حق نظری: باید برای گرفتن حق پایمال شده کاتارو‌ها، قدمی برداشت

کاتاروی تیم کاراته آوای رزم در خصوص شرایط این رشته ورزشی در کشورمان توضیحاتی را مطرح کرد.

به گزارش کاراته نیوز مهدی حق نظری کاتاروی تیم کاراته آوای رزم در گفت‌وگو با خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برگزاری مسابقات سوپر لیگ کاراته بیان کرد: با توجه به وضعیت شیوع ویروس کرونا به مدت یک سال مسابقات ورزشی برگزار نشد و تمرینات هم با مشکل مواجه شده بود. خدا را شکر بعد از سپری کردن روز‌های سخت در کنار هم توانستیم کنار هم در سوپر لیگ جمع شویم. از نظر بدنی هم طبق برنامه ریزی که داشتیم آمادگی بدنی مان خوب بود.

او درباره شرایط تیمش بیان کرد: تیم آوای رزم شرایط خیلی خوبی را مهیا کرده است و تمام بازیکنان آینده دار و با انگیزه هستند. از مجید صافی هم بابت تمام زحماتش و از فدراسیون و سازمان لیگ بابت برگزاری مسابقات در این شرایط که کار خیلی دشواری بود تشکر ویژه‌ای دارم.

حق نظری در خصوص کسب سهمیه المپیک توسط ورزشکاران ایرانی در بخش کاتا، بیان کرد: در بخش کاتا کسب سهمیه المپیک خیلی سخت است چرا که کاتا یکی از سخت‌ترین ورزش‌های دنیا به شمار می‌رود. البته ایران هم شانس کسب سهمیه دارد که امیدوارم در مسابقات پیش رو فاطمه صادقی و ابوالفضل شهجردی که سهمیه المپیک توکیو را کسب کنند. در صورتی که این اتفاق بیفتد افتخار بزرگی برای ایران رقم خواهد خورد.

کاتا نیاز به تقویت دارد

او در پاسخ به این سوال که آیا با نظریه مظلوم واقع شدن کاتا در کاراته موافق است؟ اظهار کرد: این نظریه را قبول ندارم. کاتا یک ورزش کاملا تخصصی است و نتیجه گرفتن در این رشته نیاز به زمان زیادی دارد. کاتا اصل، ریشه و روح کاراته است، پس باید روح و روان کاتارو‌ها تقویت شود. موفقیت‌های کاتا در ایران کم نیست. مثلا کاتای تیمی تبریز در سال ۲۰۱۵ با ترکیب مهدی حق نظری، سهند اسلامی و فراز نجاران با مربیگری احد شاهین توانست مدال نقره لیگ جهانی ترکیه را به دست بیاورد. در حالی که تیم ترکیه یک ماه قبل از این مسابقات قهرمان اروپا شده بود برابر ما با نتیجه ۴ بر یک شکست خورد.

انگیزه فعالیت قهرمانی در کاتارو‌ها به شدت کاهش پیدا کرده است

او افزود: متاسفانه در روند انتخابی‌های کاتا جهت اعزام به رقابت‌های آسیایی و جهانی طی یک دهه اخیر همواره با حواشی بسیاری همراه بوده است و عملا به مرور زمان باعث شد انگیزه فعالیت در بعد قهرمانی در کاتارو‌ها به شدت کاهش پیدا کند. انتخابی‌های مکرر درون اردویی با فاصله ۲ هفته‌ای و اجرای ۷ کاتا و همراه با بونکای را چه میتوان نامید، به جز از تصمیم غیر اصولی که در نهایت منجر به آسیب دیدگی و خستگی بازیکنان می‌شود.

تبعیض زیاد در کاتا آسیب زیادی به قهرمانان ورزشی وارد کرده است

حق نظری ادامه داد: قطعا پتانسیل و استعداد‌های خوبی در کاتای ایران دیده می‌شود و قهرمانان این رشته بار‌ها نشان داده‌اند که با کمترین امکانات و کمترین توجه می‌توانند اتفاقات تاریخی رقم بزنند. مهمترین نکته که باید به آن توجه کرد رفع تبعیض بین کاتا و کومیته است و باید در نظر گرفت در کاتای تیمی به دلیل پیچیدگی‌ و سختی‌ بالا، تبعیض‌ موجب دلسردی تنها یک بازیکن نمی‌شود بلکه موجب می‌شود به ۳ کاتارو و یک مربی که سال‌ها وقت و زندگی خود را در این مسیر گذاشته‌اند آسیب جدی وارد شود.

کاتاروی تیم آوای رزم بیان کرد: قطعا عوامل دیگری همچون اعزام مربیان کاتا و نحوه برگزاری مسابقات انتخابی در این مسیر مطرح است، اما تا نخستین مورد که رفع تبعیض است از بین نرود؛ نمیتوان به عوامل دیگر توجه کرد. کاتا نیاز به برنامه ریزی دارد که باید توسط متخصصان ورزش انجام شود و زیر و بم تمام کاتا را بلد باشند. ایران در کاتا پتانسیل بالایی دارد که فدراسیون با تشکیل شورای فنی و راهبردی کاتا، می‌تواند به کاتارو‌ها امیدواری بدهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا