رقابتهای انتخابی کاراته بازبینی شود/ مسیر موفقیت در شفاف‌سازی است

عضو کمیته فنی فدراسیون جهانی کاراته گفت: روند حضور کاراته کاها در اردو های آماده سازی و ترکیب ثابت ایرادات زیادی دارد که برای تداوم موفقیت ها باید اصلاح شود.

به گزارش کاراته نیوز و به نقل از خبرنگار مهر، رقابتهای انتخابی تیم های کاراته رده سنی پایه برگزار شد و بعد از برگزاری رقابت نزدیک به ۸۰۰ کاراته کا در نهایت فدراسیون کاراته اسامی نفرات دعوت شده به اردو و مرحله بعدی رقابتهای انتخابی را اعلام کرد. مسابقاتی که سرمربی تیم ملی معتقد است راه مناسبی برای ورود شایسته ها به ترکیب ثابت تیم ملی نیست.

مسعود رهنما در گفتگو با خبرنگار مهر در این خصوص اظهار داشت: با نگاه موشکافانه به شیوه های برگزاری رقابتهای قهرمانی کشور و انتخابیهای تیم های ملی در رده های سنی مختلف و از همه مهمتر رابطه این رقابتها با مقامهای کسب شده در مسابقات رسمی و بین المللی به خوبی می توان به سه دوره متمایز پی برد.

وی ادامه داد: هرکدام از این دوره ها باتوجه به موقعیت زمان خود کمک های خوبی در جهت رشد کاراته کرده اما با توجه به پتانسیل کاراته ایران و افزایش دانش تجربی و تئوری در حوزه ورزش و شیوه های نوین آزمون های انتخابی ثابت می کند که کاراته ایران نیازمند بازبینی مجدد در برگزاری مسابقات مختلف از جمله قهرمانی کشور و انتخابی های تیم ملی می باشد.

عضو کمیته فنی فدراسیون جهانی افزود: تا اواسط دهه ٨٠ و بعد از تجربه ۴۰ ساله، سهم کاراته ایران از رقابتهای قهرمانی جهان تنها یک نشان طلا بود، تقریبا جهش کاراته ایران در کسب مدال طلا و بهبود کیفیت مدال در رده بزرگسالان از نیمه دوم همین دهه آغاز شد و اکنون در سه دوره متوالی طلای با ارزش کمیته تیمی را کسب کرده و در بخش انفرادی هم مدالهای با ارزشی توسط قهرمانان ارزنده ایران زمین کسب شده است.

رهنما ادامه داد: ورود مفاهیم و شیوه های جدید مانند سیستم پلکانی، برگزاری انتخابی ها در روزهای متفاوت، اثر گذاری نتایج تورنمنت ها و نمرات آمادگی جسمانی و … در انتخاب نفرات برای حضور در ترکیب اصلی تیم ملی سبب رشد رتبه و مرغوبیت مدالها و بالا رفتن اعتماد عمومی گردید. اما کاراته ایران هنوز ابتدای این مسیر است و هنوز راه اصلی کامل طی نشده است.

وی با بیان اینکه اهمیت موفقیت در المپیک بر کسی پوشیده نیست، اظهار داشت: معتقدم با المپیکی شدن کاراته و بحث کسب رنکینگ ها و علاقه مندی مردم به کاراته وظیفه مسولان فدراسیون سنگین تر از قبل است و باید کارگروهی با حضور کار شناس با دانش فنی و آکادمیک مامور تهیه سند رسمی چگونگی فرآیند برگزاری رقابتهای انتخابی تیمهای ملی از مسابقه قهرمانی شهرستان و استان تا قهرمانی کشور و انتخابی نهایی شود تا اعضاء محترم کادر فنی در قالب این سند رسمی اقدام به انتخاب کاراته کاها در جهت پوشیدن پیراهن مقدس تیم ملی کنند.

رهنما در پایان گفت: به نظر می‌رسد اگر می‌خواهیم مانند نیمه دوم دهه هشتاد یک جهش دیگر در جهت افزایش مرغوبیت مدال در سطح آسیا و جهان داشته باشیم از همین امروز باید شروع کنیم که فردا دیر است. یادمان باشد که کم نبود نتایج درخشان کاراته در مسابقات معتبر. اهالی ورزش فراموش نمی کنند زمانی را که در مسابقات آسیایی از ٨ فرصت ۶ مدال طلا کسب کردند، و یا از ١٢ فرصت ٨ مدال طلا ، در رقابتهای قهرمانی جهان ٣ مدال طلا ، در بازیهای آسیایی از ۵ فرصت ٣ مدال طلا و چندین دوره در آسیا ژاپن را در کومیته تیمی شکست داده ایم و.. اگر میخواهیم خاطرات خوش کاراته تداوم داشته باشد باید از امسال شروع کنیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا