برخی رشته های رزمی خشونت را رواج می‌دهند

به گزارش کاراته نیوز احسانی در رادیو گفت و گو اظهار کرد: در کاراته هجوم به سمت یکدیگر و ضربه زدن به صورت کنترل شده است؛ در حقیقت ما در کاراته هنر و ظرافتِ نزدن را یاد می‌گیریم.
به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت وگو، علیرضا احسانی پیشکسوت کاراته، بنیانگذار سبک شیتوریو کاراته در ایران و دبیر کمیته فنی فدراسیون کاراته در رابطه با اخلاق در ورزش با برنامه «ورزش بدون ویرایش» گفتگوکرد.
احسانی در رابطه با جایگاه اخلاق در ورزش‌های رزمی گفت: ورزش‌های رزمی را باید از هم تفکیک کرد چون خیلی از این رشته‌ها در غرب ایجاد شده و خشونت را رواج می‌دهند دقیقاً برعکس آنچه که پایه گذاران اولیه رزمی بر آن تأکید داشتند.
وی افزود: نقطه پیدایش ورزش‌های رزمی از شرق دنیا بود و از آنجایی هم که ژاپنی‌ها به بزرگتر احترام می‌گذاشتند موضوع احترام همیشه در آغاز و پایان ورزش مورد توجه ورزشکاران این رشته است.
دبیر کمیته فنی فدراسیون کاراته با بیان اینکه ورزش کاراته یک رشته واکنشی است نه صرفاً دفاعی اظهارکرد: اساس کار به فرهنگ جامعه ژاپن در آن زمان برمی گردد که در عین مبارزه و رقابت، به یکدیگر احترام نیز می‌گذاشتند و البته الان هم رعایت می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه اخلاق باید در بطن جامعه نهادینه و فرهنگ سازی شود نه صرفاً در گفتار گفت: در خیلی از جوامع با اینکه سیاستمداران بدترین کارها را می‌کنند اما خیلی از مسائل اخلاقی در ورزش آن‌ها رعایت می‌شود.
دبیر کمیته فنی فدراسیون کاراته در مصاحبه با رادیو گفت وگو تصریح کرد: برخی از رشته‌های رزمی بیشتر جنبه زدن و داغان کردن و از کار انداختن دارند که نمی‌توان این ورزش‌ها را اخلاقی دانست اما در کاراته ۲ هجوم به سمت یکدیگر و ضربه زدن به صورت کنترل شده است؛ در حقیقت ما در کاراته هنر و ظرافتِ نزدن را یاد می‌گیریم.
احسانی با اشاره به اینکه برخوردهای منفعت طلبانه یک عده اساس کاراته را خدشه دار کرده گفت: فدراسیون کاراته در حال حاضر شرایطی را فراهم می‌کند که پیشکسوتان کاراته دوباره دور هم جمع شوند و برنامه ریزی و کمک کنند.
دبیر کمیته فنی فدراسیون کاراته با اشاره به اینکه جامعه ورزشی قابلیت الگوسازی دارد اظهارکرد: نیازهای روانی، اجتماعی، اقتصادی و اخلاقی افراد به یکدیگر مربوط هستند و نمی‌توان آن‌ها را جدا از هم دانست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا