کاراته دیده نمی‌شود؟!

موسوی سرمربی صوری تیم ملی بانوان

به هر حال موسوی پیش از اعزام به مسابقات جهانی مدعی شده بود که تمام اختیارات تیم ملی بانوان را در اختیار دارد و هیچ دخالتی در امور بانوان از سوی مردان وجود ندارد، اما خبرهایی که از اردوی تیم ملی بانوان در شمال ایران درز کرد و رسانه‌ای شد کامل خلاف صحبت‌های سرمربی بانوان را ثابت می‌کند! به هر حال پیشکسوتان کاراته  ایران بارها مصاحبه‌هایی را انجام داده‌اند و از دخالت های محسن آشوری(دبیر فدراسیون) و مسعود رهنما( مشاور فنی تیم ملی بانوان)  پرده برداشته‌اند، ماجرایی که برای اثبات کردن آن نیازی به کنکاش نیست و با فلاش بک به دو ماه گذشته و حواشی که در اردوی تیم ملی بانوان رخ داده بود کاملا همه چیز قابل اثبات است، البته اینکه کارشناسان، پیشکسوتان و جامعه کاراته بخواهد تنها از ستاره موسوی که هیچ اختیاری در تیم ملی بانوان نداشته و تنها مربی تمرین دهند بوده، انتقاد کنند، واقعا انصاف نیست، چرا که ابتدا باید نایب رئیس بانوان (افسانه باقری) باید پاسخگو باشد که چرا تا زمانی که او در این پست حضور دارد اجازه دخالت آشوری و رهنما را در بخش بانوان به آنها می‌دهد؟ آیا سکوت طولانی مدت باقری نشان از ترس و واهمه است؟! آیا او مقابل این همه حواشی سکوت می‌کند تا پست نایب رئیسی را از دست ندهد؟! این سوالاتی است که در ذهن افکار عمومی و جامعه کاراته وجود دارد و باید مسئولان فدراسیون پاسخگو باشند! پیش از این گفته بودیم که تیمی که با عدالت بسته نشود نتیجه نخواهد گرفت. به هر حال خانمانسوز بود آتش آهی، گاهی ناله ای می شکند، پشت سپاهی گاهی!

متاسفانه مسئولان فدراسیون همیشه پس از شکست بانوان در مسابقات مختلف تنها به یک پاسخ بسنده می‌کنند! پای بانوان تازه به رویداد جهانی باز شده و هنوز کم تجربه هستند! جوابی کامل غیر منطقی و فقط برای فرار از پاسخگوی به مسئولان مربوطه، اما باید به آنها یادآوری کنیم که بانوان برای سومین بار در مسابقات جهانی پا روی تاتامی جهانی گذاشته‌اند و در دیگر رویداد‌های بین المللی از جمله کاراته‌ وان ها که دست کمی از مسابقات جهانی ندارند نیز حضور مستمر داشته‌اند، اما در تاتامی مادرید ناکام به تمام عیار بودند! آن هم به این دلیل که کاراته بانوان یک سرمربی ندارد! حال این گوی و این میدان، آنهایی که در امور بانوان بدون هیچ منطقی دخالت می‌کنند و در اردوهای بانوان به صورت پنهانی حضور پیدا می‌کنند و به آنها تمرین می‌دهند حالا باید جوابگوی این ناکامی باشند. به هر حال در شرایط اقتصادی حاکم در کشورمان برای اعزام ملی پوشان هزینه‌های زیادی شده است، اما با دخالت های بی مورد و غیر قابل قبول باعث برهم زدن آرامش بانوان ملی پوش شده‌اند و حاصل این خود بزرگ بینی برخی از آقایان در مسائل فنی و دخالت‌های بی جا از دست دادن مدال‌های خوش رنگ بانوان است!

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا