هروی: امیدوارم عادت نتایج خوب در هانگژو تکرار شود

کاراته ایران یکی از آخرین رشته‌هایی است که در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو به میدان خواهد رفت و همانند دوره‌های گذشته موفقیت این رشته تاثیر بسیار زیادی در جایگاه کاروان ورزشی کشورمان خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ستارگان کاراته و به نقل از فرهیختگان؛ کاراته ایران یکی از آخرین رشته‌هایی است که در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو به میدان خواهد رفت و همانند دوره‌های گذشته موفقیت این رشته تاثیر بسیار زیادی در جایگاه کاروان ورزشی کشورمان خواهد داشت. از طرفی شرایط تیم ملی کاراته در سالیان اخیر به‌گونه‌ای بوده است که فرصت حضور چندانی در رویدادهای تدارکاتی نداشته است و همین موضوع نیز تاثیر خود را روی عملکرد ملی‌پوشان در قهرمانی آسیا دو دوره اخیر نشان داده است. تیم ملی کاراته حالا و پس از حدود یک ماه از حضور در قهرمانی آسیا با ترکیب امیر مهدی‌زاده، بهمن عسگری، سجاد گنج‌زاده و مهدی خدابخشی در بازی‌های آسیایی حاضر خواهند شد. تیم باتجربه‌ای که نفرات آن روی هم سابقه کسب چهار مدال طلا، دو نقره و یک برنز جهان و سه مدال طلا و یک مدال نقره بازی‌های آسیایی را دارد. موضوعی که باعث خواهد شد با توجه به تجربه و توانایی ملی‌پوشان کاراته همانند دوره‌های گذشته توقع از کاراته ایران بالا باشد. شهرام هروی، سرمربی تیم ملی کاراته در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با آگاهی از توقعات از رشته کاراته برای تلاش برای کسب بهترین نتیجه و کمک به کاروان ورزشی کشورمان صحبت کرد که در ادامه می‌خوانید.

تیم ملی کاراته اواخر هفته جاری به بازی‌های آسیایی اعزام خواهد شد. شرایط ملی‌پوشان را برای حضور در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ چگونه می‌بینید؟

خدا را شکر بچه‌ها شرایط آرمانی دارند. بعد از برگزاری انتخابی اول در اردیبهشت ماه خیلی به جدیت برنامه‌های خود را پیگیری و دو مرحله انتخابی برگزار کردیم. بعد از آن در مسابقات قهرمانی آسیا مالزی حضور پیدا کردیم و در بازگشت نیز بچه‌ها به یک مسابقه بین‌المللی در سوئیس اعزام شدند تا شرایط فنی آنها را ارزیابی داشته باشیم. در حال حاضر نفرات اعزامی به هانگژو در شرایط خوبی قرار گرفته‌اند و ان‌شاءالله ۱۳ تا ۱۵ مهرماه در شرایط آرمانی از نظر روحی، روانی و جسمانی باشند و تمام هم و غم ما این است روز مسابقه روز نفرات ما باشد و بتوانند برای کشورمان افتخارآفرینی کنند.

بعد از حضور تیم ملی در قهرمانی آسیا تنها فرصت حضور ملی‌پوشان در مسابقات سوئیس مهیا شد. به نظر شما تعداد حضور ملی‌پوشان در رویدادهای تدارکاتی کم نبود؟

حضور در مسابقات بین‌المللی و تدارکاتی یکی از مهم‌ترین فاکتورها در موفقیت یک تیم است و می‌تواند در پیشبرد اهداف یک تیم خیلی کمک کند و مسیر را برای رسیدن به هدف کوتاه‌تر کند. در هر صورت ما از این تنها فرصت توانستیم استفاده کنیم و در حال حاضر نیز به دنبال این نیستیم که در چه مسابقات‌ تدارکاتی شرکت و در چه مسابقاتی شرکت نکردیم. ما به دنبال این هستیم در هانگژو بهترین عملکرد خود را نشان بدهیم. ملی‌پوشان تیم ملی باتجربه هستند و از نظر فنی و بدنی شرایط خوبی دارند و باید این مسائل با هم تلفیق و برخی از کمبودها را پوشش بدهد.

از ترکیب تیم چهار‌نفره اعزامی، امیر مهدی‌زاده، مدال طلا و نقره بازی‌های آسیایی و سجاد گنج‌زاده و بهمن عسگری مدال طلای این مسابقات را دارند و تنها مهدی خدابخشی برای اولین بار در این رویداد شرکت خواهد کرد. آشنایی ملی‌پوشان به جو مسابقات چقدر از لحاظ روانی برای موفقیت به ما کمک خواهد کرد؟

بازی‌های آسیایی به دلیل اینکه کانون توجه مردم و مسئولان کشور است از شرایط خاص خود برخوردار است. ما با حضور در مسابقات جهانی و قهرمانی آسیا تا این حد در کانون توجه قرار نمی‌گیریم، اما بازی‌های المپیک و آسیایی شرایط خاصی دارد و همه روی آن توجه ویژه‌ای دارند. روز مسابقه شما وقتی از دهکده مسابقات خارج شوید همه می‌پرسند چه اتفاقی خواهد افتاد و نتیجه چه خواهد شد و در بازگشت نیز همه منتظر نتیجه هستند. کل کشور درگیر بازی‌های اخبار بازی‌های آسیایی و المپیک می‌شوند. بازیکنانی که این تجربه را داشته باشند راحت‌تر با شرایط کنار خواهند آمد، اما ما بازیکنانی داشتیم که در اولین حضور نیز موفق بودند. مسلما تجربه حضور در بازی‌های آسیایی به مهدی‌زاده، عسگری و گنج‌زاده کمک خواهد کرد، اما مهدی خدابخشی نیز بازیکن بی‌تجربه‌ای نیست و از سال ۹۴ در تیم ملی حضور دارد و ان‌شاءالله او نیز اعزام خواهد شد تا بهترین مدال را کسب کند.

مدال‌های طلای کاراته در دوره‌های اخیر تاثیر بسیار زیادی در بهبود جایگاه کاروان کشورمان داشته است. این توقعات آیا کار را برای شما سخت نمی‌کند؟

توقع وقتی ایجاد می‌شود این خوشحالی را دارد که توانایی شما مورد حساب قرار گرفته است. وقتی از شما توقع دارند یعنی توانایی شما را قبول دارند. باعث خوشحالی است که از کاراته ایران توقع وجود دارد و کاراته نیز همیشه در بازی‌های آسیایی یکی از رشته‌های پرافتخار است. البته در کنار توقع باید توجه باشد و این دو مکمل هم هستند. این دوره که گذشت، اما امیدوارم در دوره‌های آینده اتفاقات خوبی بیفتد و تیم کاراته از همه نظر با بهترین شرایط در مسابقات شرکت کند. در حال حاضر همه چیز گذشته است و فقط فکر و ذکرم نتیجه خوب است و امیدوارم عادت نتایج خوب توسط کاراته نیز این بار تکرار شود.

در دوره گذشته تیم ملی با هدایت شما از چهار فرصت مدال‌آوری موفق به کسب دو مدال طلا، یک نقره و یک برنز شد و این در حالی است که اگر ناداوری صورت نگرفته بود توانایی خوشرنگ‌شدن مدال مهدی‌زاده و پورشیب نیز وجود داشت. چقدر امیدوار هستید نتایج دوره گذشته تکرار شود؟

مسلما به تکرار نتایج دوره گذشته امیدوار هستیم و می‌خواهیم با توجه به پتانسیل و ویژگی تیم پرقدرت ظاهر شویم. طلا در بازی‌های آسیایی رنگ و بوی دیگری دارد و بیشتر جلوه می‌کند. امیدوارم بتوانیم چهار مدال کسب کنیم و بیشتر آن نیز مدال طلا باشد.

ناداوری همواره یکی از مشکلات و دغدغه‌های کاراته ما بوده است و در برخی موارد برای توزیع مدال بین برخی کشورها حق ورزشکاران ما خورده شده است. در این خصوص تمهیداتی اندیشیده‌اید؟

ذهنیت ما اگر روی داوری و این مباحث باشد حتما در عملکردمان تاثیر منفی خواهد گذاشت. ورزشکار وظیفه دارد خوب مبارزه کند و اول باید این وظیفه را انجام بدهد تا اگر اتفاقی افتاد همه دیده باشند و قضاوت کنند.

حضور در هانگژو چهارمین تجربه شما به‌عنوان سرمربی و مربی در این مسابقات است. در این خصوص صحبت می‌کنید؟

وقتی آدم تشنه موفقیت باشد هیچ چیزی عادی نخواهد شد و در حال حاضر نیز همان ‌انگیزه اولین حضور در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگژو را دارم و امیدوارم اتفاقات خوبی نیز بیفتد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا