بهنام‌فر: باید در تاتامی باشم و بزن بزن کنم!/ فوتبالی نیستم اما کریس رونالدو را دوست دارم

مهران بهنام فر سرمربی تیم ملی کاراته جوانان ایران با حضور در خبرگزاری فارس گفت‌وگوی صمیمانه‌ای را داشت.

به گزارش کاراته نیوز و به نقل از خبرگزاری فارس، تیم ملی کاراته جوانان ایران با ترکیب ۵ ملی پوش در مسابقات قهرمانی آسیا حضور پیدا کرد که حاصل تلاش این تیم ۳ مدال طلا و یک نقره بود، هدایت این تیم برعهده مهران بهنام فر قهرمان سابق جهان بود. بهنام‌فر از جمله مربیان خوش اخلاق کاراته ایران است که توانایی‌های او برای کسی پوشیده نیست. او در واقع در دوران قهرمانی نخستن مدال آور سنگین وزن کاراته ایران بود که سه دوره در مسابقات جهانی برای کاراته ایران مدال آوری کرده است.

مهران بهنام فر با حضور در خبرگزاری فارس صحبت‌هایی را مطرح کرد که در ادامه آمده است:

وی در پاسخ به این سوال که از نگاه شما نتایج کسب شده در قزاقستان راضی کننده بود یا خیر گفت: برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا در رده جوانان ۵ کاراته‌کا در کومیته انفرادی داشتیم که متاسفانه یکی از ملی‌پوشان ما در روزهای پایانی اردوهای تیم ملی از ناحیه پا دچار مصدومیت شد. در واقع نماینده وزن ۵۵ کیلوگرم تیم ملی جوانان عملا ۱۰ روز از تمرینات دور بود و ما با ۴ فرصت وارد تاتامی قزاقستان شدیم. من قبل از مسابقات قهرمانی آسیا مصاحبه های مختلفی داشتم که در همان مقطع اعلام کردم که وضعیت تیم ملی جوانان عالی است و قطعا می‌دانستم که نتیجه عالی در قزاقستان کسب خواهیم کرد. البته توهم و خودبزرگ‌ بینی نداشتم و با توجه به پتانسیل بالای که کاراته‌های تیم ملی داشتند آن صحبت‌ها را مطرح کردم.

* خلاء دیدارهای تدارکاتی داشتیم

وی در پاسخ به این سوال که آیا پیش از اعزام کاراته نیاز به اردوی تدارکاتی برون مرزی نداشت؟ گفت: ما برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا خلاء دیدار تدارکاتی داشتیم و سعی کردیم با حضور کاراته‌کاهای شهرستانی این خلاء را جبران کنیم. تیم‌های مازندران، البرز و آذربایجان غربی در سه مرحله وارد اردو شدند و دیدارهای تدارکاتی انجام دادیم و این موضوع یک مقدار به ما کمک کرد. تقریبا دو روز به پایان اردوهای آخر با پافشاری من و علی‌رغم مخالفت مسئولان فدراسیون و حتی همکارانم در کادر فنی تصمیم گرفتم ملی‌پوشان جوان با کاراته‌کارهای تیم ملی امید مبارزه کنند. مخالفت‌ها بر این اساس بود که همه از این ترس داشتند که در آستانه اعزام ملی‌پوشان ما مصدوم نشوند. به هر حال شرایط سنی آنها با جوانان فاصله داشت و احساس می‌کردم که با باخت مقابل آنها روحیه ملی‌پوشان پایین می‌آید، اما من به شدت پایم را در کفشم کرده بودم که باید این مبارزات انجام شود. به نظرم در مبارزاتی که انجام شد ملی‌پوشان جوان فوق‌ العاده ظاهر شدند.

* سلیمی گفت هر جای دنیا بود داوران اعمال نفوذ می‌کردند

سرمربی تیم ملی کاراته جوانان در ادامه صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: ما در قزاقستان ۴ فینالیست داشتیم و در واقع بازیکن پنجم ما مصدوم بود و نتوانست نمایش خوبی داشته باشد. به نظرم ۴ مدال طلای جوانان ما در قزاقستان قطعی بود، اما در پایان ۳ طلا و ۴ نفره بدست آوردیم. فیلم مبارزات مجید نیکوهمت موجود است. ۶ امتیاز او را داوران به راحتی نادیده گرفتند. به اعتقاد من مدال طلا حق نیکوهمت بود. با توجه به اتفاقاتی که رخ داد من در حاشیه برگزاری مبارزات نیکوهمت با جواد سلیمی رئیس کمیته داوران در قزاقستان صحبت کردم که آیا می‌توانی از حق این بازیکن دفاع کنی یا خیر؟ او مدعی شد که هر جای دنیا هم بودیم به خاطر کسب ۳ مدال طلا پشت سر هم این مدال چهارم شاید داوران اعمال نفوذ می‌کردند و طلا را نمی‌دادند. با توجه به این که مسابقات در قزاقستان برگزار شد و حریف فینال مجید نیکوهمت هم از کشور قزاقستان بود، کار سخت‌تر شد. در واقع به او مدال طلا را ندادند و من هر چند که معتقدم نیکوهمت در ۳۰ ثانیه اول خوب ظاهر نشد. فکر می‌کنم او می‌توانست خوب‌تر از آن ظاهر شود. مجید خود را در ابتدای بازی طلایی می‌دانست، اما واقعا حیف شد. هر چند که او از حریف خود یک سر و گردن بالاتر بود.

* کار ما در مسابقات جهانی اسپانیا سخت است

وی در پاسخ به این سوال که گویا تصمیم بر این شده با دو نفر از مربیان تیم ملی قطع همکاری کنید و دلیل این موضوع چه بوده است، گفت: به خاطر محدودیت منابع مالی فدراسیون با تصمیم مسئولان فدراسیون کادر فنی تیم نوجوانان، جوانان و امیدها کوچک‌تر شد. به هر حال فدراسیون مشکل مالی دارد؛ البته برای اولین بار بود که ما در قزاقستان برای ۵ بازیکن ۴ مربی اعزام می‌کردیم. یک جورهایی با پافشاری‌های من این اعزام صورت گرفت. چون هیچ وقت چنین چیزی نبود که برای ۵ بازیکن ۴ مربی اعزام شود. من اصرار کردم به مربیان نیاز دارم؛ البته باید به این موضوع اشاره کنم همکاری ما با مربیان دیگر بسته نخواهد شد، اما فعلا به خاطر محدودیت‌های فعلی ناچار شدیم با ۲ نفر از مربیانمان در کادر فنی تیم‌ ملی جوانان قطع همکاری کنیم اما با توجه به اینکه رضا عزیزی از لحاظ بدنسازی خیلی به تیم ملی در مسابقات قهرمانی آسیا کمک کرد او را در کنار تیم خواهیم داشت. از رضا عزیزی در مسابقات جهانی استفاده خواهیم کرد و فعلا یک عدم همکاری موقت با دو مربی دیگر داریم و از احسان حیدری و رضا میدان‌رو که در این مدت به ما کمک کردند تشکر می‌کنم.

* عیار مربیان در جهانی مشخص می‌‌شود

سرمربی تیم ملی جوانان کاراته در پاسخ به این سوال که قبول دارید کار شما در قهرمانی جهان سخت تر از قزاقستان خواهد بود، گفت: برای حضور در مسابقات جهانی اسپانیا کارمان سخت است و در واقع سطح مسابقات با دیگر رقابت‌های بین‌المللی فرق می‌کند. عیار مربی در مسابقات جهانی مشخص می‌شود. در مسابقات ۲۰۱۳ که راهی رقابت‌های قهرمانی آسیا شدیم، مسئولیت سنگین‌ وزن‌ها برعهده من بود. در آن مقطع پورشیب مدال طلا گرفت و سامان حیدری و سجاد گنج‌زاده هم در کومیته تیمی حضور داشتند. این نفرات ۱۴ بازی انجام دادند که در مجموع ۱۳ برد داشتند و فقط تنها یک باخت داشتیم. به نوعی عیار مربی در مسابقات جهانی مشخص خواهد شد که آیا می‌توانیم تیم را موفق کنیم یا خیر؟ در مسابقات آسیایی شاید مربیان دیگر هم بتوانند چنین نتایجی را کسب کنند، اما در مسابقات جهانی همه چیز فرق دارد. حضور در مسابقات جهانی اسپانیا مستلزم حداقل حضور در دو اردوی تدارکاتی عالی است چون تیم‌ها با شرایط عالی در تاتامی جهانی حضور پیدا خواهند کرد و به همین دلیل ما هم باید با شرایط خوب راهی اسپانیا شویم. نکته دیگر اینکه همین تیم جوانان باید در کمتر از یکسال دیگر در المپیک جوانان آرژانتین حضور پیدا کنند. خیلی از کشورهای دنیا به خاطر المپیکی شدن این رشته روی کاراته سرمایه‌گذاری کردند تا با همین جوانانی که در المپیک آرژانتین حضور پیدا می‌کنند در المپیک ۲۰۲۰ توکیو شرکت کنند.

* مربیان نباید برای سه سال آینده مصاحبه کنند!

مهران بهنام‌فر در پاسخ به این سوال که آیا تیم ملی جوانان پشتوانه خوبی برای تیم ملی بزرگسالان است یا خیر، عنوان کرد: وقتی سرمربی کاراته جوانان شدم این نوید را دادم که بازیکنان باکیفیت را به تیم بزرگسالان می‌توانم تزریق کنم و این کار در حال رخ دادن است. من مسابقات بزرگسالان را وقتی در قزاقستان بعد از سه سالی که تمایل به کار کردن با آقای سمندر و طباطبایی (اصلا او را من به هیچ عنوان ندیدم) نداشتم؛ دیدم کاملا شاهد بودم که جوانان خوبی را در کاراته ایران داریم. اولا عدم حضور من باعث شد تا جا برای خیلی‌ها باز شود؛ اما آن تیم بزرگسالان حاضر در قزاقستان تیمی بود که از رده جوانان من با آن ‌ها تمرین کرده بودم. در هر حال الان تیم بسیار خوبی در بزرگسالان داریم اما الان بچه‌های بسیار با انگیزه‌ای در رده جوانان داریم و خیلی امیدوار هستم که در اسپانیا بتوانیم نتایج خوبی را کسب کنیم. پس از آن هم در مسابقات المپیک جوانان در آرژانتین بتوانیم نتایج خوبی بگیریم و من هم بتوانم به جایگاه خودم برگردم. این انگیزه را دارم تا المپیک ۲۰۲۰ به جایگاه خودم برگردم. بله؛ نفراتی که در ترکیب تیم ملی جوانان هستند می‌توانند جایگزین مناسبی برای نفرات حاضر در تیم ملی بزرگسالان باشند. ما می‌بینیم که جوانان ما در سطح بسیار بالایی در مسابقات آسیایی مبارزه می‌کنند و خیلی عملکرد خوبی داریم. تیم ملی بزرگسالان اولین بار در سال ۲۰۱۲ در مسابقات جهانی پاریس با یک ترکیب کاملا جوان وارد تاتامی شدند. در ۵ وزن تمام نفرات اولین حضور خود را در مسابقات جهانی تجربه می‌کردند. ما در آن مقطع دو فینالیست داشتیم امیر مهدی‌زاده طلایی شد و سعید احمدی به مدال نقره رسید. البته سعید احمدی هم در فینال مسابقات جهانی پاریس باید مدال طلای جهانی می‌گرفت. بعد از سال‌ها عنوان پنجمی مسابقات جهانی را کسب کردیم. در آن مقطع همه مشکل داشتند در انتخاب برخی از حوزه‌ها و مدعی بودند که هنوز این نفرات به پختگی لازم نرسیدند و این اصلا خوب نیست که تیم به یکباره در ۵ وزن به این اندازه جوان شود اما ما تمام این حرف‌ها را به جان خریدیم و نتیجه آن را هم دیدیم. نتیجه این می‌شود که تیمی است که الان سه دوره افتخارآفرینی می‌کند اما برای سال ۲۰۲۰ من به هیچ وجه از آن نیروی جوان هم غافل نیستم. فکر می‌کنم پتانسیل بالایی که ما داریم در تیم جوانان می‌تواند به ما کمک کند اما اعتمادی که سال ۲۰۱۲ به جوانان داشتیم در حال حاضر هم همان اعتماد را به جوانان داریم؛ البته تیم ملی بزرگسالان ما هم باید بدانند یکسری کاراته‌کار جوان و با انگیزه با پتانسیل بالا پشت سر آنها هستند. این پتانسیل را شما می‌توانید از مصاحبه‌هایی که جوانان می‌کنند و به المپیک ۲۰۲۰  فکر می‌کنند متوجه شوید.

وی درباره افق پیش رو نیز گفت: از حالا نیز مربیان نباید مصاحبه‌ای برای ۳ سال آینده کنند چون چه کسی می‌داند چه شرایطی قرار است پیش بیاید؟ برعکس خیلی‌ها که آماده هستند تا تیم نتیجه نگیرد و جای کسی دیگر بنشینند من سعی می‌کنم با عملکرد فوق‌العاده خودم به جایگاه اصلی‌ام برگردم و قلباً برای تیم خودم همیشه آرزوی موفقیت کردم. واقعا خوشحال می‌شوم که بچه های ما در آسیا و جهان افتخار آفرینی کنند. من خودم را همیشه جای آنها می‌گذارم. احساسم این است خداوند نگاه خوبی به من دارد و من هم با انگیزه جلو آمدم و با عملکرد فوق‌العاده دوباره به آن چیزی که مد نظرم است برگردم و آن جایگاه را حق خودم می‌دانم.

* بعضی‌ها به پتانسیل بالای کاراته ایران پی نبردند

بهنام‌فر در ادامه صحبت‌های خود، عنوان کرد: وقتی در مسابقات قهرمانی آسیا مبارزات بچه‌ها را نگاه می‌کردم احساس می‌کردم بعضی‌ها به پتانسیل بالای کاراته ایران پی نبردند. ما می‌بینیم بازیکنان ما مقابل حریفان اردن، عربستان، مالزی و … با نتیجه یک هیچ، دو هیچ و اختلاف کم قانع هستند اما وقتی ما از همان بالا آنها را تهییج می‌کنیم که بزن و حمله کن؛ می‌بینیم به همان بازی یک هیچ که رضایت داشتند، ۸ هیچ تمام می‌شود و به خاطر همین می‌گویم که بچه‌ها باید بدانند که توانایی آنها از کاراته آسیا بالاتر است. البته نباید فراموش کنیم که ما در جایگاه اول دنیا قرار داریم و به نوعی نباید بچه‌های ما قانع باشند و باید بدانند که چه جایگاهی دارند. هیچ تیمی در دنیا مثل ایران ۷ نفر یکدست را در یک تیم ندارد. وقتی کنار هم قرار می‌گیرند، آدم واقعا لذت می‌برد و این یک تیمی است که روی آن کار شده و حالا حالاها جا دارد؛ هر چند که من می‌دانم در سال ۲۰۲۰ می‌تواند از همین جوانان در ترکیب تیم ملی بزرگسالان استفاده کند.

* احتمالا خوابگاه شماره دو آزادی را به کاراته بدهند

مهران بهنام‌فر در پاسخ به این سوال که با توجه به المپیکی شدن کاراته، خواسته شما از مسئولان ورزش برای کاراته چیست، گفت: پیش از اینکه تیم ملی به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام شود، وزیر ورزش و جوانان در سالن تمرین حضور پیدا کرد، ما تمام مسائل را با او در میان گذاشتیم گفتیم که اگر قرار باشد تقاضا از کاراته در المپیک بالا باشد، قطعا برای رسیدن به آن هدف بسیار مهم کاراته مستلزم امکانات اولیه است و اینکه به قول معروف ما آن حداقل امکانات را داشته باشیم و یکی از آن حداقل ها داشتن خانه کاراته است. حالا شنیده‌ام که احتمالاً خوابگاه شماره ۲ استادیوم آزادی را یک بخش آن را به کاراته اختصاص دهند، این خیلی خوب است چون سالن تمرین پایین است و خوابگاه بچه‌ها بالای سالن است. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، خیلی خوب می‌شود و نکته دیگر بحث جوایز بچه‌ها است که نگاه به پاداش بچه‌ها نگاه المپیکی باشد. کاراته مستلزم یک نگاه ویژه است، ما امسال مسابقات جهانی را داریم و سال آینده بازی‌های آسیایی را پیش رو داریم که کاراته همیشه مدال‌آور بوده است. کاراته با هر تعداد شرکت کننده که در هر مسابقه‌ای حضور پیدا کرده، به همان تعداد هم مدال آور بوده و در المپیک هم فکر می‌کنم قطعاً اگر سرمایه‌گذاری لازم شود، کاراته بتواند علاوه بر کشتی و وزنه‌برداری و تکواندو و دوومیدانی می‌تواند پنجمین رشته‌ای باشد که در المپیک مدال کسب می‌کند.

* کاراته امید مدال‌آوری در المپیک است

سرمربی تیم ملی کاراته در ادامه صحبت‌های خود، عنوان کرد: کار مدال آوری در المپیک واقعاً سخت است و این طور نیست که همه می‌گویند. داستان المپیک با تمام رویدادها فرق می‌کند، باید واقع‌ بین باشیم. ۴ سال صبر می‌کنند تا المپیک برسد و آن نتیجه مدنظر را کسب کنند. اینطور نمی‌شود که با اما و اگر مدال کسب کرد، فکر می‌کنم برای رسیدن به موفقیت مستلزم یک برنامه‌ریزی مدون، درست و … هستیم، کاراته نیاز به یک بودجه خوب دارد تا بتواند به شرایط ایده‌آل برسد.

* ثبات در مدیریت کاراته نیاز است

مهران بهنام‌فر در پاسخ به این سوال که آیا قبول دارید کاراته برای رسیدن به اهداف بلندمدت و کرسی‌های بین‌المللی نیاز به ثبات در ریاست فدراسیون دارد، گفت: در تمام رشته‌های ورزشی سهم‌خواهی وجود دارد؛ در کاراته هم شاید این سهم خواهی بیشتر باشد، همیشه حواشی از زمانی به وجود می‌آید که یک رئیسی می‌آید و کادر مد نظر خود را می‌چیند، حالا آن افراد می‌توانند براساس یک ضوابط انتخاب شوند یا براساس رانت انتخاب شده باشند و کسی که بیرون می‌ماند شروع به درست کردن یک‌سری حاشیه‌ها می‌شود. من اعتقاد دارم، انتقادی که براساس نگاه مغرضانه نباشد می‌تواند مثبت باشد. ما مثلاً خیلی‌ها را داشتیم که منتقد بودند، اما وقتی که یک پست و سمت گرفتند کلاً یک چرخش ۱۸۰ درجه‌ای داشتند و می‌آمدند به نوعی با آن مدیریت که انتقاد می‌کردند همراه می‌شدند. من فکر می‌کنم این رفتارها درست نیست تا زمانی که هستیم حامی باشیم و زمانی که نیستیم منتقد درجه یک فدراسیون باشیم. بنده در زمانی که بیرون بودم در ۳ سال گذشته پیشنهاد داشتم که سرمربی تیم جوانان و بزرگسالان شوم، اما قبول نکردم چون احساس می‌کردم من با این آقا (مدیریت فدراسیون) هماهنگ نیستم. شما نگاه کنید در یک برهه وقتی سمندر را از ریاست فدراسیون کاراته کنار گذاشتند، پسر او را هم خط زدند، اما من تنها کسی بودم که مصاحبه کردم و گفتم اگر تا دیروز او را با سلام و صلوات در اردو می‌آوردید الان هم به او یک فرصت حضور در انتخابی مجدد را بدهید نه اینکه کلاً او را حذف کنید. من فکر می‌کنم در تمام شرایط باید آن نگاه عدالت‌محور باشد.

*  کسب کرسی بین‌المللی نیاز به ثبات در مدیریت دارد

سرمربی تیم ملی کاراته جوانان در ادامه صحبت‌های خود، خاطرنشان کرد: با توجه به پتانسیل بالای کاراته ایران این خلاء وجود دارد که ما نه در آسیا و نه در کرسی جهانی هیچ سمتی نداریم، حتی در داوری هم این مشکلات را داریم، ما در آسیا و در جهان کرسی نداریم، این در صورتی است که می‌بینیم برخی از کشورها که محلی از اعراب در کاراته ندارند اما با سیاست پیش می‌روند و به راحتی کرسی دارند. فکر می‌کنم اگر ثبات در مدیریت فدراسیون باشد ما می‌توانیم با جایگاهی که در دنیا داریم در کرسی‌های بین‌المللی هم پست‌های خوبی داشته باشیم. تداوم حضور یک رئیس در رأس فدراسیون کاراته می‌تواند به کاراته ایران کمک کند. یک رئیسی باید باشد که حداقل به زبان انگلیسی مسلط باشد و بتواند در میادین بین‌المللی یک ارتباطی را با خراجی ها برقرار کند، این مسائل خیلی مهم است. فکر می‌کنم تا اینجا نتایج کاراته خوب بوده، اگر در کشورهای اسلامی نتایج خوب نبود باید یک فرصتی به کاراته می‌دادیم نه اینکه از فرصت استفاده کنیم و شروع به تخریب کردن کنیم. به اعتقاد من کسی که بد بخواهد قطعاً برای خودش هم بد می‌آید. فکر می‌کنم بهترین کار این است که با عملکرد، دیگران را مجاب کنیم به آن چیزی که مدنظر خودمان است برسیم.

* در بحث داوری جایگاهی در دنیا نداریم

مهران بهنام‌فر در پاسخ به این سوال که پس شما معتقد هستید که در بحث داوری در آسیا و جهان هم مشکلات زیادی داریم، گفت: متأسفانه در دنیا جایگاهی در داوری‌ نداریم. زمانی که محمد علی مردانی در کمیته داوران بود به نفع تیم ایران کار نمی‌کرد و فکر می‌کنم بیشتر به نفع خود کار می‌کرد. در حال حاضر نیز جواد سلیمی را داریم او رابطه نزدیکی با کنسول داوری جهان دارد. آنها را هرساله در مسابقات بین‌المللی که در ارومیه برگزار می‌شود دعوت می‌کند، هزینه می‌کند و رابطه نزدیکی با آنها دارد، اما یک داور نمی‌تواند کار خارق‌العاده‌ای انجام دهد. من در بعضی از مسابقات می‌بینم که خیلی‌ها موفقیت تیم ایران را به نوعی  به خودشان ربط می‌دهند، اما این در صورتی است که به نظرم مطرح کردن چنین مباحثی در درجه اول فدراسیون را ضعیف می‌کند و پس از آن عملکرد کادر فنی را ضعیف می‌کند. این صحبت‌ها باعث می‌شود تلاش ملی پوشان هم دیده نشود. به نظرم یک داور نمی‌تواند کار خارق‌العاده‌ای انجام دهد. مثلاً همین افراد حاضر در کنسول داوری جهان اگر بخواهند کاری انجام دهند در درجه اول برای کشور خودشان انجام می‌دهند البته این رابطه‌ها خیلی خوب و مثبت است. ما می‌بینیم حق سعید احمدی در فینال توسط مسئولان خارجی تضعیف می‌شود و طلای او در مسابقات جهانی پاریس به نقره تبدیل می‌شود، اما وقتی آنها چند بار به ایران سفر کنند، یک ذهنیت خوبی می‌توانیم برای آنها در ایران درست کنیم تا حداقل در آینده اگر کمکی هم به ما نکرد حداقل در حق ایرانی‌ها اجحاف نکنند. من این مباحث را به هیچ عنوان قبول ندارم که زحمت و عرق ریختن و به قول معروف پاره شدن حنجره مربی و  برنامه‌ریزی توسط فدراسیون یک سری بیایند بگویند که این موفقیت‌ها با سیاست‌های پشت پرده انجام شده است، نه، من همچین چیزی را قبول ندارم.

عملکرد کاراته خوب باشد مربی لژیونر هم زیاد می‌شود

وی در پاسخ به این سوال که قبول دارید موفقیت کاراته روی لژیونر شدن مربیان تاثیر زیادی دارد،گفت: هرچقدر که عملکرد تیم ملی ایران در مسابقات آسیایی و جهانی بهتر باشد، قطعا پیشنهادها هم بیشتر به سمت مربیان ایرانی سرازیر می‌شود. هر زمانی که تیم ملی ایران نتیجه قابل قبولی کسب کرده استقبال از مربیان ایرانی برای به خدمت گرفتن در کشورهای مختلف بیشتر است. وقتی یک مربی مثل حسین روحانی با رزومه خوبی عملکرد خوبی هم داشته باشد؛ قطعا می‌تواند لژیبونر هم شود. رزومه گذشته قهرمانان بیشتر می‌تواند به آنها کمک کند تا اینکه کسی که هیچ رزومه‌ای ندارد و هیچ بازیکنی هم از خود نداشته باشد. قطعاً فکر می‌کنم در کنار موفقیت‌ها داشتن حداقل یک رزومه خوب هم نیاز است. به نظر من کسی که در رأس تیم ملی قرار می‌گیرد یا باید قهرمان باشد یا اینکه قهرمان پرور باشد، یکی از این دو فاکتور را باید داشته باشد در غیر این صورت قطعاً با یک رانتی وارد شده است. این است که من فکر می‌کنم یک چیز دیگر را هم باید در نظر بگیریم، بعضی از مربیان باید یک کاراکتر حضور در رأس تیم ملی را داشته باشند.  مثال می‌زنم یک مربی در یک استان شاگردپروری می‌کند، اما به محض اینکه وارد تیم ملی به عنوان مربی می‌شود، می‌بینیم که آن شخصیت لازم را ندارد، اصلاً حضور او منفی است و به قول معروف تبعات حضور او برای تیم ملی منفی است، اما دید من به این صورت است که از آن مربیان هم به عنوان تشویق هرچند وقت یک بار باید در اعزام‌ها کنار ملی‌پوشان حضور داشته باشند تا ایجاد انگیزه شود و مسابقات را از نزدیک ببیند و با تجربه‌تر شود.

* برای برگزاری اردوهای بین المللی محدودیت داریم 

وی در پاسخ به این سوال که چرا با توجه به اینکه کاراته ایران عنوان قهرمانی دنیا را با خود یدک می‌کشد ما توانایی برگزاری اردوهای بین المللی را در ایران نداریم، گفت: به خاطر محدودیت‌ها ما نمی‌توانیم اردوهای بین‌المللی برگزار کنیم. اولاً وقتی تیمی که بخواهد به اردوهای بین‌المللی بیاید در بخش مردان و بانوان به این اردوها اعزام می‌شود و ما هم با توجه به محدودیت‌هایی که داریم نمی‌توانیم میزبانی کنیم اما شاهدیم که در مسابقات بین‌المللی مثل جام وحدت و دوستی که در ارومیه برگزار می‌شود از تمام دنیا به ایران سفر می‌کنند، اما ما نباید خودمان را دست کم بگیریم. دوره‌های قبل هزینه بلیت، هتل و … کشورها را تقبل می‌کردند و کشورها حاضر می‌شدند در مسابقات حضور پیدا کردند، اما وقتی ما می‌خواهیم به مسابقات برویم از این خبرها نیست با توجه به اینکه ما قهرمان دنیا هستیم. فکر می‌کنم باید یک دیپلماسی خوب پشت این باشد که ما بتوانیم به حدی برسیم که تیم‌ها از حضور ما در کشورشان استقبال کنند و ما را دعوت کنند چون در واقع این ما هستیم که چیزی به آنها ارائه می‌دهیم. از برگزاری اردوی مشترک بین بعضی از تیم‌هایی که مربیان ایرانی دارند چیزی عاید ما نمی‌شود ولی از تیم‌های سطح اول دنیا خیلی چیزها می‌توانیم یاد بگیریم.

* قبل از اینکه وجهه ما زیر سوال برود، باید برویم

مهران بهنام‌فر در پاسخ به این سوال که چرا برخی از افراد دوست دارند به هر دلیلی که شده در کاراته باشند، گفت: یکی از معضلات کاراته همین موضوع است. من فکر می‌کنم باید به آن سطحی از درک و فهم برسیم که وقتی که وجهه ما زیر سئوال می‌رود خودمان زودتر از آن برویم. اصلاً دلیلی ندارد که آدم به هر قیمتی باشد. من روز قبل از مسابقات با یکی از مسئولان فدراسیون صحبت کردم و او از من سئوال کرد که فکر می‌کنی در قهرمانی آسیا چند مدال کسب کنید؟ من همانجا اعلام کردم که من به دنبال ۵ مدال طلا در قهرمانی جوانان آسیا هستم. البته به غیر از وزنی که مصدوم داریم، ما می‌توانیم ۴ مدال طلا بگیریم. او از من سئوال کرد که اگر این تعداد مدال را نگیری چه کار می‌کنی و من در پاسخ به او گفتم فردای همان روز استعفا می‌دهم اما ما می‌بینیم که یک نفر را از سرمربی‌گری کنار می‌گذارند و به عنوان مربی از او استفاده می‌کنند، از مربی‌گری کنار می‌گذارند از او به عنوان بدنساز استفاده می‌کنند، از آن پست بر می‌دارند و به عنوان آنالیزور از او استفاده می‌کنند و باز هم می‌بینیم او همچنان می‌ماند. اینطور افراد تحت هر شرایطی فقط می‌خواهند باشند و این معضل است. به نظر من بازیکن با یک رزومه قوی می‌آید و مربی تیم ملی می‌شود، این خوب نیست. این موضوع نشان می‌دهد که او هم می‌خواهد فقط باشد. فکر می‌کنم اگر به این نتیجه برسیم و به آن مرز از پختگی برسیم تحت هر شرایطی نمانیم و وجهه خودمان را در نظر بگیریم خیلی از جایگاه‌ها حفظ می‌شود. به نظرم بهترین راه این است که آدم با عملکرد خوب خودش را تحمیل کند.

* هرکسی که می‌خواهد رئیس شود از آشوری استفاده کند

مهران بهنام‌فر در پاسخ به این سوال که در جامعه کاراته محسن آشوری را به عنوان مرد خاکستری یا پدر خوانده  کاراته می‌شناسند آیا شما با این موضوع موافق هستید یا خیر، گفت: اولین بار سال ۱۹۹۹ محسن آشوری به عنوان مسئول روابط‌ عمومی وارد کاراته شد. من او را بیش از ۲۰ سال است که می‌شناسم، می‌توانم از رابطه‌ای که ما در طول این سالها با هم داشتیم یک کتاب بنویسم و البته فراز و نشیب هم خیلی داشتیم. البته بعد از سال ۲۰۱۲ پاریس که یک نتیجه فوق‌العاده گرفتم باید حمایت می‌شدم تا ادامه دهم اما این حمایت انجام نشد. یکی از دلایل آن هم شاید فدراسیون آن مقطع بود که آقایان بودند. محسن آشوری بزرگترین حسنی که دارد این است که روابط عمومی بسیار خوبی دارد. او با تمام رؤسای هیأت‌های کاراته رابطه نزدیکی دارد. با ملی‌پوشان نیز رابطه خوبی دارد و این روابط عمومی قوی باعث شده هر موقع هر رئیسی که بخواهد حضور خود را در رأس فدراسیون‌ها قطعی کند، دست یاری از او می‌خواهد. به نظرم کسی که بتواند این جماعت کاراته را همه را نگه دارد، حسن بسیار بزرگی است. این یک دیپلماسی فوق‌العاده قوی می‌خواهد. دوستی ما از زمانی بیشتر شد که من قطعاً می‌دانستم که محسن آشوری در انتخابات فدراسیون کاراته ورود نمی‌کند و ناجوانمردانه او را می‌کوبیدند و من اولین کسی بودم که با مصاحبه‌هایی که انجام دادم او را حمایت کردم. ما یک رابطه خوب داشتیم اما دوستی ما بیشتر از اینجا شروع شد. در حال حاضر هم رابطه من با آشوری و فرجی رئیس فدراسیون کاراته خوب است. من فکر می‌کنم از سال ۲۰۱۲ ما دوستی خوبی با هم داشتیم. من شاید کمترین کسی باشم که در فدراسیون رفت و آمد می‌کنم. من فکر می‌کنم با کارم باید خودم را ثابت کنم و باز هم می‌گویم با کارم خودم را مجاب می‌کنم که به آن جایگاه که مد نظرم است برسم.

من باید در تاتامی باشم و بزن‌ بزن کنم

مهران بهنام‌فر در پاسخ به این سوال که آیا شما به این فکر می‌کنید که یک روزی به عنوان نفر اول فدراسیون کاراته انتخاب شوید؟ گفت: من چون یک قهرمان هستم بیشتر ترجیح می‌دهم در کارهای اجرایی نباشم. در حال حاضر رئیس ورزش قهرمانی شرکت پخش هستم و در آنجا کار اجرایی دارم و به اندازه کافی سرم شلوغ است. من باید در تاتامی باشم، باید بزن بزن کنم، شاید تنها مربی‌ای باشم که از اول تا آخر پا به پای بچه‌ها کومیته می‌زنم، هرجا لازم باشد آنها را کتک می‌زنم (با خنده). من همین الان هم می‌توانم مبارزه کنم و از لحاظ آمادگی شرایط خوبی دارم.

* تابوشکن سنگین وزن

وی در پاسخ به این سوال که بهترین خاطره شما در دوران قهرمانی چه بوده، گفت: در مسابقات جهانی در سنگین وزن هیچ وقت مدال نداشتیم و مدال در سنگین وزن یک رؤیا بود، بهترین خاطره دوران قهرمانی من این بود که این تابو را شکستم و توانستم در مسابقات جهانی مدال برنز بگیرم. من ۳ دوره در مسابقات جهانی پشت سر هم توانستم مدال کسب کنم.  سال‌های ۲۰۰۰ – ۲۰۰۲ – ۲۰۰۴ مدال کسب کردم و متاسفانه در سال ۲۰۰۶ به دلیل شکستن دستم نتوانستم در مسابقات جهانی شرکت کنم. البته تا ۱۰ سال بعد از آخرین مدالی که من گرفتم در سنگین‌وزن کاراته ایران مدال نداشت که پس از آن سجاد گنج‌زاده توانست در سنگین‌وزن مدال آوری کند و خوشبختانه او در این وزن خیلی خوب عمل کرده است.

*نسل طلایی ما بودیم که مدال آوری در جهان را آغاز کردیم

بهنام‌فر در پاسخ به این سوال که تلخ‌ترین خاطره شما در دوران قهرمان چه بود، گفت: آسیب‌دیدگی‌های من واقعاً تلخ‌ترین خاطره دوران قهرمانی‌ام بود. دو هفته قبل از مسابقات جهانی سال ۲۰۰۶ در تمرینی که با رضا عزیزی داشتم دستم شکست، مسابقات جهانی را از دست دادم و فقط به همراه تیم به مسابقات اعزام شدم. آسیب‌دیدگی‌ها جزئی از کاراته است، اما چیزی که بیشتر از همه الان اذیتم می‌کند این است که صبح‌ها قبل از شروع زندگی روزمره باید با بدنی آسیب‌دیده از خواب بیدار شوم، تمام بدنم جای بخیه و مصدومیت‌های دوران قهرمانی است و با پلاتین‌هایی که در بدنم دارم زندگی می‌کنم. من دلم برای هم‌نسل‌های خودم می‌سوزد ؛چرا که با حداقل امکانات مدال‌آوری کردیم و کاراته ایران را به همه دنیا نشان دادیم، اما سودش را کسی دیگر می‌برد. این را باید بگویم که قبل از نسل ما، کاراته ایران هیچ مدال جهانی نداشت و در واقع نسل طلایی ما بود که مدال آوری در جهان را آغاز کرد.

* در تنهایی خودم پیش خدا گریه کردم

سرمربی تیم ملی جوانان در پاسخ به این سوال که برخلاف شما قهرمان کاراته ایران هستید پسر شما طی سال‌های گذشته در رشته بسکتبال فعالیت می‌کند، چرا دوست نداشتید او هم راه پدرش را برود، گفت: واقعیت این است که من سختی‌های زیادی را در کاراته کشیدم، قطعاً نمی‌خواستم پسرم این سختی‌ها را تجربه کند، خیلی سختی کشیدم، بیشتر از آن چیزی که بخواهم بگویم. جایی که پیش آمد ۴ روز قبل از مسابقات جهانی مکزیک آی‌دی‌کارت مرا به خاطر یک درگیری لفظی بازیکنی که بارها او را شکست داده بودم و به عنوان تیمی آمده بود عوض کردند و باعث شد من ۴ روز تمام نخوابم و با آن حال مسابقه دهم، ابایی هم از گفتنش ندارم و در تنهایی خودم پیش خدا گریه کردم (با این گردن‌کلفتی، با خنده) از خدا می‌خواستم که آبروی مرا حفظ کند، من یک سال در اردو بودم و با اتفاقی که رخ داد حرفی برای گفتن پیش خانواده‌ام نداشتم، در یک مسابقه مثلاً شرایطی پیش آمد که گفتند باید در وزن ۸۰ کیلوگرم مبارزه کنم؛ این در حالی بود که من در مثبت ۸۰ کیلوگرم همیشه مبارزه می‌کردم و به خاطر همین ناچار شدم در سونا حبس شوم تا وزن کم کنم. وقتی بیدار شدم، متوجه شدم در سونا بیهوش شده‌ام و حبس شده‌ام. این اتفاق سال ۷۳ در کشور ترکیه رخ داد. یعنی در واقع این خاطره برای ۲۴ سال پیش است به همین دلیل دوست نداشتم این داستان‌های تلخ برای پسرم تکرار شود. خوشحالم از اینکه او در حال حاضر موفق است. پرهام سال گذشته در تیم کاله بازی کرد، یکسال در مهرام بازی کرد، چند سال در یک تیم دیگر بازی کرد و همچنان در بسکتبال فعالیت می‌کند، او به گفته مربیانش بازیکن خوبی است با ۱۴ سال سن و قد ۱.۹۰ واقعا خوب تلاش می‌کند و فکر می‌کنم قطعاً می‌تواند موفق باشد.

* فوتبالی نیستم اما دوست دارم پرسپولیس برنده شود

وی در پاسخ به این سوال که طرفدار کدام از تیم‌های سرخابی پایتخت هستید، گفت: هیچکدام؛ اما اگر این دو تیم رو در روی هم قرار بگیرند دوست دارم پرسپولیس برنده شود، اما به لحاظ اینکه در دوره ما فوتبال خیلی نسبت به رشته‌های دیگر اجحاف کرده کلاً فوتبالی نیستم حتی از نزدیک هم دوست ندارم فوتبال را در ورزشگاه تماشا کنم اما بازی‌های رئال و بارسا را تماشا می‌کنم. کریس رونالدو را دوست دارم. در واقع او کریس ما است (باخنده) اما در کل از کشورمان هر تیمی در هر مسابقاتی شرکت کند به شدت روی آن تیم عرق ملی دارم و دوست دارم در هر شرایطی که هست، تیم کشورم برنده شود. البته این موضوع فقط برای من مهم نیست، برای تمام مردم ایران مهم است. شما نگاه کنید یکی از رشته‌های ورزشی کشورمان در یک رویداد خارجی به موفقیت برسد، فردای آن روز چهره تمام مردم ایران بشاش می‌شود؛ حالا فرقی ندارد چه رشته‌ای است، همین که یکی از رشته‌های ورزشی در یک رویداد مهم موفق شود مردم جامعه و کل کشور شاد می‌شوند.

* هر چه از خدا خواستم به من داده و شرمنده او هستم

وی در پاسخ به این سوال که آیا حالا در شرایط فعلی احساس خوشبختی می‌کنید، گفت: خیلی از زندگی‌ام راضی‌ام، یعنی شاید تنها کسی باشم که اطرافیانم وقتی جویای حال من باشند و بگویند چطوری من در جواب به آنها می‌گویم عالی‌ام. همیشه احساس خوبی دارم، خداوند آنچنان به من لطف دارد که من همیشه به نوعی شرمنده خدا هستم، هر آن چیزی که در زندگی خواسته‌ام را به من داده است. از زندگی‌ام فوق‌العاده راضی هستم و به خاطر همین است که هرجایی که احساس می‌کنم مثمر ثمر نیستم سریع خودم از کاراته بیرون می‌آیم، می‌روم به زندگی عادی‌ام؛ چون زندگی عادی‌ام را خیلی دوست دارم.

* از همه آنهایی که به من کمک کردند تشکر می‌کنم

وی در پایان صحبت های خود عنوان کرد: از کسانی که به من اعتماد کردند و به عنوان سرمربی انتخابم کردند تشکر می‌کنم. یادی کنم از پدرم مرحومم که خیلی کاراته را دوست داشت و همیشه برای موفقیت من تلاش می‌کرد، در مسابقات قهرمانی آسیا در قزاقستان کاملاً حس می‌کردم که او برای من دعا می‌کند، از کودکی برای موفقیت من در کاراته تلاش کرد و حالا که نیست هم احساس می‌کنم او هوای من را دارد. از سهیل آذریان تشکر می‌کنم که اسپانسر تیم بود و یک مراسمی هم دارند که قرار است در آن مراسم ۲ هزار دلار جوایز نقدی را به بچه‌ها پرداخت کنند. از کادری که در این مسابقات به من کمک کردند نیز تشکر می‌کنم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا