طباطبایی: داوری کاراته ملک پدری هیچ‌کس نیست/ جلوی گروکشی‌ها را می‌گیرم

به گزارش کاراته نیوز رییس فدراسیون کاراته گفت: فدراسیون به دنبال باز کردن فضا برای داوران با مهارت و با دانش است.  به‌ گزارش ایسنا، سید حسن طباطبایی در کلینیک داوری داوران گفت: کاراته رشته بسیار سرعتی با قوانین خاص خودش است. گاهی تجربه و مهارت یک داور سرنوشت یک ورزشکار را رقم می‌زند، هر چه تجربه، مهارت و دانش فنی یک داور بیشتر باشد نتیجه یک مسابقه به واقعیت نزدیک‌تر می شود.
وی ادامه داد: بنابراین تعداد داوران و ویژگی‌های فنی یک مسابقه کاراته از نظر کیفی و کمی با سایر رشته های ورزشی متفاوت است. از نظر کیفی کار داور کاراته سخت است و از نظر کمی نیز تعداد داوران کاراته بیشتر است و همین موضوع، بار مسئولیت کاراته و قضاوت آن را سخت‌تر و سنگین‌تر می‌کند، بنابراین آن‌چیزی که برای مسابقه مهم است جدا از درجه داوری مهارتی است که یک داور نیاز دارد.
رییس فدراسیون کاراته تاکید کرد: گاهی یک داور با درجه بالا اما مهارت کمتر نتوانسته یک مسابقه را به‌خوبی مدیریت کند و برعکس نیز شاهد بوده‌ایم که داوری با درجه پایین اما مهارت بالا توانایی بهتری در مدیریت یک مسابقه داشته‌ است. بنابراین فدراسیون تصمیم گرفته بر خلاف گذشته این‌بار فرصت را برای داوران با مهارت و دانش بالا فراهم کند. بنابراین اکنون این فرصت فراهم شده داوران آسیایی با هر درجه‌ای بتوانند به کلینیک داوری جهانی امارات اعزام شوند.
طباطبایی افزود: در گذشته داورانی که رفری A از آسیا را داشته‌اند در جهان شرکت می‌کردند بنابراین تعداد آن‌ها مشخص بود و فدراسیون جهانی نیز بر اساس آن سهمیه‌ای را به ما می‌داد اما چند درجه پایین‌تر کسانی هستند که به درجه رفری A نرسیده‌اند، در این کلینیک مهارت آن‌ها را خواهیم سنجید تا در صورت توانمندی اولویت نخست برای اعزام باشند.
وی اظهار کرد: فدراسیون تضمین می‌کند که جای نگرانی نیست و شک نکنید که داورانی برای جهانی اعزام می‌شوند که در این کلینیک و آزمون موفق باشند. شأن قاضی کاراته گروکشی نیست و داوری کاراته نیز ملک پدری شخص خاصی محسوب نمی شود. همه متعلق به کاراته هستیم، از رییس فدراسیون تا کمربند سفید همه باید در خدمت کاراته باشیم. ارزش کاراته به احترام است و از این گروکشی‌ها جلوگیری خواهیم کرد.
سید حسن طباطبایی در پایان گفت: خواهشم این است شرایط برای داوران ایران فراهم شود تا انگیزه جوانان مضاعف و راه برای همه کسانی که می‌خواهند خدمت کنند باز شود. کاراته کسانی را که برای خدمت گروکشی می‌کنند را نمی‌بخشد و امیدوارم شما هم برای تحقق این آرمان درست، با انگیزه بالا حرکت کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا