قهرمانی نگران‌کننده کاراته ایران در آسیا/ نقاط ضعف و قوت کاراته ایران نمایان شد

کاروان کاراته ایران با کسب ۱۴ مدال طلا، ۱۰ نقره و ۱۵ برنز قهرمان آسیا شد، اما ضعف فنی برخی تیم‌ها باعث نگرانی دوست داران این رشته شد.

 

به گزارش کاراته نیوز و به نقل از خبرگزاری میزان؛ تیم‌های کاراته ایران در رده‌های پایه و بزرگسالان موفق به کسب عنوان قهرمانی در رقابت‌های قهرمانی آسیای قزاقستان شدند و کسب این عنوان تحت هر شرایطی در قاره کهن ارزشمند خواهد بود، اما در این بین نگرانی‌هایی در خصوص عملکرد فنی و نتایج برخی تیم‌ها بوجود آمد.

 

در بخش کاتا عملکرد دختران در رده‌های سنی پایه با کسب ۳ مدال طلا در هر سه رده سنی نوجوانان، جوانان و امید بسیار امیدوار کننده بود و این نتایج می‌تواند کاراته ایران را به داشتن استعداد‌های ناب در بخش کاتای دختران امیدوار کند. هر چند که در بزرگسالان فاطمه صادقی توقعات را براورده نکرد و در کاتای تیمی هم تیم بانوان به مدال برنز رسید.

اما در بخش کاتای پسران یک طلا در کاتای تیمی جوانان و دو مدال نقره در رده سنی جوانان و امید و یک نشان برنز در رده نوجوانان بدست آمد که نمی‌توان این نتایج را درخشان دانست.

 

در کاتای بزرگسالان هم ابوالفضل شهرجردی به مدال برنز رسید و کاتای تیم مردان هم نقره‌ای شدند. در کومیته دختران در رده‌های پایه شاگردان لیلا بهرامی در نوجوانان به یک مدال طلا دست یافته و در جوانان هم دو طلا، یک نقره و یک برنز کسب کردند که در مجموع کیفیت و تعداد مدال‌های کسب شده ایده آل به نظر می‌رسد.

 

در بخش امید هم شاگردان ستاره موسوی رکورد صددرصد مدال را از خود به جا گذاشته و دو طلا، یک نقره و یک برنز کسب کردند و عملکرد خوبی داشتند. اما اوج نتایج ضعیف تیم ایران در بخش بزرگسالان و تیم فرحناز ارباب رخ داد. جایی که ملی پوشان کاراته ایران موفق به کسب مدال طلا نشدند و با یک نقره و سه برنز یکی از ضعیف‌ترین نتایج چندین سال اخیر را کسب کردند.

 

نکته عجیب اینجاست سرمربی تیم ملی دلیل این نتایج را جوانگرایی می‌داند، اما آیا قهرمان‌هایی مانند رزیتا علیپور، طراوت خاکسار و سارا بهمنیار جزو جوانان کم تجربه محسوب می‌شوند؟ حتی مبینا حیدری پدیده کاراته بانوان ایران هم کاراته کای بی تجربه‌ای نیست و بهانه جویی ارباب به هیچ عنوان قابل دفاع نیست و باید فکری بابت نتایج ضعیف این تیم کرد. هرچند از تیمی که مسعود رهنما را به عنوان مدیرفنی بالای سر خود دارد توقع بیشتری میرفت و باید دید واکنش فدراسیون به این نتایج چه خواهد بود.

 

در کومیته پسران و در بخش نوجوانان تیم ایران موفق به کسب ۲ مدال طلا، یک مدال نقره و یک مدال برنز شد که عملکردی مشابه با تیم‌های جوانان و امید دختران داشت. در بخش جوانان، اما تیم پنج نفره ایران تنها دو مدال برنز کسب کرد که به هیچ عنوان نتیجه قابل دفاعی نیست و یه جرات می‌توان گفت ضعیفترین نتیجه کاروان ایران را تیم جوانان پسران کسب کردند.

 

در بخش امید هم کسب دو طلا و دو برنز نتیجه دور از ذهنی به نظر نمی‌رسید هرچند که انتظار میرفت کیفیت مدال‌ها در این بخش کمی بهتر باشد. تیم ملی بزرگسالان هم که در سال‌های اخیر جور کاراته ایران را کشیده است در رقابت‌های قهرمانی آسیا با کسب یک طلا، دو نقره و سه برنز به کار خود پایان داد که از نظر تعداد مدال عملکرد خوبی داشت، اما انتظار کیفیت مدال بیشتری از این تیم می‌رفت.

 

در کومیته تیمی هم از دست دادن عنوان قهرمانی کمی نگران کننده بود، اما شهرام هروی بار‌ها ثابت کرده که مرد روز‌های سخت است و می‌تواند باز هم در رقابت‌های آتی توقعات را براورده کند. با نگاهی به این نتایج متوجه می‌شویم عملکرد کاروان ایران با توجه به عدم حضور تیم ژاپن در رده‌های سنی پایه در رقابت‌های قهرمانی آسیا کمی نگران کننده است و باید ضعف‌های موجود در برخی تیم‌ها برطرف شود و پاک کردن صورت مسئله کمکی به این رشته نخواهد کرد.

 

اعزام این تیم‌ها در شرایط اقتصادی فعلی حرکت ارزشمندی از سوی فدراسیون محسوب می‌شود و قهرمانی تحت هر شرایطی لذت بخش و ارزشمند است، اما نمی‌توان چشم‌ها را روی ضعف‌ها بست و امید می‌رود با برگزاری جلسات فنی و بررسی مشکلات برخی تیم‌ها شرایط برای کاراته ایران بهتر شود.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا