از گذشته ای معلوم تا آینده ای مبهم برای کاراته ایران

تیم ملی کاراته ایران پس از حضور موفق در رقابت های جهانی آلمان به تدریج خود را برای شرکت در پیکارهای جهانی ۲۰۱۶ اتریش آماده می کند، رقابت هایی که اوایل آبان ماه برگزار می‌شود.

این تیم در شرایطی گام به اتریش خواهد گذاشت که با وجود کاراته کاهای باتجربه قصد دارد حضوری قدرتمند در  این رقابت ها داشته باشد و همچون رقابت های جهانی آلمان (۲۰۱۴) خوش بدرخشد. بنابراین بهتر دیدیم قیاسی نسبی در خصوص تدارکات تیم ملی برای حضور در پیکارهای جهانی آلمان و جهانی اتریش داشته باشیم.

نگاهی اجمالی به پیکارهای تدارکاتی که برای مسابقات جهانی آلمان در نظر گرفته شد، می اندازیم:

تیم ملی ایران اولین بازی تدارکاتی خود را فروردین ماه سال ۹۳ در مسابقات جام  بسفر ترکیه انجام داد و پس از آن بازیکنان تیم ملی بزرگسالان پس از برگزاری اردوهای متعدد عازم نهمین دوره مسابقات جهانی دانشجویان شدند. مسابقات دانشجویان جهان به دلیل حضور طیف گسترده‌ای از قهرمانان نامدار جهان یکی از معتبرترین رقابت های پیش از مسابقات جهانی برمن آلمان بود که بازیکنان تیم ملی توانستند با مساعدت های دبیر وقت فدراسیون کاراته و معاون تربیت بدنی دانشگاه آزاد در این رقابت ها حضور پیدا کنند و به مقام نائب قهرمانی جهان دست یابند.

بازیکنان بعد از افتخار آفرینی در کشور صربستان (مونته نگرو) بار دیگر وارد اردوها شدند و تمرینات خود را پیوسته دنبال می کردند تا در شهریور همان سال به مصاف با حریفان خود در لیگ جهانی ژاپن رفتند.

این مسابقات و اعزام ها به همین جا ختم نشد بلکه ملی پوشان بار دیگر عازم کشور ترکیه شدند تا این بار برای رقابت در پیکارهای لیگ جهانی به میدان روند. سرانجام بعد از حضور در پیکارهای تدارکاتی متعدد آنها وارد رویداد مهمی چون بازیهای آسیایی اینچئون شدند تا یکی از مهمترین بازیهای خود را قبل از جهانی آلمان انجام دهند.

در پایان در ۱۴ آبان ماه سال ۹۳ بازیکنان وارد آوردگاه مهم کاراته شدند. تمامی بازیکنان با آمادگی و انگیزه بسیار بالا آماده رویارویی با حریفان خود در شهر برمن آلمان شده بودند.  نتیجه همه این بازیها و پیکارهای تدارکاتی کسب عنوان قهرمانی کومیته تیمی مردان ایران و به اهتزاز درآوردن پرچم ایران بعد از ۵۰ سال قدمت کاراته در کشورمان شد. تیم ایران توانست در بیست و دومین دوره رقابتهای کاراته قهرمانی جهان در آلمان با کسب یک مدال طلا، دو نقره و دو برنز به کار خود پایان داده و رتبه ششم دنیا را از آن خود کند.

این نتایج در حالیست که اگر بخواهیم روند آماده سازی تیم ملی کاراته را برای مسابقات جهانی اتریش در سال جاری مورد بررسی قرار دهیم کار سختی را در پیش نخواهیم داشت چرا که تیم ملی کشورمان تنها یک بار آن هم بر اساس شرایط خاصی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، برای شرکت به مسابقات تدارکاتی اعزام شده است.

با همه این تفاسیر در میابیم که برخلاف گفته بعضی از کارشناسان و صاحب نظران کاراته، پیکارهای تدارکاتی برای کسب نتایج هرچه بهتر و دفاع از عنوان قهرمانی جهان حائز اهمیت است.

این روزها به نقل از یکی از خبرگزاری ها ، کاراته ایران شاهد لغو سریالی بازیهای تدارکاتی است.

«نمی دانیم علت عدم اعزام تیم را اقدام دیر مسئولین در نظر بگیریم و یا سهل انگاری مسئولان ذیربط؟!!

در پیکارهای جهانی دو سال گذشته نیز کشور آلمان کارشکنی کرده و ایران را مورد آزار قرار داد لیکن با تیزهوشی، مسئولین وقت فدراسیون یک روز قبل از مسابقات جهانی توانستند روادید ملی پوشان را دریافت کنند و به نوعی این موضوع را مدیریت کنند. اما سوال اینجاست آیا این امکان وجود نداشت که مسئولان فعلی فدراسیون کاراته با رایزنی ها و تلاش های خود برای حضور در این تورنمنت مهم که از کیفیت مطلوبی هم برخوردار بود برای ویزای ملی پوشان تلاش کنند؟

حال درخصوص حضور ملی پوشان در تورنمنت بین المللی سوئیس که تنها پیکار تدارکاتی بازیکنان قبل از مسابقات جهانی اتریش بود به نکاتی اشاره خواهیم کرد تا سطح کیفی این رقابت ها از نظر خوانندگان گرامی مورد قضاوت قرار گیرد:

۱.در بخش بانوان به علت تعداد کم شرکت کننده در اوزان ۵۰- و ۵۵- این دو جدول با هم ادغام شده و بازیکنان این دو وزن در یک جدول به رقابت پرداختند.

۲.در بخش آقایان در وزن ۸۴+ کیلوگرم ایمان سنچولی در حالی به مدال طلا دست یافت که سجاد گنج زاده دیگر فینالیست این وزن به دلیل آسیب دیدی حاضر به رویارویی با وی نشد.

  1. در وزن ۷۵- کیلوگرم بهمن عسگری که به همراه کاروان ایران اعزام شد به دلیل آسیب دیدگی، پا به میدان نگذاشت.

این ها در حالی بود که تیم ملی ایران به دعوت یکی از ایرانیان حاضر در سوئیس به رقابت های مسترز این کشور دعوت شد و  تمام مبالغ آن نیز توسط مسئولین فدراسیون کاراته سوئیس پرداخت شده است.

جوان بودن و باتجربه بودن ملی پوشان گرچه خود یک امتیاز مثبت تلقی می‌شود اما حضور نداشتن در بازیهای تدارکاتی و محک جدی نخوردن بازیکنان در تورنمنت های معتبر همچون دانشجویان جهان و لیگ های جهانی نکته ای است که باعث تردید نسبت به عملکرد و نتیجه و دفاع از عنوان قهرمانی تیم ملی در رقابت های جهانی اتریش می شود.

متاسفانه مسئولین حاضر در فدراسیون با موفق عمل نکردن و لغو اعزام ها و وارد کردن کاراته به حاشیه به مراتب، نه تنها به ملی پوشان آرامش و انگیزه نداده بلکه باعث شدند آنها بدون فارغ شدن از جو و استرس رقابتهای جهانی، نتوانند با همه وجود و انگیزه، تنها در اندیشه افتخار آفرینی باشند.

در پایان باید خاطرنشان کنیم که هدف این گروه خبری تنها اعتلای نام کاراته ایران در جهان بدون نگاهی مغرضانه بوده و امید است تا بازیکنان تیم ملی با تمام این ناملایمتی های مدیریتی، با تلاش خود و مربیان خود نتیجه ای در خور شأن نام کشورمان کسب کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا