اعزام تیم‌های کاراته تحت تاثیر نام‌ها

فدراسیون کاراته تصمیم دارد، ملی پوشان تیم جهانی را به رقابت های قهرمانی آسیا اعزام کند.

به گزارش کاراته نیوز و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ فدراسیون کاراته برای رقابت جهانی و قهرمانی آسیا که در فاصله زمانی کوتاهی از هم برگزار می شود، تصمیم گرفت، دو تیم را آماده کند. برگزاری رقابت های انتخابی که حاشیه هم کم نداشت، در نهایت تیم جهانی و آسیایی را مشخص کرد، اما به علت کرونایی شدن چند ملی پوش باعث شد، تا شرکت در این مسابقات لغو شود.

فدراسیون کاراته تصمیم گرفته است تا با توجه به لغو اعزام تیم جهانی، این تیم را به مسابقات آسیایی اعزام کند، موضوعی که ملی پوشان آسیایی را بشدت ناراحت کرد و اعتراضات پنهان و پیدایی را در پی داشته است.

سیدشهرام هروی سرمربی تیم ملی کاراته در این باره گفته است؛ مطمئنا از کاراته کاهایی که برای قهرمانی آسیا انتخاب‌ شده اند، ناراحت‌تر هستیم، اما این اتفاق خارج از توان و تصمیم کادر فنی بود. در شرایط حساسی هستیم و این ورزشکاران همگی سرمایه کاراته ایران هستند.

چه کسانی حق دارند؟

حسن روحانی مربی تیم ملی کاراته با تایید اعزام تیم جهانی به مسابقات آسیایی می گوید؛ “زمانی که اعزام به مسابقات قهرمانی جهان لغو شد، حق را برای تیم اصلی قائل شدیم که به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام شود تا در حق ملی پوشان اجحاف نشود.”

حالا سوال اینجا است که مگر تیم “ب” که قرار بود، به رقابت های قهرمانی آسیا اعزام شود، تیم ملی ایران نیست که حالا از تیم الف به عنوان ملی پوشان نام برده می شود؟

هروی در بخش دیگری از صحبت هایش با اعلام اینکه مسابقات قهرمانی آسیا آخرین فرصت نیست، گفته است؛ “باز هم فرصت داریم، همان‌طور که برای ملی‌پوشان اعزامی به قهرمانی جهان آخرین فرصت نبود. کاراته ورزش انفرادی است که اگر ورزشکار مورد حمایت قرار گیرد و آسیب‌دیدگی نداشته باشد، می‌تواند، در سنین بالا نیز به قهرمانی جهان برسد.”

این درست که سن بازنشستگی ورزشکار را عملکردش نشان می دهد و نباید از کنار تجربه ها به سادگی گذشت، اما تا کی کاراته کاهای جوان باید منتظر کنار رفتن باتجربه ها باشند؟ آیا نمی شود، تلفیقی از کاراته کاهای تیم های الف و ب در تیم اعزامی به آسیا قرار بگیرند؟

تکلیف آسیایی ها چیست؟

روحانی در بخش دیگری از صحبت هایش نیز گفته است؛ “تصمیم کادر فنی بر این شد که ترکیب اصلی اعزامی به رقابت های قهرمانی جهان به مسابقات قهرمانی آسیا برود تا پرقدرت‌تر در آسیا ظاهر شویم و حقی ضایع نشود. فدراسیون نیز برای تیم دوم حضور در کاراته‌وان‌ها را برنامه ریزی خواهد کرد.”

به نظر می رسد، این صحبت های مربی تیم ملی، در واقع مرهمی برای ملی پوشانی است که به مسابقات جهانی اعزام نمی شوند، اما پاسخ بهم ریختگی روانی کاراته های آسیایی را چه کسی خواهد داد؟ آیا حضور در مسابقات کاراته وان برای آنها کافی است؟ شاید فدراسیون کاراته با اعتراض ملی پوشان تیم الف دست به اتخاذ چنین تصمیمی گرفته است، همچنان که گفته می شود، برخی اعتراضات انتخابی های تیم ملی در انتخاب ترکیب نفرات بخش انفرادی و تیمی رقابت های جهانی بی تاثیر نبود! که اگر چنین باشد، کاراته با معضل ورزشکار سالاری هم روبرو است.

جوانان فراموش نشوند

مشکلات اقتصادی فدراسیون و شیوع کرونا باعث شد تا تیم های رده های سنی نیز از حضور در مسابقات آسیای و جهانی هم جا بمانند. چرا فدراسیون کاراته در آن دوره فکری به حال شرایط روحی و روانی کاراته کاهای نوجوان و جوان نکرد تا سرخورده نشوند و مدت ها دور از مسابقات مهم بین المللی قرار نگیرند و حالا نگران ورزشکاران باتجربه ملی پوش است!

اگر هم فدراسیون و کادر فنی تیم ملی بر تصمیم خود استوار مانده، بهتر است که دلایل فنی و روشنی را برای این تصمیم اعلام کند و نه صرفا بحث مسائل روانی را پیش بکشد!

تیم موفق هروی کاراته ایران را در دنیا مطرح کرده و همین موفقیت ها موجب شده است، تا تیم ملی در این سالها با اندک تغییرات به مسابقات برون مرزی مختلف اعزام شود، اما این تیم هم نیاز به جوانگرایی دارد، تا نگرانی از بالا رفتن سن چهره ها باعث لطمه به آن نشود. ظرفیت کاراته ایران بیش از اینها است و جوانانی که چند سال پشت سر نام ها قرار گرفته اند، باید فرصت عرض اندام داشته باشند.

در هر صورت از شهرام هروی سرمربی موفق و با تجربه کاراته انتظار می رود، تحت تاثیر احتمالی نام ها قرار نگیرد و در حق ملی پوشان جوانی که با هزاران امید و با طی مسیر طولانی به تیم ملی رسیده اند، ناحقی نشود.

کاراته ایران قهرمان سه دوره پیاپی رقابت های تیمی جهان است و با عملکرد موفق بخش مردان در المپیک توکیو، انتظارات از آن قبل از بازیهای آسیایی سال آینده، بالا است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا