محکوم به کسب بهترین نتیجه در قهرمانی آسیا هستیم

نوزدهمین دوره مسابقات کاراته قهرمانی آسیا از روز جمعه ۳۰ تیرماه در شهر «ملاکا» مالزی برگزار خواهد شد و ۴۰۰ کاراته‌کا از قاره کهن برای کسب بهترین نتیجه روی تاتامی خواهند رفت.

 

به گزارش کاراته نیوز و به نقل از فرهیختگان؛ تیم ملی کاراته کشورمان نیز بعد از عملکرد نه‌چندان خوب در دو سال گذشته و کسب دو عنوان چهارمی برای بهبود شرایط خود و نشان دادن قدرت کاراته ایران به رقابت با رقبای خود خواهد پرداخت.

کاراته بعد از سه سال عملکرد خوب در دنیا که تا رقابت‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو ادامه داشت و نتیجه آن کسب مدال طلای سجاد گنج‌زاده بود، شرایط خوبی را بعد از معتبرترین رویداد ورزشی دنیا به‌لحاظ نتیجه‌گیری نداشته است.

عدم‌حضور در رویداد لیگ‌های جهانی و تورنمنت‌های بین‌المللی باعث شده تا ملی‌پوشان کشورمان در دو سال اخیر از شرایط خوب گذشته دور شده و نتوانند نتایج درخشان گذشته را تکرار کنند.

مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۳ نیز به‌لحاظ آماده‌سازی تفاوتی برای کاراته ایران با دو دوره گذشته نداشته است و تیم ملی کشورمان بدون‌حضور در هیچ رویداد تدارکاتی قرار است دوباره با رقبای قدرتمند خود مبارزه کند. از طرفی برگزاری بازی‌های آسیایی در سال‌جاری و اهمیت رشته کاراته برای ورزش کشورمان باعث شده است تا مسابقات این دوره قهرمانی آسیا اهمیت بیشتری داشته باشد و ملی‌پوشان و کادرفنی کاراته ایران علاوه‌بر تلاش برای کسب نتایج درخشان به‌لحاظ آمادگی نیز به شرایط بهتری برای حضور در بازی‌های آسیایی هانگژو دست پیدا کنند.

تیم ملی کاراته در شرایطی روز دوشنبه عازم مالزی شد که شهرام هروی، سرمربی تاریخ‌ساز کاراته ایران در آخرین ساعات قبل از اعزام در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از شرایط ملی‌پوشان کاراته کشورمان صحبت کرد. صحبت‌های سرمربی تیم ملی کاراته ایران را در ادامه می‌خوانید.

تیم ملی کاراته کشورمان در چه شرایطی به رقابت‌های قهرمانی آسیا اعزام خواهد شد؟

بعد از تعطیلات نوروز سال جدید را با مرحله نخست مسابقات انتخابی تیم ملی آغاز کردیم. با اینکه برای حضور در قهرمانی آسیا فرصت کمی داشتیم و دو مرحله انتخابی را نیز پشت‌سر گذاشتیم، اما از همین فرصت کم توانستیم بهترین استفاده را ببریم و اردوهای خوبی را پشت‌سر بگذاریم.

نبود مسابقات تدارکاتی و عدم‌حضور در لیگ‌های جهانی در سالیان اخیر باعث مشکلات زیادی برای کاراته ایران شده است و تیم ملی این‌بار نیز مانند دو دوره گذشته بدون حضور در رویدادهای تدارکاتی در قهرمانی آسیا حاضر خواهد شد. این موضوع تاثیر منفی روی عملکرد ملی‌پوشان نخواهد گذاشت؟

عدم‌حضور در مسابقات تدارکاتی خلأ بزرگی بود، اما توانستیم این مشکل را در مرحله آخر اردو با حضور تیم ملی کاراته روسیه در ایران تا حدودی جبران کنیم. بچه‌ها توانستند با حضور روسیه یک مسابقه تدارکاتی درون‌اردویی در روزهای آخر داشته باشند و طبق برنامه پیش بروند. در هر صورت بچه‌ها آسیب‌دیدگی‌های جزئی دارند که به‌عنوان میراث از گذشته برای آنها باقی‌مانده است. البته این آسیب‌دیدگی‌ها جدی و حاد نیست و در‌مجموع خدا را شکر شرایط خوب است. مهم‌ترین نکته اینکه بچه‌ها علاوه‌بر شرایط جسمانی از لحاظ روحی و روانی به‌مراتب شرایط بهتری نسبت به دوره گذشته مسابقات دارند و فضای خوبی در اردوی تیم ملی حاکم است. ما برای اولین‌بار با دو تیم مجزا از لحاظ نفرات در بخش انفرادی و تیمی شرکت می‌کنیم و ان‌شاءالله هم در بخش انفرادی نتیجه قابل توجهی برای کشورمان کسب و در بخش تیمی نیز مدال طلای دوره گذشته را تکرار کنیم.

برخلاف سالیان اخیر در بخش کومیته‌تیمی دست به جوان‌گرایی زدید و از نفراتی استفاده می‌کنید که هیچ‌کدام‌شان در بخش انفرادی حضور ندارند. در این خصوص توضیح می‌دهید؟

در ادوار گذشته اگر نگاه کنید بخشی از نفرات انفرادی به کومیته‌تیمی نیز کمک می‌کردند، اما این بار تیم مجزایی را اعزام می‌کنیم که بچه‌های جوانی هستند. ۵ بازیکن این تیم برای اولین‌بار در تیم ملی حضور دارند و این فرصت مناسبی است تا این بچه‌ها خود را در یک مسابقه جدی و رسمی مثل قهرمانی آسیا محک بزنند. این بچه‌ها نیز از لحاظ روحی و روانی شرایط خیلی خوبی دارند و ان‌شاءالله نتیجه و عملکرد خوبی از خود به‌جا بگذارند.

این تصمیم شما موافقان و مخالفانی داشت و برخی از کارشناسان اعتقاد دارند با این تصمیم روند پشتوانه‌سازی به‌خوبی انجام خواهد شد و برخی از مخالفان نیز معتقدند باید برای کسب مدال طلا برخی از نفرات صاحب‌نام این تیم را همراهی می‌کردند. این موضوع را چطور تحلیل می‌کنید؟

ورزش کاراته یک ورزش انفرادی است و هیچ‌وقت سن نمی‌تواند مانعی برای حضور یا عدم‌حضور در تیم ملی باشد. هر‌کسی بتواند خود را در شرایط آرمانی نشان دهد و از انتخابی تیم ملی سربلند بیرون بیاید، می‌تواند به‌عضویت تیم ملی در بیاید.

با این وجود ما باید این کار را می‌کردیم و حق این بازیکنان جوان بود که در یک مسابقه رسمی با پیراهن تیم ملی ایران حضور داشته باشند.

به‌نظر شما این جوانان می‌توانند در آینده جایگزینان خوبی برای ستاره‌های کاراته ایران باشند؟

نسل‌ها می‌آیند و جایگزین نسل‌های گذشته می‌شوند و مطمئنا این جوانان نیز پا جای پای بزرگان خواهند گذاشت و می‌توانند در آینده نتایج در خور توجهی برای کشورمان کسب کنند. البته به‌شرطی که حمایت شوند و در مسابقات برون‌مرزی شرکت داشته باشند و هر روز آبدیده‌تر از روز قبل شوند.

عملکرد تیم ملی تحت هدایت شما به دو مقطع قبل از المپیک و بعد از المپیک توکیو تقسیم می‌شود. تا المپیک تیم ملی تحت هدایت شما مدال‌های متعددی در رویدادهای مختلف کسب کرده و سه بار متوالی قهرمانی جهان و آسیا را در کومیته تیمی کسب کرد، اما بعد از المپیک و عدم‌حضور در مسابقات جهانی و لیگ‌های جهانی، در دوره اخیر قهرمانی آسیا نتایج مناسبی را کسب نکردیم. فکر می‌کنید مالزی می‌تواند سکوی پرتاب دوباره‌ای برای تیم ایران باشد؟

مطمئنا در مالزی خیلی پرقدرت حاضر خواهیم شد تا بتوانیم نتایج خوبی بگیریم. همه برای کسب نتایج خوب هم‌قسم شدیم و محکوم به کسب بهترین نتیجه هستیم

و امیدوارم این اتفاق بیفتد.

کاراته بعد از قهرمانی آسیا، رویداد بازی‌های آسیایی را در پیش خواهد داشت که بدون‌شک از اهمیت بیشتری برای ورزش کشورمان نیز برخوردار خواهد بود. چقدر مسابقات قهرمانی آسیا می‌تواند تدارکاتی خوبی برای آماده‌سازی ملی‌پوشانی باشد که درنهایت یا از بخش انفرادی یا تیمی، ترکیب تیم بازی‌های آسیایی را تشکیل خواهند داد؟

قهرمانی آسیا برای ما مسابقات مهمی است و نمی‌توانیم تنها به چشم تدارکاتی به آن نگاه کنیم، اما بازخورد خوبی از این مسابقات خواهیم گرفت تا در فرصت باقی‌مانده تا بازی‌های آسیایی تیم را به‌شرایط آرمانی برسانیم. ما قبول کردیم در این شرایط کار کنیم و دیگر گله و شکایت برای نبود بازی‌های تدارکاتی منطقی نیست. ما در یک پروسه‌ای قرار گرفتیم و فقط باید موفق شویم.

کاراته همواره در بازی‌های آسیایی با نتایج خوب خود به کمک کاروان ورزشی کشورمان آمده است، اما شما در ماه‌های گذشته از عدم‌توجه به این رشته گلایه کردید. در این خصوص صحبت می‌کنید؟

امیدوارم بعد از قهرمانی آسیا به‌صورت ویژه از ما حمایت کنند تا بتوانیم توقعی که دوستان از ما دارند را برآورده کنیم. در‌حال‌حاضر می‌خواهیم تمام تمرکزمان روی قهرمانی آسیا باشد و باید برخی خواسته‌ها و صحبت‌ها را برای بعد از مسابقات بگذاریم. حتما نیازهایی وجود دارد که سرفرصت از آنها صحبت خواهیم کرد.

با توجه به اینکه نتایج مجموع آقایان و بانوان باعث قهرمان شدن یک کشور خواهد شد، فکر می‌کنید کاراته ایران توانایی این را دارد تا برای دومین‌بار قهرمان آسیا شود؟

تمام فکر و ذکر ما قهرمانی آسیا خواهد بود، اما همان‌طور‌که گفتید مجموع نتایج این مهم را مشخص خواهد کرد. امیدوارم در‌مجموع آقایان و بانوان به این مهم برسیم و تیم ملی آقایان نقش و سهم خود را به‌خوبی ایفا کند

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا