رونمایی از رشته جدید در المپیک/ انتظار از کاراته ایران با دو مدال

رقابتهای کاراته در بازی‌های المپیک در حالی روز پنجشنبه آغاز می‌شود که دوستداران این رشته در سراسر دنیا امیدوار به تکرار حضور در المپیک‌های بعدی هستند.

به گزارش کاراته نیوز و به نقل از خبرنگار مهر، تب داغ المپیک برای رزمی دوستان سراسر دنیا از فردا به اوج خود خواهد رسید. بعد از نمایش رقابتهای تکواندو و جودو، همه چشم انتظار رونمایی از سومین رشته رزمی در این بازیها، یعنی کاراته‌ای هستند که اتفاقاً اولین تاتامی المپیکی را تجربه خواهد کرد.

بسیاری از کارشناسان برجسته دنیا از این مورد به عنوان «اولین، شاید هم آخرین» حضور یاد می‌کنند. اما دوستداران کاراته علاقمند به شنیدن چنین واژه‌ای نیستند. در واقع کاراته کاها امیدوارند که نمایش کاراته در توکیو به شکلی باشد که جامعه جهانی و بخصوص مسئولان ارشد IOC را مجاب کند تا برای حضور دوباره این رشته در این بازی‌ها، بازنگری کنند.

اسپینوز: ما ثابت می‌کنیم

رئیس فدراسیون جهانی کاراته روز سه شنبه در میان داوران قضاوت کننده در این رقابتها گفت: من مطمئن هستم که همه شما احساس افتخار می‌کنید و بدون شک کارآمدی و آرامش خود را روی تاتامی به نمایش خواهید گذاشت تا در این موفقیت بزرگ سهیم باشید. هدف ما این است که به جهان نشان دهیم که کاراته ارزش باقی ماندن در المپیک را دارد و همه ما باهم به این هدف خواهیم رسید.

وی همچنین گفت: همه ما منتظر چنین روز بودیم، کاراته ارزش بالایی برای حرکت به سمت المپیک دارد. ما شایسته حضور دائمی در این بازی‌ها هستیم و الان زمان آن رسیده که همه چیز را با تلاش خود ثابت کنیم. ما ثابت می‌کنیم که ورزش ما چقدر عالی است.

سخنان «اسپینوز» نشان می‌دهد که کار سخت اما شدنی است که به نحوه سازماندهی، شیوه برگزاری، سبک و سیاق برگزاری و از همه مهمتر اجرای صحیح قوانین و رعایت عدالت در قضاوت‌ها و البته نمایش زیبا و دیدنی از جذابیت‌های فنی این رشته قدیمی و پرطرفدار بستگی دارد. فدراسیون جهانی که در سالهای گذشته تلاش وافری داشت تا قوانین و شرایط این رشته را به سمت المپیکی شدن پیش ببرد که تا حدود زیادی موفق شد، ولی باید برای تداوم حضور این رشته بیش از گذشته برنامه ریزی کرده و تمهیدات جدیدی را در دستور کار قرار دهد.

انتظار چه چیزی در نیپون بودکان دارید؟

با تمام این شرایط از فردا پنجشنبه کاراته کاهای سراسر دنیا می‌توانند به مدت سه روز مبارزات بهترین‌های دنیا روی تاتامی المپیک به تماشا بنشینند. ۸۳ کاراته کا رقابتهای خود را سالن «نیپون بودکان» شهر توکیو آغاز می‌کنند. سالنی که سال ۱۹۶۴ برای مسابقات جودو در المپیک ساخته شده و بعد از آن به مرکز هنرهای رزمی ژاپن اختصاص دارد و تا همین چند روز گذشته مسابقات جودو در آن برگزار می‌شد.

در فاصله یک روز به آغاز این رقابتها کاراته دوستان باید شاهد چه چیزی روی تاتامی پهن شده در توکیو باشند بود؟ طوفان ژاپنی‌ها، سرسختی ترک‌ها، خوش شانسی قزاق‌ها، تعصب، غیرت و سبک خاص ایرانی‌ها و یا درخشش ستاره‌هایی از اروپا، آمریکا و یا آفریقا؟ اینکه چه چیزی نتیجه کاراته در المپیک را رقم خواهد زد باید یک روز صبر کرد.

در این میان باید از برخی ستاره‌های کاراته دنیا چون «داگلاس بروس» برزیلی، «سایماتوف» قزاقستانی، پورشیب، عسگری و مهدی زاده از کشورمان غابیان بزرگ این رقابتها هستند. اینها تنها تعداد معدودی از غایبین توکیو هستند که رزیتا علیپور، فاطمه صادقی و ابوالفضل شهرجردی را باید به این لیست اضافه کنیم.

بدشانسی کاراته

غیبت پورشیب را باید به «بدشانسی کاراته» تعبیر کنیم. کاپیتان متعصب و با غیرت تیم ملی در طول چند سال اخیر نمایشی خیره کننده داشت و با در اختیار داشتن بهترین جایگاه سفر به توکیو را از دست داد و بدون شک این کاراته بود که نمی‌تواند شاهد مبارزات زیبا و دیدنی او باشد که این خود یک بدشانسی بزرگ محسوب خواهد شد.

جوانی یا تجربه

اما در میان حاضرین در توکیو بسیاری از عنوان داران و قهرمانان پرآوازه دنیا و البته جوانان جویای نام حضور دارند که باید برای کسب مدال تلاش کنند. سوالی هم که در این بخش مطرح است اینکه آیا قهرمانان پر آوازه مثل «رافائل آقایف»، «لوئیجی بوس»، «گوکیتا»، «آراگا» و «ساندرا سانچز»، «کیونا»، «سجاد گنج زاده»، «حمیده عباسعلی «، «دارخان اسدلیف» و یا «سارا بهمنیار» اجازه خود نمایی به جوان‌ترها خو اهد داد یا جوانترهای المپیکی همه چیز را دگرگون خواهند کرد.

جلسه هماهنگی داوران

داوران حاضر در این بازی‌ها که روز گذشته در آخرین جلسه هماهنگی و مرور قوانین شرکت کردند. در این جلسه که رئیس فدراسیون جهانی نیز حضور داشت آخرین جزئیات پروتکل‌های داوری تشریح شد. «آنتونیو اسپینوز» در این جلسه خطاب به داوران گفت: سال‌ها بعد به یاد خواهید آورد که اینجا بوده اید و نقش مهمی در این لحظه تاریخی داشته اید. من دوست دارم که شما از فرصت بی نظیری که برای حضور در المپیک کسب کرده اید لذت ببرید.

برنامه کامل مسابقات

طبق برنامه اعلام شده پنجشنبه ۵ آگوست (۱۴ مردادماه) رقابت‌های کاتای انفرادی بانوان، مبارزات وزن ۶۷- کیلوگرم مردان و ۵۵- کیلوگرم زنان برگزار می‌شود. جمعه ۶ آگوست (۱۵ مردادماه) رقابت‌های کاتای مردان، مبارزات وزن ۶۱- کیلوگرم زنان و ۷۵- کیلوگرم مردان و شنبه ۷ آگوست (۱۶ مردادماه) مبارزات وزن ۶۱+ کیلوگرم زنان و ۷۵+ کیلوگرم مردان برگزار خواهد شد.

روز پنجشنبه سارا بهمنیار مبارزات خود را آغاز خواهد کرد و سجاد گنج زاده به همراه حمید عباسعلی شنبه پیش رو مسابقات خود را برگزار خواهند کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا