حیدری: انتخاب کادر فنی تیم‌های پایه بر اساسی سیاسی‌کاری بوده است/ کسانی انتخاب شدند که در شرایط سخت دست فدراسیون کاراته را بگیرند

احسان حیدری مربی کاراته ایران مدعی است برای انتخاب کادر فنی تیم‌های پایه کاراته تنها توانایی فنی ملاک نبوده و سیاسی‌کاری صورت گرفته است.

به گزارش کاراته نیوز احسان حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، درباره انتخاب کادر فنی تیم‌های ملی پایه کاراته اظهار داشت: به نظر می‌رسد در انتخاب کادر فنی تیم‌های ملی رده پایه دل کسانی به دست آمده است که احساس می‌شود در آینده به همراهی آنها نیاز است. اعتقاد دارم بحث فنی در این انتخاب‌ها چندان مطرح نبوده و انتخاب‌ها یک مقدار سیاسی‌کاری و با آینده‌نگری صورت گرفته است. نه اینکه چیز بدی باشد، اما به نظر می‌رسد این انتخاب‌ها با این هدف صورت گرفته است که در روزهای سخت دست فدراسیون گرفته شود.
وی در واکنش به بی‌توجهی فدراسیون به مربی همچون او گفت: با قاطعیت می‌گویم فعال‌ترین مربی کاراته ایران در چند سال اخیر، من بودم. در حال حاضر چهار ملی‌پوش اردوی تیم ملی بزرگسالان از شاگردانم هستند. امیر برزویی یکی دیگر از شاگردانم در ماه گذشته در لیگ جهانی کاراته وان جوانان استانبول به مدال طلا رسید. در رده باشگاهی نیز  با یک تیم بومی در مسابقات لیگ پایه تمام تیم‌ها را در بخش کومیته شکست دادیم و در نهایت روی سکوی سومی قرار گرفتیم. در سوپر لیگ کاراته، مربی تیم دانشگاه هستم که قهرمان سالیان اخیر بوده است. اعتقاد دارم با این وضعیت باید بحث فنی را کنار بگذاریم و باید برای گرفتن پست روابط پشت پرده را قوی‌تر کنیم.
مربی تیم کاراته دانشگاه آزاد در مورد اینکه مذاکره‌ای با او برای هدایت تیم‌های رده پایه شده بود، یادآور شد: از چند ماه پیش از طریق سعید نصراللهی رئیس هیئت کرمانشاه با مسئولان فدراسیون صحبت‌هایی داشتم و در نهایت گفتند یکی از گزینه‌های سرمربیگری تیم‌های ملی رده پایه هستم. منتظر صحبت‌های قطعی و نهایی بودم که فهمیدم جلسه کمیته فنی برگزار شده است. با طباطبایی و آشوری صحبت کردم که گفتند شما ایران نیستند. به دوستان اعلام کردم هر زمانی حضورم را در یکی از تیم‌های ملی اعلام کنند ۴۸ ساعته به ایران و فدراسیون خواهم آمد.
وی در مورد اینکه به نظر می‌رسد حضور در آمریکا بهانه‌ای برای عدم انتخاب او بوده است، گفت: دقیقاً همینطور است. این در حالی است که  زمانی که قرار شد به آمریکا بیایم با مسئولان فدراسیون تماس گرفتم و اعلام کردم قصد ماندن در آمریکا ندارم و این موضوع را قبل از جلسه کمیته فنی نیز بار دیگر تکرار کردم. قبل از این نیز به آمریکا آمده بودم و به خاطر برنامه‌ریزی که داشتم باید به این کشور می‌رفتم. اصلاً قصد ماندن و مهاجرت  ندارم و به ایران باز خواهم گشت.
مربی کاراته ایران در پاسخ به این پرسش که باید مربیان سازنده مربی تیم ملی باشند یا داشتن مدیریت مهمتر است، تصریح کرد: یک مربی را از چند منظر می‌توانیم بررسی کنیم. یکسری از مربیان ما فقط سازنده هستند و می‌توانند یکسری بازیکنان را از یک سطح به سطح دیگر برسانند، اما شاید نتوانند در سطح ملی و حرفه‌ای بازیکنان را مدیریت کنند. مربیگری در سطح ملی نیازمند مدیریت است و شاید حتی این مسئله از بحث فنی بیشتر تأثیرگذار باشد. یکسری مربیان علاوه بر دانش فنی از لحاظ آنالیز نیز می‌توانند به بازیکن کمک کنند.
حیدری خاطرنشان کرد: مربیگری یک مجموعه است و اگر کسی می‌خواهد سرمربی باشد باید در درجه اول مدیر باشد و در درجه‌های بعد بحث فنی و آنالیز را به خوبی بداند. او همچنین باید روانشناس باشد و بتواند با بازیکنان ارتباط خوبی برقرار کند. در کنار این مسائل باید سازندگی نیز بلد باشد و بازیکن بسازد. معمولاً این مجموعه توانایی را در یک نفر نمی‌بینیم و برای همین از کادر و گروه مربیان استفاده می‌کنیم و هر کسی مسئولیت یک بخش را دارد. باید از قهرمانان بعد از کنار گذاشتن دوران قهرمانی در جای درست استفاده شود. افرادی که در حال حاضر مربیان تیم‌های پایه شدند از اساتید، دوستان و عزیزان ما هستند که در کاراته زحمت کشیدند، اما دوست دارم اگر بحث شایستگی، فنی و مدیریتی برای انتخاب وجود دارد، دلیل عدم انتخاب خود را بدانم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا