بر باد رفتن سرمایه‌های انسانی کاراته با بی‌توجهی به جوانان

اردوهای تیم ملی کاراته در حالی پس از ماه‌ها تعطیلی در حال برگزاری است که خبری از سرمایه‌های جوان کاراته ایران نیست

به گزارش کاراته نیوز و به نقل از خبرگزاری تسنیم، پس از قطعی شدن حضور کاراته در مسابقات المپیک ۲۰۲۰، مسیر کسب سهمیه المپیک برای کاراته کشورمان از ۳ سال پیش آغاز شد و در یک فرآیند پرفشار و سنگین تا بهمن ماه سال گذشته ادامه داشت.

مسیری که اگر یک مرحله دیگر و با برگزاری مسابقات لیگ جهانی مراکش ادامه پیدا می‌کرد، تکلیف نفرات المپیکی از طریق رنکینگ المپیک مشخص می‌شد، اما به یک باره و با حضور مهمان ناخوانده‌ای به نام ویروس کرونا، نه تنها زندگی عادی مردم دنیا مختل شد بلکه فعالیت‌های ورزشی، مسابقات کاراته و حتی المپیک ۲۰۲۰ توکیو  به حالت تعطیل یا به تعویق درآمد.

در مسیر کسب سهمیه المپیک توکیو، کادرفنی تیم ملی کشورمان و فدراسیون کاراته بدون توجه به نام‌ها و با یک سرمایه‌گذاری درست از تمامی نفراتی که حتی اندکی شانس برای کسب سهمیه المپیک را داشتند، استفاده و فرصت حضور در مسابقات لیگ‌های جهانی کاراته را برای تمام امیدهای کاراته ایران فراهم کرد.

روندی که تا سال ۹۸ نیز ادامه داشت، اما رفته رفته با  مشخص شدن وضعیت نمایندگان کشورمان در رنکینگ، با ریزش نفرات همراه شد و تنها فرصت اعزام برای نفراتی که شانس کسب سهمیه المپیک را داشتند ادامه پیدا کرد

.  با تعطیلی مسابقات لیگ جهانی کاراته وان مراکش در اسفندماه سال ۹۸ و پس از آن تعویق یک ساله مسابقات المپیک، فعالیت‌های تیم ملی کاراته نیز متناسب با شرایط ورزش دنیا به حالت تعطیل درآمد. اتفاقی که حدود ۹ ماه ادامه داشت، اما سرانجام با مشخص شدن برنامه مسابقات از سوی فدراسیون جهانی باعث استارت مجددا تمرینات تیم ملی با رعایت پروتکل‌ها بهداشتی و حضور ۴ بازیکن شد.

پس از آن مرحله دوم اردوی تیم ملی کاراته با حضور ۶ بازیکن در جزیره کیش پیگری شد و در سومین مرحله تمرینات نیز که در حال حاضر در مجموعه ورزشی انقلاب برگزار می‌شود، جمع ملی‌پوشان به ۷ نفر رسیده است.امیر مهدی‌زاده، بهمن عسگری، علی اصغر آسیابری، ذبیح‌الله پورشیب، صالح باذری، سجاد گنج‌زاده و مهدی عاشوری ۷ کاراته‌کای حاضر در اردوی تیم ملی هستند

.  با نگاهی به نفرات حاضر در اردو متوجه می‌شویم که جای بسیاری از بازیکنان جوانان و سرمایه‌های کاراته ایران که در سالیان گذشته همراه با تیم ملی در مسابقات لیگ‌های جهانی، مسابقات آسیایی و مسابقات جهانی حضور داشتند خالی است و این موضوعی‌ است که نیازمند توجه کادرفنی و مسئولان فدراسیون کاراته است.

از طرفی به دلایل شرایط و مشکلات فدراسیون، تیم‌های پایه در دوره‌های اخیر مسابقات رده‌های پایه حضور نداشتند و تداوم روند بی‌توجهی به تیم‌های پایه باعث افول کاراته کشورمان در دراز مدت خواهد شد.

نفراتی مانند علی مسکین، مجید حسن‌نیا، امیر میرزایی، سیدعلی کریمی، هامون درفشی‌پور، باربد صداقت، مهدی خدابخشی و مهدی قرایی‌زاده در سالیان گذشته با هزینه‌های میلیاردی فدراسیون کاراته به رویدادهای مختلف اعزام شدند و حالا با کوله‌باری از تجربه و فراهم کردن بستر مناسب تا سالیان سال  می‌توانند آینده تیم ملی را بیمه کنند.

نفراتی که با توجه فدراسیون و فراهم شدن بسترهای لازم می‌توانند در مراحل مختلف اردوهای تیم ملی کاراته در کنار بازیکنان باتجربه تیم ملی حضور داشته باشند و ضمن بازگشت به تمرینات حرفه‌ای، انگیزه‌های خود را نیز برای ادامه راه و افتخارآفرینی برای کاراته کشور حفظ کنند.

المپیک توکیو پایان راه کاراته ایران نیست و طبق اعلام فدراسیون جهانی، برگزاری  مسابقات قهرمانی آسیا  و مسابقات قهرمانی جهان در سال آینده فصل جدید فعالیت‌های کاراته کشورمان خواهند بود. فصلی که دیگر کاراته المپیکی نیست، اما همچنان یکی از رشته‌های پر امید ما برای موفقیت در میادین جهانی، آسیایی و بازی‌های آسیایی خواهد بود.

دو رویداد مهم قاره‌ای و جهانی که اولی پیش از المپیک توکیو و دومی با فاصله کوتاه از مسابقات المپیک در آبان ماه برگزار خواهند شد و طبیعتاً با توجه به روند موفقیت سالیان اخیر کاراته انتظارات از ملی‌پوشان و کادرفنی نیز بالا خواهد بود.

در این شرایط و حالا که امکان برگزاری مسابقات فراهم نیست، وظیفه فدراسیون کاراته ایجاد شرایطی‌ است که انگیزه‌های سرمایه‌های خود را حفظ و فرصت انجام تمرینات در کنار تیم ملی را برای آنها فراهم کند و از بی‌توجهی به سرمایه‌های کاراته ایران دوری کند.

با توجه به برگزاری اردوی تیم ملی کشتی و بوکس با تعداد نفرات بالای ۱۰ نفر، در صورت خواست فدراسیون امکان حضور این نفرات یا حداقل برخی از آنها در اردوهای آینده وجود خواهد داشت. اتفاقی که نتیجه آن بازگشت تعدادی از جوانان کاراته کشور به مسیر گذشته و آماده‌سازی برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا و جهان خواهد بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا