دوران افول کاراته/ چرا پرچمدار کومیته دنیا از گردونه رقابت‌های جهانی کنار رفت؟

دلایل ضعف و افول تیم‌های ملی کاراته کشورمان را در این گزارش بخوانید.

به گزارش کاراته نیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ در جریان رقابت‌های جهانی کاراته به میزبانی مجارستان کومیته تیمی آقایان  با شکست برابر تیم آذربایجان از گردونه رقابت ها کنار رفت تا دوران پرچمداری کومیته ایران در دنیا به پایان برسد. این در حالی است که  اردن به همراه مصر فینالیست این دوره از رقابت‌های کومیته تیمی جهان شدند همان اردنی که ابتدای مرداد امسال با شکست برابر ایران به مقام سوم رسید.‌ اینکه چرا یک تیم از مقام سوم به فینال جهان می رسد وپیشتاز کومیته تیمی آسیا از گردونه رقابت‌های جهانی حذف می شود را در عملکرد سرمربی این تیم جستجو کرد.هروی در رقابت‌های آسیایی کومیته تیمی ایران را با ترکیب صالح اباذری، مهدی خدابخشی، مهدی عاشوری، سامان عدالتی، امیرحسین فداکار، محمود نعمتی و مهدی شهگل به میدان فرستاد اما در ترکیب کومیته تیمی برای رقابت‌های جهانی، ذبیح الله پورشیب، بهمن عسگری، سجاد گنج زاده، جایگزین فداکار، شهگل و عدالتی شدند.  در رقابت با آذربایجان، عسگری، پورشیب و گنج زاده به همراه خدابخشی و اباذری وارد تاتامی شدند و سه شکست ایران توسط خدابخشی، گنج زاده و پورشیب رقم خورد.

تیم ملی کاراته قربانی سوء تدبیر

اینکه چرا سرمربی  ریسک از دست دادن مدال انفرادی را با قرار دادن بازیکنی مانند خدابخشی و گنج زاده که باید در دیدار فینال و رده بندی انفرادی نیز به میدان بروند را قبول می کند، مشخص نیست  در حالیکه اکثر بازیکنان آذربایجان در گامائه مخالف با بازیکنان ایرانی قرار می‌گرفتند و بازیکنانی مانند نعمتی و عاشوری معدود بازیکنان تیم کومیته ایران بودند که قابلیت مبارزه در این گامائه را داشتند، اما به بازی گرفته نشدند نشان از عدم آنالیز صحیح تیم مقابل توسط کادر فنی به سرمربیگری شهرام هروی است. شاید به همراه شکست انتقادها جان تازه ای بگیرند اما در چند مسابقه اخیر از جمله مسابقات آسیایی مالزی، بازی های آسیایی هانگژو و جهانی بوداپست نشان داد برنامه های هروی برای تیم آقایان به بن بست رسیده است و کاراته بزرگسالان نیاز به تفکرات تازه دارد.

تورج چالاکی مربی سابق تیم ملی کاراته درباره عملکرد ملی پوشان ایران در رقابت‌های جهانی گفت:در وزن‌های منفی شصت، شصت و هفت و هفتاد و پنج سه ورزشکار ما مجموعا پنج بازی بیشتر انجام ندادند و به رقبایی باختند که نتوانستند به فینال برسند و در نتیجه در جدول شانس مجدد موفق به محک زدن شانس خود نشدند.

او افزود: به عبارتی دیگر ورزشکاران ما در این سه وزن بسیارضعیف عمل کردند، در وزن منفی هشتاد و چهار کیلوگرم مهدی خدابخشی در بازی‌های آسیایی مغلوب ژاپن شد، اما در مسابقات جهانی مجارستان موفق به برد برابر ژاپن شدیم که این امر نشان می‌دهد که آماده سازی بازیکن توسط مربیان و کادر فنی به درستی صورت نگرفته است.

این مربی سابق تیم ملی گفت:در وزن مثبت ۸۴کیلوگرم سجاد گنج زاده بسیار خوب ظاهر شد و در چهارمین حضور خود در مسابقات جهانی موفق به کسب مدال برنز شد.

سطح تیم ملی کاراته بانوان در سطح آسیا هم نیست

او با اشاره به عملکرد ملی پوشان کاراته بانوان گفت:بانوان ما در سه وزن به کاراته کا‌های آسیایی باختند و این امر بیانگر این است که سطح کاراته ملی پوشان بانو ازآسیا هم پایینتر است و اصلا نمی‌توانیم با این وضعیت به کسب مدال جهانی فکر کنیم.

چالاکی گفت: ما در کومیته تیمی برابر قزاقستان میبازیم و البته در بخش آقایان به آدربایجانی نتیجه را واگذار کردیم که بازیکنان مطرح آن خداحافظی کرده و در تیم حضور نداشتند آن هم تیمی که سه بار برابر اردن نتیجه را واگذار کرده بود و ما سه ماپیش موفق به شکست همین تیم شده بودیم.

او تاکید کرد:تمام موارد ذکر شده بیانگر این است که یک روند نزولی بر کاراته ایران حاکم شده و امیدواریم که سید حسن طباطبایی رییس فدراسیون کاراته تمهیدات لازم را برای تیم بیاندیشد و کاراته را مجددا به روال عادی خود برگرداند چرا که در صورت ادامه وضعیت موجود همین دو مدالی که در مسابقات جهانی کسب کردیم را هم در دور بعد کسب نمی‌کنیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا