افول کاراته ایران در سرزمین آفتاب

کاراته ایران به عنوان مدعی عنوان قهرمانی، مقام سوم را در آسیا بدست آورد تا نگرانی‌هایی برای آینده این رشته بوجود بیاید.

به گزارش پایگاه خبری کاراته نیوز و به نقل از خبرنگار ورزشی ایسنا، ملی‌پوشان کاراته ایران در حالی با عنوان سومی از رقابتهای قهرمانی آسیا به ایران بازمی‌گردند که در دوره گذشته این رقابت‌ها مقام قهرمانی را بدست آورده بودند.

کاراته ایران که در آستانه رقابت‌های آسیایی ۲۰۱۵ با انواع حاشیه‌ها روبرو بود سرانجام با کاروانی ۲۵ نفره راهی یوکوهامای ژاپن شد.

از همان ابتدا مشخص بود که کاراته‌کاهای ایران در سرزمین سامورایی‌ها کار بسیار دشواری برای تکرار عنوان قهرمانی دارند و در نهایت هم ایران عنوان قهرمانی دوره دوازدهم را با سومی دوره سیزدهم عوض کرد.

ملی‌پوشان کاراته ایران در دوره پیشین این رقابت‌ها در سال ۲۰۱۳ که در امارات برگزار شد، با ۱۶ مدال (۷ طلا، ۴ نقره، ۵ برنز) برای دومین بار با اقتدار بر سکوی نخست آسیا ایستاده بودند. پیش از رقابت‌های سال ۲۰۱۳، ایران تنها یک بار آن هم در سال ۱۹۹۹ در سنگاپور به عنوان قهرمانی رسیده بود.

البته ژاپنی‌ها از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی گسترده‌ای را برای رسیدن به عنوان قهرمانی آغاز کرده بودند و در نهایت هم با اقتدار توانستند مقام نخست رقابت‌های قهرمانی آسیا را کسب کنند.

اما نکته قابل تامل در این میان نایب قهرمانی قزاقستان است. اینکه قزاقستان چطور بالاتر از کاراته ایران در آسیا قرار گرفته سوالی است که باید از مسئولان کاراته ایران پرسید. قزاق‌ها در دوره گذشته این رقابت‌ها با یک طلا، دو نقره و دو برنز عنوان چهارمی را بدست آورده بودند اما حالا بالاتر از ایران به عنوان نایب قهرمانی در آسیا دست یافته‌اند.

البته از دست رقتن کرسی کاراته ایران در آسیا هم یکی دیگر از اتفاقات ناخوشایند این دوره بود. ازدست رفتن کرسی ایران در هیات رییسه کنفدراسیون کاراته آسیا قطعا در آینده‌ای نه چندان دور می‌تواند به ضرر کاراته ایران تمام شود.

علیرضا سمندر رییس کنونی فدراسیون کاراته ایران خود را برای حضور در هیات رییسه کنفدراسیون کاراته آسیا نامزد کرد و در نهایت نتواست به آرای کافی دست پیدا کند و دست ایران از کرسی آسیایی خالی ماند.

سمندر که خود را برای عضویت در هیات رییسه کنفدراسیون کاراته آسیا نامزد کرده بود تلاش می‌کرد تا به عنوان یکی از دو نماینده غرب آسیا به عضویت هیات رییسه این کنفدراسیون درآید. نمایندگان کشورهای امارات، کویت و اردن به همراه ایران چهار نفری بودند که تلاش می‌کردند تا یکی از دو نماینده غرب آسیا در کنفدراسیون کاراته آسیا باشند.

نکته قابل توجه اجازه ندادن به احمد پناهی رییس سابق فدراسیون کاراته ایران برای نامزدی مجدد بود، در حالی که پناهی تا پیش از این عضو هیات رییسه کاراته آسیا بود و ایران می‌توانست با دو نامزد در انتخابات کنفدراسیون کاراته آسیا حضور پیدا کند، اما در اتفاقی قابل تامل ایران تنها با یک نامزد در این انتخابات حضور پیدا کرد.

روزگذشته (یکشنبه) نصرالله سجادی معاون وزیر ورزش و جوانان هم در اظهار نظری صریح گفته بود که فدراسیون کاراته باید پاسخگوی کرسی از دست رفته ایران در آسیا باشد.

حال باید دید کاراته ایران پس از سومی در رقابت‌های قهرمانی آسیا و از دست دادن عنوان قهرمانی،‌ در رقابت‌های قهرمانی جهان چه نتیجه‌ای کسب می‌کند.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که ایران کمتر از یک سال پیش در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون با ارائه یک نمایش قدرتمند و با کسب ۳ مدال طلا و دو برنز به عنوان نایب قهرمانی رسیده بود.

امید است تا هرچه زودتر به وضعیت کاراته ایران رسیدگی شود تا شاهد آنچه که در جودوی ایران رخ داده، نباشیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا