زنگنه: قدرت کاراته در آسیا در حال تقسیم شدن است/ نتایج خوبی در سه وزن کسب کردیم

مربی تیم ملی کاراته بانوان تاکید کرد که قدرت کاراته در آسیا لحظه به لحظه در حال تقسیم شدن است.

به گزارش کاراته نیوز  پگاه زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرزاری تسنیم، در خصوص عملکرد ملی‌پوشان بانوان در نوزدهمین دوره رقابت‌های کاراته قهرمانی آسیا اظهار داشت: در کومیته‌های انفرادی نتایج‌مان نسبتاً در سه وزن خوب بود. گلشادنژاد موفق به کسب مدال طلا شد و بهمنیار با توجه به عمل جراحی و دوره‌ سه ماهه‌ای که تمرین نداشت، خوب برگشت و تنها نتیجه را در مقابل حریف صاحب‌نام و عنوان‌دار قزاقستانی واگذار کرد و به مدال برنز رسید.

وی تصریح کرد: فاطمه سعادتی تا چهار ثانیه آخر از حریف چین تایپه‌ای جلو بود. او می‌توانست به دیدار فینال صعود کند و به جای مدال برنز حداقل صاحب مدال نقره شود، اما حریفش به فینال رسید و در نهایت مدال طلا را کسب کرد. در خصوص اوزان ۶۸- و ۶۸+ کیلوگرم نیاز به بررسی بیشتر داریم و چیزی که بیشتر دیده شد استرس بسیار بالای بچه‌ها بود. احساس می‌کنم مسائل ذهنی به جای مسائل فنی رو عملکرد این بچه‌ها اثر گذاشت. حیدری جزو بهترین‌های ما بود، اما نتوانست از توانایی‌های خود استفاده کند.

مربی تیم ملی کاراته خاطرنشان کرد. برجعلی با وجودی که نتیجه را به نماینده اندونزی واگذار کرد، اما عملکرد نسبتاً قابل قبولی در کومیته تیمی داشت. بررسی بیشتر را در این خصوص حتماً انجام خواهیم داد، اما چیزی که حائز اهمیت است، واقعاً لحظه به لحظه قدرت کاراته آسیا در حال تقسیم شدن است. ۶ مدال طلا بانوان به ۶ کشور مختلف رسید و ژاپن در بخش کومیته اصلاً مدال طلا نگرفت که این موضوع جای بحث دارد.  اگر از آسیایی سال گذشته تا آسیایی امسال به یک یا دو مسابقه تدارکاتی رفته بودیم نتایج‌مان خیلی بهتر می‌شد.

زنگنه در مورد درخشش آتوسا گلشادنژاد همشهری کرمانشاهی او و کسب نخستین مدال طلای کاراته بانوان در وزن ۶۱- کیلوگرم عنوان کرد: آتوسا واقعاً بسیار زیبا کار کرد. ما چه در استان و چه در تیم ملی سعی کردیم روی نقاط قوت او بیشتر کار کنیم و تعداد تکنیک‌هایش را افزایش بدهیم. بیشتر روی ضربات پای او کار کردیم و در این مسابقات دیدیم به خوبی از ضربات پای خود استفاده کند. خیلی خوب توانست از توانایی‌هایش استفاده کند و مقابل دارنده مدال برنز المپیک از چین  به پیروزی رسید.

مربی تیم ملی کاراته عنوان کرد: البته ما مدال المپیک حریفش را به او نگفته بودیم و دوست داشتم بدون تاثیر گرفتن از نام حریف مبارزه کند. تیم روانشناس داشت و خیلی سعی کردیم روی مسائل روحی و روانی بچه‌ها کار کنیم. هیچ وقت حریفی را برای بچه‌ها بزرگ نکردیم. حریف چینی آتوسا را آنالیز کرده بودیم، اما هیچ وقت از عناوین او صحبت نکردیم و خوشبختانه آتوسا نیز اهل گشت و گذار در فضای مجازی نبود تا پیگیر باشد حریفش چه کسی است و بیشتر روی عملکرد خودش تمرکز کرد.

زنگنه در خصوص علت روند نزولی عملکرد حیدری و برجعلی در دو دوره اخیر قهرمانی آسیا گفت: باید ارزیابی دقیق‌تری داشته باشیم و در حال حاضر نمی‌توانم به صورت دقیق علت آن را بگویم. بچه‌ها تمرینات خوبی را پشت سر گذاشتند و به زعم ما وضعیت جسمانی و فنی خوبی داشتند. به نظرم بچه‌ها از لحاظ ذهنی دچار مشکل شدند و نتوانستند از شایستگی‌ها خود در میدان مبارزه بهره‌مند شوند. حتماً در بازگشت به ایران در خصوص آنها  تمرکز بیشتری می‌کنیم تا نقاط ضعف راشناسایی کنیم و آنها را در مبارزه بعدی بهتر داشته باشیم.

وی در مورد توقعات بیشتر از سارا بهمنیار، کاپیتان تیم ملی با وجود اشتباه داوری در شکستش گفت: یک مقدار نامهربانی صورت گرفت، اما لازم بود بهتر عمل کنیم. سارا بهمن ماه سال گذشته عمل جراحی سنگینی داشت و سه ماه تمرین را به طور کامل قطع کرد و تازه از اواخر فروردین ماه دوره بدنسازی را شروع کرد. طبیعتاً عمل جراحی تاثیر منفی دارد و بازتوانی و تمرین  نداشتن نیز تاثیر خود را خواهد گذاشت. به دنبال بهانه نیستیم و باید بهتر از این کار می‌شد، اما شرایط را توضیح دادم.

مربی تیم ملی کاراته در خصوص چالش تیم کومیته تیمی پس از مصدومیت حیدری در بازی نخست مقابل تایلند عنوان کرد: واقعاً مبارزه سوم را آتوسا گلشادنژاد خوب جمع کرد و در ثانیه‌های پایانی توانست دو امتیاز دیگر بگیرد و یک جورهایی شانس را به تیم برای برگشت به مسابقات بدهد. تیمی که شایستگی کامل برای حضور در فینال را داشت، حقش نبود به خاطر یک اتفاق در بازی نخست از گرونه مسابقات خارج شود. خدا به ما کمک کرد و بچه‌ها واقعاً باغیرت عمل کردند.

زنگنه تصریح کرد: در نهایت تایلند را توانستیم شکست بدهیم و بعد از آن ازبکستان را به خوبی بردیم. در ادامه مقابل ژاپن با همه نفرات اسم و رسم‌دارش به برتری رسید. سایتو از نفرات عنوان‌دار لیگ جهانی است و بازیکن بسیار باتجربه است. ساوایی یوزوکی قهرمان ۶۸+ کیلوگرم آسیا و سارا شیمادا از باتجربه‌های ژاپن است و بچه‌ها واقعاً خوب کار کردند. در این مسابقه آتوسا حریفش را برد، لیلا برجعلی باخت و در بازی سوم مبینا کاویانی در تقابل با سارا شیمادا برنده شد تا به پیروزی برسیم.

وی در مورد تاثیر فشار روانی نتیجه فینال کومیته تیمی روی قهرمانی کاراته ایران در مسابقات عنوان کرد: هم از لحاظ روانی و هم جسمانی در دیدار فینال کومیته تیمی آماده نبودیم و این به خاطر فشاری بود که در بازی اول داشتیم و یک یار خود را نیز از دست داده بودیم. اگر حیدری مصدوم نمی‌شد ما می‌توانستیم تقسیم انرژی داشته باشیم و به بچه‌ها استراحت بدهیم. از طرفی اگر این مدال طلا می‌شد نه تنها کاروان ایران قهرمان می‌شد، بلکه در بخش بانوان هم  اول می‌شدیم. در حال حاضر قزاقستان با یک نقره بیشتر بالاتر از ما قرار گرفت.

مربی تیم ملی کاراته کشورمان در پایان در پاسخ به این سوال که از نتایج تیم ملی راضی است، گفت: طبیعتاً راضی هستم، چرا که این اولین بازی برون مرزی ما بعد از آسیایی سال گذشته ازبکستان بود و در این یک سال مسابقه نرفته بودیم. تاثیر این موضوع غیرقابل انکار بود. برای حضور در بازی‌های آسیایی مسابقات بلاروس را داریم و امیدواریم به اردوی چین اعزام شویم. در صورت این اتفاق بازی‌های آسیایی برای ما از لحاظ روانی سبک‌تر خواهد شد، چرا که بچه‌ها مسابقه می‌دهند و آماده‌تر در این رویداد شرکت می‌کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا