روزهای خاکستری کاراته ایران

کاراته ایران در ادامه روند نزولی خود اینبار در رقابت های قهرمانی جهان، پس از چندین دوره از رسیدن به مدال طلا بازماند و در نهایت به عنوان نازل دوازدهمی جهان رسید.

به گزارش کاراته نیوز و به نقل از ایسنا، تیم‌های ملی کاراته ایران در پایان رقابت‌های جهانی ۲۰۲۳ در بوداپست مجارستان با کسب تنها یک مدال نقره و یک برنز در جایگاهی بهتر از دوازدهمی جهان قرار نگرفتند. در این دوره از رقابت ها مهدی خدابخشی و سجاد گنج‌زاده به ترتیب برای تیم مردان ایران صاحب مدال های نقره و برنز شدند و تیم بانوان نیز که حواشی متعددی طی ماه‌های گذشته داشته است، با کادر فنی جدید خود از رسیدن به مدال بازماند.

اما کاراته ایران پس از یک دوره غیبت در رقابت های جهانی امارات، نتوانست نتایج مورد انتظار را کسب کند و پس از ۴دوره از رسیدن به مدال طلا بازماند. کاراته ایران در رقابت های جهانی ۲۰۱۲ با یک طلا، یک نقره و یک برنز ششم جهان شد، در جهانی ۲۰۱۴ با یک طلا، دو نقره و دو برنز بار دیگر ششم جهان شد، در جهانی ۲۰۱۶ با درخشش فوق‌العاده‌ای که داشت با کسب ۳ مدال طلا و ۳ نقره به روی سکوی جهانی رفت و عنوان سومی را از آن خود کرد و در مسابقات جهانی ۲۰۱۸ نیز با دو طلا، یک نقره و ۴ برنز در مجموع در رتبه دومی جهان ایستاد تا بهترین عنوان تیمی را از آن خود کند.

کاراته ایران در دوره قبل مسابقات جهانی عازم امارات نشد تا به عنوان نایب قهرمان سال ۲۰۱۶، غایب بزرگ مسابقات جهانی باشد.

افت فاحش فنی کاراته ایران و همچنین حواشی ریز و درشت در تیم‌های ملی مخصوصا در تیم ملی زنان و بی‌توجهی و عدم برخورد قاطع فدراسیون نسبت به بسیاری از حواشی و مشکلات، از جمله مهمترین دلایل روند نزولی کاراته ایران طی سال‌های اخیر بوده است.

در این میان عدم توجه جدی به پشتوانه‌سازی در کاراته ایران با یک برنامه  مدون و علمی به همراه غیبت مداوم کاراته ایران در رویدادهای بین المللی و مسابقات معتبر جهان، از دیگر عوامل تاثیرگذار در شدت گرفتن این روند نزولی بوده که کم‌توجهی مسئولان ورزش به رشته کاراته را نیز باید به این مشکلات فنی اضافه کرد.

در شرایطی که ورزش ایران حال و روز خوشی ندارد و نتایج رشته‌های مختلف در میادین جهانی چنگی به دل نمی‌زند، کاراته ایران نیز به عنوان قدرت سابق جهان، در شرایط نامطلوبی بسر می‌برد و باید دید مدیران فدراسیون کاراته در رشته ای که با انواع و اقسام حواشی ریز و درشت در بخش‌های مختلف دست به گریبان است، چه برنامه‌ای برای بازگشت کاراته ایران به دوران اوج دارند؟

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا