اتفاق جنجالی جدید در ورزش مشهد

مادران مشهدی در حالی نتوانستند به محل برگزاری مسابقات خردسالان بروند که یک هفته قبل از آن، مسابقات کاراته در رده پایه در زنجان برگزار شده بود و مسئولان این شهر اجازه ورود مادران به سالن محل برگزاری را داده بودند

رخ‌دادن اتفاقات عجیب‌و‌غریب در حاشیه رقابت‌های ورزشی در تعدادی از استان‌ها چنان خاص است که نمی‌توان به سادگی از کنارش عبور کرد. مثلا دوچرخه‌سواری برای زنان در تعدادی از شهر‌های ایران با سخت‌گیری دوچندانی روبه‌رو می‌شود یا اینکه صخره‌نوردی برای زنان یک شهر کلا در یک مقطع با یک دستور ممنوع اعلام می‌شود. این موضوعات یکی، دو شهر را به‌طور ویژه در ماه‌های گذشته زیر ذره‌بین برده که نقش مشهد در پاره‌ای از این اتفاقات پررنگ است.

تازه‌ترین موضوعی که اسم این شهر را دوباره در حوزه اتفاقات ورزشی سر زبان انداخته، مربوط به برگزاری مسابقه کاراته در سالن کارگران این شهر است که روز جمعه گذشته برگزار شد. در کنار برگزاری این مسابقات فیلمی در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد مأمور حراست محل برگزاری مانع از ورود مادران فرزندان خردسال کاراته‌کا می‌شود.

مادران توضیح می‌دهند که بچه‌هایشان کوچک هستند و از طرفی لباس‌های آن‌ها هم مثل کشتی نیست، بلکه از سرتا پا پوشیده است. نماینده حراست، ولی می‌گوید این دستورالعمل کشوری است و بنا بوده قبل از مسابقات، مسئولان برگزاری درباره آن به خانواده‌ها اطلاع دهند، اما خانواده این بچه‌ها می‌گویند کسی به آن‌ها چیزی نگفته است.

فارغ از جنجال جدیدی که انتشار این ویدئو در فضای مجازی راه انداخت، عنوان‌کردن این جمله که چنین امری «دستورالعمل کشوری» است، حساسیت زیادی برانگیخت؛ به‌طوری که روابط‌عمومی وزارت ورزش و جوانان خیلی سریع مجبور شد چنین موضوعی را با انتشار یک بیانیه تکذیب کند.

روابط‌عمومی وزارت ورزش و جوانان با رد این ادعا اعلام کرد دستور چنین ممنوعیتی از سوی هیچ‌یک از مقامات وزارت ورزش صادر نشده و خانواده‌ها با انجام روال معمول مربوط به حضور تماشاگران (بررسی وضعیت تزریق واکسن و ثبت در سامانه) می‌توانند در مسابقات رده پایه به‌عنوان تماشاگر در کنار فرزندان خود حضور پیدا کنند.

مادران مشهدی در حالی نتوانستند به محل برگزاری مسابقات خردسالان بروند که یک هفته قبل از آن، مسابقات کاراته در رده پایه در زنجان برگزار شده بود و مسئولان این شهر اجازه ورود مادران به سالن محل برگزاری را داده بودند. آنجا بود که مشخص شد برخلاف ادعای مطرح‌شده، ظاهرا راه‌ندادن مادران در مشهد ارتباطی به دستورالعمل کشوری ندارد و تا حدودی سلیقه‌ای عمل شده است. بعد از جنجال راه‌افتاده، مدیرکل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی سعی کرد تا اختلاف‌نظر به‌وجود‌آمده را توضیح دهد.

به گزارش کاراته نیوز  علی‌اکبر هاشمی‌جواهری در گفتگو با ایسنا، درباره دلایل ممانعت از ورود مادران ورزشکاران کاراته‌کا برای حضور در سالن مسابقات رده‌های پایه در مشهد گفت: «در کل حضور جنس مخالف در سالن مسابقات، چه آقایان در سالن مسابقات بانوان و چه بانوان در سالن مسابقات آقایان، منع قانونی دارد و تنها در رده نونهالان، حضور مادران در سالن مسابقات منعی ندارد. اما از آنجا که این مسابقات هم در رده نونهالان و هم در رده نوجوانان به صورت ترکیبی برگزار می‌شد، بنابراین حضور بانوان و مادران ورزشکاران در سالن مسابقات منع قانونی داشت و از آن ممانعت شد».

جواهری در پاسخ به این پرسش که آیا دستور ممانعت از ورود مادران به سالن مسابقات بر اساس دستور حراست وزارت ورزش و جوانان صورت گرفته یا خیر؟ گفت: «خیر دستوری در کار نبوده و اداراه کل حراست ورزش و جوانان استان بر اساس دستورالعمل‌ها این کار را انجام داده است. هیچ دستوری از هیچ ارگانی در‌این‌باره صادر نشده بود. حتی خارج از چارچوب ورزش استان نیز دستوری در‌این‌باره صادر نشد».

با واکنش صورت‌گرفته مشخص شده در مشهد شرایط برای مادران نونهالان و نوجوانان برای ورود به سالن متفاوت است؛ اگر فرزند نونهال آن‌ها مسابقه داشته باشد، ورود آزاد است، ولی اگر فرزند آن‌ها دو یا سه سال بزرگ‌تر باشد و در رده نوجوانان قرار بگیرد، ورود آن‌ها ممنوع می‌شود! این قانون در شرایطی در مشهد اجرا می‌شود که لباس ورزشکاران رشته‌هایی همچون کاراته و تکواندو کاملا پوشیده است و علاوه بر لباس، آن‌ها کلاه و ساق‌بند هم استفاده می‌کنند که پوشیدگی را دوچندان می‌کند. ضمن اینکه تلویزیون که سخت‌گیری‌های زیادی برای پخش ورزش زنان دارد، رقابت‌های تکواندو و کاراته زنان در بازی‌های جهانی و المپیک را هم پخش زنده می‌کند.

اینکه چه اتفاقی قرار است در سالن محل برگزاری برای مادرانی که قرار است به تماشای رقابت فرزند خردسالشان بنشینند، بیفتد که موجب نگرانی مسئولان ورزش مشهد شده است، چندان مشخص نیست. مشهد در حالی یک بار دیگر در مبحث ورود زنان برای تماشای یک رقابت ورزشی مورد انتقاد قرار گرفته که پیش از این نیز با برخورد زننده‌ای که با تماشاگران زنی که قرار بود بازی تیم ملی فوتبال ایران با لبنان را از نزدیک تماشا کنند، داشت، خبرساز شد و بسیاری از رسانه‌های معتبر دنیا به ارائه تحلیل منفی از آن پرداختند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا