پرواز شاهین بر فراز سهند/ تبریز قطب کاتای کشور

احد شاهین از مربیان موفق کشور در سال ۱۴۰۱ بود که تمامی شاگردانش ملی پوش بوده و در مسابقات لیگ جهانی مدال کسب کردند.

به گزارش کاراته نیوز و به نقل از خبرگزاری فارس احد شاهین مربی کاراته آذربایجان‌شرقی در بخش کاتا یکی از موفق‌ترین مربیان کشور بود که در اسفند ماه سال گذشته در مسابقات لیگ جهانی ترکیه تیم تحت هدایتش موفق به کسب مدال برنز شد.

تیم ملی کاتای ایران با هدایت احد شاهین و با حضور سهند اسلامی، مهدی حق نظری و صدرا شیدزی به مقام سوم لیگ جهانی در ترکیه دست یافت.

بدون شک در این موفقیت، احد شاهین مربی امروز و قهرمان دیروز کاراته آذربایجان‌شرقی نقش اول را داشته و زحمات زیادی را برای رسیدن به این عنوان ارزشمند متحمل شد.

احد شاهین از سال ۷۹ تا ۸۶ عضو تیم ملی کاتای کشور بود و از سال ۸۶ تا ۸۹ سرمربی تیم ملی قطر بوده است.

از سال ۹۰ تا ۹۶ عضو تیم ملی، از سال ۹۸ تا ۱۴۰۱ دبیر شورای فنی کاتای ایران و مربی تیم ملی بود.

هفت مدال لیگ جهانی، ۳ مدال آسیایی(طلا نقره برنز)، اولین طلای مدال ایران در آسیا و مدال برنز بازی‌های کشورهای اسلامی تنها بخشی از افتخارات ورزشکاری است که از تحصیل هم عقب نمانده و تا مقطع دکترای تحصیل کرده است.

مهمان امروز گفت‌وگوی عیدانه خبرگزاری فارس احد شاهین مربی تیم ملی کاراته در بخش کاتا است:

اولین عیدی که گرفتید کی بود و از چه کسی گرفتید؟

اواخر دهه ۶۰ و در دوران کودکی از مادرم یک اسکناس ۱۰ تومنی گرفتم که الان فکر می‌کنم چون از دستان مادرم این عیدی را گرفتم، ارزشمندترین هدیه و عیدی برایم به حساب می‌آید.

نوروز چه معنایی برایتان دارد و چه خاطراتی از نوروز دارید؟

هر موقع نزدیک نوروز می‌شود شور و حال  دوران کودکی برایم یادآوری شده که بدون هیچ دلیلی شاد بودیم که بهترین لحظات در ذهنمان ماندگار شده است؛ یادآوری این خاطرات به یادمان می‌آورد که بدون دلیل هم می‌توان شاد بود.

خاطره نوروزی دارید که به ورزش مرتبط باشد؟

سالیان سال هست که نوروز من در تمرینات ورزشی و آماده شدن برای مسابقات سپری شده است.  در بعضی مواقع هم سال تحویل در تمرین بودیم که به نظرم از بهترین خاطرات دوران زندگی‌ام بود که بهترین لحظاتم یعنی عید را برای هدفم تلاش می‌کردم.

 اولین کسی که عید را تبریک می‌گویید، چه کسی است؟

با اولین کسی که تماس می‌گیرم و عید را تبریک می‌گویم مربی ام استاد نیکوخصلت هستند.

چقدر طرفدار سنت‌های دیرینه دید و بازید و ایام نوروز هستید؟

سنت‌ها نشانگر تاریخ هستند و حفظ آیین و سنت‌های دیرینه که تاریخ اجداد ما را نشان می‌دهند، لذت‌بخش و شیرین است و به نظر من به بهترین شکل باید این سنت‌ها اجرا شوند.

 برای تعطیلات عید غالبا چه برنامه‌هایی دارید؟

همانطور که قبلا اشاره کردم، در دوران قهرمانی‌ام بیشترین روزهای عید های نوروز در تمرینات سپری می‌شد ولی از وقتی به مربیگری پرداختم سعی می‌کنم بیشتر این اوقات را با خانواده باشم.

در ‌ خانه تکانی و کارهای پیش از عید همکاری می‌کنید؟

در دوران قهرمانی خیلی نمی‌توانستم در کارهای خانه تکانی کمکی انجام داده باشم ولی الان بیشتر سعی می‌کنم که کمک کنم.‌

موافق برگزاری مسابقات در تعطیلات عید هستید؟

مسابقات ورزشی در ایام تعطیل برای خانواده‌های ورزش دوست بخاطر دور هم بودن و تماشای لذت‌بخش مسابقات ورزشی می‌تواند جذاب باشد.

آرزوی نوروزی‌تان برای سال جدید برای هموطنان‌مان را در یک جمله بفرمایید

سالی  بدون غم و غصه برای هموطنان عزیز دارم.

و  اما لیگ جهانی ترکیه، ترکیب تیم شرکت‌کننده در مسابقات لیگ جهانی ترکیه، سهند اسلامی، مهدی حق نظری و صدرا شیدزی با مربیگری احد شاهین بود.

کمی هم به روزهای قبل از نوروز برگردیم در مسابقات جهانی شما و شاگردان‌تان گل کاشتید.

مسابقات لیگ وان همان مسابقات لیگ جهانی ترکیه که با بیش از هزار شرکت‌کننده و به میزبانی کشور ترکیه برگزار شد و ما در کاتای تیمی به جمع ۴ تیم نهایی راه یافته و در دیدار رده‌بندی با پیروزی بر میزبان به مقام سوم مسابقات رسیدیم.

در مورد موفقیت تیم باید بگویم دو سال است که ترکیب این تیم را حفظ کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم در مسابقات آسیایی و بازی‌های آسیایی نیز موفق به کسب مدال شویم.

اینکه تیمی در رده ملی همگی نفرات و مربیانش از استان آذربایجان‌شرقی باشد جذاب و جالب توجه است، در این مورد بفرمایید که چطور این مهم ممکن شده است؟

نتایج ورزش استان به قدری عقب رفته که نتایج مسابقات به نفرات و مربیان متکی شده است و بدون تعارف بگویم در تمامی رشته‌ها پسرفت داشتیم  و اگر در کاتا حرفی برای گفتن داریم به دلیل عقبه این رشته است. البته با آمدن آقای ستوده‌نژاد بارقه های امید در ورزش استان دمیده شده و من برای اولین بار در معارفه مدیر کلی حضور یافته و حضور وی را برای ورزش استان مبارک می‌دانم.

به گذشته و سابقه کاتا اشاره کردید

از اواخر دهه ۶۰ تا به امروز در تیم ملی، ورزشکار داشتیم و امروز نسل چهارم کاراته‌کاران تبریزی در تیم ملی هستند.

ظاهرا سال ۱۴۰۲ سالی شلوغی برای کاراته کشور و شما خواهد بود.

بله، مسابقات متعدد جهانی و آسیایی را پیش رو داریم. مسابقات جهانی در مجارستان، مسابقات آسیایی در اواخر تیر ماه در مالزی و بازی‌های آسیایی در اواخر شهریور در چین  و ان‌شاءالله امیدوارم همه آنها پرچم ایران را در این مسابقات به احتزار درآوردیم.

بدون شک، احد شاهین جزو نسل طلایی کاراته ایران در آسیاست، در این مورد چه صحبتی دارید؟

اولین مدال طلای آسیایی با کاتاکاران تبریزی به دست آمده که خود من در تیم بودم و امیدوارم این موفقیت در مسابقات جهانی توسط نسل جدید تکرار شود. برای رسیدن به این موفقیت یک همت و تلاش جمعی لازم است از استاندار و نمایندگان مجلس گرفته تا وزارت ورزش و فدراسیون کاراته و هیات استانی باید همکاری کنند تا با حمایت از ورزشکاران مقدمات موفقیت در مسابقات آسیایی و بین‌المللی فراهم شود.

الگوی ورزشی‌تان در کاراته چه کسی بوده است؟

معتقدم باید الگوپروری از استان صورت گیرد و نیازی به الگوی خارجی نیست. من خودم الگوی ورزشی‌ام دکتر نیکوخصلت بود و از زندگی تا دانشگاه از وی الگو‌برداری کردم.

رقبای اصلی کاتای ایران چه کشورهایی هستند؟

ترکیه، ژاپن، مصر، ایتالیا و  اندونزی از رقببیان اصلی هستند. فاصله اندکی با این مدعیان داریم، اما امکانات ما با این کشورها قابل قیاس نیست.

درست است بگوییم تبریز قطب کاتا کشور است؟

بله، اولین مدال کاتا در مسابقات بین‌المللی را تبریزی‌ها برای کشور کسب کرده اند و بیش از ۵۰ درصد از مدال‌ها را ورزشکاران آذربایجان‌شرقی کسب نموده‌اند. اولین مدال بازی‌های آسیایی در کاراته توسط استاد نکوفر کسب شده است، اما در کل حمایت‌های لازم و کافی از کاراته صورت نگرفته  و امیدواریم آقای ستوده‌نژاد و آقای نوایی از کاتا حمایت کنند و امید به این رشته پر مدال استان را زنده کنند.

قبلا به شما پیشنهاد تابعیت کشور دیگری داده بودند؟

پیشنهاد دادند که تبعیت قطری گرفته و به عنوان ورزشکار و مربی برای قطر فعالیت کنم اما هیچ وقت زیر پرچم کشور دیگری نمی‌روم با اینکه امکانات فوق العاده‌ای فراهم شده بودند. به وطنم عرق دارم، لذا پرچم کشورم را با هیچ چیز عوض نمی کنم.

و حرف پایانی؟

همیشه خودمان را در سکو فرض می‌کنیم اما نباید فراموش کنیم کاتا سخت‌ترین رشته است یک اشتباه، امتیاز منفی به دنبال خواهد داشت که قابل جبران نیست.

انتظار داریم رسانه‌ها به رشته کاراته و کاتا بیشتر توجه کنند، چرا که رسانه می‌تواند مسؤولان را وادار کند تا به ورزشکاران توجه شود.

الان من و شاگردانم در با تیم بیمه تعاون در صدر سوپرلیگ کشور هستیم، چرا در تبریز و آذربایجان‌شرقی که مهد کاتا است، امکان تشکیل تیمی نیست و درخواست آخرم تاسیس کمپ کاتا در حد بین‌المللی است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا