موازی کاری در کاراته دختران و پسران دیده نمی شود 

فدراسیون کاراته در سال گذشته مسابقات قهرمانی کشور را در دو رده‌سنی خردسالان و نونهالان پسران برپا کرده است که در رده سنی نونهالان این مسابقات تحت عنوان انتخابی تیم ملی برگزار گردید.

به گزارش پایگاه خبری “کاراته نیوز” در سالی که گذشت مسئولین فدراسیون کاراته در تصمیمی تامل برانگیز مسابقات قهرمانی کشور در رده سنی خردسالان و نونهالان پسران را در دستور کار خود قرار دادند.

 

در این گزارش قصد پرداختن به خوب و یا بد بودن این تصمیم (برگزاری مسابقات و اردوهای نونهالان) نخواهیم داشت بلکه تنها نکاتی را دوستانه به مسئولان فدراسیون کاراته یادآور خواهیم شد.

 

هنگامی‌که بخشنامه مسابقات انتخابی تیم ملی نونهالان در سایت فدراسیون کاراته قرار گرفت، در آن به دو رده سنی اشاره شده بود اما این توضیح را قید نکرده بودند که رده سنی خردسال تنها در رقابت های قهرمانی کشور شرکت میکند و رده سنی نونهال وارد اردوهای تیم ملی می شوند. این امر خود باعث شده تا به بازیکنان خردسال که درک زیادی برای دانستن علل این تصمیم ندارن، صدمه ای وارد شود و از انگیزه ورزشکاران و حمایت خانواده آنها بکاهد‌‌. از روابط عمومی فدراسیون این انتظار را داشتیم هنگام درج خبر متذکر میشدند که قرار بر آن است رده سنی خردسال تنها در رقابت های قهرمانی کشور شرکت کند و تنها برترین های نونهالان به اردو های تیم ملی راه پیدا میکنند‌.

 

دومین نکته عدم تشکیل مسابقات و اردوهای تیم ملی این رده سنی در بخش دختران کاراته کا بوده است.

 

در سال اول تشکیل این مسابقات و اردوها زمانیکه هیچ بخشنامه ای برای بخش بانوان تعیین نشده بود، فرض را بر آن گذاشتیم که فدراسیون کاراته با تشکیل این تیم ملی قصد آزمون و خطا را داشته و بر این اساس به صورت آزمایشی هزینه ها را تنها در بخش پسران صرف کرده است. اما اکنون که در سایت فدراسیون کاراته خبری مربوط به بخشنامه ورودی انتخابی تیم ملی نونهالان قرار گرفت، مجددا شاهد آن بودیم که فدراسیون کاراته نامی از دختران کاراته کا نبرده و اصلا قصدی در اجرای این پیکارها و تشکیل اردوها برای گروه دختران در این رده سنی را ندارد.

 

در حالیکه سال گذشته تیم ملی نونهالان پسران دو مسابقات برون مرزی را تجربه کرد و ثمره آن را با کسب مدال های متعدد در انتخابی تیم ملی نوجوانان دیده است، با این وجود آیا این تضییع در حقِ بانوان نیست؟ علت این فرق گذاشتن ها چیست؟ مگر نه اینکه بارها شیرزنان کشورمان در رقابت های برون مرزی میزان توانایی فنی خود را به اثبات رساندند؟ و بارها و بارها بر سکوی افتخار تکیه زده و پرچم کشورمان را بر افراشتند؟ پس چرا اکنون فدراسیون کاراته در تصمیم خود آن ها را به دست فراموشی سپرده و تنها به فکر پشتوانه سازی در بخش مردان است؟!

 

با بیان مطالب فوق از فدراسیون کاراته درخواست داریم، حال که تصمیم بر برگزاری این نوع رقابت ها و تشکیل اردوها در این رده سنی را دارید، موازی کاری را در بین دو جنس مخالف به وجود آورده و تبعیض را بین بانوان و آقایان قرار ندهید. چرا که همه کارشناسان و خانواده کاراته بر این امر واقف هستند که علاوه بر آن‌که جمعیت کاراته بانوان از آقایان پیشی گرفته است، سن ورزش کاراته نیز به پایین ترین حد ممکن خود در سال های گذشته رسیده و اکثر ورزشکاران در سن پایین به کلاس های کاراته مراجعه میکنند و این نوع رقابت ها علاوه بر تربیت ملی پوشان در رده سنی پایین تر و کسب نتایج عالی در رده سنی بزرگسالان، در جذب ورزشکاران در باشگاه ها و افزودن به خانواده ورزش کاراته، تاثیری بیشماری خواهد داشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا