ایران پیشتاز توسعه کاراته در جهان

کاراته ایران پیشتاز توسعه کاراته درجهان است برای اثبات این ادعا کافی است به تعداد مربیان ایرانی شاغل در کشورهای دیگر نگاهی بیاندازیم هم اکنون تعداد مربیان ایرانی شاغل در تیم های ملی سایر کشورها بسیار بیشتر از مربیان دیگرکشورها است و این یعنی ایران پیشتاز توسعه این ورزش در جهان است.
به گزارش پایگاه خبری کاراته نیوز و به نقل از ایرنا،کاراته سابقه ۵۰ ساله در ایران داشته و می توان ادعا کرد که پس از فوتبال بیشترین ورزشکار به این رشته ورزشی اختصاص دارد و رضا رشید نیا،محمود کرک آبادی،وحید خواجه حسینی،احمد صافی،مهدی عموزاده، محمد بهرامی، جاسم ویشگاهی،یوسف عطایی،خانواده وارسته،خانواده مدنی، علیرضا سلیمانی و علیرضا احسانی و…. تنها تعداد معدودی از مربیان ارزشمند کاراته ایران هستند که درخارج از کشور به عنوان سرمربی تیم های ملی و یا ایالتی فعالیت کرده و یا درحال انجام ماموریت خود هستند و در رقابت های جهانی،آسیایی و منطقه ای با تیم های خود حضورچشمگیری دارند.
دلیل علاقه مندی کشورهای دیگر به استفاده از مربیان ایرانی به ضریب نفوذ بالای این رشته در ایران و ارزش های فنی کاراته کشور ما باز می گردد و برهمین اساس،کشورهای دیگر به منظور توسعه این ورزش در کشورشان از مربیان ایرانی بهره می گیرند و هم اکنون هدایت تیم های ملی کاراته در بیش از ۱۰ کشور جهان برعهده مربیان ارشد ایرانی است.
رضا رشیدنیا که ۱۲ سال هدایت تیم ملی و رده های سنی کاراته ماکائو را برعهده دارد و در سال گذشته به عنوان مربی برتر این کشور انتخاب شده است در جریان برگزاری نهمین دوره رقابت های کاراته قهرمانی جهانی دراندونزی به خبرنگار ایرنا،گفت:کاراته ایران در دو دهه گذشته و بخصوص در بعد فنی موقعیت های مناسبی در کشورهای دیگر برای بکار گیری از مربیان ایرانی ایجاد کرده است.
وی افزود: کاراته کشورهای پاکستان،تاجیکستان کشورهای حوزه خلیج فارس و منطقه خاورمیانه به طور کل متاثر از کاراته ایران بوده اند امارات و سوریه و قطر نیز سال ها از مربیان ایرانی سود می بردند و به لحاظ فنی مدیون کاراته ایران بوده و هستند.
رشیدنیا ادامه داد: در شرق آسیا نیز محمود کرک آبادی در تیم ملی هنگ کنگ،احمد صافی در کره جنوبی و علیرضا سلیمانی در مالزی بسیار خوب کارکرده و به اعتراف اکثر روسای فدراسیون هایشان اثر گذار بوده اند.
سرمربی تیم ملی کاراته ماکائو اضافه کرد: در اروپا نیز هم اکنون جاسم ویشگاهی در سوئد هدایت تیم ملی این کشور را برعهده دارد پیش از او رضا محسنی عهده دار این سمت بوده است در کانادا نیز استاد تن زاده از تاثیر گذاران کاراته در این کشور به شمار می رود و هم اکنون در این کشور امروز نسرین وارسته دختر مرحوم فرهاد وارسته یکی از بنیانگذاران کاراته در ایران هدایت تیم ملی دختران کاراته کانادا را برعهده دارد و با این تیم عنوان دومی جهان را نیز کسب کرده است.
رشید نیا ادامه داد:در کانادا علاوه براین، ما تعداد زیادی هم کاراته کا داریم در امریکا نیز همچنین ما داوران و کاراته کاهای خوبی داریم که دو نفر از آنان امروز عضو شورای داوران فدراسیون جهانی کاراته هستند.
وی اضافه کرد: این ها تنها نمونه هایی از حضور قدرتمند کاراته ایران در جهان بوده و گواه این موضوع است که از نقطه نظر فنی توانسته ایم به اقصی نقاط جهان مربی اعزام و تاثیر بسزایی در توسعه کاراته در جهان داشته باشیم مساله ای که مسوولان کمیته فنی فدراسیون جهانی نیز به آن اذعان دارند.
رشیدنیا با اشاره به قدمت ۵۰ ساله کاراته درایران ضریب نفوذ این رشته در کشور را بسیار بالا خواند و اضافه کرد:امروز اگر کاراته ایران را از نظر کمیت در یک کفه ترازو و کاراته آسیا منهای ژاپن و اندونزی را در کفه دیگر بگذاریم باز هم کفه ایران از نقطه نظر کمی از کاراته آسیا سنگین تر بوده و یک ارزش است.
وی درباره دلایل اینکه چرا در بعد بین المللی فدراسیون نتوانسته انتظارات را برآورده کند نیز گفت: مهم ترین مشکل کاراته ایران ثبات مدیریت و عدم استمرار آن است و به همین دلیل است که نتوانسته ایم عضویت درکرسی های بین المللی را از آن خود کنیم.
به اعتقاد وی کاراته ایران نیاز به مدیرانی دارد که آشنا به پیچ و خم های این رشته ورزشی بوده و کاراته دنیا را به خوبی بشناسند همچنین باید از نظر فنی دارای درجه بالایی بوده و از همه زوایا نگاه کارشناسانه به این رشته ورزشی داشته باشند.
رشید نیا ادامه داد: متاسفانه برنامه های مسوولان ما درکاراته باری به هر جهت بوده وفقط برای گذر از یک مرحله و کسب نتیجه های مقطعی به این ورزش وارد می شوند و می خواهند با کسب عناوین بین المللی و جهانی در این ورزش ماندگاری و بقا داشته باشند.
به گفته وی برهمین اساس، هیچ وقت آینده نگری و پشتوانه سازی نکرده اند.
سرمربی تیم ملی کاراته ماکائو ادامه داد: به همین خاطر عمر قهرمانی این رشته در ایران طولانی است چرا که مدیران برای اینکه بخواهند بمانند از نیروهای جوان استفاده نمی کنند و از همان نیروهای قدیمی برای کسب نتیجه بهره می برند که بمانند.
وی دربخش دیگر سخنان خود از تغییرات جدید مدیریتی در این رشته ورزشی گلایه کرد و افزود:مدیریت کاراته نباید زود به زود دستخوش تغییرات شود به طور حتم تغییرات و جابه جایی های مکرر وجهه کاراته را در داخل و خارج از کشور خدشه دار کرده وبه آن آسیب وارد می کند.
به گفته وی مدیران کاراته با رای مجمع کار خود را آغاز می کنند اما متاسفانه نه با رای اعضای مجمع بلکه با فشارهای جانبی برکنار می شوند.
سرمربی ایرانی تیم ملی کاراته ماکائو درباره عدم دستیابی ایران به کرسی های آسیایی وجهانی درکنفدراسیون کاراته آسیا و فدراسیون جهانی نیز عنوان کرد: ما از سال ۱۹۷۰ که فدراسیون جهانی این رشته تاسیس شد در آن عضویت داریم و جزو نخستین کشورهایی هستیم که به عضویت دراین فدراسیون درآمدیم.
وی اضافه کرد: همچنین پیش از انقلاب اسلامی دو بار نایب رییس فدراسیون جهانی بوده ایم اما در طی سال های اخیر به دلیل اینکه نگاه بین المللی نداشته ایم نتوانستیم کرسی در کنفدراسیون کاراته آسیا و فدراسیون جهانی کسب کنیم.
رشید نیا افزود:متاسفانه امروز مسوولان فدراسیون درطی سال های اخیر پی به ضرورت داشتن کرسی های آسیایی و جهانی نبرده و اهمیت آن را احساس و درک نکرده اند درهمین راستا از ۶۰ کرسی موجود هیچ کرسی به ایران تعلق ندارد.
سرمربی تیم ملی کاراته ایران ادامه داد: این درحالی است که کاراته ایران همواره جزء هفت الی هشت کشور برتر جهان بوده است و درآسیا نیزدرمیان سه کشور برتر قرار دارد.
احمد صافی سرمربی سابق تیم ملی کاراته کره جنوبی و سرمربی اسبق تیم های ملی پاکستان و اردن نیز درخصوص نقش کاراته ایران در توسعه کاراته جهان گفت:هیچ کس نمی تواند منکر نقش کاراته ایران در توسعه کاراته شود ما جز ۱۰ کشور برتردرتوسعه کاراته درجهان هستیم.
به گفته وی کاراته ایران به لحاظ فنی بسیار کارآمدبوده و از گذشته های دورقهرمانان زیادی را به جهان معرفی کرده است و به همین دلیل توانسته در کاراته جهان تاثیرگذارباشد.
وی در پاسخ به این سووال که چرا کشورهای دیگر به استفاده از مربیان ایرانی علاقه مندی نشان می دهند اظهارداشت: پیش از پاسخ به این سووال باید بگویم مربیان ازسه طریق در کشورهای دیگر به کار گرفته می شوند اول به دلیل شهرت از سوی فدراسیون مقصد انتخاب می شوند دوم فدراسیون جهانی آنان را به متقاضیان معرفی می کند و سوم از طریق ارسال رزومه کاری به کشورهای متقاضی که برای انتخاب سرمربی به دنبال گزینه می گردند در کشورهای دیگربه کار گرفته می شوند.
صافی اضافه کرد: درارتباط با استفاده از مربیان ایرانی باید بگویم دلیل اصلی استفاده از مربیان ایران دانش فنی بالای آن هاست که باعث می شود از سوی کشورهای متقاضی برای کسب عنوان سرمربیگری همواره مورد توجه قرار گیرند.
سرمربی اسبق تیم ملی کاراته اردن عنوان کرد: درهمین راستا ایران در آسیا بیشترین مربی را داشته و ما رکورد دار هستیم همچنین در آمریکا و کانادا نیز بیش از هرکشور دیگری تاثیر گذار بوده ایم البته تعداد مربیان ما در اروپا نیز کم نیست.
وی ادامه داد: هم اکنون نیز با کشورهای اروپایی،ترکیه و مصر رقابت نزدیکی برای کسب عنوان سرمربیگری تیم های ملی کشورهای دیگر داریم.
صافی در پاسخ به سووال دیگری مبنی براینکه هدایت تیم های ملی کاراته کشور های مختلف ازسوی مربیان ایرانی چقدر درکسب موفقیت این تیم ها دردنیا موثر بوده است نیز گفت:عملکرد ایرانی ها دراین حوزه بسیار خوب بوده است به عنوان مثال کاراته اردن با هدایت مربیان ایرانی برای نخستین بار توانست درآسیا مدال بگیرد همچنین تیم کره جنوبی نیز از تیم های دسته سه آسیا به دسته یک صعود کرد.
وی خاطرنشان کرد: کاراته ماکائو با مربیان ایرانی متحول شد و به تازگی سرمربی تیم ملی کاراته ماکائو به عنوان موفق ترین مربی رشته ورزشی این کشور انتخاب شد و مدال برترین مربی موفق را دریافت کرد.
علیرضا سلیمانی دیگر مربی موفق ایرانی نیز کاراته مالزی را که اصلا محلی از اعراب در کاراته آسیا نداشت به رده های بالا رساند و مدال های خوبی برای این کشور کسب کرد.
صافی درپاسخ به سووال دیگری مبنی براینکه کاراته ایران با این پتانسیل چرا کمترین نقش را درکنفدراسیون کاراته آسیا و فدارسیون جهانی این رشته ورزشی برعهده دارد گفت: کاراته ایران به سه دلیل آشنا نبودن مدیران این رشته با زبان خارجی ،آشنا نبودن به روابط بین الملل وچگونگی استفاده از آن و بی ثباتی مدیریت در کاراته نتوانسته کرسی های جهانی و آسیایی را کسب کند.
وی افزود: درحال حاضر مسوولان فدراسیون جهانی و آسیایی هرکدام بیش از ۱۰ سال دراین سمت مدیریت می کنند و وقتی می بینند مسوولان فدراسیون ایران به راحتی جابه جا می شوند از ایران چشم پوشی کرده و بر روی کشورهای دیگر سرمایه گذاری می کنند.
همچنین آنان به دلیل اینکه درداخل کشورحمایت لازم از مسوولان کاراته ایران صورت نمی گیرد به نمایندگان ما اعتماد نمی کنند و بدین ترتیب ایران نمی تواند صاحب کرسی جهانی و آسیایی شود.
صافی درخاتمه گفت: ورزش کاراته درایران بیش از ورزش کشتی که ورزش ملی و باستانی کشور است، مربی به سایر کشورها اعزام کرده و به توسعه آن دردنیا کمک کرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا