پدیده نوظهوری که کاراته در چین باورش کرد/میلاد میعاد!

پس از برگزاری آخرین مرحله از کاراته وان سری آ سال ۲۰۱۸ به میزبانی چین، نتایج کسب شده توسط ورزشکاران غیور ایرانی، ما را به داشتن پتانسیل والا در کاراته و پدیده نوظهور سبک وزن در این رشته تازه المپیکی شده امیدوار کرد.

رقابت های لیگ جهانی سری آ چین ۲۰۱۸ در طی سه روز برگزار شد و تعدادی از کاراته کاهای ایران با هزینه شخصی عازم این رقابتها شدند و در پایان این رقابتها در دو بخش کاتا و کومیته با کسب دو مدال طلا و یک برنز بعنوان نایب قهرمانی دست یافتند.

در این دوره از مسابقات در وزن ۸۴- کیلوگرم ذبیح اله پورشیب، کاپیتان پرافتخار تیم ملی کاراته مردان ایران بعد از یک دور استراحت، هان هسین چیو از چین تایپه، ریکیتو شیمارا از ژاپن، احمد رامادان از مصر، جینچائو چن از چین و الکساندر الیف از روسیه به دیدار نهایی راه یافت و در فینال ایگور چیخمارف از قزاقستان را مغلوب خود کرد و به نشان ارزشمند طلا دست یافت.

در وزن ۶۰- کیلوگرم نیز میعاد یاری در حضور قهرمانان به نام این وزن شگفتی ساز شد و به مدال طلا رسید.

یاری که باید او را پدیده نوظهور سبک وزن کاراته ایران نامید، پیش از رسیدن به دیدار نهایی موفق شد میلتون بویسرون از فرانسه، هوچون لی از هنگ کنگ، استفانوس ژنوس از یونان، بروس داگلاس دارنده یک طلا، یک نقره و دو برنز جهان از برزیل، کریم ابوعطا دارنده نقره امیدهای جهان از مصر، صدرالدین سایماتوف نفر سوم رنکینگ جهان و قهرمان امیدهای جهان از ازبکستان را شکست دهد.
سپس در فینال برابر آرای صمدان ترکیه ای، نفر نخست رنکینگ جهان صف آرایی کرد و با پیروزی دلچسب صاحب نشان ارزشمند طلا گردید.

همچنین امیرمهدی زاده که به پاس کسب مدال های ارزشمند خود در وزن ۶۰- کیلوگرم، لقب امیر کاراته ایران را یدک میکشد، نخستین حضور خود در وزن ۶۷- کیلوگرم مردان را، با کسب نشان ارزشمند برنز آغاز کرد.

مهدی زاده ابتدا، فرانچسکو دی اونو از ایتالیا و بوران براک از کرواسی را شکست داد اما در دور سوم برابر ونسیوس فیگوئرا نفر نخست رنکینگ وزن ۶۷- کیلوگرم و نایب قهرمان جهان مغلوب گشت و با راهیابی این حریف به دیدار پایانی، راهی جدول شانس مجدد شد.
وی در رپه شارژ موفق به شکست استفان جاکسیک نایب قهرمان اروپا ۲۰۱۸ از صربستان، مونتان سانگوات از تایلند، محمد شهریاری و علیرضا شیرصفت از ایران شد و نشان ارزشمند برنز را از آن خود کرد.

یکی از نکات مثبت این رقابتها کسب مدال طلا توسط یک پدیده نوظهور در وزن ۶۰- کیلوگرم مردان به غیر از امیر مهدیزاده بود که نگرانی به وجود آمده از بابت عدم پشتوانه سازی در این وزن را از جامعه کاراته دور کرد. چرا که ما در پیکارهای آسیایی اردن شاهد آن بودیم که کادر فنی تیم ملی در تمامی اوزان مردان در بخش کومیته انفرادی، از کاراته کاهای جوان استفاده کرد اما در وزن ۶۰- کیلوگرم امیر مهدی زاده تنها نماینده کاراته ایران بود که بدون جایگزین در ترکیب انفرادی این وزن قرار گرفت و در انتهای آن رقابت ها نتوانست به مدال دست پیدا کند.

پس از این رقابتها و حضور ثابت امیر مهدی زاده بدون داشتن رقیب اصلی در این وزن، این نگرانی ایجاد شده بود که در این وزن با توجه به نتایج به دست آمده توسط این بازیکن پرافتخار به بحران نزدیک شویم.

اکنون که شاهد نتایج و تغییرات جالب توجهی (منظور کسب نشان طلا یاری در ۶۰- کیلوگرم و تغییر وزن مهدی زاده به ۶۷- کیلوگرم مردان است) در آخرین دوره از پیکارهای لیگ جهانی سری آ بودیم، خیالمان کمی آسوده گردید که تیم کاراته ایران حداقل در بخش مردان گامی مثبت به سوی کسب سهمیه المپیک و حضور قدرتمندانه در بزرگترین رویداد جهانی برداشته است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا