بدون آنالیز، بدون توان فنی/ شکست مطلق بانوان

در شرایطی که فدراسیون کاراته و هم تفکرانش در تلاش برای سرپوش نتایج کسب شده توسط کادرفنی تیم های خود است تلاش می کنیم تا با دادن اطلاعات کامل تصمیم گیری را بر عهده خانواده کاراته بگذاریم. در این گزارش به سراغ فرخناز ارباب می رویم.

به گزارش کاراته نیوز، سال ۲۰۱۹ تیم بانوان ایران تحت هدایت سید ستاره موسوی با چهار فینالیست، سه مدال طلا و یک مدال نقره به دست آورد.

یک طلا در بخش کومیته تیمی که با شکست چین به فینال رسید و در بازی آخر با پیروزی برابر ژاپن قهرمان شد.

 دو طلا انفرادی هم توسط طراوت خاکسار و حمیده عباسعلی بدست آمد. خاکسار در فینال حریف ازبکستانی را ۸ بر صفر شکست داد. حمیده عباسعلی نیز با شکست سوفیا برلوتسوا از قزاقستان صاحب مدال طلا شد.

مدال نقره بانوان ایران، توسط رزیتا علیپور به دست آمد که در نیمه نهایی برابر نماینده ژاپن به پیروزی رسید اما در فینال و در هانتی مغلوب ژائویاین نفر اول رنکینگ وزن منفی ۶۱ کیلوگرم از چین شد.

سارا بهمنیار و زهرا یاوری دیگر نمایندگان ایران در آن رقابت ها بودند که به مقام پنجم رسیدند. یاوری در این رقابت ها در نیمه نهایی با شکست برابر کایو از ژاپن با نتیجه ۶ بر ۶ از رسیدن به مدال بازماند و پنجم شد.

با شیوع کرونا، رقابت های آسیایی سال ۲۰۲۰ به تعویق افتاد. در رقابت های آسیایی ۲۰۲۱، فرخناز ارباب به همراه زهرا صمدی هدایت این تیم را بعهده گرفتند. در رقابت های آسیایی قزاقستان در سال ۲۰۲۱، تیم بانوان ایران به یک نقره و سه برنز دست یافت.

کومیته تیمی که برای دفاع از عنوان قهرمانی به این رقابت ها رفته بود با شکست برابر کشورهای ویتنام و قزاقستان از دور رقابت ها کنار رفت.

بهمنیار مغلوب نماینده های قزاقستان و چین تایپه شد و دستش از مدال کوتاه ماند.

طراوت خاکسار که در رقابت های آسیایی قبلی صاحب مدال طلا شده بود، اینبار برابر نماینده ویتنام شکست خورد و به مدال برنز دست یافت.

رزیتا علیپور برابر نماینده امارات شکست خورد و به مدال برنز رسید.

لیلا برجعلی که در وزن مثبت ۶۸ کیلوگرم در این رقابت ها جایگزین حمیده عباسعلی شد، در اولین حضور خود در این رقابت ها به مدال برنز دست یافت.

مبینا حیدری در وزن منفی ۶۸ کیلوگرم که در همان سال در رده امید صاحب مدال طلا مسابقات آسیایی شده بود در این رقابت ها و با هدایت ارباب با نتیجه ۷ اختلاف برابر کایو از ژاپن شکست خورد تا تنها فینالیست بانوان ایران در این رقابت ها به مدال نقره برسد.

ارباب در سال ۲۰۲۲ زنگنه را جایگزین صمدی کرد تا نتایج بد ۲۰۲۱ را پوشش بدهد اما در سال ۲۰۲۲ نتایج بدتر از سال قبل شد.

سارا بهمنیار کاراته کا با تجربه این تیم در نیمه نهایی مغلوب چین تایپه شد و به مدال برنز رسید.

فاطمه سعادتی کاراته کا وزن منفی ۵۵ کیلوگرم ایران با شکست برابر نماینده ویتنام به مدال برنز این مسابقات رسید. نکته قابل توجه این است که در سال ۲۰۲۱ نیز طراوت خاکسار برابر همین کاراته کا شکست خورد و به مدال برنز دست یافته بود و در طول یکسال گذشته ارباب و زنگنه نتوانستند نقاط ضعف و قوت بازیکن ویتنامی را آنالیز کنند.

آتوسا گلشاد نژاد که به پشتوانه مدال طلا رقابت های آسیایی در رده سنی امید پا به رده بزرگسالان گذاشت پس از شکست های مختلف در رقابت های گوناگون با توجه به انصراف رزیتا علیپور از مسابقات آسیایی راهی قزاقستان شد اما همانطور که پیش بینی میشد در برابر حریفی از کشور قرقیزستان که تنها یک برنز آسیایی در کارنامه خود داشت شد بازنده شد و در جدول رپه شارژ برابر نماینده ویتنامی شکست خورد که در بازی های آسیایی گوانگژو چین پگاه زنگنه به عنوان بازیکن در رقابت برای کسب مدال برنز این کاراته کا را با اختلاف ۱۰ بر صفر شکست داده بود.

مبینا حیدری که در سال ۲۰۲۱ تنها فینالیست ایران بود.در این رقابت ها برابر نماینده ویتنام مغلوب شد. اما همین نماینده ویتنام برابر نماینده ژاپن که در سال گذشته طلا گرفته بود با ۸ امتیاز اختلاف شکست خورد و دوم شد.

لیلا برجعلی که همانند حیدری دومین سال رقابت های بزرگسالان خود را تجربه می کرد در حالی برابر آیومی از ژاپن تن به شکست داد که پیش از این در رقابت های لیگ جهانی برابر این بازیکن به رقابت پرداخته بود.

اگر نگاهی به نتایج به دست آمده بیاندازیم متوجه می شویم، سارا بهمن یار که سابقه حضور در المپیک ژاپن را در کارنامه دارد در دو رویداد آسیایی اخیر خود برابر یک بازیکن از کشور چین تایپه نتیجه را واگذار می کند.

در وزن منفی ۵۵ کیلوگرم طراوت خاکسار و فاطمه سعادتی، دو نماینده ایران برابر یک بازیکن از ویتنام مغلوب می شوند.

بازیکن وزن منفی ۶۱ کیلوگرم ما برابر بازیکنی مغلوب می شود که ۴ سال پیش مربی تیم ملی همان بازیکن را با ۱۰ اختلاف شکست داده بود.

در وزن منفی ۶۸ کیلوگرم نتیجه را به ویتنامی واگذار می کنیم که فینال را با ۸ اختلاف به ژاپن می بازد. در وزن مثبت ۶۸ کیلوگرم هم نماینده کشورمان برابر بازیکن ژاپنی مغلوب می شود که پیش از این در رقابت های لیگ جهانی باکو آذربایجان به همین بازیکن باخته بود.

در کومیته تیمی هم برابر ژاپنی شکست خوردیم که به فینال این رقابت ها نمیرسد. سوالی که باید از فدراسیون کاراته، کمیته فنی و کادر فنی پرسید این است: وظیفه آنالیز در تیم ملی کاراته بانوان بر عهده چه شخصی است!؟

اگر نتایج ضعیف به دست آمده تیم های ملی رده های مختلف تحت هدایت ارباب در سالیان گذشته را نادیده بگیریم و فقط به نتایج تیم ملی در دو سال گذشته بسنده کنیم متوجه می شویم استفاده از ارباب و مربیان کم تجربه نمی تواند به تیم ملی کاراته کمکی بکند و هر سال نسبت به سال گذشته عقبگرد داشته ایم.

لطفاً فدراسیون کاراته و کمیته فنی پاسخ دهند، دلیل دفاع از این کادر فنی چیست؟ آیا نباید با تصمیم درست از کادر فنی کاربلد در رده بزرگسالان استفاده شود تا نتایج درخشان پیش از ارباب دوباره اتفاق بیفتد!؟

آیا برای فدراسیون کاراته قابل قبول است، تیمی که سه مدال طلا کومیته تیمی آسیا را در کارنامه خود دارد و پیش از ارباب نیز در این بخش به مقام قهرمانی رسید طی دو سال اخیر از دور رقابت ها حذف شده و حتی به مدال برنز هم دست پیدا نمی کند.

پس از نتایجی که در سال ۲۰۲۱ به دست آمد ارباب نتیجه به دست آمده را بر گردن بازیکنان باتجربه انداخت اما اینبار که تیم او کاملا جوان بود، دیگر چه بهانه ای قرار است بتراشد!؟

لازم به ذکر است طی دو دوره گذشته مسابقات آسیایی تیم ملی کاراته بانوان با هدایت (ارباب، صمدی) و (ارباب، زنگنه) از دوازده فرصت خود حتی یک مدال طلا نیز کسب نکرده است و یک شکست مطلق را برای کاراته بانوان ایران به ارمغان آورده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا