ایران روی تاتامی، سکوی المپیک می‌طلبد

کاراته ایران اگرچه در بخش تیمی رتبه‌ای بهتر از سومی در آسیا به دست نیاورد، اما کسب مدال‌های رنگارنگ این نوید را می‌دهد تا در بازی‌های آسیایی هانگژو و درنهایت المپیک پاریس شاهد افتخارآفرینی ورزشکاران این رشته برای ایران باشیم. موضوعی که از المپیک توکیو شروع شد و حالا انتظارها برای تکرار و پیشرفت آن در المپیک پاریس ادامه دارد.

به گزارش کاراته نیوز  و به نقل از روزنامه شهروند؛ بعضی از رشته‌های ورزشی از دیرباز در فرهنگ کشور ایران به‌عنوان یک ورزش مدال‌آور و افتخارآفرین در ذهن ایرانیان باقی مانده‌اند. رشته‌هایی مثل کشتی، وزنه‌برداری و… که همواره در اکثر رقابت‌ها خوش درخشیده‌اند و به واسطه داشتن استعدادهای فراوان همیشه به مدال‌آوری آنها در تورنمنت‌های مهم بین‌المللی دل‌ بسته‌ایم. حالا باید کاراته را هم به جمع ورزش‌های پرطرفدار و مدال‌آور اضافه کنیم.

ورزش رزمی ایران که طرفداران زیادی در داخل کشور دارد، چند سالی است بعد از ورود به المپیک با جدیت بیشتری در ایران دنبال می‌شود و نتایجی که کاراته‌کاهای ایرانی در مسابقات مختلف کسب می‌کنند، این امر را به‌خوبی نشان می‌دهد.

اخیرا در مسابقات کاراته قهرمانی آسیا نیز یکبار دیگر شاهد افتخارآفرینی ورزشکاران ایرانی بودیم، اتفاقی که باعث شد تیم‌ملی کاراته ایران روی سکوی قاره کهن هم برود و نوید روزهای خوبی را برای این رشته رزمی بدهد.

موفقیت‌های فردی در دو روز اول مسابقات

نوزدهمین دوره رقابت‌های کاراته قهرمانی آسیا طی سه روز در کشور مالزی برگزار شد و نمایندگان ایران توانستند در این مدت مدال‌های خوش‌ر‌نگی را از آن خود کنند. دو روز اول مسابقات به برگزاری رقابت‌های انفرادی اختصاص داشت که دو مدال طلا، یک نقره و ۶ برنز حاصل کار کاراته‌کاهای ایرانی بود. در این رقابت‌ها بهنام دهقان‌زاده و آتوسا گلشادنژاد به مدال طلا دست یافتند، بهمن عسگری مدال نقره را به دست آورد و فاطمه صادقی، ابوالفضل شهرجردی، امیر مهدی‌زاده، سارا بهمن‌یار، فاطمه سعادتی و سجاد گنج‌زاده مدال برنز رقابت‌ها را بر گردن آویختند. این در حالی بود که پوریا اقدسی، ذبیح‌الله پورشیب و مبینا حیدری با شکست مقابل حریفان از دور رقابت‌ها کنار رفتند.

در بخش تیمی هم موفق بودیم

روز پایانی مسابقات(یکشنبه) با برگزاری رقابت‌های تیمی همراه بود. در سبک کومیته، تیم ایران در فینال بازی‌ها قزاقستان را با اقتدار و با نتیجه ٣ بر صفر شکست داد تا برای نهمین بار قهرمان کومیته تیمی قاره کهن شود. ابتدا صالح اباذری با نتیجه ٢ بر یک از سد حریف گذشت، اما در دیدار دوم مهدی خدابخشی مقابل حریف به تساوی صفر- صفر رسید. در مبارزه سوم محمود نعمتی در دیداری نزدیک با نتیجه ٣ بر ٢ از سد حریف عبور کرد تا با برتری مقتدرانه ٨ بر صفر مهدی عاشوری تیم کشورمان به مقام قهرمانی آسیا دست پیدا کند. کومیته تیمی کشورمان در تاریخ مسابقات قهرمانی آسیا ٩ مدال طلا، ۶ مدال نقره و چهار مدال برنز کسب کرده است.

در کومیته زنان هم تیم ایران به فینال رقابت‌ها راه پیدا کرد، اما در این مسابقه با نتیجه ٢ بر صفر مغلوب ویتنام شد و مدال نقره را از آن خود کرد. در این دیدار ابتدا آتوسا گلشادنژاد با نتیجه ٣ بر صفر مغلوب حریف شد و در ادامه لیلا برجعلی با نتیجه ٨ بر یک مبارزه را به حریف واگذار کرد تا تیم کشورمان برای اولین‌بار به مدال نقره آسیا دست پیدا کند. پیش از این، کومیته تیمی بانوان کشورمان در سال‌های ٢٠١٣، ٢٠١٧ و ٢٠١٩ به مدال طلا رسیده بود و در سال‌های ٢٠١١ و ٢٠١٢ نیز نشان برنز آسیا را کسبکرده بود. هدایت تیم کاراته بانوان ایران در این مسابقات برعهده فرحناز ارباب به عنوان سرمربی و پگاه زنگنه به عنوان مربی بود.

همچنین تیم کاتای مردان ایران نیز با رسیدن به بازی رده‌بندی و برد مقابل ویتنام عنوان سومی و مدال برنز مسابقات را از آن خود کرد.

رکورد ویژه برای آقای سرمربی

کومیته تیمی مردان ایران در شرایطی به عنوان قهرمانی آسیا رسید که سرمربیگری آن را سیدشهرام هروی، مرد پرافتخار کاراته، برعهده داشت. ایران با هدایت هروی در سال‌های ٢٠١٧، ٢٠١٨ و ٢٠١٩ ابتدا موفق به هت‌تریک قهرمانی در قاره آسیا شد. در سال ٢٠٢١ نیز تیم کشورمان با شکست مقابل قزاقستان در دیدار نهایی به عنوان نایب قهرمانی رسید و مجددا در دو سال گذشته با برتری مقابل تمامی رقبای خود به عنوان قهرمانی دست یافت. نکته جالب این است که در سه قهرمانی از چهار عنوان قهرمانی دیگر کومیته تیمی کاراته کشورمان سیدشهرام هروی، دستیار علیرضا سلیمانی، محمد بهرامی و مسعود رهنما بود. دیگر قهرمانی کومیته تیمی کشورمان نیز با هدایت غلامرضا دباغیان در سال ١٩٩٣ کسب شد. همچنین کومیته تیمی کاراته کشورمان در سال‌های ٢٠١۴، ٢٠١۶ و ٢٠١٨ با هدایت هروی موفق به هت‌تریک قهرمانی در مسابقات جهانی شد و در سال ٢٠٢١ نیز تنها به دلیل حضورنداشتن در مسابقات جهانی امارات از رفتن روی سکوهای قهرمانی بازماند.

سومی قاره کهن با ١٢ مدال رنگارنگ

در مجموع سه روز مسابقات کاراته قهرمانی آسیا، تیم اعزامی ایران موفق شد ١٢ مدال رنگارنگ به دست بیاورد. نمایندگان کشورمان بعد از موفقیت‌های ادامه‌دار در بخش انفرادی، موفق به کسب یک مدال طلا در کومیته تیمی آقایان، یک مدال نقره در کومیته تیمی بانوان و یک مدال برنز در کاتای تیمی آقایان شدند. در پایان این مسابقات، تیم قزاقستان با کسب سه مدال طلا، چهار نقره و چهار برنز برای اولین‌بار قهرمان آسیا شد. ژاپن با سه مدال طلا، سه نقره و دو برنز به مقام دوم رسید و تیم‌ملی کاراته ایران با کسب سه مدال طلا، دو نقره و هفت برنز در حالی که در تعداد مدال طلا با دو تیم قزاقستان و ژاپن برابر بود و در تعداد مدال برنز نیز از این تیم‌ها برتر بود، تنها به خاطر یک مدال نقره کمتر در جایگاه سوم ایستاد.

اردن با دو مدال طلا، یک نقره و سه برنز، هنگ‌کنگ با دو مدال طلا و یک برنز، ویتنام با یک مدال طلا، دو نقره و یک برنز، چین‌تایپه با یک طلا و سه برنز، اندونزی با یک یک مدال طلا و دو برنز و عربستان سعودی با یک مدال طلا و یک برنز به ترتیب در جایگاه‌های چهارم تا دهم ایستادند. در ١٩ دوره برگزاری مسابقات کاراته قهرمانی آسیا، ایران یک دوره  در سال ٢٠١٢ به عنوان قهرمانی دست یافت، ١١ دوره در سکوی دوم ایستاد و سه دوره در جایگاه سوم قرار گرفت و در سه دوره نیز چهارم شده است.

کاراته ایران راه تکواندو و کشتی را می‌رود

المپیک پاریس، میدانی برای افتخار

چند ماه مانده به شروع رقابت‌های المپیک توکیو بود که کمیته بین‌المللی المپیک رأی به اضافه‌شدن کاراته به رشته‌های المپیکی داد و تحقق چنین آن یکی از اخبار مسرت‌بخش برای ورزش‌دوستان ایرانی بود. کاراته ایران همواره به‌واسطه استعدادهای درخشان در میادین بین‌المللی حرف‌های زیادی برای گفتن داشت و حضور این رشته ورزشی در المپیک اتفاق ویژه‌ای محسوب می‌شد.

درنهایت تیم کاراته ایران در المپیک توکیو با سه نماینده حضور یافت که دو نفر از آنها زن بودند. سارا بهمنیار که حالا با تجربه بیشتر، مدال طلای آسیا را کسب کرده، یکی از نمایندگان ایران بود. حمیده عباسعلی دیگر کاراته‌کای ایران محسوب می‌شد و سجاد گنج‌زاده، نماینده مردان کاراته بود. درنهایت گنج‌زاده توانست با برتری مقابل رقبا به مدال طلای المپیک در روز پایانی مسابقات برسد و یک افتخار شیرین را برای ایران به دست بیارود.

حالا با تجاربی که کاراته ایران در سال‌های گذشته به دست آورده، عنوان سومی آسیا ما را به آینده بسیار امیدوارتر می‌کند. تیمی که شهرام هروی در بخش مردان از المپیک قبلی هدایتش را برعهده داشته، حالا قبل از هر میدان دیگری بازی‌های آسیایی هانگژو را در پیش دارد و همین مسئله امید به مدال‌آوری را افزایش می‌دهد. بعد از آن مسابقات کسب سهمیه المپیک در راه است و با مسیری که کاراته‌کاهای ایران در پیش گرفته‌اند، پیش‌بینی می‌شود در اوزان متعددی این سهمیه حاصل شود.

در بخش زنان هم مسابقات قهرمانی آسیا نشان داد شاگردان فرحناز ارباب حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. فراموش نکنیم هر دو مدال طلای انفرادی کاراته ایران در قاره کهن توسط دو ورزشکار زن حاصل شد و بی‌شک ادامه مسیر کنونی موفقیت‌های بیشتری را نیز به ارمغان می‌آورد.

مسابقات قهرمانی آسیا بسیاری از علاقه‌مندان به کاراته را امیدوارتر از قبل کرده است. رشته محبوب رزمی بی‌شک در ماه‌های آینده باید از مسیر پرپیچ‌وخمی بگذرد و اگر بدشانسی و اتفاق‌های بیرونی تاثیرگذار نباشد، می‌توان حتی به کسب مدال و رفتن روی سکوی المپیک در رقابت‌های ٢٠٢۴ پاریس امیدوار بود. اتفاقی که کاراته ایران را در جهان سربلندتر از قبل خواهد کرد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا