صافی: المپیک از حضور پورشیب محروم است/ دنیای کاراته به کاپیتان ما احترام می‌گذارد

به گزارش کاراته نیوز و به نقل از خبرورزشی – کمتر از ۴۵ روز مانده تا شروع المپیک توکیو، فرانسه ایستگاه پایانی برای همه کاراته کاهای دنیا است تا در تاتامی شهر پاریس برای آخرین بار شانس حضورشان در المپیک توکیو را امتحان کنند. آنهایی که در پاریس مدال آور باشند سوار بر قطار المپیک می‌شوند و پاریس را به مقصد توکیو ترک می کنند. اما ذبیح الله پورشیب از  قهرمانانی است که شانس حضور در المپیک را به خاطر قوانین سخت فدراسیون جهانی از دست داد. احمد صافی سرمربی تیم ملی کره جنوبی معتقد است المپیک از حضور کاپیتان پور شیب محروم شده  …
گفت و گوی خبر ورزشی با سرمربی ایرانی تیم ملی کاراته کره جنوبی را میخوانید.

کاپیتان پورشیب طبق قوانین فدراسیون جهانی و به رغم امتیازات خوبی که گرفت، شانس حضور در المپیک را از دست داد.  نظر شما در مورد عدم حضور ذبیح الله پورشیب در المپیک چیست؟

ایران پتانسیل بالایی دارد. یکی از دلایلی که ما ۴ سهمیه گرفتیم همین پشتوانه خوب و حریفان جدی است که در تمام اوزان داشتیم. ذبیح الله پورشیب باعث شد  سجاد گنج زاده امروز المپیکی شود یا حضور افرادی مثل علی اصغر آسیابری باعث شده بهمن عسگری بتواند در المپیک حضور داشته باشد. البته در وزن ۶۷- کیلوگرم یک مقدار آن درایت و پیش بینی لازم را نکردیم و غافلگیر شدیم. به خاطر تغییر وزن امیر مهدی زاده اما پتانسیل سهمیه را داریم. مهمترین اتفاقی که برای کاراته ایران و دنیا رخ داد، عدم حضور کاپیتان پورشیب در المپیک است. او یک کاراته کا محبوب، شایسته، فنی و قابل احترام برای دنیای کاراته است که نقش اساسی در موفقیت های جهانی ما داشته و متاسفانه المپیک از حضور پورشیب محروم شد. پورشیب واقعا شایستگی حضور در المپیک را داشت اما قوانین و محدودیت ها باعث شد ما در وزن ۷۵+ کیلوگرم تنها سجاد گنج زاده را در المپیک داشته باشیم.

به نظر شما او می تواند این خاطره تلخ را فراموش کند؟

 امیدوارم که کاپیتان پورشیب همان طوری که تا الان سختی ها و مشکلات زیادی را پشت سرگذاشته، از این مسیر هم عبور کند. گفتن این صحبت ها شاید برای ما خیلی سخت نباشد اما برای او بسیار سنگین است و شاید تا مدت ها نتواند با این قضیه کنار بیایید. ما از خداوند  میخواهیم که پورشیب همچون گذشته خیلی خوب با این مشکل هم کنار بیایید. کلمات، جملات، پاداش و … نمیتواندعدم حضور  پورشیب در المپیک را جبران کند. همه ما، مربیان بین المللی و قهرمانان  بزرگ دنیا به او افتخار می کنیم.

امیر مهدی زاده و رزیتا علیپور برای  سومین سهمیه  چقدر در پاریس شانس دارند؟

امیدوارم که رزیتا علیپور و امیر مهدی زاده در پاریس سهمیه المپیک بگیرند. مهدی زاده یکی از نخبه های کاراته ایران است. او با غلبه بر مشکلات و ضعف هایی که داشته حتما راهی برای حضور در المپیک برای خود ایجاد کرده است. او کاراته کا شایسته ای است. از نظر تجربه و شایستگی میتواند در المپیک حضور داشته باشد. در کاتا هم بیش از ۲ دهه است که کوتاهی میکنیم و عدم رسیدگی به کاتا یک مقدار سنتی و ریشه ای شده است. بنده معتقدم که بسیار کار دشواری در این بخش داریم اما شهرجردی و صادقی پتانسیل بالایی دارند و روحیه بسیار خوبی دارند. امیدوارم آنها با غلبه بر مشکلاتی که از گذشته وجودداشته بتوانند موفق شوند.

این روزها تیم شما در کمپ تمرینی قزاقستان برای اخرین انتخابی اماده می شود، آیا این کمپ برای کاراته کاها مفید بود؟

بله به دعوت کشور قزاقستان در شهر آلماتی حضور داریم. در این کمپ مشترک ورزشکاران آمریکا، شیلی، مکزیک، گوتمالا، قزاقستان و… حضور دارند. همه تیم های حاضر در این کمپ بدنبال سهمیه در پاریس هستند. ما سومین هفته را در این کمپ سپری میکنیم و در واقع روزهای آخر  تمرینات مشترک است. از اینجا به فرانسه خواهیم رفت و در آخرین مسابقات گزینشی المپیک حضوز خواهیم داشت.

بین بازیکنان تیم ملی کره جنوبی شانسی برای  سهمیه المپیک دارید؟

بهترین بازیکن ما در وزن۶۷- کیلوگرم است که متاسفانه در لیگ جهانی ترکیه آسیب دید . ضمن اینکه یک کاتارو خیلی خوب داریم که استعداد زیادی دارد. بقیه نفرات را صرفا برای اینکه در این رویداد حضور داشته باشند و تجربه اندوزی  کنند به پاریس  می روند. از طرفی ما مسابقات قهرمانی آسیا و جهان را داریم که باید آماده حضور در آنها باشیم. در نهایت هدف اصلی درخشش در بازی های آسیایی سال آینده است. دوست داریم برای ارتقاء‌کاراته کره جنوبی گام برداریم و حتی تمایل داشتیم در اردوی مشترک با تیم ملی ایران داشته باشیم اما به خاطر شرایط کرونا راهی قزاقستان شدیم.

 کسب سهمیه المپیک در فرانسه کار آسانی است یاخیر؟

بنظرم درخشش در پاریس کار سختی برای همه کشورها است. این رویداد آخرین فرصت برای تمام کاراته کاهای دنیا است. یک رویداد خیلی حساس و بسیار مهم که واقعا کسب سهمیه در این رقابت خیلی سخت است. در سه وزن مردان و بانوان در کومیته و کاتا تعداد محدودی میتوانند سهمیه بگیرند. ما در وزن ۶۷ کیلوگرم و در وزن ۵۵ کیلوگرم بانوان شانس  سهمیه داریم. در ۶۷ کیلوگرم بانوان نماینده کره کمی مصدومیت دارد. اگر مشکلات و مسایل خاصی رخ ندهد در کاتا هم شانس اندکی برای  سهمیه داریم. اما شخصا فکر میکنم کشورهایی مثل ترکیه و ایران در ابن رویداد درخشش خیلی خوبی داشته باشند. مخصوصا ایران که موفق شده ۴ سهمیه خود را قطعی کند.

اوضاع تیم ملی کاراته کره جنوبی چطور است؟

ورزش کره  خیلی دقیق و حساب شده پیش می رود، اما مشکلی که ما در کاراته داریم، تعداد خیلی کم علاقمندان  به کاراته است. ما حالا فقط ۱۰ کاراته کا در اردو داربم. البته این دو سال به دلیل شیوع کرونا ما یک سال از فضای مجازی به صورت آنلاین تمرینات را پیگیری میکردیم و فقط یک ماه اردوداشتیم.

سال جدید چطور، آیا نوع تمرینات تفاوت کرد یا خیر؟

 ما سال جدید با ۶ کاراته کا تمریناتمان را آغاز کردیم. یک پسر در کاتا داریم و پنج نفر در  کومیته فعال هستند. دو  زن  و سه مرد به شدت تمرین میکنند. ما هم مثل بقیه کشورها برای آخربن انتخابی المپیک به میزبانی پاریس تلاش می‌کنیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا