موسوی: با یک تماس تلفنی برکنار شدم/ توان فنی خوشقدم همین است/ رفاقت سمانه با عباسعلی در انتخاب سرمربی تاثیرگذار بود

 به گزارش کاراته نیوز ستاره موسوی در گفت‌وگو با میزان، در خصوص اینکه چرا در تمام این مدت سکوت کرده و صحبتی درباره کاراته بانوان نداشته است اظهار داشت: از سال ۹۱ توانستم به عنوان مربی در خدمت تیم ملی بزرگسالان باشم. حدود یک سال و نیم جدا شدم و مدتی بعد هم هدایت تیم‌های نوجوانان و جوانان را بر عهده گرفتم و سپس در سال ۲۰۱۸ سرمربیگری تیم بزرگسالان بر عهده من قرار گرفت و تمام این سال‌ها با کاراته زندگی کردم و با رفتن و آمدن‌ها در این رشته بیگانه نیستم، اما هیچوقت توجیه نشدم چرا از تیم ملی بدون هیچ دلیلی کنار رفتم و دنبال فرصتی بودم تا حرف‌های دلم را بزنم.

وی افزود: رزومه و عملکرد من در تیم ملی بزرگسالان مشخص است و اصلا فکر نمی‌کردم با ورود خانم امینی به عنوان مدیر تیم‌های ملی و تنها با یک تماس تلفنی از سوی او برکنار شوم. امینی به من گفت نمی‌خواهد در تیم ملی حضور داشته باشی به همین راحتی تیمی که برایش از جان مایه گذاشته بودم را از من گرفتند.

سرمربی سابق تیم ملی کاراته بانوان گفت: اگر تا به امروز خیلی از حرف‌ها را نزدم، چون دوست نداشتم تیم در المپیک با حاشیه مواجه شود، اما ببینید چه بر سر من آوردند. تیمی که در کاراته وان‌ها امتیازات لازم را کسب کرده بود، در آسیایی ازبکستان سه طلا و یک نقره بدست آورد و حتی آخرین مدال تیم طلای مسابقات سال ۲۰۱۹ ژاپن بود را با یک تماس تلفنی و بدون هیچ صحبت قانع کننده‌ای از من گرفتند.

موسوی با بیان اینکه به تنهایی بار تیم ملی را بر دوش می‌کشید تصریح کرد: من یک نفر سرمربی، مربی و حتی سرپرست تیم بودم و در مسابقاتی که شرکت داشتیم حتی وسایل مورد نیاز بچه‌ها و آب و … را هم خودم خریداری می‌کردم. دو سال از بهترین روز‌های عمرم را پای تیم ملی گذاشتم که در المپیک نتیجه زحماتم را ببینم، اما …

وی در پاسخ به این سوال که آیا دنبال تلافی بی‌مهری‌هایی که در حقش شده است، گفت: اصلا چنین موضوعی درست نیست و من از خوشقدم ایرادی نمی‌گیرم، چون اول من را برکنار کردند و بعد از آن سمانه سرمربی تیم ملی شد. از بُعد فنی هم نمی‌توان از او ایراد گرفت، چون توانایی فنی خوشقدم در همین حد است و مسئولان تصمیم گرفتند بین مربی خوب و مربی بدتر یک نفر را انتخاب کند که ماحصل آن هم این نتایج بسیار ضعیف در المپیک بود.

پیشکسوت کاراته بانوان ادامه داد:‌ ای کاش زمانی که من سرمربی بودم پیشنهاد می‌دادن تا خوشقدم در کنار من باشد تا به کمک هم تیم را تمرین داده و کار را جلو ببریم، چون یک نفره خیلی سخت بود کار را جمع و جور کنم، اما دیدید که چه اتفاقی رخ داد. اگر آن زمان پیشنهاد می‌شد که سمانه در کنار من باشد با جان و دل آن را می‌پذیرفتم، اما این کار را نکردند.

وی در خصوص اینکه خوشقدم هم در دوران کارنامه مربیگری خود نتایج بدی کسب نکرده است، گفت: عملکرد او در المپیک نوجوانان و جوانان خوب بود کمااینکه نمی‌توانیم از کمک‌های جواد سلیمی در آن مسابقات قافل شویم. به هر حال این هم هنر و توانایی سلیمی را نشان می‌دهد که در میدانی به این بزرگی به تیم کمک کرده و در مجموع واقعا از دست سمانه دلخور نیستم، چون شاید هر شخص دیگری هم بود در این برهه و با شرایط خوبی که بچه‌ها در رنکینگ داشتند سرمربیگری تیم بانوان را قبول می‌کرد و به المپیک می‌رفت.

موسوی در ادامه گفت: تمام کسانی که در هوای کارته تنفس می‌کنند ارتباط بین خوشقدم، عباسعلی و خاکسار را می‌دانند، اما اینکه چرا خاکسار مدتی در تیم ملی کم پیدا بود و چرا رزیتا سهمیه نگرفت و یا بهتر است بگوییم کسی برای حق او تلاش نکرد را تقریبا همه میدانند. آدم بعضی وقت‌ها دلش می‌خواهد به حال کاراته ایران گریه کند و حیف که تیم به این خوبی و با این پتانسیل هیچ نکته مثبتی در تاتامی توکیو از خود بروز نداد.

وی ضمن بیان این مطلب که دوستی خوشقدم و عباسعلی در انتخاب سرمربی تاثیرگذار بود، ادامه داد: بابت این موضوع ایرادی به حمیده نمی‌گیرم، چون کاراته‌کای اوکراینی که برای تیم آذربایجان در المپیک مبارزه کرد هم مربی اختصاصی خودش را از اوکراین به عنوان سرمربی آورده بود، اما اینکه بگوییم عباسعلی نقشی در سرمربیگری خوشقدم نداشته خنده‌دار است. فدراسیون زمانی که باید جلوی خیلی چیز‌ها می‌ایستاد، کوتاه آمد تا هرکسی به خودش اجازه دهد درخصوص هر موضوعی اظهار نظر کند.

موسوی در واکنش به این پرسش که حتما فدراسیون دلیلی برای برکناری او داشته است بیان داشت: من پس از شنیدن خبر برکناری بار‌ها به رئیس فدراسیون زنگ زدم، اما او جواب من را نداد. فکر می‌کنم برکناری سرمربی تیم ملی کاراته اولویت طباطبایی نبود و او و دوستانش در فکر برگزاری مسابقات ارومیه بودند! تا جایی که می‌دانم یک جایی گفته بودند موسوی بازی رقیبان را برای کاراته‌کا‌ها آنالیز نمی‌کند! اگر این کار نمی‌کردم پس این نتایج خوب چطور بدست آمده است؟ مگر می‌شود یک مربی با سابقه مربیگری در دو دوره جهانی، دو بازی‌های آسیایی، قهرمانی آسیا و … آنالیز بلد نباشد؟ این حرف‌ها واقعا عجیب است.
وی افزود: مگر کادر فعلی آنالیزی داشتند که این نتایج در المپیک به دست آمد؟ کاراته‌کایی با توانایی و تجربه حمیده چرا باید در مرحله گروهی دو باخت ساده داشته باشد و نتواند از پس رقیبانی که در حد او نبودند بربیاید. اصلا چطور امکان دارد از عملکرد تیم بانوان در المپیک حمایت کرد و واقعا حیف که حمیده و سارا به مدال نرسیدند. یعنی کادرفنی تیم بانوان نمی‌دانستند که راه بردن کاراته‌کای چینی تنها مدالش برنز امید‌های آسیا در سال ۲۰۱۸ بوده چیست؟ اگر می‌دانستند چرا این اتفاقات برای تیم رخ داد.

سرمربی سابق تیم ملی کاراته بانوان درباره سهمیه‌های المپیک این تیم اظهار داشت: حمیده و سارا از طریق رنکینگ سهمیه گرفتند و این موضوع ثابت می‌کند آن‌ها بیش از دو سال برای این سهمیه تلاش کردند و بخش عمده کار در زمان سرمربیگری من انجام شده بود. من بیش از ۱۰ سال بازیکن تیم ملی بودم و سال‌ها هم مربیگری کردم و همه چیز را در کاراته می‌دانم، اما هرچه سبک و سنگین می‌کنم میبینم نتایجی که تیم من کسب کرد بسیار قابل قبول بود و نمی‌فهمم چرا باید درست در زمانی که در المپیک نتیجه تلاشهایم را می‌دیدم، برکنار شدم.

موسوی ادامه داد: زمانی که هدایت تیم را بر عهده داشتم در یک برنامه تلویزیونی با قدرت اعلام کردم در المپیک دو مدال میگیرم، چون به تیمم و بازیکنانم اعتقاد داشتم، اما حالا فقط باید از طریق تلویزیون شاهد باخت کسانی باشم که میدانم توانایی کسب مدال المپیک را داشتند و فقط حسرت میخورم و ناراحتم که چه بر سر تیم من آوردند.

موسوی درباره اینکه چرا کارت‌هایی که خوشقدم می‌کشید منجر به نتیجه نمی‌شد، تصریح کرد: تقریبا تمام کارت‌هایی که سمانه کشید اشتباه بود و او برای ضربه حمیده که سه متر فاصله داشت کارت کشید و شانسش را سوزاند تا در ضربه بعدی که امتیاز داشت و داوران ندیدند نتواند از کارتش استفاده کند. اگر بخواهم رو راست حرف بزنم بزرگترین دلیل عدم نتیجه گیری تیم بانوان، کوچ اشتباه و برنامه‌ریزی غلط بود.

وی با اشاره به اینکه امیدوارم مصدومیت عباسعلی هرچه زودتر برطرف شود، اظهار کرد: دکتر معالج او در مصاحبه‌ای مدعی شد طوری زانوی حمیده را جراحی کرده که از اولش هم بهتر شده است و اینکه عباسعلی پس از دوبار حضور در آلمان برای مداوای زانوی آسیب دیده خود باز هم رباط صلیبی پاره می‌کند واقعا جای ناراحتی دارد. هرچند که در اولین باخت او خبری از مصدومیت نبود و در بازی آخر هم زمانی که امتیاز عقب بود این اتفاق برایش رخ داد.

موسوی در ادامه گفت: بهمنیار هم لیاقت کسب مدال داشت و تا آخرین لحظه جنگید، اما زورش نرسید. سارا یک بار در زمان من کاراته کای فرانسوی را ۸ بر صفر شکست داد و چندی بعد با هدایت سمانه ۱۰ بر ۲ مقابل همان حریف شکست خورد و از همانجا مشخص بود زنگ خطر برای او به صدا درآمده، اما متاسفانه به خوبی روی این دختر کار نشد و نتوانست به مدال برسد.

وی درخصوص اینکه از شاگردانش دلخور است یا خیر گفت: نه تنها از شاگردانم بلکه از خوشقدم هم ناراحت نیستم. من در خانواده‌ای بزرگ شدم که مادرم عاشقانه فرزندانش را دوست دارد و من هم همین حس را به بازیکنانم دارم و چه دلیلی دارد از آن‌ها دلگیر باشم؟ خیلی از مسائل قابل گفتن نیست و تنها می‌گویم حیف به المپیک نرفتم، چون مطمئن بودم تیمم در این رقابت‌ها می‌درخشد.

قهرمان سال‌های نه چندان دور کاراته بانوان درباره آینده کاراته بانوان گفت: ببینید، ما یک ستاره‌ای به اسم حمیده عباسعلی داشتیم که سال‌ها برای ما زحمت کشیده و الان کاراته‌کایی نزدیک به او هم نداریم و اگر یک روزی بخواهد از تیم ملی خداحافظی کند چه کسی می‌تواند جانشینش شود. همه چیز وقف تیم بزرگسالانی شد که نتیجه هم نگرفت و تیم‌های پایه هم که عملا نداریم پس نمی‌توان به آینده زیاد امیدوارم بود.

سرمربی سابق کاراته بانوان تصریح کرد: من دو سال با یک چمدان زندگی کردم و حتی در یک پرواز که در حال سقوط بود داشتم جانم را از دست می‌دادم و تمام فکر و ذکرم این بود ماحصل کارم را در توکیو ببینم، اما حیف. امیدوارم اگر کسی روزی فهمید من چرا از هدایت تیم ملی برکنار شدم لااقل دلیلش را به خودم هم بگوید تا ببینم آیا مربی که نتیجه می‌گیرد را باید تغییر داد یا خیر!

موسوی در پایان کسب مدال طلای گنج‌زاده را تبریک گفت و خاطرنشان کرد: سجاد گنج‌زاده یک پهلوان واقعی و محبوب دل مردم است. در موفقیت او نمی‌توان از نقش شهرام هروی به سادگی عبور کرد که برای هر مبارزه استراتژی خاصی داشت و تمام کارتهایش با هدف و درست بود. امیدوارم کاراته ایران روز به روز پیشرفت کند و بهتر شود، اما المپیک دیگر برنمی‌گردد. بیشتر بخوانید: شاهکار آقای خاص و الماس کاراته ایران در توکیو؛ به عمل کار برآید

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا