هانسوکو بانوان کاراته ایران در تاتامی اردن/ ضربه تصمیمات مردانه در نتایج ضعیف تیم بانوان

پرونده پانزدهمین دوره مسابقات کاراته قهرمانی آسیا در حالی بسته شد که برخلاف تیم مردان باز هم بانوان ایران به نتایج خوبی در پیکارهای آسیایی دست پیدا نکردند.

به گزارش کاراته نیوز و به نقل از خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، مسابقات کاراته قهرمانی آسیا روز گذشته (یکشنبه – ۲۴ تیرماه) با برگزاری مسابقات کومیته تیمی بانوان و آقایان پیگیری شد تا پرونده پانزدهمین دوره این مسابقات نیز بسته شود. در رقابت‌های روز گذشته برخلاف تیم کومیته تیمی آقایان که در تداوم روند موفقیت خود، این بار نیز به مقام قهرمانی دست یافت، تیم کومیته بانوان با شکست در دور دوم مقابل چین تایپه از دور مسابقات کنار رفت تا نتایج ضعیف بانوان ما همچنان ادامه داشته باشد.

تیم بانوان کشورمان در شرایطی در این دوره از مسابقات حاضر شد که مسئولان فدراسیون کاراته در فاصله کمتر از ۲۰ روز تا شروع مسابقات قهرمانی آسیا، در تداوم تصمیمات عجیب خود در بخش بانوان با برکناری لیلا بهرامی، ستاره موسوی را جایگزین او کردند تا شاید با رخ دادن معجزه‌ای شاهد اتفاقات مثبتی در کاراته بانوان باشیم. بهرامی همان‌طور که مشخص نشد به چه دلیلی هدایت تیم ملی را برعهده گرفته است با همان شرایط و بدون هیچ توضیحی نیز در فاصله کمتر از ۲۰ روز تا مسابقات اردن برکنار شد تا بازهم بدون هیچ دلیلی ستاره موسوی هدایت تیم ملی را برعهده بگیرد. عملکرد بهرامی در مدت هدایت تیم ملی به هیچ عنوان مثبت نبود، اما قطعاً موسوی نیز در این مدت کوتاه نمی‌توانست معجزه‌ای را رقم بزند و بهتر بود، مسئولان فدراسیون برای پیاده کردن تصمیمات خود مقطع مناسب‌تری را انتخاب می‌کردند.

اتفاقات کادرفنی تیم بانوان نیز در شرایطی رقم خورد که باز هم مانند تصمیمات گذشته افسانه باقری، نایب رئیس بانوان فدراسیون کاراته هیچ نقشی در آن نداشت و تنها مانند تمام دوران مسئولیت خود در فدراسیون کاراته به‌عنوان یک تماشاگر به فکر حفظ صندلی خود بود. البته باقری اولین نایب رئیس بانوان کاراته ایران نیست که در تصمیمات حوزه بانوان این فدراسیون هیچ نقشی ندارد و در گذشته نیز شاهد بودیم که تمام تصمیمات در خصوص تیم‌های بانوان از سوی رئیس و به خصوص دبیر فدراسیون صورت گرفته است، تصمیماتی که قبل از وقوع با تلاش‌هایی نیز همراه بود و ابتدا برای زمینه‌چینی جابه‌جایی با بازیکنان تیم ملی صحبت و جایگاه سرمربی را تخریب و در ادامه با برقراری حس بی‌اعتمادی میان کادرفنی و بازیکنان گزینه مدنظر خود را به‌عنوان سرمربی انتخاب می‌کردند، تصمیماتی بدون تعمق که تنها باعث قربانی شدن مربیان کاراته ایران شده، تداوم روند افول بانوان را به همراه داشته است و ثمره‌اش چیزی جز سوختن گزینه‌های هدایت تیم ملی نبوده است. در هر دوره نیز حمیده عباسعلی (به استثنای دوره گذشته) مانند یک منجی ظاهر شده است و با کسب یک مدال طلا زهر نتایج ضعیف بانوان را تا حدودی گرفته است تا مسئولان فدراسیون پشت آن پنهان شوند.

کاراته بانوان ایران در حالی در مسابقات قهرمانی آسیا اردن موفق به کسب یک طلا توسط حمیده عباسعلی و یک برنز توسط شیما آ‌ل‌سعدی شد که در دوره گذشته نیز با کادری دیگر همین نتیجه را کسب کرده بود. البته نباید فراموش کرد در دوره گذشته حمیده عباسعلی پرافتخارترین بانوی کاراته‌کای ایران در ترکیب کومیته انفرادی حضور نداشت و تیم کومیته تیمی ما نیز با شکست چین تایپه در دیدار نهایی موفق به کسب مهمترین مدال طلای مسابقات شده بود، اما در این دوره نه تنها از ظرفیت عباسعلی برای ارتقای تعداد مدال‌ها استفاده نشد بلکه مدال دوره گذشته مبینا کاویانی و روند مدال‌آوری طراوت خاکسار در لیگ جهانی نیز متوقف شد. با این وضعیت چه سرنوشتی در انتظار آل‌سعدی خواهد بود که در اولین حضور آسیایی خود به مدال دست یافت و قرار است با مدیریت غلط روند مثبت او نیز متوقف شود؟

تیم کاراته بانوان در شرایطی در اردن حاضر شد که از روز برگزاری مسابقات انتخابی تیم ملی کاراته اعتراضات و حاشیه‌های زیادی درباره نحوه برگزاری مسابقات انتخابی تیم ملی وجود داشت و تا زمان اعزام نیز ادامه پیدا کرد. هیچ‌کس متوجه نشد چگونه پگاه زنگنه بعد از چند سال دوری از این رشته و تجربه حضور در کادرفنی تیم ملی در ۳۴ سالگی مجوز حضور در انتخابی تیم ملی را کسب کرد و چرا بعد از برتری در مسابقات انتخابی و اعلام خبر عضویت او در ترکیب کومیته انفرادی قهرمانی آسیا و بازی‎های آسیایی اندونزی به یکباره با مبینا کاویانی جابه‌جا شد و تنها به حضور در کومیته تیمی بسنده کرد. در این شرایط تکلیف حضور او در بازی‌های آسیایی چه خواهد شد و آیا در آن مسابقات نیز قرار است بازیکن دیگری جایگزینش شود؟ اگر پاسخ این سؤال مثبت است مجدداً سؤال ابتدایی چرایی صدور مجوز حضور او در انتخابی تیم ملی مطرح خواهد شد.

حال کاراته بانوان ایران مدت‌هاست که خوب نیست و نتایج این تیم در قهرمانی آسیا نیز حکایت از هانسوکو شدن این تیم در تاتامی اردن داشت، اما آیا می‌شود بعد از این مسابقات امیدی به تغییر در ساختار بانوان فدراسیون کاراته داشت یا باز هم قرار است افراد دیگری غیر از نایب رئیس بانوان این فدراسیون در تمامی تصمیمات حضور داشته باشند. امیدواریم اگر قرار است مسئولان فدراسیون کاراته در بازگشت تمام کاسه و کوزه‌ها را بر سر کیفیت مربیان بانوان بشکنند ابتدا به تصمیمات اشتباه مدیریتی خود اعتراف کنند و در ادامه به حضور مربی خارجی در تیم ملی فکر کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا