۳ قهرمانی، ۹ نایب قهرمانی و۴ سومی حاصل حضور ۲۹ ساله کاراته ایران در رقابتهای قاره ای

پانزدهمین دوره قهرمانی کاراته بزرگسالان آسیا در حالی از روز جمعه ۲۲ تیرماه در امان پایتخت اردن آغاز می شود که تیم ملی کاراته کشورمان در تمامی ادوار گذشته حضور داشته است .

به گزارش کاراته نیوز و به نقل از سایت فدراسیون کاراته، اگرچه رقابتهای قاره ای از سال ۱۹۸۹ و به میزبانی استرالیا و سال ۱۹۹۱ به میزبانی نیوزلند و سال ۱۹۹۳ به میزبانی چین تایپه با حضور کاراته کاهای دو قاره اقیانوسیه و آسیا به صورت توامان برگزار گردید، اما از سال ۱۹۹۵ در فیلیپین این دو قاره سفره خود را از یکدیگر جدا کردند تا مسابقات آسیایی با حضور کشورهای این قاره کهن برگزار شود.

از آن تاریخ تا امروز ۱۴ دوره مسابقات برگزار گردید که ماحصل آن با احتساب ۳ دوره اول، ۳ عنوان قهرمانی، ۹ نایب قهرمانی، ۴ سومی و یک عنوان چهارمی برای کاراته ایران بود.

گزارش مان را از اولین دوره رقابتهای قهرمانی آسیا- اقیانوسیه آغاز می کنیم که تیم ایران با ۲ طلا، یک نقره و ۳ برنز به مقام سوم رسید. در دومین دوره سال ۱۹۹۱ در نیوزلند تیم ایران باردیگر بر سکوی سوم ایستاد؛ اما اینبار با یک طلا، ۲ نقره و ۸ برنز. در جام سوم در چین تایپه ۱۹۹۳ تیم ایران برای اولین بار طعم نایب قهرمانی را چشید با یک طلا، ۳ نقره و ۵ برنز.

در سال ۱۹۹۵ در فیلیپین بار دیگر کاراته ایران عنوان نایب قهرمانی را از آن خود کرد؛ ۴ طلا، ۳ نقره و یک برنز حاصل تلاش کاراته کاهای ایران در مانیل بود. در ماکائو ۱۹۹۷ سومین نایب قهرمانی با ۲ طلا، ۴ نقره و ۲ برنز برای کاراته ایران ثبت شد.
در سال ۱۹۹۹ در سنگاپور تیم ایران برای نخستین بار به مقام قهرمانی رسید. ۶ طلا، ۲ نقره و ۲ برنز مدالهایی بود که به نمایندگان کاراته ایران رسید.

در سال ۲۰۰۱ مالزی کاراته ایران با یک طلا، ۳ نقره و ۴ برنز چهارم آسیا شد.

در ۲۰۰۳ ماکائو ایران با ۳ طلا، ۵ نقره و ۲ برنز چهارمین نایب قهرمانی اش را بدست اورد. در ماکائو کاراته ایران برای اولین بار موفق شده بود در کومیته تیمی به نشان طلا دست یابد.
بعد از وقفه ای چندماهه، جام ششم آسیا(نهم آسیا- اقیانوسیه) به میزبانی چین تایپه برگزار شد و تیم ایران توانست با ۳ طلا، ۴ نقره و ۳ برنز باردیگر نایب قهرمان اسیا شود.

در ماکائو ۲۰۰۵ تیم ایران اگرچه با ۱۴ مدال(۴طلا، ۷ نقره و ۳ برنز) بیشترین بار نمایندگان خود را روی سکوهای قهرمانی دید، اما باردیگرکاراته ایران برای ششمین بار نایب قهرمانی اش را جشن گرفت.

در ۲۰۰۷ مالزی تیم ایران با ۴ طلا، یک نقره و ۲ برنز بر سکوی سوم آسیا ایستاد.

درسال ۲۰۰۹ چین تیم ایران با ۶ طلا، یک نقره و ۲ برنز در بخش مردان قهرمان آسیا شد، اما در مجموع عنوان نایب قهرمانی را بدست آورد.(تا سال ۲۰۰۹ تیم ایران بدون حضور بانوان ملی پوش خود رقابتهای آسیایی را تجربه می کرد).
در ۲۰۱۱ چین تیم ملی کاراته ایران برای نخستین بار تیم بانوان خود را نیز در کنار تیم ملی مردان دید. در این دوره از رقابتها که برای اولین بار مسابقات در تمام رده های سنی برگزار شد تیم ایران در مجموع با ۲۹ مدال(۱۳ مدال، ۷ نقره و ۹ برنز ) به مقام نایب قهرمانی دست یافت. در بخش بزرگسالان تیم ایران موفق شد به ۳ طلا، ۲ نقره و ۴ برنز دست یابد تا هفتمین نایب قهرمانی اش ثبت شود.

در سال ۲۰۱۲ سهم کاراته ایران ۳۴ مدال بود، ۱۱ طلا، ۶ نقره و ۱۶ برنز. ایران باردیگر نایب قهرمان آسیا شد با ۵ طلا، ۳ نقره و ۴ برنز. نکته ویژه تاتامی تاشکند نشان طلای کاتای تیمی و ۲ نشان طلای بانوان بود که برای نخستین بار بدست آمد، ضمن اینکه هر ۳ نشان نقره نیز به نام بانوان کاراته ثبت شد.

در ۲۰۱۳ امارات و در سومین حضور توامان تمامی رده های سنی در رقابتهای قاره ای تیم ایران با۳۲ مدال(۱۲ طلا، ۹ نقره و ۱۱ برنز) در مجموع به مقام نایب قهرمانی رسید و در رده سنی بزرگسالان با ۱۶ مدال(۷ طلا، ۴ نقره و ۵ برنز) به مقام قهرمانی دست یافت.

در ۲۰۱۵ ژاپن تیم ایران با ۲ طلا، ۴ نقره و ۵ برنز بر سکوی سوم آسیا ایستاد.

در سال ۲۰۱۷ در آستانه قزاقستان که برای آخرین بار رقابتهای آسیایی در تمامی رده های سنی برگزار شد تیم ایران برای نخستین بار توانست در مجموع تمامی رده ها به مقام قهرمانی دست یابد با ۴۳ مدال(۲۰ طلا، ۱۳ نقره و ۱۰ برنز). حاصل تلاش تیم ملی بزرگسالان در آسیایی قزاقستان، ۳ طلا، ۴ نقره و ۲ برنز بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا