انتقاد بهرامی از اوضاع کاراته بانوان: همه را قربانی المپیک کرده‌اند/ کسی دیگر انگیزه‌ای ندارد

سرمربی سابق تیم ملی کاراته بانوان با انتقاد از بی‌توجهی محض به کاراته بانوان گفت: تیم‌های ملی نوجوانان، جوانان و امید کاراته بانوان اصلا کادر فنی ندارند و همه کاراته بانوان را بخاطر المپیک تعطیل کرده‌اند.

به گزارش کاراته نیوز لیلا بهرامی در گفتگو با ایسنا، درباره ارزیابی خود از وضعیت تیم ملی کاراته بانوان ایران در راه کسب سهمیه حضور در المپیک ۲۰۲۰ توکیو، اظهار کرد: با توجه به شناختی که از نفرات تیم دارم، پیش‌بینی من این است که ۲ سهمیه المپیک بگیریم. به اعتقاد من ورود به المپیک سخت‌تر از کسب مدال در این رویداد بزرگ است و قطعا شانس کسب ۲ سهمیه و همچنین رسیدن به مدال در المپیک را خواهیم داشت.

 

*شانس کسب ۲ سهمیه المپیک داریم

 

سرمربی سابق تیم ملی کاراته بانوان ایران افزود: بچه‌های ما بی‌تجربه نیستند و در مسابقات متعددی حضور داشته‌اند. نفراتی هستند که می‌توان بر روی ‌آنها حساب کرد. نمی‌خواهم اسامی شانس‌های اصلی کسب سهمیه را مطرح کنم چرا که این کار غیرحرفه‌ای است اما هر کدام از اعضای این تیم می‌توانند به سهمیه المپیک برسند. شاید شایستگی رسیدن به ۳ سهمیه را هم داشته باشیم اما با توجه به سیاست‌های فدراسیون جهانی احتمال اینکه ۲ سهمیه بگیریم بیشتر است.

 

*غیرکاراته‌ای‌ها بیشتر از کاراته‌ای ها در جریان اتفاقات هستند

 

وی با بیان اینکه بواسطه سال‌ها حضور در تیم‌های ملی به عنوان ورزشکار و مربی، شناخت بسیار خوبی نسبت به نفرات تیم ملی و کادر فنی دارد، خاطرنشان کرد: فراز و نشیب در هر رشته‌ای وجود دارد. در حال حاضر افراد غیرکاراته‌ای بیشتر از خود کاراته‌ای ها در جریان اتفاقات این رشته هستند و آن را دنبال می‌کنند. معتقدم نباید به محض آنکه یک ورزشکار در یک رویداد به مدال نرسید سریعا به سمت او و مربی تیم ملی هجوم ببرند بلکه اجازه بدهند آن‌ها در آرامش به کارشان ادامه دهند. هیچ ورزشکار و یا مربی دوست ندارد که نتیجه نگیرد و شکست نیز جزئی از کار هر ورزشکاری است.

 

*آن‌ها که ادعای دلسوزی دارند فکری به حال کاراته بانوان کنند

 

بهرامی افزود: من که کلا از کاراته بیرون رفته ام و هیچ نفعی هم در کاراته ندارم اما آن‌ها که در بطن کار هستند و ادعای دلسوزی دارند بیایند تحلیل کنند و ببینند که چرا عملکرد یک ورزشکار تیم ملی پر فراز و نشیب است؟ چرا یک ورزشکار در یک رویداد خوب کار می کند و به مدال می‌رسد اما در رویداد دیگر در حد انتظار ظاهر نمی‌شود؟ کاراته که از المپیک ۲۰۲۴ کنار گذاشته شد و در ۲۰۲۸ هم حضور ندارد، روشی که دنبال می‌شود درست نیست و به کاراته لطمه زده است.

 

*برای تیم ملی کمپ مشترک بگذارند

 

سرمربی سابق تیم ملی درباره راه‌های برطرف کردن نقاط ضعف تیم ملی کاراته بانوان، گفت: باید کمپ‌ها و اردوهای مشترک با کشورهای دیگر بگذارند. بچه‌های تیم ملی تعدادشان زیاد نیست و ۵ نفر هستند، خب بیایند برای این‌ها اردو و کمپ مشترک بگذارند تا بخوبی برای رویدادی مثل المپیک آماده شوند. ضمن آنکه کاراته ما تیم به معنای حرفه‌ای ندارد و از بدنساز، آنالیزور، روانشناس، پزشک تغذیه و …که دائما در کنار بچه‌ها باشند و به آماده‌سازی آن‌ها کمک کنند خبری نیست. در واقع بازیکنان ما المپیکی هستند اما یک تیم المپیکی نداریم و ملزومات در حد یک تیم المپیکی نیست. همه زحمت‌های تیم ملی بر روی دوش یک نفر به عنوان سرمربی است و حتی یک نفر نیست که به او کمک کند.

 

*خط فکری من و مسئولان فدراسیون یکی نبود

 

وی درباره دلایل کناره‌گیری از هدایت تیم ملی کاراته بانوان، گفت: من خرداد سال گذشته از هدایت تیم ملی و در فاصله حدود یک ماه مانده به بازی‌های آسیایی استعفا دادم چرا که معیارهای من و فدراسیون با یکدیگر همخوانی نداشت، به همین دلیل کار کنار کشیدم. خط فکری من با مسئولان فدراسیون فرق می‌کرد و ادامه کار برایم مقدور نبود. الان دبیر ورزش و کارشناس ورزشی هستم و باشگاه‌داری می‌کنم اما از فضای کاراته کاملا بیرون آمده‌ام و از این موضوع نیز رضایت کامل دارم.

 

*روزی برمی‌گردم که شرایط برای کار مهیا باشد

 

بهرامی در پاسخ به این سوال که آیا از سوی مسئولان جدید فدراسیون کاراته دعوت به همکاری شده یا خیر، اظهار کرد: هیچ پیشنهادی به من نشده، البته در فضای پیشنهاد هم قرار نگرفتم و اگر قرار باشد روزی هم به کاراته برگردم تنها وقتی خواهد بود که شرایط لازم برای بازگشتم مهیا شود. حاضر نیستم به هر قیمت ممکن و تحت هر شرایطی بازگردم و مانند گذشته در کاراته کار کنم.

 

*فکر می کردم از کاراته بروم می‌میرم

 

بازیکن اسبق تیم ملی افزود: در حال حاضر راحت زندگی‌ام را می‌کنم و هیچ تنشی هم ندارم. از سال ۷۹ تا سال گذشته چه به عنوان بازیکن تا سال ۹۱ و بعد از آن هم به عنوان مربی و سرمربی در رده‌های مختلف تیم های ملی کار کردم و همیشه فکر می‌کردم اگر روزی از کاراته بروم می‌میرم. اما الان خیلی راضی‌ام و شرایطم به مراتب بهتر از زمانی است که در کاراته حضور داشتم.

 

*رده‌های نوجوانان، جوانان و امید اصلا مربی ندارند!

 

بهرامی در ادامه گفتگو با ایسنا، درباره برخی انتقادات از اینکه چرا سرمربی تیم ملی کاراته بانوان بر خلاف کادر فنی آقایان در سالن رقابت‌های لیگ حاضر نمی‌شود گفت: چطور یک نفر می‌تواند هم تیم المپیکی را به تنهایی هدایت کند، هم تمامی مسابقات لیگ را رصد کند و هم به امورات زندگی شخصی خودش بپردازد؟ متاسفانه ما هیچ مربی در رده‌های سنی نوجوانان، جوانان و امید بانوان نداریم و فقط یک نفر به عنوان سرمربی تیم ملی بزرگسالان داریم. فدراسیون باید این مشکل را ریشه‌یابی و حل کند چرا که کاراته بانوان ایران در وضعیت بسیار بدی بسر می‌برد و با این شرایط نمی‌توان آینده روشنی برای آن متصور بود.

*باید از مربیان خوبی که داریم استفاده کنیم

 

وی درباره چرایی بی‌تفاوتی فدراسیون کاراته نسبت به تعیین کادر فنی برای تیم‌های پایه بانوان گفت: ما مربیان بسیار خوبی در کشورمان داریم که می‌توانند به کاراته کمک کنند. من دنبال سمت و پست نیستم اما نمی‌دانم چرا فدراسیون توجهی به تیم‌های پایه ندارد. همه ما می‌دانیم که المپیک اهمیت زیادی دارد و بزرگترین رویداد ورزشی جهان است و بالاتر از آن هم نداریم اما نباید بخاطر المپیک همه چیز را فراموش کنیم.

 

*یکسال است کاراته بانوان را تعطیل کرده‌اند

 

بازیکن سابق تیم ملی افزود: متاسفانه تمامی رده‌های کاراته بانوان فراموش شده‌اند و بازیکنان انگیزه خود را از دست داده اند. یک سال است همه کاراته بانوان به این بهانه که می‌خواهیم به المپیک برویم فراموش و تعطیل شده است. اسفند ماه تازه می‌خواهند انتخابی بگذارند و تیر ماه هم تیم را به مسابقات آسیایی بفرستند. یک سال است که در رده نوجوانان، جوانان و امید هیچ کاری انجام نشده، اینکه اسفندماه تازه به برگزاری رقابت‌های قهرمانی کشوری و انتخابی‌های تیم ملی اقدام کنند قطعا آماده شدن بازیکنان برای قهرمانی آسیا که در سال آینده در کویت برگزار خواهد شد، کار سختی خواهد بود. البته برگزاری کاراته وان‌ها در ایران کمک زیادی کرده اما با این شرایط هر مربی که بیاورند کار خیلی سختی خواهد داشت.

 

*بعد از المپیک چه برنامه‌ای برای کاراته بانوان دارند؟

 

بهرامی درباره وضعیت تیم بزرگسالان نیز گفت: الان در تیم بزرگسالان هم ۵ نفر در اردو هستند و بقیه نفرات به عنوان حریف تمرینی حضور دارند. اصلا تیم B به طور کلی فراموش شده در حالیکه ما بعد از المپیک، مسابقات جهانی و آسیایی را در پیش داریم و همه بخاطر المپیک به حال خود رها شده‌اند. آن هم در شرایطی که سهمیه گرفتن یا نگرفتن تیم قطعی نیست. با توجه به احتمال خداحافظی برخی نفرات تیم ملی پس از المپیک، کار بسیار سختی در جهانی و آسیایی در پیش خواهیم داشت. ما همین الان نیز در وزن ۶۸- کیلوگرم اصلا کسی را در تیم ملی نداریم و ۵ کاراته‌کای تیم ملی در ۴ وزن دیگر قرار دارند. آیا در این وزن قرار نیست نماینده‌ای به جهانی و آسیایی بفرستیم؟ تیمی که یکسال است رها شده را می‌خواهند چکار کنند؟ فدراسیون باید شورایی تشکیل دهد تا برنامه‌ریزی مشخص کنند که چه کاری قرار است بعد از المپیک انجام شود.

 

* مربی بعدی کار خیلی سختی خواهد داشت

 

سرمربی سابق تیم ملی خاطرنشان کرد: قطعا با این شرایط یکی دو وزن دیگرمان نیز بعد از المپیک تعطیل می‌شوند، آنوقت مربی بعدی با تیمی که تحویلش می‌دهند کار خیلی سختی خواهد داشت، درست مثل زمانیکه آن تیم را به من تحویل دادند. نمی‌دانم فدراسیون کاراته چرا این موارد را تجزیه و تحلیل نمی‌کند؟ اگر پول ندارید خب می‌توانید حتی ماهی یکبار هم که شده یک مسابقه یا اردو بگذارید که بقیه ورزشکاران هم بدانند که فراموش نشده‌اند. من با خیلی از بچه‌ها در ارتباط هستم متاسفانه همه نا امید و بی‌انگیزه شده‌اند. ورزشکاری هم که انگیزه‌اش را از دست بدهد خیلی زمان می‌برد تا بتواند به شرایط عادی بازگردد. اصلا معلوم نیست فدراسیون چه تدبیری برای بعد از المپیک دارد. در جهانی هم کومیته تیمی و انفرادی برگزار می‌شود و ما می‌توانیم حدود ۷ تا ۸ بازیکن داشته باشیم در حالیکه اگر همین نفرات هم بمانند ما باز با کمبود بازیکن مواجه خواهیم بود.

 

*همه انگیزه‌شان را از دست داده‌اند

 

وی ادامه داد: همچنین با توجه به بیرون رفتن کاراته از المپیک ۲۰۲۴، فدراسیون جهانی برای اینکه رقابت‌های کاراته وان که برایشان درآمدزایی دارد کمرنگ نشود تدابیری را می‌اندیشد تا سیستم ورود به بازی‌های آسیایی و اروپایی را دوباره بر اساس رنکینگ کند تا با این کار مسابقات کاراته وان همچنان مهم باشد و ورزشکاران مجبور به حضور در این رقابت‌ها شوند. این در شرایطی است که ما رده‌های دیگر را فراموش کرده‌ایم و قطعا آن موقع به مشکل جدی خواهیم خورد. من که بیرون از کاراته هستم اما دلم می‌سوزد که چرا باید کاری کنیم که همه انگیزه‌شان را از دست بدهند. خیلی از بچه ها اصلا از روند ورزش حرفه‌ای خود خارج شده‌اند و امیدی به بهبود اوضاع ندارند. می‌گویند فدراسیون اصلا کاری با ما ندارد و نمی‌دانند ما چکار می‌کنیم.

 

*همه را قربانی المپیک کرده‌ایم

 

بهرامی درباره راهکارهای خود برای بهبود این وضعیت، خاطرنشان کرد: باید تیم B را تشکیل دهند و از آن حمایت کنند. چطور فدراسیونی که المپیکی است و یکی از امیدهای اصلی برای کسب مدال در المپیک است، اسپانسر کافی ندارد؟ باید برای حمایت از پشتوانه‌سازی حامی مالی بیاورند. گروه یا شورایی درست کنند، یک عده را به مسابقات کاراته وان کشور که در رده زیر ۲۱ سال برگزار می‌شود اعزام کنند، یک عده را به لیگ‌ها اعزام کنند تا همه بدانند دیده می‌شوند. حتی ماهی یکبار هم شده اردو برگزار کنند تا کاراته بانوان سر و سامانی بگیرد. کاراته در ایران خیلی بزرگ و یکی از شانس‌های مدال المپیک برای ورزش ایران است. بعد از المپیک هم بازی‌های آسیایی و بازی‌های کشورهای اسلامی را داریم که برای ورزش ما خیلی مهم است، بنابراین به نفع کاراته بانوان نیست که همه را قربانی المپیک کنیم. مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک باید حمایت‌های ویژه‌تری از فدراسیون کاراته در این مسیر سخت داشته باشند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا