حاشیه های جدید با تصمیمات جدید آمد!؟

پس از استعفای علیرضا سمندر از ریاست فدراسیون کاراته، سید حسن طباطبایی از سوی وزارت ورزش سرپرستی این فدراسیون را بر عهده گرفت. التهاب های موجود در کاراته پس از حضور طباطبایی در رأس فدراسیون تا حدودی کاهش یافت اما اخیراً با اعلام تصمیم مسئولین فدراسیون در رابطه با مسابقات انتخابی تیم ملی بزرگسالان و شرکت کردن بازیکنان ملی پوش در این رقابت ها، حواشی جدیدی وارد فدراسیون کاراته شده است.
با اعلام این خبر که ملی پوشان آقایان و بانوان اعزامی به مسابقات آسیایی ژاپن باید در پیکارهای انتخابی تیم ملی کاراته شرکت کنند، سوال های گوناگونی برای کارشناسان و خانواده کاراته به وجود آورد. از نظر کارشناسان این اتفاق را می توان از دو منظر مورد بررسی قرار داد. از یک سو این سوال پیش می آید که این تصمیم توسط چه کسانی در فدراسیون کاراته گرفته شده است، سرپرست فدراسیون یا کمیته فنی؟
اما در سوی دیگر این سوال پیش می آید، چرا بازیکنانی که سال گذشته به عنوان نفر اول وزن خود شناخته شده اند برخلاف ادوار گذشته باید در رقابت های انتخابی تیم ملی شرکت کنند. از دید پایگاه خبری کاراته نیوز احتمالات بسیار زیادی وجود دارد که ما به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد.
اولین احتمالی که به وجود می آید این است که مسئولین فدراسیون، نفرات اول هر وزن در رقابت های آسیایی ژاپن را دیگر ملی پوش ندانند که این فرضیه را می توان با توجه به قانون موجود در بخشنامه سازمان لیگ رد شده دانست. چراکه در این بخشنامه بندی وجود دارد که تیم های حاضر در سوپرلیگ می توانند از سه بازیکن ملی پوش در ترکیب تیم خود سود ببرند. در نتیجه سازمان لیگ که یکی از ارگان های زیر گروه فدراسیون کاراته است این بازیکنان را ملی پوش می داند و با توجه به ملی پوش در نظر گرفتن بازیکنان برای حضور آنها در رقابت های سوپرلیگ قانون وضع کرده است.
شاید مورد دیگری که باعث این تصمیم شده است، این باشد که معیاری برای سنجش بازیکنان ملی پوش وجود ندارد در نتیجه باید در این رقابت ها حضور یابند. اما از نظر ما این ادعا هم چندان تعیین کننده نیست. چرا که عملکرد بازیکنان ملی پوش در رقابت های سوپرلیگ خود بهترین معیار برای سنجش آنها می باشد.
اما یک سوال مهم ذهن ما را به خود مشغول کرده، و آن سوال این است که آیا فدراسیون در صدد حذف برخی از بازیکنان ملی پوش است. بازیکنانی که چندین سال است به صورت مستمر در اردوها و اعزام های تیم ملی حضور دارند و دیگر بازیکنان حاضر در اردو طی سالیان گذشته توانایی شکست آنها را ندارند. البته که پایگاه خبری کاراته نیوز پاسخی برای این سوال ندارد و منتظر پاسخ تصمیم گیرندگان این موضوع است.
از دیدگاه کارشناسان ما دو موضوع می تواند بر اشتباه بودن تصمیم فدراسیون کاراته صحّه گذارد. ابتدا این مشکل وجود دارد که با توجه به آزاد برگزار شدن رقابت های انتخابی، بسیاری از کاراته کاهای کشور بخواهند در این رقابت ها شانس خود را آزمایش کنند. در نتیجه پیش بینی می شود با توجه به فشرده بودن مسابقات تعداد آسیب دیدگی ها در این رقابت ها زیاد شود که ملی پوشان نیز از این قاعده مستثنی نیستند و احتمال آسیب دیدگی برای آنها نیز وجود دارد. البته هر نوعی از آسیب دیدگی می تواند یک بازیکن را از چند هفته تا چند سال خانه نشین کند و یا حتی به دوران قهرمانی یک بازیکن پایان دهد.
اما دومین اشکالی که می توان بر این تصمیمات وارد دانست این است که با آزاد برگزار شدن رقابت های انتخابی تیم ملی، قدرت استان ها کم می شود چرا که تا پیش از این کاراته کاهای هر استان برای حضور در پیکارهای انتخابی باید در رقابت های استانی شرکت می کردند اما با آزاد اعلام شدن این رقابت ها دیگر کاراته کاها تمایلی برای حضور در رقابت های استانی خود نشان نمی دهند و ادامه ی این روند می تواند ضربه ی بزرگی به مدیریت کاراته استان ها بزند.
حال امیدواریم تا سرپرست فدراسیون کاراته با در نظر گرفتن مطالب عنوان شده در این متن، نگاهی دوباره به تصمیمات اتخاذ شده بیاندازند. البته لازم به ذکر است تصمیمی همچون حضور بازیکنان ملی پوش در رقابت های انتخابی تیم ملی کاراته از دیدگاه بسیاری از کارشناسان تصمیمی عجیب به شمار می رود. این تصمیم برای اولین بار است که توسط مسئولین فدراسیون گرفته شد و حتی نظیر آن را تا به حال در دیگر فدراسیون های رزمی ندیده ایم. البته پایگاه خبری کاراته نیوز به هیچ وجه به دنبال عدم حضور ملی پوشان در رقابت های انتخابی تیم ملی نیست بلکه امیدوار است تا قهرمانان ملی در پیکارهای دیگر تنها با منتخبین کشور و دعوت شدگان به اردوی تیم ملی به رقابت بپردازند تا بهترین نفر برای رقابت های جهانی اتریش انتخاب شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا