ورزش ایران در سال ۱۴۰۱| کاراته؛ انتخابات جنجالی، شوک آینده‌سازان، ستاره‌های پیر و پشتوانه‌ای که نیست

سال ۱۴۰۱ با ناکامی در مسابقات رده‌های سنی همراه بود و زنگ خطر برای این رشته به صدا درآمد.

به گزارش کاراته نیوز و به نقل از طرفداری، دوازدهمین دوره مسابقات کاراته قهرمانی جهان در رده‌های سنی نوجوانان، جوانان و زیر ۲۱ سال دختران و پسران با حضور بیش از هزار و ۸۰۰ ورزشکار از ۱۰۴ کشور جهان، چهارم تا هشتم آبان ۱۴۰۱ در ترکیه برگزار شد. کاروان ایران با حدود ۶۰ ورزشکار، مربی و داور و با نام «عزت، اتحاد، افتخار» راهی ترکیه شد اما این جمع پرشمار با کسب تنها یک مدال به تهران بازگشت.

این مسابقات به دلیل شیوع ویروس کرونا در دنیا با دو سال وقفه روبرو بود. آخرین دوره مسابقات جهانی رده‌های سنی کاراته به سال ۲۰۱۹ در شیلی برمی‌گشت، به همین دلیل فدراسیون جهانی کاراته تصمیم گرفت رقابت‌های سال ۲۰۲۲ را تجمیع کرده و مسابقات هر سه رده سنی را در قالب یک تورنمنت برگزار کند. ایران در سه رده سنی و دو بخش دختران و پسران به قونیه رفت و ۶ تیم اعزامی فقط یک مدال دشت کردند. علیرضا حیدری در وزن ۷۵- کیلوگرم رده سنی زیر ۲۱ سال تنها مدال‌آور کاروان ایران بود که توانست به طلا دست پیدا کند.

البته ایران در بخش بزرگسالان نمایش بسیار خوبی در سال‌های اخیر داشته و با درخشش ستاره‌هایی چون ذبیح‌الله پورشیب، سجاد گنج‌زاده، امیر مهدی‌زاده، بهمن عسگری و حمیده عباسعلی، مدال‌های رنگارنگ انفرادی و تیمی را کسب کرده است. کاراته ایران سال گذشته در مسابقات جهانی غیبت داشت اما در سه دوره قبلی قهرمان بلامنازع دنیا بود. کاروان اعزامی ایران به «لینز» اتریش در سال ۲۰۱۶ موفق شد ژاپن، مهد و خاستگاه کاراته را در فینال شکست دهد و به مقام قهرمانی دست پیدا کند. سید حسن طباطبایی رییس فدراسیون کاراته به ناکامی در ترکیه اعتراف کرد ولی تاکید داشت به آینده خوش‌بین است.

نکته قابل تامل دیگر این بود که دختر کاراته‌کار ایران از مسابقات به دلیل غیرفنی حذف شد. نبود تجهیزات کافی و استاندارد باعث شد زهرا رضازاده کیکن شده و پیش از شروع مسابقه، بازنده شود؛ اتفاقی که پیش‌تر برای فاطمه صادقی رخ داد. او در دیدار نخست به دلیل رعایت نکردن رنگ لباس (آکا و آئو) و حاضر نشدن در تایم اعلامی (یک دقیقه) روی تاتامی به سادگی هرچه تمام‌تر از مسابقات کاراته وان باکو کنار رفت.

اتفاق نگران‌کننده دیگر به جانشینان ستاره‌های فعلی کاراته برمی‌گشت. ذبیح‌الله پورشیب کاپیتان تیم ملی در حال حاضر ۳۴ ساله و امیر مهدی‌زاده ۳۳ ساله است. بهمن عسگری و سجاد گنج‌زاده نیز ۳۱ ساله هستند. حمیده عباسعلی اولین بانوی مدال‌آور تاریخ کاراته ایران هم ۳۳ سالگی خود را به تازگی جشن گرفته است. پنج ستاره کنونی کاراته ایران سال‌های پایانی دوران حرفه‌ای خود را پشت سر می‌گذارند و به همین دلیل نتایج ضعیف رده‌های سنی، زنگ خطری جدی برای آینده کاراته محسوب می‌شود.

 

ناکامی در دشت طلای آسیایی

 

هجدهمین دوره رقابت‌های قهرمانی آسیا و بیستمین دوره قهرمانی آسیا در رده‌های سنی پایه و اولین دوره رقابت‌های پاراکاراته هم روزهای ۲۵ تا ۲۹ آذر ۱۴۰۱ در تاشکند پایتخت ازبکستان برگزار شد.

این مسابقات با حضور ۷۴۳ ورزشکار از ۲۸ کشور آسیایی در چهار رده نوجوانان، جوانان، زیر ۲۱ سال و بزرگسالان و در دو بخش انفرادی و تیمی پیگیری شد. رقابت‌های کاراته قهرمانی آسیا ۲۰۲۲ با قهرمانی تیم مردان ایران در کومیته تیمی به پایان رسید اما ملی‌پوشان مرد و زن ایران در بخش کومیته انفرادی بزرگسالان از دستیابی به مدال طلا بازماندند.

تیم ملی کومیته مردان ایران بار دیگر روی سکوی نخست آسیا ایستاد اما کومیته تیمی بانوان با شکست مقابل ژاپن از دور رقابت‌ها کنار رفت. در بخش کومیته انفرادی مردان، چهره‌های شاخصی مانند امیر مهدی زاده دارنده ۲ مدال طلای جهان و ۲ طلای آسیا، بهمن عسگری دارنده یک مدال طلای جهان و ۲ طلای آسیا و ذبیح الله پورشیب کاپیتان تیم ملی و دارنده ۲ برنز جهان و چند طلای آسیا با نمایشی ضعیف از دور رقابت‌ها حذف شدند.

تیم ملی کاراته ایران با چهره‌های شاخص و مدعی خود در این مسابقات تنها به ۲ مدال برنز رسید و برای نخستین بار در رقابت‌های آسیایی از رسیدن به مدال طلا بازماند. تیم بانوان ایران نیز همانند سال قبل ناکام بود و طلایی دشت نکرد.

 

انتخاباتی که تکرار شد

 

قرار بود مجمع عمومی انتخاباتی فدراسیون کاراته برای تعیین رییس و اعضای هیات رییسه این فدراسیون، صبح روز ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ در سالن استاد میرابوالقاسم فارسی محل آکادمی المپیک و پارالمپیک برگزار شود.

برای تصدی کرسی ریاست فدراسیون کاراته در ابتدا سید عباس احمدپناهی، سید حسن طباطبایی، هومان عسگری، علی محمدی شیخی، محمدابراهیم مرجانی، کامبیز بابایی نعمتی، علی خرمی، علیرضا سمندر، احمد شقاقی و حبیب الله ناظریان ۱۰ نفری بودند که برای حضور در این انتخابات نام‌نویسی کردند اما در نهایت صلاحیت مدیریتی و تطبیقی طباطبایی، عسکری، احمدپناهی، سمند و ناظریان تایید شد.

تا ساعات ابتدایی بامداد روز برگزاری مجمع هم صحبت‌های بسیار زیادی درباره لغو یا تعویق مجمع انتخاباتی فدراسیون کاراته به علت رونمایی نشدن از لیست احراز صلاحیت نظارتی کاندیداهای مذکور وجود داشت اما بالاخره گفته شد انتخابات این فدراسیون مدال‌آور و مهم برگزار خواهد شد.

از جمع کاندیداها فقط حسن طباطبایی رییس فدراسیون کاراته در مجمع حضور یافت و سایر کاندیداها غایب بودند. سرانجام پس از تاخیری ۹۰ دقیقه‌ای سید محمد پولادگر معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان و آرش فرهادیان مدیرکل دفتر امور مشترک فدراسیون‌های ورزشی در مجمع انتخاباتی کاراته حضور یافتند تا مجمع با حضور این دو و مناف هاشمی دبیرکل کمیته ملی المپیک رسمیت پیدا کند.

در پایان پولادگر اعلام کرد تاییدیه‌ها نیامده و اجازه برگزاری مجمع را دریافت نکرده‌اند. در نتیجه انتخابات به تاریخ ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ موکول شد. مجمع عمومی انتخاباتی فدراسیون کاراته برای تعیین رییس و اعضای هیات رییسه این فدراسیون، عصر روز ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ در سالن استاد همایش‌های کمیته ملی المپیک و پارالمپیک برگزار شد. برای تصدی کرسی ریاست فدراسیون کاراته دو کاندیدا به نام‌های سید حسن طباطبایی و هومان عسکری تایید صلاحیت شده بودند که با غیبت عسکری، تنها طباطبایی در مجمع حضور داشت. طباطبایی با کسب ۴۳ رای از مجموع ۴۴ رای ماخوذه و حداکثر آرا برای چهار سال دیگر هم سکان ریاست فدراسیون کاراته را در اختیار گرفت. در این انتخابات هفت نفر از اعضای مجمع غیبت داشتند و یک رای سفید هم به صندوق انداخته شد.

البته این انتخابات حاشیه‌هایی نیز داشت. جمشید زند رییس هیات استان مرکزی و کاندیدای تصدی کرسی نماینده هیات‌های استانی در هیات رییسه فدراسیون کاراته ضمن ارائه بیانیه‌ای، از حضور در انتخابات کنار رفت و گفت:

 

حال که شرایط تایید برخی کاندیداهای هیات رییسه را شبهه‌ناک می‌بینم و می‌خواهم صدای ناموس‌مان باشم، انصراف می‌دهم و از همه می‌خواهم در رای دادن دقت کنند.

 

البته باید روی دیگر سکه را نیز دید و از لغو متعدد اعزام ملی‌پوشان کاراته ایران به رویدادهای بین المللی از جمله رقابت‌های بین‌المللی فرانسه به دلیل صادر نشدن ویزا غافل نشد. مسابقات قهرمانی آسیا، بازی‌های آسیایی هانگژو و رقابت‌های قهرمانی جهان سه رویداد مهم سال ۱۴۰۲ پیش روی کاراته ایران هستند. باید دید طباطبایی و کادر فنی تیم ملی می‌توانند تلخی‌های سال گذشته را پاک کرده و خاطرات شیرینی بسازند یا خیر؛ آن هم رشته‌ای که به زعم رییس فدراسیون، بعد از فوتبال در مردان بیشترین جمعیت سازماندهی شده و در بخش زنان هم بیشترین جامعه را دارد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا