آشوری: اتفاق‌های غیرمعقول اجازه نداد، مثل ژاپن نتیجه بگیریم/با تنگناهای مالی فرجی از هیچ چیزی دریغ نکرد

دبیر فدراسیون کاراته گفت: اگر اتفاق‌های غیرمعقول رخ نمی‌داد ما هم مثل ژاپن می توانستیم پنج مدال طلا در بازی‌های آسیایی بگیریم.

به گزارش کاراته نیوز و به نقل از خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی اندونزی در حالی به پایان رسید که تیم ملی کاراته ایران با ترکیب چهار کاراتهکا در بخش مردان و چهار کاراتهکا در بخش بانوان راهی این دوره  از مسابقات شد و در پایان تمامی نفرات اعزامی به جاکارتا موفق به کسب مدال شدند. در واقع کاراته ایران در این دوره از رقابت‌ها با صددرصد مدال به کار خود پایان داد و حتی اگر ناداوری‌هایی که رخ داد، رخ نمی‌داد قطعا تعداد طلاهای کاروان کاراته ایران بدون شک بیشتر از ۲ عدد می‌شد. متاسفانه با تمام موفقیت‌هایی که کاراته ایران در رویداد‌های مهم بین المللی رقم زده است، حالا شاهدیم که مردان و بانوان پرافتخار کاراته کشورمان به دلیل مشکلات مالی فدراسیون کاراته فرصت حضور در لیگ جهانی کاراته وان آلمان را از دست خواهند داد! مسابقاتی که امتیاز آن جزء سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو است.

گفت و ‌گو‌ی محسن آشوری دبیر فدراسیون کاراته و رئیس سازمان تیم ملی با خبرگزاری فارس را در ادامه می‌خوانید:

فارس: کاراته درخشید و افتخار آفرینی کرد، نظر شما چیست؟

ابتدا از صادق فرجی رئیس فدراسیون کاراته تشکر می‌کنم؛ او با توجه به تنگناهای مالی که این رشته دارد، تلاش کرد و از هیچ کوششی دریغ نکرد. تیم‌های ملی از لحاظ مادی و معنوی حمایت کردند. یکی از عوامل موفقیت کاراته ایران در بازی‌های آسیایی همین پشتوانه‌هایی است که از سوی رئیس فدراسیون کاراته داشتیم. جا دارد از تلاش‌های شبانه‌روزی کادر فنی، بازیکنان نیز تشکر کنم، خوشبختانه کادرفنی همدل و صمیمی داشتیم که شبانه‌ روز کار کرده‌اند و تلاش‌های وصف‌ناپذیری داشتند که این تیم چنین نتیجه‌ای را کسب کرد. کاراته از هشت فرصتی که در تاتامی اندونزی داشت؛ خوشبختانه هشت مدال کسب کرد که در واقع ما توانستیم صد درصد مدال بگیریم. خدا را شاکرم که همراه تیم کسی نبود که مدال نگیرد ؛ سخت‌ترین اتفاق ممکن این است شاهد آن باشیم که یک قهرمان در ترکیب تیم به مدال نرسد، اما خوشبختانه بچه‌های ما همه موفق به کسب مدال شدند.

فارس: قبول دارید که اگر یک سری اتفاقات دست به دست هم می‌داد، رنگ مدال‌های کاراته ایران در برخی اوزان می‌توانست خوش رنگ تر باشد؟

همه بچه‌های ما تلاش کردند و مدال گرفتند، خوب بود که رنگ مدال‌ها تغییر می‌کرد و بهتر می‌شد. ما این شرایط را داشتیم که تعداد مدال‌های خوش رنگمان بیشتر شود. من قبل از رفتن به بازی‌های آسیایی در مورد این مسأله صحبت کرده بودم که ما می‌توانیم نسبت به دوره قبل پرمدال تر و خوش‌رنگ‌ترین مدال‌ها را کسب کنیم، بنده پتانسیل بچه‌های تیم ملی را اردوها و لیگ‌های جهانی دیده بودم و از شرایط آمادگی آنها خبر داشتم و پس از آنالیزی که از عملکرد آنها داشتم اظهار نظر کرده بودم. بازهم خدا را شاکریم که در بخش مردان ۲ مدال طلا، یک نقره و یک برنز کسب کردیم که بدون شک دو مدال نقره و برنز ما میتوانست خوش رنگ تر باشد.

فارس: چه اتفاقی رخ داد که در برخی از اوزان ما رنگ مدال‌هایمان طلایی نشد؟

متأسفانه یکسری اتفاقات رخ داد که نباید رخ می‌داد، اگر اتفاق‌های غیر معقول و معمول رخ نمی‌داد ما هم می توانستیم پنج مدال طلا در بازی‌های آسیایی بگیریم، همه می‌دانند که کاراته ما این ظرفیت را دارد و این اتفاق دور از دسترس نبود. البته خدا را شاکریم از هشت فرصت هشت مدال رنگارنگ کسب کردیم.

فارس: نظر شما در مورد ناداوری که در مسابقات امیر مهدیزاده و دیگر نفرات رخ داد چیست؟

واقعیت این است که در بازی امیر مهدیزاده داوران کم‌ لطفی کردند. بنده آن وحدت رویه که باید بین داوران وجود داشته باشند را ندیدم و متأسفانه رنگ مدال امیر مهدیزاده تغییر کرد. ذبیح‌الله پورشیب علی‌رغم آمادگی و انگیزه بسیار زیادی که داشت ابتدای بازی اشتباهاتی را کرد که برای جبران آن خیلی تلاش کرد و آن عقب‌افتادگی را خیلی زود از لحاظ جبران کرد و از حریف خود حتی سبقت گرفت، اما یک اشتباه تکنیکی دیگری کرد و شرایط مساوی شد و متأسفانه در قانون سنشو حریف او برنده شد. پورشیب چند تکنیک آشی بارای اجرا کرد که از دید داوران پنهان ماند و به تیم ما آسیب زد و حتی به زحمات شبانه روزی پورشیب هم آسیب رساند.

فارس: نظر شما در مورد عملکرد حمید عباسعلی و پگاه زنگنه در این مسابقات چیست؟

عباسعلی یکی از کاراته‌کاهای خوب بانوان است، او یک اشتباه داشت که حتی خودش به این موضوع اشاره کرده است. اگر آن اشتباه را نمی‌کرد؛ نتیجه بازی او تغییر می‌کرد. به هر حال همه بچه‌های ما در تمام اوزان تلاش خود را کردند و همه عالی بودند. در مجموع تیم بانوان ما در این مدت زمان کوتاهی که بعد از مسابقات قهرمانی آسیا داشت رشد خیلی چشمگیری داشت و همه آنها شرایط کسب طلا را داشتند. به عنوان مثال شاهد بودیم که پگاه زنگنه بدون دادن یک امتیاز به حریفان خود موفق به کسب مدال برنز بازی‌های آسیایی شد که این موضوع در نوبه خود اتفاق بسیار جالبی است. در بازی با کاراته‌کای قزاقستان داوران حتی می‌توانستند امتیاز را به زنگنه بدهند که متأسفانه این چنین نشد. اگر زنگنه در این بازی برنده می‌شد مسیر همواری را برای رسیدن به مدال طلای بازی‌های آسیایی داشت تا مسیری را که برای کسب مدال برنز پیمود و حتی یک امتیاز به هیچ کدام از حریفانش نداد که متاسفانه این طور نشد. بچه‌های ما همه کار را کردند و بنده از عملکرد آنها راضی هستم و به آن ها نمره ۱۹ می‌دهم.

فارس: آیا تیم ملی کاراته در لیگ جهانی آلمان حضور پیدا خواهد کرد؟

متاسفانه به خاطر مشکلات اقتصادی نمی‌توانیم در مسابقات لیگ جهانی آلمان که جزو مسابقات کسب سهمیه المپیک است حضور داشته باشیم، دوره‌های گذشته نفراتی که در رنکینگ هستند را به این مسابقات اعزام می‌کردیم تا در رنکینگ جهانی از رقبای خود جا نمانند، اما با توجه به شرایط مالی که حاکم است ما نمی‌توانیم در لیگ جهانی آلمان حضور داشته باشیم و حتی برای حضور در لیگ جهانی ژاپن مسیر سختی را در پیش داریم. در تلاشیم تا در بخش مردان ۱۰ کاراته‌کا و در بخش بانوان ۷کاراته‌کا را به لیگ جهانی ژاپن اعزام کنیم.

فارس: آیا عدم حضور در مسابقات لیگ جهانی برای از دست دادن جایگاه کاراته‌کاها در رنکینگ جهانی خطرناک نیست؟

متاسفانه ما فرصت های موجود را که توسط قهرمانان بدست آوردیم به تهدید تبدیل می نماییم، عدم حضور ما در لیگ‌های جهانی به نفع حریفان ما است آنها از این فرصت به سود خود استفاده می‌کنند. تنگناهای مالی ما را آزار می‌دهد و ما باید در لیگ‌های جهانی که سهمیه المپیک توکیو است حضور پیدا کنیم. این اتفاق در آستانه کسب سهمیه المپیک تهدید بسیار بزرگی برای کاراته است و ما باید تلاش کنیم جایگاه ملی‌پوشان مان را در رنکینگ جهانی تغییر بدهیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا