سلطانی: کاراته‌کاهای المپیکی باید سکو نشین مسابقات باشند/ نوسان ما کمتر از خارجی‌ها است

مربی تیم ملی کاراته گفت: کاراته‌کاهایی که در مسیر المپیک قراردارند، برای اینکه با اطمینان بتوانند در این مسیر حرکت کنند و به اصطلاح امتیازهای لازم را جمع کنند باید در تمام مسابقات پیش رو، سکوی نشین باشند.

به گزارش کاراته نیوز شهاب سلطانی در گفت‌وگو با با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سؤال که شرایط فنی ملی‌پوشان اعزامی به چهارمین مرحله مسابقات لیگ جهانی کاراته‌وان پیش از اعزام چطور است، گفت: ما بعد از اینکه از لیگ سری A ترکیه آمدیم، یک استراحت یک هفته‌ای برای ملی‌پوشان درنظر گرفتیم و تمرینات مجدداً شروع شد، در واقع این اردوی یک‌هفته‌ای تا روز قبل از اعزام ادامه خواهد داشت و پس از آن ما راهی چین می‌شویم. با توجه به فشردگی مسابقات کاراته‌وان، صحبتی مهمی که اینجا مطرح است این است که ما بتوانیم برنامه‌های تمرینی‌مان را طوری طراحی کنیم که این بچه‌ها از نظر بدنی و آمادگی جسمانی و از نظر شرایط روحی – روانی فرسوده نشوند.

وی در ادامه صحبت‌های خود اظهار داشت: ما باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که بدن‌های بچه‌ها برگردد که انرژی را برای مسابقات پیش‌رو داشته باشند، این موضوع برای ما خیلی مهم است. شاید این موضوع برابری کند با همین بحث تکنیکی و تاکتیکی که باید بچه‌ها در شرایط اوج باشند. به هر حال مسابقات فرسایشی است و متأسفانه برنامه‌ریزی فدراسیون جهانی به این شکل است که فرصت برای ریکاوری برای ملی‌پوشان خیلی کم است. در هر صورت، هر تیمی که بتواند شرایط ریکاوری خوبی را برای بچه‌ها آماده کند می‌تواند دست پر به جلو حرکت کند.

مربی تیم ملی کاراته در پاسخ به این سؤال که آیا فشردگی مسابقات باعث مصدومیت ستاره‌های کاراته نمی‌شود؟ گفت: متأسفانه در طول مسابقات شاهد بودیم بعضی از ستاره‌های تیم‌های خارجی آسیب‌های شدیدی را دیدند، به عنوان مثال؛ آقایوف در لیگ جهانی فرانسه آسیب جدی‌ای دید و حتی داکاستا نماینده وزن ۶۷ کیلوگرم فرانسه که رنکینگ یک دنیا را داشت متأسفانه در طول مسابقات با رباط صلیبی روبه‌رو شد. تمام تلاش ما این است که این اتفاق برای ستاره‌های ما در چنین شرایط حساسی رخ ندهد. مسیری را که فدراسیون جهانی طی کرده، یک مسیر پرفشار و پرپیچ و خم است. ما پس از بازگشت لیگ جهانی چین، تنها یک ماه فرصت داریم تا راهی مسابقات قهرمانی آسیا در ازبکستان شویم و این روند تا المپیک برای ما ادامه دارد.

وی در ادامه صحبت های خود عنوان کرد: کاراته یک ورزش برخوردی است توأم با صدمات جدی، اینکه بچه‌ها از نظر انرژی باید در شرایط خوبی قرار بگیرند تا دچار آسیب‌دیدگی جدی نشوند، همه تلاش ما این است تا تک‌تک ملی‌پوشان مان را تا المپیک در شرایط ایده‌آلی قرار دهیم.

سلطانی در پاسخ به این سؤال که در عملکرد برخی از ملی‌پوشان در مسابقات اخیر نوساناتی دیده می‌شود و شاهدیم که در یک مسابقه به مدال می‌رسند، اما در یک مسابقه دیگر در همان بازی اول شکست می‌خورند، آیا این موضوع تنها برای تیم ملی کاراته ایران است یا کاراته‌کاهای کشورهای دیگر نیز دچار این نوسانات می شوند، گفت: نوسان داشتن بچه‌ها در نتیجه‌گیری درست است، این موضوع محسوس و قابل لمس است، اما این نکته‌ای که به آن اشاره شد تنها مختص به تیم ملی ایران نیست، همه تیم‌های حاضر در مسابقات دچار نوسان هستند، اگر بخواهیم ملی‌پوشان خود را با کاراته‌های دیگر تیم‌های دنیا مقایسه کنیم، بچه‌های ما نسبت به آنها باثبات‌تر هستند، هر چند من معتقدم اگر بعد از مسابقات نقاط قوت و ضعف بچه‌های تیم ملی را بررسی کنیم این مشکل حل می شود.

وی در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرد: کاراته‌کاهایی که در مسیر المپیک قراردارند، برای اینکه با اطمینان بتوانند در این مسیر حرکت کنند و به اصطلاح امتیازهای لازم را جمع کنند باید در تمام مسابقات پیش روی سکوی قهرمانی باشند. ما نمی‌گوییم همیشه سکوی اول را از آن خود کنند، اما باید در بین سه سکو قرار داشته باشد. اگر یک ورزشکار بتواند تا المپیک در این مسیر حرکت کند، در واقع مسیر درستی را تا المپیک طی کرده است،‌ اما اینکه یک ورزشکار در یک مسابقه مدال طلا کسب کند و در مسابقات بعدی در دور اول حذف شود، این نشان می‌دهد که ثبات وجود ندارد، پس نباید این اتفاق برای ما رخ دهد این موضوع می‌شود عدم‌ثبات. حتی در بخش رده‌بندی برای کسب مدال مبارزه کند و مدالی کسب نکند و در جایگاه پنجم نیز قرار بگیرد قابل قبول است اما شکست در بازی نخست نشان می‌دهد او در ثبات نیست.

مربی تیم کاراته در پاسخ به این سؤال که امیر مهدی‌زاده در طول یک سال اخیر تغییراتی را در وزن خود ایجاد کرده که این موضوع یک مقدار تعادل او را به هم ریخته، او چه برنامه‌ای برای خود در نظر گرفته است، گفت: امیر مهدی‌زاده در وزن ۶۷ کیلوگرم تلاش می‌کند، او ورزشکار باانگیزه‌ای است. امیر ورزشکاری است که تهاجمی کار می‌کند و در حال حاضر نیز تلاش می‌کند در وزن جدید شرایط خوبی داشته باشد. هامون درفشی‌فر،‌امیر میرزایی،‌سیدعلی کریمی نفراتی هستند که در کنار مهدی‌زاده تلاش می‌کنند که جایگاه خودشان را تثبیت کنند. ما در وزن ۷۵ و مثبت ۷۵ کیلوگرم که اوزان المپیکی ما هستند وضعیت بهتری داریم. ورزشکاران در وزن ۶۰ و ۶۷ کیلوگرم باید تلاش کنند تا وضعیت آنها بهتر از این باشد که از آنها در مسابقات اخیر شاهد بودیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا