حامی؛ تنها خواسته بانوان کاراته کا ایلامی/ حرف دل بانوان ورزشکار

بانوان کاراته کار ایلامی با اشاره به دغدغه‌های بانوان ورزشکار و مشکلات بر سر راهشان از مسوولان خواستند تا توجه بیشتری به حوزه ورزش بانوان داشته باشند و آن‌ها را از لحاظ مالی نیز حمایت کنند.

به گزارش کاراته نیوز و به نقل از خبرگزاری فارس، ایلام؛ فاطمه فتاحی: روند توسعه زندگی شهری و تغییر الگوهای حرکتی روزانه و در نتیجه کاهش فعالیت‌های حرکتی به ویژه در بانوان، اندام‌ها و عضلات آنان را تحت تأثیر و خطر جدی کم‌تحرکی و ضعف‌های جسمانی قرار داده است.

برای پیشگیری از چنین عارضه‌ای یا مقابله با آن، ایجاد جاذبه‌ها و امکانات لازم برای همگانی کردن ورزش در بین بانوان، از ابزارهای کارآمد در این زمینه است، فقر آگاهی و فرهنگی از جمله عواملی است که موجب شده تا ورزش در ابعاد کلان به ویژه ورزش بانوان آن طور باید در کشور جایگاه واقعی خود را پیدا نکند.

زنان بیش از نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند؛ افرادی هستند که مسوولیت خطیر تربیت نسل آینده ایران را به عهده دارند؛ تلاش‌های مسوولان باید به گونه‌ای باشد که فضا برای ورزش بانوان بیش از پیش در کشور فراهم شود.

کمبود تجهیزات و امکانات ورزشی، نبود شناخت کافی در رابطه با اهمیت ورزش در ساختار جامعه به عنوان یک ابزار فرهنگی و بهداشتی، هماهنگ نبودن رشد جمعیت و توسعه فضاهای ورزشی و حرکتی به ویژه برای بانوان، محدودیت‌های اجتماعی و خانوادگی و تفکر غلط، بی‌توجهی رسانه‌های جمعی به اشاعه فرهنگ ورزش بین زنان و کمبود نیروی انسانی مجرب و آگاه برای هدایت و سوق دادن بانوان به سمت فعالیت‌های ورزشی بیش از هر چیز دیگری مانع رشد و پیشرفت ورزش بانوان شده است.

از سال ۹۶ عضو تیم ملی کاراته شدم و هیچ حامی نداشتم

نگین آلتونی بانوی کاراته کار ایلامی و عضو تیم ملی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: ۲۰ سال سن دارم و ۸ سال است که کاراته را شروع کرده‌ام؛ از سال ۹۶ عضو تیم ملی کاراته شدم و در طول این چند سال طلای قهرمانی آسیایی ژاپن، برنز لیگ جهانی کرواسی به منظور کسب سهمیه المپیک و برنز المپیک جوانان آرژانتین را کسب کرده‌ام.

وی افزود: دوره‌ی قهرمانی هر ورزشکاری بدون مشکل نیست و من نیز شرایط سختی گذرانده‌ام و حتی یک پروسه زمانی را بدون مربی را بودم و با پدرم تمرین می‌کردم؛ هیچ حامی نداشتم و به دلیل هزینه‌های بالا برای شرکت در مسابقات، من در مسابقات شرکت نکردم و سهمیه المپیک ۲۰۲۱ توکیو را از دست دادم.

عضو تیم ملی کاراته گفت: هدف من موفقیت در کاراته وان‌ های هست و تنها یک حامی مالی  میخواهم که بتوانم با پشتکار و تلاش برای ایران و ایلام افتخارآفرینی کنم؛ اگر حامی مالی درست بشود، میتوانم قدم‌های بزرگی بردارم.

از سال ۸۷ کاراته را شروع کرده‌ام

زهرا رادمنش مربی کاراته در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: من از سال ۸۷ کاراته را شروع کرده و از سال ۸۹ به صورت حرفه‌ای فعالیت خود را ادامه دادم؛ در مسابقات کشوری، بین‌المللی، المپیاد و.. حضور داشته‌ام.  وی افزود: از سال ۹۴ مربی گری را آغاز کردم و تیم من در هر اعزامی که به مسابقات داشته، خوش درخشیده و ۱۱ مدال در مسابقات بین‌المللی کرمانشاه، ۳۲ مدال در مسابقات بین المللی اصفهان، مقام تیمی مسابقات جام باشگاه‌های غرب کشور و همچنین در ۳ سال اخیر مربی گری شاگردان من ۱۵۰ مدال کسب کرده‌اند.

هیچ پشتوانه مالی ندارم

این مربی کاراته در ادامه گفت: هر ورزشی و هر حرفه‌ای مشکلات خود را دارد؛ از جمله این مشکلات میتوانم به کمبود امکانات، کمبود سالن ورزشی برای ورزشکاران اعزامی به مسابقات، بی‌توجهی به ورزش بانوان در حوزه حمایت مالی اشاره کنم.  وی گفت: همچنین با شیوع کرونا مشکلات مضاعف شده است؛ هیچ پشتوانه مالی ندارم و حتی هیچ بیمه ورزشی نیز نداریم.

چندین مقام کشوری کسب کرده‌ام

سارینا علی‌کریمی از بانوان ورزشکار ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: من از نه سالگی ورزش را شروع کردم و نزدیک به ده سال است که کاراته کار میکنم؛ سبک قبلی من سبک کان ذن ریو بود، سبک فعلی من سبک وادوریو است و دان ۲ کاراته دارم و چندین مقام اول کشوری کسب کرده‌ام.

وی افزود: مشکلات در ورزش خیلی زیاد است و از طرف اداره ورزش و جوانان هیچ حمایتی از ما نمی‌شود و تمام هزینه‌ها را باید ورزشکار خودش پرداخت کند؛ در صورتی که هیات خودش بودجه می‌گیرد که هزینه ورزشکاران در مسابقات را بدهد اما حتی یک تغدیه مناسب هم در اختیار ما قرار نمی‌دهند.

بانوانی کاراته کار ایلامی گفت: امکانات سالن‌های ورزشی هم مناسب نیست و با وجود اینکه کاراته به وسایل خاصی احتیاج ندارد و مهم‌ترین وسایل در سالن‌های ورزشی کاراته تاتمی است که بسیار کهنه و بی‌کیفیت هستند.

علی‌کریمی افزود: یکی دیگر از مشکلات ورزش در استان ایلام مربوط به ورزش دانشجویی است که در ایلام اصلا جایگاهی ندارد و به این حوزه توجهی نمی‌شود؛ به خصوص ورزش‌های رزمی که به فراموشی سپرده شده و برای مسابقات ورزش‌های دانشجویی هیچگونه فراخوانی داده نمی‌شود.

فعالیت ۱۶۸۰ نفر ورزشکار حرفه‌ای در رشته کاراته

طیبه خورانی نایب رییس هیات کاراته استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: در استان ایلام نزدیک به ۱۶۸۰ نفر در رشته کاراته فعالیت می‌کنند که طی سال‌های اخیر موفق به دریافت ۵۴ مدال بین‌المللی، ۱۸ مدال آسیایی، ۳ مدال لیگ جهانی ، ۱۰ مدال کاراته وان کشوری، ۳۳۸ مدال کشوری و غرب کشور شده‌اند.

وی افزود: بانوان کاراته کار توانسته‌اند در مسابقات کاراته وان کشوری و همچنین مسابقات استعداد‌های برتر که یک مسابقه بسیار ارزشمند در سطح کشور است، مقام اول تیمی را کسب کنند که یکی از افتخارات ارزشمندی است که ما توانسته‌ایم به آن دست یابیم.

نایب رییس هیات کاراته استان ایلام گفت: مدال آوری را پایه و اساس قرار داده‌ایم؛ کمیته استعداد یابی را مشخص کرده‌ایم و حواشی را بسیار کم کردیم اما متاسفانه حامی نداریم و به همین علت نتوانسته‌ایم لیگ را راه اندازی کنیم.

وی ادامه داد: قهرمانان ما نیاز به حمایت مالی دارند و  به جز اداره کل ورزش هیچ حامی دیگری نداریم؛ توقع داریم سازمان‌های پتروشیمی و شرکت نفت همانطور که از فوتسال و دیگر تیم‌ها حمایت می‌کنند از ما نیز حمایت کنند.

نایب رییس هیات کاراته استان ایلام در ادامه گفت : توان و خود باوری فرزندان ما ستودنی است   و در تمام رده‌های سنی، قهرمانان برتر و توانمندی داریم.

وی افزود: به دلیل اینکه کاراته یک رشته پربرخورد است شیوع کرونا مانع فعالیت آن شده است؛ ورزشکاران ورزش‌های بدنسازی خود را انجام و به صورت تخصصی از ویدیو کلیپ‌ها تمرین‌های خود را انجام می‌دهند و در مسابقات مجازی شرکت کرده‌اند؛ در مسابقات کاتا هم به صورت مجازی توانسته‌اند مقام  کسب کنند.

سال گذشته برای اولین بار به موضوع حمایت مالی از ورزشکاران شاخص پرداخته شد

حمیرا نیک‌سرشت معاون توسعه ورزش بانوان استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: سال گذشته برای اولین بار به موضوع حمایت مالی از ورزشکاران شاخص پرداخته شد و در اولویت قرار گرفت و با تاکید مدیرکل و همچنین فریادی‌زاده معاون توسعه ورزش بانوان وزرات ورزش یکسری مبالغ تعیین شده که به صورت ماهیانه از طرف هیات‌های ورزشی به ورزشکاران پرداخت شود.

وی افزود: برای حمایت از لیگ‌های ورزشی، نیازمند حمایت شرکت‌های نفت و سایر ارگان‌ها مانند شهرداری هستیم که مدیران اداره کل ورزش پیگیر این موضوع هستند؛ یک سری مصوبات در جلسات شورای ورزش استان با ریاست استاندار تعیین شد که امیدواریم این شرکت برای حمایت تیم‌های ورزشی اهتمام بیشتر داشته باشند.

معاون توسعه ورزش بانوان استان ایلام گفت: تعدادی از رشته‌های ورزشی استان توانایی این را دارند که در لیگ‌های کشوری و قهرمانی حضور داشته باشند؛ از روسای هیات ورزشی خواسته شده است که شرایط خود را برای حضور در لیگ اعلام کنند و طبق آن یک برنامه ریزی صورت گیرد.

وی ادامه داد: شرایط بایستی در اختیار استانداری، نمایندگان مجلس و سایر مدیران مربوطه قرار گیرد که براساس آن بتوانند شرکت‌های نفتی و شهرداری‌ها را برای حمایت از تیم‌های ورزشی مجاب کنند.

معاون توسعه ورزش بانوان گفت: ورزشکاران برای شرکت در تورنمنت‌ها و ارتقا رنکینگ خود موظف هستند تا هزینه‌های خود را پرداخت کنند و این موضوع جز تعهدات فدراسیون و اداره ورزش و جوانان نیست اما با این وجود ما از ملی پوشان خود حمایت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: همچنین برای بیمه و حمایت مالی مربیان در وزرات ورزش هیچ قانونی وجود ندارد که اداره ورزش بخواهد آن را اجرا کند و برای مربیانی که در ایام کرونا ضرر مالی دیده‌اند تسهیلات در نظر گرفته شده بود که در سه مرحله ابلاغ شده استاستاون توسعه ورزش بانوان گفت: برای ورزش دانشجویی نیز برنامه‌های خاصی داشته‌ایم که با شیوع کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها، برنامه‌ها به مرحله اجرا نرسیده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا