بدشانس، مثل کاراته

کاراته بعد از فوتبال در ایران، پرجمعیت‌ترین رشته ورزشی است، اما در چند سال اخیر بدبیاری‌ها دست بردار آن نیست.

به گزارش کاراته نیوز و به نقل از خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری صداو سیما ،درست چند ماه قبل از بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو، شوک بزرگ به کاراته وارد شد، ژاپن میزبان، این رشته را وارد بازی‌ها کرد، اما خیلی زود از المپیک ۲۰۲۴ پاریس کنار گذاشته شد تا کاراته ای‌ها نخستین و آخرین حضور خود در این بازی‌ها را فقط در توکیو تجربه کنند. حتی تشکیل کارزار‌های حمایتی برای بازگشت این رشته به المپیک تاکنون راه به جایی نبرده است.
*کاراته در المپیک ۲۰۲۰
رقابت‌های کاراته در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو با حضور ۸۲ ورزشکار از ۳۶ کشور در دو بخش کاتا (اجرای حرکات نمایشی) و کومیته (مبارزه) برگزار شد که در پایان این رقابت‌ها ۲۰ کشور مدال آور بودند، از جمله ایران.
مسابقات بخش کومیته در سه وزن مردان و سه وزن زنان برگزار شد که کاراته کا‌ها با جمع آوری امتیازات رده بندی جهانی، در طول چهار سال گذشته از طریق لیگ جهانی، سهمیه حضور در المپیک توکیو را کسب کردند.
سارا بهمنیار و حمیده عباسعلی در بخش بانوان و بهمن عسکری و سجاد گنج زاده نمایندگان ایران در این بازی‌ها بودند، اما یک ماه قبل از آغاز المپیک، با مثبت شدن آزمایش دوپینگ غیرعمد عسکری، کاراته یکی از سهمیه‌های خود را از دست داد، در حالی که امید طلای کاروان ایران در این بازی‌ها محسوب می‌شد.
*طلای تاریخی گنج زاده
سجاد گنج زاده کاراته کای سنگین وزن ایران در توکیو که تا فینال حریفانش یکی پس از دیگری مغلوب کرد، در دیدار پایانی با ضربه شدید حریفش بیهوش شد و داوران به علت خطا و ضربه غیرمجاز “طارق حمد” عربستانی او را بازنده اعلام کردند تا گنج زاده تنها مرد طلایی کاراته ایران در تاریخ المپیک‌ها لقب بگیرد.
*کرونا بلای جان کاراته
فقط چند روز مانده به پیکار‌های جهانی کاراته در آبان پارسال، کرونا مانع حضور تیم ملی در این مسابقات شد، اتفاقی که باعث سرخوردگی کاراته کا‌هایی شد که ماه‌ها در اردو بودند. این موضوع باعث شد تا کومیته تیمی مردان ایران هم نتواند، برای چهارمین بار به فکر کسب مدال طلای تیمی جهان باشد، مدالی که ارزشمندترین مدال جهانی محسوب می‌شود و تیم ملی ایران در سه دوره مستمر رقابت‌های جهانی ۲۰۱۴، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ قهرمان جهان شده است.
*امیدواری به هانگژو
این بار چشم کاراته کا‌ها به بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو دوخته شد، جایی که بتوانند، شایستگی‌های خود را بار دیگر نشان دهند. کاراته کا‌های نام آشنایی مثل، ذبیح اله پورشیب و بهمن عسکری که با بدشانسی المپیک توکیو را از دست دادند، امید زیادی برای حضور در المپیک آسیایی داشتند، اما بازی‌های آسیایی هم با شیوع دوباره کرونا در چین یک سال به تعویق افتاد. البته که این موضوع برای برخی ملی پوشان بزرگ و البته پا به سن گذاشته چندان خوشایند نیست.
*سالی که با تعویق آغاز شد
کاراته در سال جدید به جز حضور در بازی‌های جهانی (ورد گیمز)، دو رویداد بزرگ بازی‌های همبستگی کشور‌های اسلامی و رقابت‌های قهرمانی آسیا را پیش رو داشت، اما برای سومین بار رقابت‌های آسیایی به تعویق افتاد.
ابتدا قرار بود، این مسابقات اردیبهشت سال جاری برگزار شود، اما به اواخر تیر و سپس به پنجم تا نهم مرداد موکول شد، اما حالا ازبکستان آذر امسال میزبان این رویداد خواهد بود.
*پیش روی طبق برنامه
حالا با این همه تغییرات نیاز است تا فدراسیون کاراته و کادر فنی تیم ملی برای ملی پوشانی که مدام با حضور در تمرینات سخت و وزن کم کردن‌های پی در پی بدون اعزام، فکری کند تا با بازسازی شرایط روحی و فنی آنها، بتواند باز هم تیم ملی قدرتمندی برای مسابقات آینده داشته باشد. البته که سیدشهرام هروی سرمربی تیم ملی کاراته ایران در واکنش به تعویق دوباره رقابت‌های قهرمانی آسیا گفته است؛ “چاره‌ای نداریم، باید با این شرایط کنار بیایم و تمرینات تیم ملی را طبق برنامه قبلی ادامه خواهیم داد. ”
زمان بندی خوب برای برگزاری سوپرلیگی با کیفیت و درآمدزا برای کاراته کا‌ها و اردو‌های تدارکاتی مناسب برای تیم ملی از جمله این برنامه ریزی‌ها است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا