حسین روحانی: همه در حذف کاراته مقصر هستیم!

مربی تیم ملی کاراته ایران گفت: پس از یک سال تعطیلی مسابقات، رقابت‌های لیسبون برای ما و همه کشورها یک دیدار رسمی محسوب می‌شود اما برای ما این رقابت‌ها حکم دیدار تدارکاتی را دارد.

به گزارش کاراته نیوز و به نقل از خبرگزاری خبرورزشی/ سیدحسن صفوی؛ کاراته‌کاها سه ماهی است تمرینات‌شان را برای لیگ جهانی شروع کرده‌اند. آن‌هم بعد از یک‌سال تعطیلی که کرونا تحمیل کرد.

ملی‌پوشان کم‌کم برای مبارزه روی تاتامی آماده می‌شوند. مبارزه‌ای که اسفندماه از پرتغال شروع می‌شود تا به المپیک توکیو برسد. میدانی که همه آرزوها به آنجا ختم می‌شود.

هرچند لیسبون مبارزه تدارکاتی برای ایرانی‌هاست اما مراکش میدان سرنوشت‌ساز است. خواندن حرف‌های حسین روحانی، مربی تیم ملی درباره این روزهای کاراته‌کاها خالی از لطف نیست.

شرایط تمرین در سومین اردوی تیم ملی کاراته در آکادمی ملی المپیک چطور است؟

فقط این‌طور می‌توانم بگویم که دومین اردوی تیم ملی در کیش، یکی از بهترین اردوهای تاریخ کاراته ایران بود. همه امکانات ازجمله سالن بدنسازی، اسکان، تغذیه، ‌آب و هوا و… در بهترین شرایط بود. واقعاً برگزاری چنین اردویی با استرسی که کرونا به دنیا داده و همه ورزشکاران از شرایط فعلی خسته شده‌اند، برای ملی‌پوشان نیاز بود. این اردو، ریکاوری جدی برای همه ملی‌پوشان بود.

در شرایطی که هوای تهران سرد و آلوده‌تر از بقیه شهرهاست، آیا نیاز است که پیش از سفر به مسابقات پرتغال دوباره در کیش اردو داشته باشید؟

هوای تهران و بقیه شهرها با شروع زمستان سرده شده و شرایط آب و هوایی کیش مناسب تمرین برای ملی‌پوشان است اما هنوز به صورت دقیق مشخص نیست حالا که هر روز خبر جدیدی از کرونا می‌شنویم، مسابقات لیسبون برگزار می‌شود یا نه! البته فدراسیون مثل همیشه دقیق و با برنامه‌ریزی مراحل اعزام را انجام می‌دهد تا در صورت مهیا شدن فضای برگزاری مسابقات، تیم ملی راهی این رقابت‌ها شود.

پس تمرینات از شرایط عادی خارج شده و آرام آرام به سمت بالا بردن سطح آمادگی ملی‌پوشان جهت حضور در مسابقات هستید؟

بله، قبلاً اردوها تمرینات هوازی بود اما از اردوی سوم در تهران، بدنسازی هم انجام می‌دهند. هدف اصلی از این مرحله به بعد نگهداری بچه‌ها در شرایط ایده‌آل است، ما تمرینات کاراته را ادامه می‌دهیم و تمرینات آمادگی بدنی را در دستور کار قرار داده‌ایم. در تمرینات کاراته روی تمرین کومیته، اصلاح تکنیک، جابه‌جایی و… کار می‌کنیم و از اردوی چهارم برنامه تمرینی وارد فاز مسابقه می‌شود. ملی‌پوشان تا شنبه هفته آینده تمرین می‌کنند و بعد از استراحت چند روزه، ۲۰ دی ماه تست کرونا می‌دهند و به اردو می‌آیند.

نگاه کادر فنی و مسئولان فدراسیون به مسابقات پرتغال پس از یک سال دوری از مسابقات دیدار تدارکاتی است؟

پس از یک سال تعطیلی مسابقات، رقابت‌های لیسبون برای ما و همه کشورها یک دیدار رسمی محسوب می‌شود اما برای ما این رقابت‌ها حکم دیدار تدارکاتی را دارد. این مسابقات امتیاز زیادی ندارد اما بعد از یک سال برگزاری چنین رقابت‌هایی برای ملی‌پوشان ما خیلی مفید است. بدون شک همه قهرمانان دنیا در این مسابقات بعد از یک سال حاضر می‌شوند.

فدراسیون جهانی پنج مرحله مسابقات را برگزار می‌کند، مهم‌ترین مسابقه برای تیم ملی ایران فقط مراکش است؟

بدون شک مسابقات لیگ جهانی مراکش برای ما اهمیت زیادی دارد. ما طبق برنامه فدراسیون جهانی پنج مسابقه داریم. همه کشورها بدون شک در این رویداد مهم و حساس شرکت می‌کنند، اگر فدراسیون جهانی اجازه بدهد، کشورها با تیم کامل به مراکش اعزام می‌شوند، وگرنه فقط کاراته‌کاهای شانس سهمیه می‌روند.

مهم‌ترین اتفاق ممکن برای کاراته ایران در مراکش رخ می‌دهد، شما هم موافق هستید؟

ما دو کاراته‌کا از بهترین‌های دنیا را در تیم ملی و در وزن ۸۴+ المپیک داریم. گنج‌زاده و پورشیب واقعاً بهترین‌های دنیا هستند که هر دو شایسته حضور در المپیک هستند اما متأسفانه طبق قانون فدراسیون جهانی کاراته تنها یک نفر سهمیه المپیک می‌گیرد، برای همین یک دیدار حساس، مهم و جذاب قرار است در تاتامی مراکش برگزار شود و یکی از این دو قهرمانان بزرگ سهمیه المپیک توکیو را به‌نام خود ثبت کند، برای همین مراکش برای ما میدان حساسی است.

چه حسی دارید حالا که کاراته از المپیک ۲۰۲۴ حذف شده قرار است شما احتمالاً برای اولین و آخرین بار در المپیک حضور داشته باشید؟

در اتفاقی که رخ داد همه ما مقصر هستیم، از فدراسیون جهانی گرفته تا فدراسیون کاراته فرانسه چون کاراته با این همه جمعیت در دنیا و طرفداری که دارد نباید از المپیک حذف می‌شد. فرانسوی‌ها همیشه میزبان مسابقات خیلی مهم کاراته در دنیا هستند اما عجیب است که چرا برای ماندگاری کاراته در المپیک ۲۰۲۴ هیچ اقدامی نکردند! فعلاً که همه کاراته‌کاهای دنیا از این موضوع ناراحت هستند و امیدواریم با پیگیری مسئولان کاراته آسیا و بقیه نهادهای مربوطه کاراته به المپیک برگردد.

حرفی مانده…

حدود یک سال است که دنیا درگیر شیوع ویروس عجیب و سرسخت کروناست، همه به نوعی درگیر این ماجرا هستند، مردم دنیا از این شرایط سخت واقعاً خسته شده‌اند، مسابقات تعطیل شده، ورزشکاران کلافه‌اند، اردوها به سختی برگزار می‌شود. طباطبایی رئیس فدراسیون در این بین به شدت تلاش می‌کند تا با بهترین شکل ممکن اردوهای تیم ملی برگزار شود. در شرایط اقتصادی حاکم در کشور واقعاً برگزاری اردوها کار خیلی سختی است اما طباطبایی اصلاً اجازه نمی‌دهد تیم ملی با مشکل روبه‌رو شود. البته به شدت مراقب است تا خدای ناکرده کسی مبتلا نشود، برای همین با دقت لازم اردوها برگزار می‌شود، من از طرف ملی‌پوشان و جامعه کاراته از تلاش‌های رئیس فدراسیون کاراته تشکر می‌کنم که واقعاً در چنین شرایطی کار جهادی می‌کند تا ما به هدف‌مان برسیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا