اظهار نظر عجیب نائیب‌رئیس فدراسیون درباره کاراته وان باکو/ طلا هم می‌گرفتیم چه تأثیری داشت؟

نمایندگان کاراته ایران، نمایش چندان دلچسبی در باکو ارائه ندادند، اما سرپرست نایب‌رئیسی فدراسیون از عملکرد آنها دفاع می‌کند.

به گزارش کاراته نیوز و به نقل از  طرفداری، پرونده رقابت‌های لیگ برتر کاراته وان باکو ۲۰۲۲ با کسب ۴ مدال نقره و برنز برای نمایندگان کاراته ایران بسته شد.

بهمن عسگری و سارا بهمنیار به مدال نقره مسابقات دست یافتند و طراوات خاکسار و ذبیح‌الله پورشیب مدال برنز کسب کردند؛ نکته مهم دست خالی کاراته ایران از طلا بود.

کاروان ایران هرچند ۴ مدال به دست آورد، اما در کسب مدال طلا ناتوان بود. البته بهمن عسگری بازگشت نسبتاً موفقی داشت. او تیرماه سال گذشته به دلیل دوپینگ به مدت یک سال از حضور در میادین محروم شد و کسب مدال نقره بعد از دوری طولانی‌مدت، عملکرد تقریباً موفقی محسوب می‌شود.

انتظار می‌رفت پورشیب، کاپیتان تیم حداقل یک طلا برای ایران دشت کند، ولی او هم ناکام بود و به مدال برنز بسنده کرد. اگر طلا هم می‌گرفتیم چه تأثیری داشت؟!

البته سرپرست نایب‌رئیسی فدراسیون کاراته در گفت‌وگویی مدعی شده هدف تیم ایران از حضور در کاراته‌وان باکو کسب مدال نبوده است. او در این باره به ایرنا گفته:

در این مقطع زمانی، ارزیابی ملی‌پوشان از همه چیز مهمتر است تا در رویدادهای بزرگ آتی به اهداف خود برسیم. زمانی کاراته‌وان‌ها برای افزایش رنکینگ و کسب سهمیه المپیک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود اما در حال حاضر این خاصیت را ندارد. اکنون حضور در این مسابقات، محلی برای ارزیابی مسئولان فدراسیون و کادر فنی از شرایط بازیکنان است. بازیکنان نیز برای افزایش رنکینگ خود، انگیزه و علاقه زیادی به حضور در کاراته‌وان دارند.

محسن آشوری کسب مدال طلا را بی‌اهمیت دانسته و ادامه داده:

به باکو نرفته ‌بودیم که مدال بیاوریم و هدفمان ارزیابی نسل قدیم و نفرات جدید بود. حتی اگر همه مدال‌های ما طلا می‌شد، چه تاثیری در روند و جایگاه کاراته ایران داشت؟ به طور قطع کادر فنی از حضور در کاراته‌وان باکو برداشت لازم را داشته تا استراتژی خود را برای آینده ترسیم کند.

او در ادامه به تشریح عملکرد کاراته‌کاهای ایران پرداخته و گفته:

ابتدا از پورشیب شروع می‌کنم که در دیدار رده‌بندی برابر حریف قدرتمند مصری بسیار هوشمندانه مبارزه کرد و از تمام تجربیاتش استفاده کرد و پیروز شد. هر فردی جای پورشیب بود، زیر یک دقیقه به نماینده مصر می‌باخت. در طول مسابقات هیچ اثری از خستگی در او ندیدم و بسیار محکم و قدرتمندانه بازی کرد.

سرپرست نایب‌رئیسی فدراسیون کاراته شادمانی از بازگشت قدرتمندانه بهمن عسگری به تاتامی هم اظهار خوشحالی کرده و گفته:

او مدت‌ها نبود، اما حضورش در باکو و کسب مدال نقره یک پیام داشت؛ من برگشته‌ام. عسگری بارها افتخارآفرینی کرده و در باکو نیز حقش طلا بود.

او در خصوص کسب مدال نقره توسط سارا بهمنیار هم خاطرنشان کرده:

او در تمامی مبارزاتش، بسیار منطقی بود، اما حریف اهل ونزوئلا که نفر هفت رنکینگ جهان است، بسیار قدرتمند بود و در فینال برابر بهمنیار به برتری رسید. رویارویی با این حریف برای سارا تجربه گرانبهایی بود که می‌تواند در روند تمریناتش تاثیر داشته باشد تا در مسابقات آتی برابر این حریف به برتری برسد. از اشتباه عجیب تا اختلاف عمیق

اتفاقی عجیب هم در این مسابقات برای یکی از کاراته‌کاهای ایران رخ داد که ناشی از بی‌توجهی به قوانین و فقدان روحیه حرفه‌ای ورزشکار بود. فاطمه صادقی در دیدار نخست به دلیل عدم رعایت رنگ لباس (آکا و آئو) و حاضر نشدن در تایم اعلامی (یک دقیقه) در تاتامی، بازنده اعلام شد.

او در رقابت‌های دوم و سوم نیز برابر حریف‌هایی از ایتالیا و ژاپن برای مسابقه حاضر نشد و در نهایت با سه شکست از دور رقابت‌ها کنار رفت.

آشوری تقصیر این اتفاق را به گردن گرفته و گفته:

مدتی از کاراته دور بودم و به‌ عنوان سرپرست تیم اعزامی نمی‌دانستم که در پریمیر لیگ، رنگ لباس کاتاروها اهمیت دارد. در خصوص اتفاق رخ داده برای فاطمه صادقی، من مقصر هستم.

یکی دیگر از اتفاقات پیرامون کاروان کاراته ایران، اختلاف امیر مهدی‌زاده، کاراته‌کای وزن ۶۷- کیلوگرم با شهرام هروی سرمربی تیم ملی بود که ظاهرا در باکو حل شده و به آشتی انجامیده است. آشوری در این باره هم گفته:

مهدی‌زاده سال‌ها در سخت‌ترین میادین برای کشورمان بهترین مدال‌ها را کسب کرده و هروی نیز به‌ عنوان سرمربی، نقش مهمی در افتخارات مهدی‌زاده و سایر نفرات داشته است. رابطه عمیقی بین مهدی‌زاده و سرمربی وجود دارد که مدتی گرد و غبار روی این رابطه را گرفته بود. خدا را شکر این دو عزیز در جریان مسابقات باکو، یکدیگر را در آغوش گرفتند و همه چیز ختم به خیر شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا